12.05.2022
Volkswagen Golf R a
Volkswagen Golf R a Golf Variant R
Zdroj: Jozef Murárik

Prvá jazda: Golf R a Golf R Variant sú najšialenejšie Volkswageny súčasnosti

Volkswagen mi dal možnosť, v rámci akcie R days, vyskúšať naozaj všetky R-kové modely, ktoré majú dvojlitrové motory.

Tie získali pri príležitosti dvadsiateho výročia divízie R zvýšený výkon o 20 koní, ale najvýkonnejšie Golfy R ponúkajú aj úplne šialený režim nastavenia vozidla na drifty. Nielen pre krátky model, ale aj pre kombi Variant.

Začnime však pekne poporiadku. Volkswagen Golf R je najvýkonnejšia alternatíva v ponuke modelu a žiadny sériový Golf výkonnejší nebol. Výkon 235 kW (320 k) smeruje cez sedemstupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku na všetky štyri kolesa, ale treba povedať, že automobilka modelu nachystala aj špeciálny systém diferenciálov na iné využitie.

Zdroj: Jozef Murárik

Od ostatných verzii sa R-kové Golfy líšia inými nárazníkmi a inými kolesami. Vzadu na kufri už nie je nápis Golf, ostalo tam len veľké R pod logom automobilky. Pre tieto modely je špecifická modrá farba Lapiz, ktorá sa na ne hodí úplne najviac z celej škály. Rozdielne sú aj disky kolies, sériovo osemnástky, za príplatok devätnástky. Nebyť týchto detailov vyzerali by oba modely sériovo ako každý iný Golf. Avšak práve tieto menšie prvky vytvárajú úplne iný dojem z auta. Vyzerá agresívne, vyzerá športovo, vyzerá dynamicky už keď stojí. Už nevyzerá tak obyčajne ako bežné verzie s litrovými trojvalcami a podobnými menšími agregátmi s nižším výkonom.

Pár zmien vidno aj v interiéri. Prvou z nich sú určite sedadlá s výraznejším bočným vedením a veľkým logom R na operadle. Rovnako je do športovej témy zmenený aj volant. Logo R spodnej časti asi neprekvapí nikoho, ale výrazným posunom vpred sú predĺžené pádla na radenie prevodových stupňov. Sú z dôvodu, že nový Golf R už neponúka možnosť radiť manuálne aj pákou, keďže tú nahradil malý prepínač. Jedinou nevýhodou týchto pádiel je, že z nich ide výrazne plastový pocit. Keby boli aspoň karbónové, alebo ideálne hliníkové, tak by interiér pôsobil ešte o dve triedy honosnejšie a hlavne dravejšie.

Zdroj: Jozef Murárik

To hlavné, čím sú R-kové Golfy lákavé, však tkvie niekde inde, všakže! Najdôležitejší atribút pri Golf R je predsa jazda. Štartujem tlačidlom už zohriate auto, lebo pred mojou jazdou na ňom už niekto jazdil a skúšam najprv verziu s praktickejším a väčším interiérom, kombi Variant. