2022-06-07 12:30:00
Volkswagen Arteon R
Volkswagen Arteon R
Zdroj: Jozef Murárik

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Arteon R Shooting Brake je výborný Grand Tourer

Volkswagen Arteon R bol ďalší z modelov, ktorý sme mohli vyskúšať na R Days.

Volkswagen modelom Arteon prišiel s alternatívou pre tých, ktorí mali zálusk na Phaeton, ale bol príliš komplexný, bol príliš zložitý a hlavne príliš drahý. Nie je to plnohodnotná náhrada, ale časť publika dokáže uspokojiť. A najmä keď je v ponuke verzia Arteon R, dokonca aj ako kombi Shooting Brake.

Výhodou Arteonu je, že nie je príliš obrovský, stále pôsobí ako normálne auto a nevytvára závisť medzi susedmi a pri jazde cez urbanizované oblasti. A to, priznajme si hneď, môže byť cenovo až na úrovni takmer 80 000 eur, ako sú v galérii kúsky s nemeckou a maďarskou značkou. Samotný Arteon R však začína na omnoho prijateľnejšej sume tesne nad 60 000 € (Arteon R Shooting Brake: 61 790 €).

Arteon je svojim spôsobom kupé medzi liftbackmi a Shooting Brake zase kupé medzi kombíkmi. V podstate sa dá povedať, že predobrazom mu bol nielen Mercedes CLS ale aj Mercedes CLS Shooting Brake. A postupom času pribudol jeden vážny konkurent, ktorý sa tým síce nevystatuje, ale tiež by sa mohol zaradiť medzi takéto športovejšie štvordverové modely. Je ním Peugeot 508 v obidvoch modifikáciách, čiže ako liftback a aj ako kombi 508SW.

Zdroj: Jozef Murárik

Volkswagen Arteon R Shooting Brake je na vrchole ponuky modelu a subjektívne môže byť omnoho krajšiu alternatívou ako liftback. Ponúka obrovský batožinový priestor a naozaj masívny priestor na nohy cestujúcich vzadu, ktorý sa dá kľudne porovnávať napríklad so Superbom s rovnakou stavbou karosérie, čiže tiež s verziou Combi. Ak je trochu nižší vodič, tak pasažier na zadných sedadlách môže mať nohy ležérne prehodené cez seba. Toto zvládne až do momentu, kedy vodič uzná za vhodné využiť všetok výkon, ktorý verzia R skrýva.

Arteon R je pritom stále odlišný od všetkých ostatných Arteonov. Má dokonca aj iné nárazníky ako R-line a vzadu má štyri reálne koncovky výfukov. Sfarbenie do modrej metalízy Lapiz je veľmi podarené a autu farba naozaj sadne. Niektoré detaily modrej farby sú aj vnútri. Celkový pocit z interiéru je, že naozaj môže nahradiť Phaeton svojou kvalitou spracovania a pocitom prémiovosti. Výborné sú sedadlá ErgoComfort, ktoré majú potenciál poskytnúť vodičovi a spolujazdcovi pohodlný priestor na cestovanie aj v prípade jázd s 1000 a viac kilometrami.

Rovnako príjemný je pre vodiča aj volant. Ten má pre verziu R trochu iné rozmiestnenie prvkov, teda hlavne pribudlo R pod ľavým palcom. To slúži na zmenu režimov a pri jeho podržaní skáče nastavenie rovno do režimu Race. Dotykové plochy sú vecou zvyku a niekomu sadnú, niekomu, bohužiaľ, nie. Výhodou Arteonu R sú aj dlhšie pádla pod volantom ako majú všetky ostatné Arteony a ostala aj možnosť radiť manuálne pomocou radiacej páky. Dotykové ovládanie však nie je len na volante. Stredový displej disponuje najnovšou generáciou infotainmentu od Volkswagenu, ale dotykové je aj ovládanie klimatizácie. Nie je umiestnené v samotnom systéme, má samostatný priestor pred radiacu páku, ale prepínanie funkcií a nastavení je dotykové bez akejkoľvek odozvy, či zvuku po stlačení. Niekedy tak treba viac pozornosti venovať nastaveniu, ako by bolo nutné pri klasickej tlačidlovej štruktúre.

To najzaujímavejšie na Arteone R Shooting Brake je jazda. Auto obuté na 20-palcových zliatinových diskoch je stále celkom príjemné, v nastavení komfort, a práve takto dokáže skrátiť vzdialenosti medzi európskymi metropolami na úroveň uvažovania o vhodnosti leteckej dopravy. Pri prepnutí do režimu Rece sa všetko pritvrdí, všetko je rýchlejšie a hlavne, auto dostáva nečakaný zvuk. Výfuk dokáže strieľať, zachrchle si pri radení smerom nahor a z auta robí takmer športový špeciál. Slovo takmer je na mieste, lebo aj napriek nespornému športovému potenciálu modelu R ostáva Arteon stále použiteľným a funkčným GT aj pri tomto najextrémnejšom nastavení.

Možno aj vďaka širokým pneumatikám zvláda naozaj vysoké prejazdové rýchlosti zákrut, ale stále to nie je až taký extrem ako Golf, či Golf Variant s logom R. Reálnemu využitiu ako GT prispieva aj rozumná spotreba. Pri príliš ostrej jazde sa priemer dá držať do 15 litrov na sto kilometrov. Ale ak pôjdete veľmi civilizovane a budete dodržiavať všetky predpisy, pričom nebudete využívať diaľnice, tak sa viete pozrieť aj na hodnoty pri siedmich litroch. S diaľnicami sa dá jazdiť do 8,5 litra. Stále hovoríme o relatívne ťažkom vozidle, čo má 1,8 tony, aj keď aerodynamicky efektívnom, ktoré má pod kapotou dvojlitrový motor s výkonom 235 kW (320 k). Aj tu pribudlo 20 k (14 kW) v rámci dvadsiateho výročia divízie R. Rovnako tak môžete v príplatkovej výbave zvoliť posunutie obmedzovača maximálnej rýchlosti na 270 km/h zo sériových 250 km/h.

Zdroj: Jozef Murárik

Pre ľudí, ktorí zvládajú sedieť nižšie je Arteon R naozaj výborným vozidlom na dlhé trasy, na ostrejšiu jazdu, ale aj na prepravu pasažierov. Jedinou otázkou pri ňom teda ostáva, či konkrétny jedinec naozaj potrebuje výkony verzie R, a ak áno, či sa neuspokojí s o palec menšími diskami. Tieto 20-palcové s logom R sú síce nádherné a dotvárajú vizuálnu stránku auta, ale pohľad na výšku profilu vytvára pochybnosti o trvácnosti vzhľadom na slovenské cesty a ich kvalitu. Naozaj sú u nás asi lepšou voľbou devätnástky.

Arteon teda nemá 6-valec, ako malý kedysi Passaty, nemá ani 12-valec, ani osemvalec ako mal Phaeton, ale aj napriek tomu je naozaj veľmi použiteľným Grand Tourerom na každý deň. V istých momentoch dokonca predvádza že aj takéto veľké auto dokáže byť naozaj zábavné. O tom, že dokáže byť zdrvujúco rýchle asi nie je vôbec pochýb.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku