2023-07-04 14:35:00
Slovinsko Mercedes-AMG trip
Slovinsko Mercedes-AMG trip
Zdroj: Jozef Murárik

JAZDA: Nie Zelené peklo, toto je teritórium pre AMG

Ukladanie zážitkov z roadtripu AMG cez Rakúsko do Slovinska a Talianska mi hlave spôsobilo celkom rozruch.

Vždy som chcel ísť na roadtrip týmto smerom, ale stále som kalkuloval, že v tom lepšom prípade to bude hothatch na štýl i20 N, alebo prosté nejaká ostrejšia sériová alternatíva. Pozerám napríklad na BMW 330i. Preto pozvánka na jazdy so štvorlitrovými osemvalcami a ešte aj jedným dvojlitrový štvorvalcom, ale s riadne vystreleným výkonom bola úplne optimálna. Štart o 8 ráno v bratislavskom Lamači, v AMG centre prezrádzal skóre vstávanie, ale nevadí. Kilometre ku tomuto showroomu ubehli ako nič a rozdelenie do posádok prebehlo veľmi rýchlo.

Zdroj: Jozef Murárik

Prvé auto, ktoré osedlám od Bratislavy do približne stredu Rakúska je modré SL so slovenskými evidenčnými číslami. Presne to, ktoré už ste mohli vidieť u nás v teste. Modré, s klasickými kovovými brzdami a s nádherným oranžovo-hnedým interiérom. Toto auto má štvorlitrovy osemvalec, ktorý produkuje 430 kW (585 k) a smeruje ich cez 9-stupňovú automatickú prevodovku na všetky 4 kolesa. Áno, je to prvýkrát, čo má SL pohon všetkých kolies. Doteraz to boli len zadokolky. Je to aj z dôvodu, že krútiaci moment 800 Nm by sa so zadokolkou ťažšie zvládal, ale k tomu sa ešte dostanem o chvíľu.

Auto omnoho tuhšie ako akákoľvek generácia doposiaľ, lebo samotná platforma je natoľko pevná, že necítiť žiadne krútenie karosérie. Nemôže, lebo ideme vlastne len po diaľnici. Poobede presadáme do iného auta. Teraz sa dostávam za volant ja a sadám do modrého, čiže skôr tyrkysového AMG SL63. Zase? Áno, ale s trochu inou špecifikáciu. Bez adaptívneho tempomatu, ale s keramickými brzdami. Tie sa dajú ľahko rozlíšiť vďaka centrálnej matici na veľkých zliatinových diskoch. Aj keď je jasné zmeranie auta, stále predvádza komfort, ktorý je absolútne špičkový. Ostrejšie prejazdy zatiaľ nemám v pláne, lebo Rakúsko je posiate kamerami a pokuty prichádzajú už pri prekročení rýchlosti o pár kilometrov. Nie, radšej knihu!

Zdroj: Jozef Murárik

Sedadlo spolujazdca zase znamená ďalšiu premenu a presadnutie do štvorvalcového C43. Prvý priesmyk dávame s kolegom fakt extrémne a mne je takmer na vracanie vďaka hľadeniu do mapy a diktovaniu tvaru zákrut. Vlastne, o jazde na mieste spolujazdca budem zbytočne hovoriť. C43 som si vyskúšal neskôr aj ja a je výborným každodenným allrounderom. Dokážete na ňom odviezť deti do škôlky, ale zároveň viete prejsť aj na voľné jazdy na niektorom z okruhov. Je to auto, ktoré má dvojliter a výkon 300 kW (408 k), auto, ktoré dokáže jazdiť do 10 litrov, ale dokáže spôsobiť aj úsmev na tvári. Pritom je podobne veľké ako kedysi bývalo Éčko a tiež ma dostatočne veľký batožinový priestor. Toto auto by z celej kolóny bola voľba rozumu. Rozumu za 115-tisíc eur.

A nech sa mi Céčko šoférovalo akokoľvek dobre, kráľom všetkého bol iný šialenec. AMG GT-R sa jednoducho neodmieta. Je to auto, ktoré je vlastne už takmer o kruhovým špeciálnom. Existuje ešte šialenejšia verzia Black Series, ale už toto je bomba. Na každú jednu cestu je to asi najlepšie možné auto, pokiaľ neprší a stíhajú Michelin Pilot Cup 2. Prenos výkonu 430 kW (585 k) výlučne na zadné kolesá je tlmený stabilizačným programom, ale nemusí byť. Môžete stabilizáciu vypnúť a miesto nej len korigovať trakčnú kontrolu žltým kolieskom. Toto auto má vzadu lešenie, má škrupinové sedadlá, ktoré majú ďaleko od pohodlia, ale jazdu si dokážete užiť najlepšie ako sa dá. Naliehavosť s akou smerujú newtometre ku zadným kolesám je dychberúca a to ako sa auto správa v zákrutách dokáže čiastočne odkrviť telo. Zvláda brutálne preťaženia a extrémnejšia okresková zbraň tu dnes, teraz, nie je. Je vlastne druhým najlacnejší autom v kolóne, má cenovku totiž iba necelých 210 000 €. 210 000 €, ktoré si dokážu odôvodniť každý jeden cent pri prvom prejazde zákruty.

Zdroj: Jozef Murárik

No a ktoré auto som vynechal? AMG GT63 S E-Performance 4-door. Za dlhým názvom sa skrýva modernizovaná verzia štvordverového AMG GT, ktorá už má omnoho lepší podvozok ako tá pôvodná alternatíva. Má tiež výkon zdrvujúcich 635 kW (863 k) a hovorí sa o krútiacom momente viac ako 1400 Nm. To sú sumy, ktoré už nie sú z nášho sveta. Sú to šialenstvá, ktoré dokážu, podľa vstavaných meračov, dostať ťažkú karosériu na stovku za 3,1 sekundy. Je to niečo, čo je takmer nepredstaviteľné a dokáže to málokto. Pritom má brutálny soundtrack a mám z neho pocit, že je obrovské, ale pritom sa dá ovládať ako ostrý skalpel. Možno nabudúce bude rande aj s týmto. Ale plný dojmov som už z ostatných troch vozidiel. Všetky sú perfektné. A keby si mám vybrať jedno jediné, ktorým by som jazdil každý deň? V rámci šialenstva by to bolo AMG GT-R. Bez rozmýšľania. Je to vozidlo, ktoré sa už bude stále ťažšie odôvodňovať a bude stále viac terčom v očiach niektorých ekologických teroristov. Ja by som s ním jazdil každý jeden deň!

Zdroj: Jozef Murárik

A musím uznať, že celkovo bola akcia naplánovaná úplne perfektne bez akéhokoľvek zaváhania. Takto som si to chcel naplánovať sám, ale predbehol ma slovenský importér Mercedesu a priniesol autá, o ktorých som sníval, že by som si takéto zákruty s nimi vyskúšal.


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku