2023-02-07 14:00:00
SEAT Arona RED Line
SEAT Arona RED Line
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Arona RED Line – správny proces zrenia

Hovorí sa, že zreje ako víno. To je klišé, no dozrievanie na Arone vidieť.

Vždy to bolo malé a lacné niečo. Crossover, SUV-éčko, hatchback so zvýšeným podvozkom. Dobre si pamätám najmä fakt, že to bol prvý crossover na platforme A0. Na prezentácii v Barcelone to Arona hrala na veľkú frajerku, ale pozorné oko si všimlo znaky nízkej ceny. A boli tam až do faceliftu. Dnes sú skryté lepšie a treba uznať, že po rokoch je Arona lepším autom než bola na začiatku. Technika sa výrazne nezmenila, zmenil sa softvér, výbava a doplnky, no práve to pomohlo auto dotiahnuť na vlastný vrchol. Arona už lepšia nebude. Drahšia byť ešte môže.

Keď som videl cenovku už od, nedalo mi a pozrel som sa na staršie testy tohto auta. Nedávno médiami prebehli titulky o tom, že autá v EÚ za ostatné roky priemerne zdraželi o 8-tisíc eur. Ja som našiel prvé testovacie auto SEAT Arona a v cenníku mala akciovú cenu 13-tisíc eur. Dnes štartuje s výbavou Style od 18-tisíc eur. Na prvý pohľad je to rozdiel 5-tisíc. Myslím, že to znie a vyzerá šokantne, no pravdou je, že auto je dnes lepšie ako vtedy, veď som to už napísal, to ste medzičasom zabudli? Ale nie, je to zdraženie, ktoré lepšou výbavou a odstránením drobných slabín neospravedlníte. Lenže doba je ťažká a paradoxne autá ešte relatívne málo odrážajú aktuálnu infláciu. Ich cena rástla postupne a čakali sme to. Aj tak to naštve, pretože rodinný rozpočet nie je o tých 5-tisíc eur väčší z roka na rok a možno ani z piatich rokov na päť rokov. Skrátka, ceny áut rastú rýchlejšie než zárobky, a tak sa stávajú nedostupnejšie. Chcelo sa mi napísať, že je to v poriadku, lebo to, že je Arona o päť tisíc eur drahšia rodinu neovplyvní, keďže to nie je rodinné auto, no z rozpočtového hľadiska je Arona rodinné auto. Aj keď z priestorového ani nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Jeden, dvaja, traja, prinajhoršom štyria a piati...

Voziť sa v Arone piati, to je mládežnícke dobrodružstvo rovnako ako cestovanie hromadnou dopravou v smere z internátov. Ste pokrčení, ste upachtení, ste unavení, ale ste radi, že už ste v cieli. Jazda v štyroch je v pohode, no má to svoje úskalia. Napríklad deti v autosedačkách sú prekážkou k pohodliu cestujúcich vpredu v prípade, že majú výšku nad 175 cm. Tí pasažieri, nie deti, aj keď vlastne aj deti – lebo vtedy už v sedačkách nesedia a vzadu posádka s výškou nad 175 cm bude hľadať pohodlie ťažšie. Jazda vo štvorici sa ale dá zvládnuť. Štvorčlenná rodina však s ponúkaným priestorom nebude spokojná. Na to je tu Ateca, či Leon. Arona je pre menší počet osôb a pre nich môže byť univerzálnym pomocníkom. A to aj v prípade menšieho a slabšieho motora.

Verziu, na ktorú sa pozeráte, nekúpite so slabším ako testovaným 110 koňovým motorom. FR RED Line je skrátka taká. Je o štýle, podčiarkuje silné stránky dizajnu, dodáva miernu športovú príchuť a so slabším motorom by to bolo neadekvátne. Avšak 110 koní a k tomu manuálna prevodovka, to už vie byť celkom zábava. Pochopiteľne najmä pri nižších rýchlostiach. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na 3. stupni prebiehalo počas testu za 7.19 sekundy. Z 80 na 120 to bolo na rovnakom stupni za 9.01 sekundy.

Zdroj: Ján Hargaš

Pravda, v prípade tohto výkonu a tohto motora vodič pravdepodobne zábavu nehľadá. Hľadá však motor, ktorý bude univerzálny, znesie diaľnicu i okresky a v meste nebude žrať priveľa. To je on, zoznámte sa. 1.0 TSI 110 k je veselý, úsporný a univerzálny. Má len tri valce, ale zas má turbo a šesť prevodov, takže kto je viac? S ľahkou nohou môžete jazdiť za päť litrov. Najmä keď väčšinu času strávite na dobre známych okreskách a profil trasy viete využiť vo svoj prospech. Vie to byť aj menej, ale zas netreba byť brzdou, všakže. Ja som jazdil za 6 litrov. Teplota do 20 stupňov nad nulou, jazda pohodová, bez stresu a s minimom zbytočných zrýchľovaní rovnako ako s minimom plachtenia a nástojčivého brzdenia motorom. Musím ale uznať, že zhruba od leta sa snažím väčšmi jazdiť na spotrebu. Ceny benzínu sú vyššie a čoraz viac ľudí aj na spotrebu jazdí. Tempo áut už na okreskách a ani na diaľnici nie je také uletené ako zvyklo bývať, keď bola ruská ropa žiaduca a lacná. Dnes je nežiaduca a drahá a ľud nám spomalil, inu spomalil som aj ja. Trošku. Pri Arone je rozdiel v jazde na úrovni 0,5 až 0,7 litra benzínu. Aronu som už testoval x-krát a s týmto motorom obzvlášť. Moje spomalenie znamená, že na okreskách jazdím predpisovo s odchýlkou max 7 km/h (bez zmeny), avšak viac brzdím motorom a miestami aj plachtím – tam kde to má zmysel. Podobné to je aj v meste, no v meste ako Bratislava sa príliš úsporne jazdiť nedá, čiže ani tu by som zmenu nehľadal. Zmenou je jazda po diaľnici. Nad 130 km/h už nejazdím a rýchlosť je v rozmedzí 120 – 128 km/h. To sú veci, ktoré malému motorčeku veľmi svedčia.

Zdroj: Ján Hargaš

Po hádam desiatich rokoch, odkedy VW používa radiace páky manuálnych prevodoviek so súčasnou kulisou môžem konštatovať, že som si na ne už skoro zvykol a skoro ma ani neštvú. Áno, ak si hovoríte, že to ani dlho netrvalo, myslím si to isté. Je to znak, že VW to s manuálmi naozaj vie a tá kulisa je skrátka perfektná. Alebo aj nie. No je aspoň presná a dráhy sú krátke. V prípade jednolitra mám problém so spojkovým pedálom. Jednak ma hnevá vyšší záber (ale to súvisí aj s mojou výškou vs. veľkosťou auta), tiež istá úroveň nekultivovanosti motora v nižších stupňoch, obzvlášť za studena. Moja haťapka je voči jednolitrom urodzená pani a práca so spojkou je ani z rozprávky. A to tak nejako platí o takmer každom staršom aute a tak nejak to súvisí s tým čo za motory a zložitosti to dnes v autách vlastne máme. Ale o tom som nechcel. Človek si asi zvykne, ja ani nie.

Motorček ma baví vytáčať. Najmä dvojka, trojka sú fajn, cítite tie emócie, vibrácie a je to celé také príjemné charakterné zvukomalebné a aj zrýchľovanie je svižné. Predbiehanie v nižších rýchlostiach je vlastne bezproblémové a to bez ohľadu na počet pasažierov. S kilami cementu v kufri a s dospelcami namiesto detí vzadu by to už bolo iné, ale to platilo za starších atmosférických motorov výrazne viac, takže pohoda.

Zdroj: Ján Hargaš

Arona má hlučnejší podvozok. A všimnete si to práve na diaľnici. Nikdy som s ňou vlastne nevedel dlhodobo udržiavať nadlimitné rýchlosti. Nie je tam taký hluk ako v haťapke, to zďaleka nie, no s ňou na diaľnice chodím vyslovene z núdze, nie je na to určená (a trpí ona i vy).

Hlučnosť prekvapí najmä v súvislosti s tým ako sa v aute dobre cítite, ako príjemná je jazda. Je to skrátka o kontexte. V porovnaní hlučnosti s konkurentmi je na tom Arona vlastne dobre, no keď sa na ňu pozeráte, čakáte o trošku lepšie odhlučnenie na tej spomínanej diaľnici.

Tvrdosť jazdy je adekvátna vzhľadom na veľkosť a štýlovosť kolies. Dokonca aj ten najhorší úsek čo mám k dispozícii pri svojom bydlisku, aj ten dáva s prehľadom. Isteže sú väčšie diery tvrdé a počuť ich, podvozok ale ani vtedy neabdikuje a ani kolesá nechcú uskučiť do poľa. Priečna nerovnosť v zákrute autom zamáva, ale to zas už považujem za zlatý štandard (ani nie zlatý, ani nie správny, ale štandard). Podvozok je skrátka vyšší, karoséria je vyššie a vzadu je vlečka s priečkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Priestrannosť je na malý hatchback v poriadku. Kto chce viac, môže. Mňa však na Arone najviac teší bohatá výbava, slušné dielenské spracovanie (najmä po facelifte) a úplne najviac ma baví proporcionalita, ktorá Arone pred faceliftom nebola akosi vlastná. Vplyvom faceliftu, vplyvom veľkých kolies a vplyvom dvojfarebnej kombinácie s tmavšou spodnou časťou to odrazu vyzerá priam frajersky. Dokonca aj tie falošné koncovky výfukov a kvázi offroadové prvky zlepšujú charakter a zvýrazňujú pekné črty, ktoré toto auto má. Je to skrátka fajn a aj cena sa dá. Na dnešnú dobu. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

SEAT Arona 1,0 TSI FR RED Line

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/-
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,3-5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4138/1780/1552
Rázvor náprav (mm): 2566
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1235
Užitočná hmotnosť (kg): 495
Max. hmotnosť brzdeného prívesu: 1100 kg
   
Základná cenníková cena modelu FR RED Line 20 430 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku