29.08.2014

Renault predstavil R.S 01 - atraktívny špeciál s motorom z Nissanu GT-R

Dravec na kolesách bude od roka 2015 hviezdou novovzniknutého svetového šampionátu.

Preteky Renault Sport Trophy budú odrazovým mostíkom pre profesionálne preteky GT a vytrvalostné šampionáty. Renault opäť potvrdil svoju vášeň pre motoristický šport. Nový Renault Sport R.S. 01 má dizajn inšpirovaný konceptmi automobilov a má neuveriteľnú aerodynamiku. Vďaka karbónovému rámu váži menej ako 1 100 kg a v kombinácii s motorom s výkonom 500 koní dosahuje najvyššiu rýchlosť viac ako 300 km/h.

„Výnimočné dizajnové línie vytvoril Laurens van den Acker a jeho tím. Pod povrchom sú najnovšie a najlepšie technológie, ktoré Renault Sport ponúka. Je to spojenie krásy konceptu Renault DeZir a výkonu, ktorý má Formula Renault 3,5!“ povedal Patrice Ratti, generálny riaditeľ Renault Sport Technologies.

Inšpirácia v minulosti

Charakteristický nízky profil a vzadu centrálne umiestnený motor sú charakteristické črty vozidiel triedy GT. Nerovnováha medzi prevismi je daná architektúrou vozidla, a tiež snahou o optimalizáciu rozloženia hmotnosti. Línia vozidla Renault Sport R.S. 01 pripomína koncept DeZir, ktorý bol predstavený v roku 2010. Prvotná štúdia dizajnéra Akio Shimizu bola tiež inšpirovaná modelom Renault Etoile Filante (letiaca hviezda), ktorý v Bonneville Salt Flats už v roku 1956 prekonal rýchlosť 300 km/h.

Výnimočný dizajn

Renault Sport R.S. 01 si kladie za cieľ byť jedným s najefektívnejších pretekárskych vozidiel GT. Každá krivka karosérie vytvorená dizajnérmi bola navrhnutá tak, aby spĺňala dve kritériá: vytvoriť ikonické športové vozidlo a podporiť jeho výkon aerodynamickými prvkami. Auto má, tak ako všetky vozidlá Renault, ktoré boli navrhnuté pod taktovkou Laurensa van den Ackera, na prednej maske výrazné logo značky. Šírku auta 2 000 mm s výškou len 1 116 mm, zvýrazňujú denné LED svetlá umiestnené pri otvoroch chladenia. Vzduch nasávaný cez prednú mriežku je vedený cez podvozok k dvom vodným chladičom. Následne je vypustený v zadnej časti. Tlak, ktorý takto vzniká, pomáha udržať vozidlo na zemi. Veľká plocha predného spoilera a jeho hladká spodná strana rovnako napomáhajú aerodynamike vozidla. Dve rebrá po stranách nárazníka vytvárajú vírenie, ktoré obmedzuje turbulenciu vzduchu od rotujúcich kolies. Prúd vzduchu je smerovaný cez spodný spojler do odsávacích otvorov umiestnených za prednými kolesami pozdĺž dverí. To umožňuje efektívne chladenie turbodúchadla.

Dôraz na aerodynamiku

Aerodynamike vozidla venovali značné úsilie. Zadný difúzor tlačí Renault Sport R.S. 01 na trať vypúšťaním vzduchu spod plochého podvozku. Vďaka tomu sa neznižuje maximálna rýchlosť. Difúzor je zakončený dvojitým výfukom a LED svetlami. Renault Sport R.S. 01 prekonáva parametre áut kategórie GT3 a blíži sa výkonmi k úrovni vozidiel DTM. Pritom sú CI (koeficient ťahu) a CDA (koeficient odporu vzduchu) podobné tým, ktoré poznáme z Formuly Renault 3,5. Pri maximálnej rýchlosti 300 km/h dosahuje prítlak hodnotu 1700 kilogramov, čo je rovnaké ako u Formuly Renault 3,5.

Prvoradá bezpečnosť

Rám z uhlíkových vlákien bol prirodzenou voľbou pre splnenie cieľov – hmotnosť a bezpečnosť. Talianska spoločnosť Dallara bola zodpovedná za návrh a stavbu podvozka, rovnako ako pri Formule Renault 3,5. Konštrukcia zahŕňa 150 l palivovú nádrž a je vybavená oceľovou klietkou v hornej časti vozidla. Na prednej kapote tzv. “crash box” pohlcuje energiu v prípade čelného nárazu. Jeho konštrukcia v tvare lode prispieva k nízkemu aerodynamickému odporu. Ďalší “crash box” je pripevnený k prevodovke a zohráva rovnakú úlohu v prípade zadného nárazu. Celé vozidlo je v súlade s bezpečnostnými štandardmi FIA LMP1 pre rok 2014. Zoznam bezpečnostných prvkov uzatvára sklopný stĺpik riadenia, sedačka Sabelt, a šesťbodové pásy kompatibilné so systémom HANS®.

Uhlíková stavba dáva vozidlu nízku hmotnosť len 1 100 kg, ale aj dostatočnú ochranu vodičovi. Motor Nismo V6 3,8 l s technológiou twin turbo je umiestnený centrálne v zadnej časti a pripevnený k uhlíkovej konštrukcii podvozku a na bezpečnostnú oceľovú klietku v hornej časti. Dodáva výkon viac ako 500 koní. Je odvodený od Nissanu GT-R. Zmenou oproti sériovej verzii je mazanie s takzvanou suchou vaňou, aby sa predišlo hromadeniu oleja na jednu stranu počas dlhých zákrut. Spárovaný je so 7 stupňovou sekvenčnou prevodovkou od firmy Sadev. Auto bude mať nastaviteľné predpätie samosvorného diferenciálu. Celok dopĺňajú karbónové brzdy s diskami s priemerom 380 mm od firmy PFC Brakes so šesťpiestovými strmeňmi a špeciálne pneumatiky na 18 palcových diskoch s centrálnou maticou, ktoré pripravil  Michelin. Rovnako ako športové prototypy vozidiel, má Renault Sport R.S. 01 dvojité lichobežníkové ramená náprav a nastaviteľné tlmiče Öhlins. Auto má ABS systém Bosch Motorsport.

Jozef Vydra
ZDROJ: Renault Sport Technologies

Komentáre k článku