2022-10-06 15:10:00
JAZDA: Cupra rozširuje ponuku.
Cupra prítomnosť, Cupra budúcnosť, Cupra Formentor VZ5
Zdroj: jh

JAZDA: Cupra rozširuje ponuku. Od VZ5 cez Born až po Leon 1,5 TSI a Atecu 1,5 TSI

Cupra predviedla kompletnú paletu svojich aktuálnych modelov. Aj paletu, ktorá ešte len príde.

Z prezentácie si odnášam dve najzaujímavejšie informácie pre publikum na Podkapotou.sk. Po prvé: jazda s Formentorom VZ5, po druhé Formentor je vzorom pre Leon a Atecu.

Formentor je prvým modelom značky, ktorý nekúpite aj ako SEAT. Druhým takým je model Born - elektromobil s originálnym dizajnom založený na modeloch sesterského Volkswagenu (ID.3). Napriek zdieľaniu vnútorností s VW záujem o Born neutícha napriek tomu, že ho značka z dôvodov typických pre dnešnú dobu, musela posunúť a na trhy prichádza postupne až teraz na jeseň. No záujem neutícha ani o model Formentor, pričom značka si možno ani nemohla priať taký veľký záujem o "bežnejšie" motorizácie. Ľudia skrátka chcú toto auto, chcú túto značku, ale nevyhnutne nepotrebujú verzie VZ - teda tie najsilnejšie a prekvapivo často smerujú k autám s nižším výkonom. Podobnou cestou sa po novom rozhodli vydať značky SEAT a Cupra aj v prípade modelov Leon a Ateca.

Zdroj: jh

Spomínam obe značky, pretože tento krok zasiahne obe. A síce: model Cupra Leon ste doteraz mohli kúpiť len s motormi s výkonom od 245 koní. To sa po novom zmení a Cupra Leon kúpite aj s motorom 1,5 TSI 110 kW s manuálnou i s automatickou prevodovkou a aj s motorom 2,0 TSI 140 kW. Rovnakou cestou sa vybral aj model Ateca. Cupra Ateca tak bude môcť na cesty vyraziť aj s motorom 1,5 TSI a 2,0 TSI. To znamená, že výkony modelu Cupra Leon siahajú od 110 do 221 kW, respektíve do 228 kW v prípade modelu Leon Sportstourer.

To samozrejme vyvoláva otázku, či rozšírenie ponuky Cupry smerom nadol neovplyvní predaje značky SEAT. Odpoveďou je, že áno, obzvlášť verzií FR a výrobca s tým ráta. Dokonca až tak, že modely Cupra (aj vrátane spomínaných slabších verzií) majú vo fabrike prioritu a čakacie doby sú rádovo kratšie ako v prípade modelov SEAT.

Cupra Leon kúpite od 26 630 eur, Sportstourer tak získate v cene od 27 450 eur. SEAT Leon s identickým motorom a prevodovkou vo výbave Style (110 kW TSI MT) kúpite od 22 450 eur a Sportstourer s rovnakou špecifikáciou od 23 220 eur. Atecu kúpite za 26 420 v prípade výbavy Style od SEATu. Cena slabšej Atecy od Cupry zatiaľ zverejnená nie je. Výhodou Cupry je okrem znaku a originálnych farieb a kombinácií, či športovejšieho zjavu tiež prítomnosť bohatšej základnej výbavy - tá obsahuje väčšie disky, LED High svetlá v základe, či digitálny prístrojový štít a ďalšie prvky.

Zdroj: jh

Cupra tiež ukázala svoj nový Born, ktorý naživo vyzerá lepšie ako ID3. Pritom mne dizajn ID3 nevadí, naopak. Born je ale špecifický a môže osloviť širšiu klientelu. Základný Cupra Born First Edition so 62 kWh batériu, s výkonom 150 kW a dojazdom max 417 km začína v cene od 44 280 eur.

Jazda s modelom Formentor Veloz 5

Prvú jazdu s týmto autom sme tu už mali, takže nemá zmysel z toho robiť regulérny jazdný test, no VZ5 je jedným z najzaujímavejších modelov na trhu, takže sadnúť si za volant, to som nemohol odmietnuť. Presadal som pritom z konkurenčného, avšak stále koncernového, auta, ktoré taktiež ponúka vysoký výkon, no nie až tak vysoký a skôr sa orientuje na ostrý výkon v kombinácii s väčším priestorom pre posádku a batožinu - faceliftovaný Kodiaq RS s 2,0 TSI.

Na jazdu mi nezostávalo veľa času, no obe autá som vyskúšal krátko po sebe na tom istom úseku. Jediný rozdiel bol v tom, že v Kodiaqu som šiel sám a poznám ho, Formentor som zdieľal s ďalšími dvoma pasažiermi a zvlášt ten vpredu až príliš jasne dával najavo, že z dynamickej jazdy so mnou má veľké obavy. Obavy preniesol aj na mňa, takže som sa do esíčok pred sebou zahryzol predsa len menej, než som chcel, takže nabudúce poprosím, auto bez osádky. Ďakujem.

Zdroj: jh

Nuž ale dojmy: Zvuk: Kodiaq vyhráva. Lebo on má v reprákoch cca 5,5 litrový osemvalec, kým Formentor sa spolieha na výfukmi dotvorený zvuk počuteľne menšieho päťvalca. To je skrátka málo (a áno, práve je mi do smiechu). Jazda: Kodiaq vyhráva. Nemal takých ustráchaných pasažierov a navyše sa omnoho menej drží cesty. Navyše jazda v ňom je zábavnejšia preto, lebo aj v nižších rýchlostiach vyzerá nebezpečnejšie. Kodiaq nie je crossover, je to SUVéčko, v ktorom sedíte ako na prvom poschodí panelového domu, takže keď sa to celé nahne do zákruty, v hlave bliká kontrolka omnoho intenzívnejšie. A tu nesrandujem, to je presne dôvod pre ktorý mám na okruhu radšej Cupru Atecu VZ 300 ako Formentora s tou istou špeckou. Je menej vyrovnaná, viac s ňou bojujem, skrátka je to väčší zážitok.

Zdroj: jh

Rýchlosť: Formentor vyhráva. Tu už nie je o čom. Päťvalec je viac ako repráky, minimálne ak ide o rýchlosť na rovinke i rýchlosť na apexe. Pokiaľ hľadáte štýlový a stále originálny crossover, čo drží ako hluchý dvere a ešte k tomu šprintuje ako Audi a zo zákrut vylieza ako Audi Quattro, našli ste ho.

Päťvalcový Formentor je auto, v ktorého reálny príchod som dúfal už od prvej jazdy v Mníchove, a potom na Slovakiaringu pred dvomi rokmi. Podvozok vtedy najrýchlejšej verzie VZ 310 zreteľne komunikoval jedno: zvládnem viac. A okrem toho, že prehováral k vodičovi, prstom ukazoval na motor. To auto bolo skrátka postavené, aby udržalo na ceste päťvalec s výkonom 390 koní. Teraz to ladí, teraz to pasuje a my všetci môžeme závidieť všetkým cca 8 slovenským majiteľom tohto auta, ktorý už ho majú v rukách (ak som na niekoho zabudol, vopred sa ospravedlňujem).

No a zvyšok budúcnosti značky, o tom sa dozviete viac tu. Na záver už len spomeniem, že Cupra sa chce do budúcnosti odčleniť od SEATu nielen viacerými vlastnými modelmi, ale tiež konceptom samostatného showroomu. Prvý taký je už aj na Slovensku v Košiciach. Volá sa Cupra Garage a tak to bude vždy. Celkovo chce mať Cupra cca 12 showroomov a servisných stredísk po celom Slovensku tak, aby mal každý potenciálny zákazník značky svoju Cupra Garage v dosahu do 100 km od bydliska.

Zdroj: jh

No a Cupra tiež tento týždeň spúšťa prvý balík prémiových služieb. Autá majú už v základe 5-ročnú záruku a 4-ročný full servis, zároveň Cupra garantuje mobilitu k autu - ak už musíte ísť do servisu, servis vám poskytne náhradné vozidlo značky Cupra, alebo vám zabezpečí odvoz. No a do budúcna chce Cupra na Slovensku vyrobiť aj pick-up servis, tzn., auto do servisu pôjde samé a vráti sa samé.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Cupra

Komentáre k článku


Stream naživo