2023-03-12 13:05:00
Toyota Yaris Cross 4X4
Toyota Yaris Cross 4X4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Yaris Cross AWD – drobček s ambíciami

Toyota Yaris Cross je SUV. Nie crossover. SUV.

A celkom malé SUV. Avšak zastavanú plochu využíva nadmieru dobre. Má vysoký posed, úsporné motory a pohon všetkých kolies, ktorý taktiež patrí medzi úsporné. Verziu s pohonom prednej nápravy som už testoval. Teraz prišiel rad na verziu s poháňanou aj zadnou nápravou. V skutočnosti je najväčší rozdiel vo farbe. Jedno auto bolo biele, druhé sivé. Na ceste a za bežných okolností rozdiel v týchto automobiloch neodhalíte. Autíčko má na svoje relatívne jednoduché základy solídny postoj, prijateľné jazdné vlastnosti a adekvátny komfort podvozku. Sotva badať rozdiel v naladení verzií. Auto na väčších nerovnostiach rýchlejšie stráca komfort, no zas ani prudšie manévrovanie nespôsobuje stratu kontroly. Sprvu si auto kľakne a keď už sa náklon stáva nežiaduci, zasiahne stabilizačná kontrola. A dobre jej to ide. Pohon všetkých kolies sa prejavuje najmä pri rozbehoch zo stoja. Keď sa napríklad snažíte vojsť na hlavnú cestu z parkoviska, či z vedľajšej a na ceste je mokro, ba nebodaj snehová pokrývka, s adekvátnym obutím budete na ceste násobne rýchlejšie ako s pohonom iba prednej nápravy. Ba čo viac, výrazne rýchlejšie dosiahnete aj požadovanú rýchlosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohon všetkých kolies tu teda nie je zároveň silnou i slabou stránkou auta, pretože nezvyšuje mechanický odpor, prakticky nezvyšuje spotrebu. Pomáha len vtedy keď treba - na klzkej ceste hore kopcom, na výjazde z parkoviska. Jediné čo zvyšuje, je cenu, ale na to sa pozrieme neskôr. Priemerná spotreba bola v chladnom počasí 4,8 litra - keď som jazdil na spotrebu. 5,1 po dlhšej jazde na diaľnici. Na samotnej diaľnici sa pri udržiavaní rozumnej rýchlosti cca 120 km/h dá jazdiť bez problémov do 7 litrov. Na okreskách za 4,5 bez ohľadu na počasie s ľahkou nohou. Priemerka i s mestom (10 percent), diaľnicou (50) a okreskami (40) bola spomínaných 5,1 litra. Akonáhle by som väčšmi tlačil na pílu a na diaľnici jazdil 135 km/h, priemer by bol cca 6 litrov. Stále pekné. Auto nemá zmysel tlačiť a žiadať od neho vyslovene ostrú dynamickú jazdu, tak ako iné aj toto bude žrať viac a navyše, výkony nie sú také, aby "športovec" bol spokojný. Zo 60 na 100 zrýchľuje Yaris za 7,12, z 80 na 120 km/h za 9,16 sekundy. V oboch pripadoch mierne podpriemerné hodnoty, ktoré však predbiehanie úplne nevylučujú. Obzvlášť preto, lebo auto reaguje na stlačenie plynu hneď, takže človek si pripadá dynamickejší, než v skutočnosti je a aj bez zložitých výpočtov vie s adekvátnym výhľadom predbehnúť pomalšie vozidlo. 

Zdroj: Ján Hargaš

Yaris Cross má skutočne postoj auta typu SUV, pokojne sa dá hovoriť aj o malom offroade. Dobre, to už znie trochu absurdne, ale pozrite sa naň. Svetlá výška 170 mm, krátky rázvor 2560 mm, užší rozchod, malé previsy. Toto nie je auto, ktoré sa na terén iba hrá, i keď je jasné, že do terénu primárne určené nie je, dokáže vykonávať aj také činnosti, na ktoré ste si doteraz v tejto cenovej relácii mohli kupovať len Vitaru, či Duster. A nevravte mi, že to nie sú konkurenti, lebo sú. Nie úplne, ale predsa majú k sebe blízko. Všetci majú pohon všetkých kolies, kompaktné rozmery, Yaris Cross a Vitara majú označenie hybrid. Vitara má dokonca dva - slabý a silný hybrid, no ak ide o výkon je to presne naopak. Yaris Cross je menší ako Duster. To je vlastne malé rodinné auto pre skromnejších, ale podobné možnosti vie poskytnúť aj Vitara. Podobne cenovo orientované je aj Korando od SsangYong. Akurát to je nielen väčšie, ale aj pažravé. A potom je tu Yaris Cross, ktorý je z priestorového hľadiska síce najmenší, ale nie o toľko, aby to bolo zásadnou prekážkou. Zásadnou prekážkou je namierenie smerom k cieľovej skupine. Yaris Cross je podobne ako Yaris autom skôr pre ženu. Neznamená to, že nemôže dobre slúžiť aj mužovi, no ak by ste Yaris Cross dokúpili do rodiny ako druhé auto k napríklad Toyote Corolle kombi, nikto by sa nemohol čudovať. 

