TEST: Mercedes-AMG SL 63 4Matic+ je stroj času
Mercedes-AMG SL 63 prechádza z minulosti do budúcnosti a späť tak, akoby to dokázal jedine stroj času.
Technologicky mimoriadne vyspelé auto s asistenčnými systémami, displejmi a vychytávkami, ktoré ho bezpečne radia na vrchol 21. storočia, gény, ktoré ho vkladajú do športovej vetvy vrcholiacej pri AMG GT a zároveň je to návrat do minulosti, keď model SL nebol len roadster, bol klasickým kabrioletom s usporiadaním 2+2. Rovnaký plynulý pohyb časopriestorom badať aj na dizajne. Klasické krivky, odkazy na klasický dizajn, silný vplyv predchodcu menom AMG GT Roadster a zároveň celkom nové plynulé zjednodušené línie súčasných Mercedesov. Je to auto, ktoré vypĺňa viacero časopriestorových úsekov naraz. Do jedného modelu vložil Mercedes kus histórie, prítomnosti a súčasnosti a výsledný balík je lahodný. Schopnosťami, potenciálom a aj cenou sa však blíži na úrovne, kde doteraz označenie SL nikdy nebolo. Tento vrcholný model však vplával do priestoru, ktorému vládne iná značka zo Stuttgartu.
Mercedes SL tu nejaký ten rok nebol, aby sa vrátil vo forme výrazne prevyšujúcej predchodcu. S posledným SL500 som jazdil a povedal som si vtedy o ňom, že takéto auto by som si vybral po šesťdesiatke ako bývalý úspešný riaditeľ nejakého podniku. Viac než mocný ostrý roadster to bolo príjemné V8 motorom vybavené GT-čko, ktorému viac než prekonávanie rýchlostných rekordov voňala svižná jazda po slnkom zaliatych okreskách, chutná zmrzlina a skorý odchod do postele. Plnokrvná verzia AMG bola samozrejme aj vtedy o inom, no uveriť jej to bolo ťažké a tak jediný zmysel mala v zbierke, či v oblakoch dymu z vlastných pneumatík.
Dymiť gumami môžete aj tu, ale toto je väčšmi auto o prekonávaní rýchlosti, časov i vlastného pudu sebazáchovy. Je to AMG vo svojej najmodernejšej rafinovanosti s jazdnými režimami a nastaveniami, ktoré si môžete meniť každý deň a aj po roku vám ešte stále zostane priehrštie nevyskúšaných možností. Je to auto, ktoré vie priasť ako spokojná cica, no tiež vie meniť farbu spodkov v úrovniach od šprtu, cez viacero šprtov až po kompletné vyprázdenie čreva, no ani tam sa nezastaví.
Dobre si spomínam na momenty jazdenia po miernom mrholení na ľudoprázdnej rovinke, kde som sa otáčal dookola v snahe okoštovať všetky jazdné režimy. A dobre si pamätám na dojem, ktorý postupné gradovanie stupnice AMG vyvolávalo. Už v základe je to bleskurýchle auto, ktorému ani trochu neveríte maximálny výkon iba 585 koní, no na konci rebríčka mu neveríte ani to, že je štvorkolka, nemá 1000 koní, naozaj má lepivé gumy a váži viac ako stredne veľký melón.
Ten dobre známy, no už tak trochu zabudnutý pocit kompletného šialenstva, ktoré reprezentujú tri písmená AMG bol (konečne) späť a kombinácia číreho obdivu a čírej nenávisti tiež.
Neviem toto auto milovať, neviem tomuto autu rozumieť, najradšej by som ho rozsekal sekerou a zároveň sa mi pri spomienkach naň trasie žalúdočná stena... Je to magor, ktorý tak ako tie najlepšie autá divízie M, potrebuje zbrojný preukaz a skúšky pilota stíhačky, no aj tak bude skrývať potenciál, ktorý dokážu uvoľniť iba pretekárske duše priamo na okruhu. Toto auto je úplne nezmyselné, iracionálne. Nepatrí na cesty a to ani s polovicou valcov vypnutou. Treba mať gule, nielen peniaze, na to aby ste si ho kúpili a jazdili s ním. Lebo ono si žiada rýchlu jazdu, žiada si ju veľmi nástojčivo a žiada si aj totálnu deštrukciu seba samého, vás a tak celkovo armagedon. Patrí medzi štyroch jazdcov apokalypsy a zaslúži si zhorieť v pekle, ktoré samo nastolí.
No a potom je tu tá jeho debilné prívetivá priateľská tvárička v nebíčkovej modrej farbe, pekné detailíky, displejčeky, klasická strieška a zadné sedadielka schopné napraviť chrbticu aj tým najkrivším. Viezli sme sa štyria a bolo to utrpenie presne tak ako koncepcia 2+2 naznačuje. Ale to utrpenie ste ochotní pripustiť, keď vonku prší a iný odvoz nie sa.
Odpoveď na otázku naznačenú vyššie – má na tú druhú značku zo Stuttgartu? Ej veru má. Nemôžem tvrdiť, že modely Porsche prekonáva, záleží ktoré, ale rozhodne pláva v týchto vodách. Jedinou otázkou, ktorá sa vynára po zodpovedaní tej predošlej je, či bude mať Mercedes-AMG v ušiach kupcov rovnaký cveng ako má Porsche. Podľa mňa to tam cinká veselo, ale ja mám zaužívaný trojlístok superznačiek a ani jazdec apokalypsy, či stroj času ma o opaku nepresvedčí. Superauto to je, ale superznačka... To posúďte sami.
Nemyslím si však, že na tom veľmi záleží. Auto je krásne, viditeľne super a Mercedes-AMG má cveng o ktorom nemám pochybnosti. Je to len vec výberu, no bola by škoda brať SL iba ako GT pre dôchodcu, či dobré auto do zbierky. Ten potenciál treba uvoľniť, aj keď potom hrozí (osobný) koniec sveta.
AMG SL stojí na novej hliníkovej platforme, ktorá posúva ďalej znalosti odzrkadlené v modeloch AMG GT. Platforma je ľahšia a tuhšia a je celkom nepochopiteľná rovnako ako SL. Veď načo je nová platforma pre jeden športový model? Ibažeby...
Zo 60 na 100 km/h za 2,86 bez prípravy. Z 80 na 120 km/h za 3,30 bez prípravy a zo 60 na 160 km/h za 6,51 s taktiež bez prípravy. M8 to má za 6,6 sekundy. AMG GT 63 4-Door za 6,48. U mňa za 9,5 z 10. Ale určite je autom roka nejaký hatchback...
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku