2012-11-15 17:01:40
Prezuť, či dojazdiť ešte
Dostatočná hĺbka drážok letných pneumatík láka jazdiť na nich aj v zime - nerobte to!

Prezuť, či dojazdiť ešte letné

Cez leto sa nám mravy trocha uvoľnili. Za volantom - aby nedošlo k omylu. Jazdili sme dynamickejšie a neraz aj viac „na doraz“ za autami pred nami.

No hoci pomerne teplé počasie babieho leta nás už minulo, ešte stále sa časť motoristov neorientuje na sychravé, daždivé dni. Napriek tomu, že už sú tu. Či chceme, alebo nie, prišli aj dažde, hmla a nízke teploty, teda skoro všetky protivenstvá pre motoristov.

Pripravte sa hlavne v hlave

Letné návyky a štýl jazdy treba prispôsobiť zmeneným podmienkam. Myslite na to vopred, najmä vtedy, ak chcete svoje letné pneumatiky vyjazdiť na maximum. Majú pred sebou posledné kilometre? Nuž asi by nebolo ekonomické prezuť auto už teraz na „zimáky“. O nich uvažujte, až keď teploty začnú padať pod hraničných 7⁰ C. Majte však na pamäti, že tie letné budú na tom horšie, ako pred rokom. Nielen že prišli o časť hĺbky dezénu (pozor na zákonom stanovenú limitnú hodnotu min. 1,6 mm), ale starnutím už ani tak nedržia na ceste. Prirátajme dažďom neumývané, zaprášené a zamastené cesty – to nie je dobrá kombinácia. Dážď pripraví šmykľavú vrstvu a preverí vašu  zručnosť za volantom.

Minimum dezénu nestačí

Aj keď bude pršať celé dni a vozovky to vyumýva, rátajte s problémami. Odborníci odporúčajú vymeniť pneumatiky určite skôr, ako dezén zoderiete na povolené minimum. Brzdná dráha je podstatne dlhšia a riziko aquaplaningu vyššie ako pri novom obutí. Majte to na pamäti. Je síce logické a legitímne, že chcete celkom a úplne využiť svoje pneumatiky. Ale nechávajte si väčšie odstupy a prepnite na opatrnejší mód svoj „riadiaci softvér“. Teda jemnejšie zaobchádzajte s plynom aj volantom.

Aquaplaning „podľa normy“

Zákonom predpísaná minimálna hĺbka dezénu letných pneumatík je 1,6 milmetra (v prípade zimných pneumatík sú to 3 mm). ALE! Od hĺbky dezénu extrémne závisí bezpečnosť jazdy. A zákonom stanovené minimá sú na mokrej ceste žalostne málo. Drážky v pneumatikách majú odvádzať vodu, ktorá sa nachádza medzi cestou a pneumatikou. Platí pritom – čím hlbší dezén, tým viac vody sú drážky schopné odviesť. Ak je pneumatika príliš ojazdená, a hĺbka dezénu primalá, pneumatika na vode nedrží a vzniká aquaplaning. Otáčky motora prudko vzrastú, auto sa stáva prakticky neovládateľným, je to akoby ste išli po čistom ľade...
Aquaplaning vzniká spravidla pri rýchlosti nad 70 km/h, ale môže to byť aj menej, ak vojdete do vyjazdených koľají plných vody.

Nepodliehajte panike

Keď stratí auto kontakt s vozovkou, okamžite dajte dole nohu z plynového pedála. V žiadnom prípade nebrzdite a prudko nekrúťte volantom. Inak pošlete auto do šmyku. Stlačte spojku, pevne držte volant a čakajte, kým sa pneumatiky „chytia“. Na to často stačí, aby ste opatrne vyšli von z vyjazdených koľají plných vody a získali tak kontrolu na vozidlom.

Odporúčame:

Aby ste predišli problémom s aquaplaningom a zvýšili svoju bezpečnosť na cestách, udržujte svoje pneumatiky v dobrom stave! Odborníci odporúčajú vymeniť pneumatiky – aj letné, už keď majú hĺbku dezénu menšiu ako 4 mm!

Zdroj: becep

Chystajte sa do zimy

Bude postupne chladno a ešte chladnejšie – a nakoniec celkom zima. Ale to by ste už mali jazdiť naozaj na zimných pneumatikách. Nie sú určené len pre jazdu na snehu a ľade. Vďaka tomu, že sú vyrobené z mäkšej zmesi, zabrzdíte na kratšej vzdialenosti aj na studenej suchej ceste než s letnými pneumatikami. Na mokrom povrchu, ktorý v našich končinách počas zimy prevažuje, znižujú riziko aquaplaningu.

Overené pravidlo 4 x 4

- Zimné pneumatiky patria na všetky 4 kolesá

- Hĺbka dezénu nesmie byť menšia ako 4 milimetre

- Zimné pneumatiky sa používajú aspoň 4 mesiace

- Vymeňte zimné pneumatiky staršie ako 4 roky

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC, ŐAMTC, BRV

Komentáre k článku


Stream naživo