Zdroj: Ján Hargaš

Yaris Cross má v porovnaní s vyššie zmienenými autami jednu výhodu - nie je primárne zameraný na nízku cenu a je od značky, ktorá aj v očiach našincov patrí do strednej triedy. No a keď k tomu prirátate naozaj úsporný a rokmi osvedčený hybrid, je jasné, že Yaris Cross pôjde na dračku. Respektíve ide na dračku, veď už je vyše roka v predaji. 

Je jedným z mála áut, ktoré v cene okolo 25-tisíc dnes vedia poskytnúť hodnotnú a adekvátnu výbavu, pritom nemá nálepku "lacný" ale skôr šikovný a ekologický. A to znie výrazne lepšie, aspoň pre veľkú časť obecenstva. Mne osobne je to jedno, no snažím sa vysvetliť prečo sa tomuto autu tak darí. 

Že poskytuje naozaj veľa v malom balení a za slušnú cenu, to je vyvážené len miernymi kvalitatívnymi zakopnutiami. Napríklad ide o vnútorné spracovanie - výber plastov, kde zreteľne badať úspory. Úspory sú aj v oblasti odhlučnenia a aj v podvozku. Ten síce zvláda všetko čo autu zadáte, dokonca lepšie, než by ste si po tomto odseku mohli myslieť, "luxusné" prvky ako adaptívne tlmiče, či tlmiče s hydraulickými dorazmi absentujú ako v Toyote zvyčajne a robia z modelu Cross takú kozuľu, ktorá na väčších dierach od radosti poskakuje. 

Zdroj: Ján Hargaš

Diskomfort ale nie je taký, aby sa to nedalo prehryznúť, zvlášť majiteľovi, ktorí si uvedomuje, čo všetko mu toto auto na oplátku dá. A čo to presne je? Pozrime sa teda do cenníkov, nech to nie sú len vzdušné zámky. 

Autá dnes už nie sú lacné a ani tieto menšie. Hlavne, ak v nich nechcete prísť o nič z toho, čo automobilizmus dnes ponúka. Senzory, kamery, asistenčné systémy, displeje, konektivitu a nejaké tie komfortné prvky, či aspoň o trošku lepšie svetlá. Preto je relevantnou výbavou výbava Comfort, no tá je tak dobre nastavená, že s dvomi balíkmi Tech a Style vlastne autu nič nechýba. Už len farba za 450 eur a je to hotové. Celkovo: 27650 eur. Teraz v marci 2023. Dá sa ísť ešte bližšie k 30-tim tisícom, no dá sa aj vzdialiť. Ten kto nemusí hybrid, môže mať 1,5 litrový motor bez elektrickej pomoci a môže ho mať aj s vydarenou CVT prevodovkou. V Yarise je táto kombinácia rovnako dobrá a hybrid je lepší len v meste. Tu však výhody hybridu budú predsa vyššie tak, ako je vyššie celé auto. Ďalšou alternatívou je kúpiť daný hybrid bez pohonu všetkých kolies. Osobne to odporučiť nemôžem. Auto má ťažisko vyššie, priľnavosť predných kolies sa ľahko stratí. Jazdil som aj FWD a až na spomínané situácie na lade a námraze sa v mestskom prostredí AWD až tak nevyplatí. Keď však auto nebudete jazdiť iba v meste a v priľahlom okolí, AWD má svoj význam. 

Zdroj: Ján Hargaš

Keď to teda zhrnieme, auto má svoje slabiny - v nižších výbavách napríklad ponúkne pri najlepšom projektorové svetlomety - ktoré svietia presnejšie, no tiež to nie je úplná topka. Nižšia kvalita niektorých plastov, slabšia ergonómia (kľučky dverí), či výhradne káblový Carplay a Android Auto. Ani to však nie sú neprekonateľné problémy. Časť z nich vyrieši zvyk, časť kvalitnejšie žiarovky. Auto má vzadu miesto pre dvojicu pasažierov. Nemôžu byť extra vysokí, no tretí sa medzi nich s istotou vopchá len ak pôjde o stávku. Vo všeobecnosti platí, že kto chce hybrid, SUV a nepotrebuje veľké auto, nenájde na trhu nič lepšie. 7 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Toyota Yaris Cross Hybrid 4WD
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1490
Prevodovka: planétová eCVT
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  85
Krútiaci moment (Nm/ot.): -
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba kombinovaná podľa WLTP (l/100 km): 4,4-5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4180/1765/1595
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 320
Objem palivovej nádrže (l): 36
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1170-1360
Užitočná hmotnosť (kg): 510
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu : 18 790 €
Základná cena motorizácie: 25 190 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku