28.06.2022
Cupra Formentor TDI
Cupra Formentor TDI
Zdroj: Jozef Murárik

Test: Cupra Formentor TDI - Imidž je viac ako zvuk

Automobilka Cupra má jediný vlastný model, ktorý je pre ňu exkluzívny. Je ním Formentor, nakoľko Born ešte stále očakávame.

Preto musí mať aj tento model rôzne pohonné jednotky. Kým hybrid potrebuje špeciálneho majiteľa, ktorý ho bude nabíjať, je verzia, ktorá má nízku spotrebu a konvenčnejšie pohonného ústrojenstvo. Skratka TDI je už legendárna a má ju v ponuke aj tento model. Ako s ním funguje?

Hneď na začiatku musím povedať, že navonok nie je vidno žiaden rozdiel oproti benzínovým verziám. Oproti VéZetkám je samozrejmá absencia koncoviek výfuku. V nárazníky sú len imitácie, reálne sú pod nárazníkom. Ale ak vedľa seba postavíte dvojlitrové TSI s výkonom 140 kW (190 k) a TDI-čko s 110 kW (150 k), tak rozdiely nebudú žiadne. Maximálne sa budú líšiť výbavou. Dajte však na dízlové auto disky, ktoré sú z najvýkonnejšieho päťpalcového modelu a vidno, že žijete život na ostrí noža. Táto dizajnová avantúra vyzerá dokonale, ale môže sa pomstiť. Nízky profil pneumatiky a široké disky si veľmi nechcú podávať ruky s obrubníkmi. Ale ten, kto vie s autom manévrovať nebude mať problém a určite sa vyhne kontaktu týchto nádherných kolies a vytŕčajúcich nástrah. Rozdielny nie je ani vzorkovník farieb a pre TDI je úplne rovnaký ako pre všetky ostatné modely. V niektorých konkurenčných testoch je vidno túto sivú až ako modrú, čo sa môže zdať najmä pri prudkom dopade svetla. Zo sivej myšky sa zrazu stane žiarivý diamant.

Zdroj: Jozef Murárik

Po nastúpení do interiéru je zase jedinou zmenou pohľadu na digitálny prístrojový štít. Rozsah otáčok naftového motora je omnoho nižší ako v benzínových alternatívach. Toto je celkom logické. Ak auto nemá volant Supersport, ktorý ani nemôže mať, keď nie je Veloz, tak sa štartuje klasickým tlačidlom pred radiacu páku. Teda, hmm, radiacou pákou... Nie je to radiaca páka v pravom zmysle slova, lebo aj Formentor má radenie shift-by-wire a na prepínanie prevodovky mu stačí mala páčka, ktorá je vlastne len elektronický spínač. O tom, že sa niečo deje veselo informuje zvuk zaradenia príslušného režimu elektrickými servami.

Keď už je auto naštartované, tak je počuť naftový zvuk. To sa oklamať jednoducho nedá. Nie je to úplne to, čo by sa hodilo k samotnému naturelu auta, ale zvuk výrazne zatieňujú vonkajšie tvary a celkový imidž vozidla dokáže spôsobiť, že chrochtanie zanikne. Proste pri pohľade na toto auto je asi úplne jedno aký ma zvuk, ale aj tak je optimálny ten päťvalcový verzie VZ5.

Motor s výkonom 110 kW (150 k) využíva sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku a poháňa všetky štyri kolesá systémom 4Drive, čo je medzinápravová spojka Haldex. Práve toto by mohlo byť optimálnou voľbou na dlhé trasy jazdu s nízkou spotrebou. Nízka spotreba je však trochu relatívny pojem. Aj vzhľadom na šírku pneumatiky 245 milimetrov a zimný dezén sa mi podarilo dosiahnuť kombinovaný priemer s diaľnicami 6,9 litra na sto kilometrov. Ku koncu týždňa, kedy sa auto spotrebou umravnilo, som už vedel jazdiť aj za 5,5 litra s vynechaním diaľnic. Veľmi záleží na spôsobe jazdy vodiča. A samotná spotreba sa znižuje trochu pomalšie ako by sa dalo čakať. Nie je to tak, že sadnete a zrazu dokážete jazdiť o dva litre úspornejšie ako človek pred vami. Jednoducho treba auto naučiť novým móresom. Nie je to prvýkrát, čo sa takýto prístup osvedčil a ukázal ako optimálne zlepšenie prevádzkových nákladov. Cestovanie zjednodušuje aj celkom veľká nádrž, na ktorú je možné prejsť, v tomto prípade, až 800 kilometrov a pritom nie je ani nejako extrémne veľká.

Zdroj: Jozef Murárik

Výkon motora je skôr priemerný, ale krútiaci moment naftový Formentor ťahá výrazne vpred. Aj s naftovým motorom a automatom zrýchľuje CUV veľmi svižne, jediné neadekvátne je tak zvukové dofarbenie naftovou kulisou.

Výzor auta ani netreba komentovať, je naozaj agresívny a vyzerá vynikajúco. Karoséria CUV má evokovať skôr SUV kúpe ako obyčajné SUV. Zaujímavé je porovnanie celkovej výšky vozidla na parkovisku. Tá je takmer rovnaká ako má nový Swift so štvorkolkou. Aj to podporuje dojem so zamerania skôr na imidž ako vyslovene na úžitok. Lenže toto tvrdenie okamžite vyvráti interiér, či skôr vnútorné priestorové pomery. Kým vpredu si nájde miesto naozaj hocikto, za 1,80 metra vysokým šoférom si sadne rovnako vysoký jedinec úplne bez akýchkoľvek problémov. A stále zostáva aj celkom prijateľný batožinový priestor. Dovolím si tvrdiť, že na týždeň pri mori sa do neho dokáže zbaliť hocijaká štvorčlenná rodina, prípadne dva páry cestujúce spolu.

Najznámejšie miesto v aute je však stále to vodičove. Nie je to len kvôli tomu, že má všetko pod kontrolou, ale aj kvôli tomu, že Formentor je naozaj zábavným autom. Viacprvkové zavesenie vzadu ponúka s 245 milimetrov širokými pneumatikami veľkú dávku priľnavosti a auto má veľmi neutrálne jazdné vlastnosti fakt dlho. Jazda je skôr športová a podvozok tuhší, čo sa prejavuje výborný držaním stopy a malými náklonmi v zákrutách. Avšak ani pri dlhých cestách po horších povrchoch nie je komfort výrazne ovplyvnený, čo znamená, že Formentor našiel naozaj slušný kompromis s trochu tuhšou charakteristikou.

Zdroj: Jozef Murárik

Vodič má pred sebou digitálny displej miesto ručičkových prístrojov a v strede je displej druhý, ktorý má diagonálne usporiadanie widgetov na v najnovšej verzii systému. Celý informačno-zábavný systém je veľmi logický a na zvládnutie ovládania netreba dlho študovať príručku. Trochu však zamrzí, že si niekedy nerozumie so zrkadleným telefónom. A v noci bude problém nastaviť teplotu, lebo lišta s nastavením pod displejom nie je vôbec podsvietená. Vlastne vo Formentore vôbec nie sú tlačidla na ovládanie klimatizácie, všetko je ovládané displejom a dotykovou lištou pod ním. Ak chcete zapnúť vyhrievanie sedadiel, môžete využiť skratku, keď naraz stlačíte zvýšenie aj zníženie teploty. Omnoho lepšie je vyriešené ovládanie vyhrievania volantu. To má samostatné dedikované tlačidlo priamo pod pravým palcom vodiča a má až tri stupne.

Celý volant je skôr klasický ako moderný a nedostal sa k nemu trend dotykových plôch. Toto samo o sebe je fantastickou správou a eliminuje tak náhodné stlačenia. Tu je jediným vylepšeným naozaj volant Supersport s dvoma dodatočnými tlačidlami, z ktorých jedno ovláda štartovanie a druhé je na zmenu režimu. Ak toto tlačidlo nie je na volante, tak je nutné režim meniť cez displej. Ale to nie je také jednoduché a tak ľahko prístupné ako práve cez volant. Akurát tu sa dostávame do problému, lebo volant Supersport je dostupný iba pre modely Veloz a základom je teda 245-koňový dvojliter s pohonom prednej nápravy. A možno práve to je úplne najvhodnejšia voľba, aj keď nebude mať spotrebu dízla a nemá ani pohon všetkých kolies.

Zdroj: Jozef Murárik

Formentor s naftovým motorom a pohonom všetkých štyroch kolies je rozhodne ekonomická voľba v ponuke vozidla. Ale zároveň je však je najnudnejšou alternatívu v ponuke. Minimálne kvôli zvuku. Ak si kúpite takúto verziu, určite budete mať výborné auto na dlhé trasy, s nízkou spotrebou a parádnou vizážou, ale ku Formentoru sa akosi viac hodí benzínové pohonné ústrojenstvo s dvojlitrovým objemom. Takže ak nechcete Veloz, tak je najvhodnejším výberom benzínový dvojliter s výkonom 140 kW (190 k). Ten ponúkne aj lepší zvuk a ešte lepšie jazdné vlastnosti. A ak chcete úplne ekonomické vozenie, tak možno nechcete ani tak vozidlá so značkou Cupra, ale môžete siahnuť po klasickom dvojlitrovom TDI od SEATu v kombíkovom Leone. Ten sa odmení určite ešte nižšou spotrebou a nebudete musieť riešiť fakt, že auto neznie adekvátne tomu ako vyzerá.

Formentor je stále veľmi zaujímavým modelom, ktorý nesie časť zásluhy na tom, že Cupra dosahuje veľmi slušné predajné čísla. Ak by ste ho chceli k niečomu prirovnať, tak je to terénnejšia polcesta medzi Leonom a Leonom Sportstourer. A svojím vlastným spôsobom je vynikajúci. Na jednu stranu dokáže byť, s adekvátnym motorom, naozaj zábavným vozidlom a na druhú stranu dokáže zastúpiť aj rodinný all-rounder.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku