2022-10-09 12:30:00
JAZDA: Multivan T.7
JAZDA: Multivan T.7
Zdroj: Jozef Murárik

JAZDA: Volkswagen Multivan je už viac osobák ako úžitkáč

Volkswagen má v sekcii úžitkových vozidiel najnovší prírastok vo forme Multivanu.

Ten stojí na výrazne upravenej platforme MQB, ktorá je dokonca odlišná aj od platformy figurujúcej v menšom Volkswagene Caddy. A, long story short, Multivan je výrazne osobným vozidlom na poli úžitkových automobilov.

To, čo zaujme úplne ako prvé je veľkosť nového Multivanu. Navonok sa zdá byť kompaktnejší a omnoho menší ako jeho bezprostredný predchodca s označením T6.1. Je to z dôvodu, že je nižší a nepotrebuje tak veľa priestoru pod nohami pasažierov na podvozkové časti. Do nového Multivanu sa nastupuje o niečo nižšie a tak s nižšou stavbou karosérie dokáže stále poskytnúť dostatočnú výšku interiéru. Tá sa zmenila len minimálne a ak je vozidlo vybavené presklenou panoramatickou strechou, tak je nad hlavou ešte viac priestoru ako v T6.1. Mimochodom, presklená strecha nepotrebuje roletu, má špeciálne sklo, ktoré vraj dnu teplo nepustí, len svetlo. V interiéri to vyzerá tak, že jemne utrpela aj celková šírka vozidla a hlavne šírka vnútorného priestoru. Multivan je kompaktnejší, ale aj napriek tomu stále ponúka dostatočný priestor pre všetkých pasažierov.

Zdroj: Jozef Murárik

Pri prvých slovenskcých jazdách som skúsil dve alternatívy Multivanu. Ako prvú som si vybral 7-miestnu verziu s dvojlitrovým turbobenzínom. Výbava Style dáva vozidlu šmrnc aj v interiéri vďaka použitiu imitácie drevených obkladov. Zvonka sa tento Multivan prezentuje tmavočervenou elegantnou farbou, ktorú rozdeľuje vertikálny chrómový pás v úrovni svetiel. Predná časť s lakovaným nárazníkom nemusí sadnúť úplne každému. Niektorí by určite prijali lakovanie mriežok v spodnej časti do čiernej farby. Pri lakovaní do farby karosérie vyzerá mriežka sťaby z oka vypadla elektrickým vozidlám. V ponuke modelu sú až 19 palcové zliatinové disky, ale tento kus Style si musí vystačiť so základným priemerom 17 palcov. Je to praktická alternatíva, ktorá bude dobre vyzerať vždy a nikdy nebude na obtiaž ani pri parkovaní.

Interiér verzie Style ponúka dvojfarebné prevedenie a prístrojová doska využíva všetky prvky, ktoré majú dostupné osobné vozidlá s týmto logom. Pre čiastočne užitkovú alternatívu automobilka presunula radenie režimov prevodovky na prístrojovú dosku rovno medzi displeje. Je na to taká malá páčka, ktorá sa jednoducho ovláda a netreba ani ďaleko prechádzať rukou od volantu.

Nevýhodou najkratšej verzie  Multivanu s dĺžkou tesne pod 5 metrov je určite veľkosť batožinového priestoru. Tá ostáva trochu menšia, avšak stále je možné posunúť zadnú lavicu tak, aby sa dalo zobrať viac kufrov.

Zdroj: Jozef Murárik

To, čo je však úplnou bombou je použitie dvojlitrového prepĺňaného benzínového motora s výkonom 150 kW (204 k). Ten síce poháňa, v tomto prípade, výlučne prednú nápravu, ale netrpí nedostatkom výkonu a jazda s automatom je naozaj dynamická. Pritom som si istý, že by som sa vedel dostať do dlhodobého priemeru výrazne pod 10 litrov na 100 kilometrov, možno aj pod 9 litrov. Na takto výkonný dvojlitrový turbobenzín je hodnota výbornou správou.

Druhým modelom, ktorý som si vyskúšal je eHybrid. Je to plug-in hybrid, ktorý možno nabíjať z bežnej zásuvky, alebo pri nabíjačke vo voľnej prírode. Ak teda za voľnú prírodu považujeme mestá a diaľnice. Pohonná jednotka kombinuje 1,4-litrový turbomotor s elektromotorom a šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Áno tu má prevodovka o stupeň menej ako pri výlučne benzínovom kuse. S kapacitou batérie 10,4 kWh sa dá úplne bez problému prejsť takmer 40 kilometrov v reálnom svete a v reálnych podmienkach. Ak máte kde nabíjať, tak môžete svoju lokálnu uhlíkovú stopu znížiť naozaj na minimum a deti voziť do školy a škôlky bez emisií. Stále sa však bavíme o lokálnom bezemisnom fungovaní. Celkovo to záleží, vo veľkej miere, na spôsobe výroby elektrickej energie a emisiách, ktoré vznikajú pri procese.

Zdroj: Jozef Murárik

Oproti benzínovému dvojlitrovú má hybrid o niečo horšie dynamické parametre, ale to je naozaj očakávateľné a nie je to dôvod na výrazné hejtovanie. Každý si predsa musí vybrať auto podľa toho, čo mu sedí a čo je vhodné pre jeho jazdy. Oranžová verzia Multivanu s hybridom má výbavu Life. Dá sa rozoznať podľa absencie chrómového pásu vodorovne cez karosériu a tiež podľa iného obloženia v interiéri. Inak som sú auta veľmi podobné. Teda až do momentu, kedy sa rozbehnú. Mám pocit, že elektricky ovládané bočné dvere dostali výraznejšie odhlučnenie pre výbavu Style ako len dvere s dovieraním vo výbave Life. Možno to je však len iným druhom asfaltu, ale reálne som počas testovacích kilometrov počul rozdiel.

V oboch prípadoch je však nový Multivan T7 omnoho osobnejším Multivanom ako kedykoľvek doteraz. Osobnejší je nielen vnútorným priestorom a celkovými rozmermi, najmä výškou, ale hlavne správaním na ceste. Má podobné jazdné vlastnosti ako niektoré SUV a platformu využíva perfektne. Je mi jasné, že veľa ľudí povie, že už to nie je ten Multivan. Naozaj to nie je ten Multivan, budú mať pravdu. Je to iný Multivan a je adekvátny dobe a použitiu. Viem si predstaviť, že by takéto auto mohlo s prehľadom slúžiť nielen ako prepravník rodiny, ale aj ako mobilná kancelária.

Na prehodenie usporiadania predsa stačí presunúť stolík a otočiť stredné sedadlá o 180 stupňov podľa zvislej osi, nie vodorovnej. Ak by ste zrovna nemali živé jednanie, tak si môžete počas videohovoru vyložiť nohy na sedadlo oproti a v takejto relaxačnej póze riešiť akékoľvek problém biznisu.

Zdroj: Jozef Murárik

Multivan T7 má základnú cenu od 40 908 eur s DPH, pričom tieto verzie stoja, Style s dvojlitrom, 79 776 eur s DPH a hybridný kúsok s oranžovou farbou a výbavou Life je, s takouto výbavou, za 75 624 eur s DPH. Sú to ceny, ktoré sú porovnateľné s predchádzajúcou generáciou a stále sú zodpovedajúce tomu, čo auto ponúka a akú má zostatkovú hodnotu.


AUTOR: © Zoznam/jm

Komentáre k článku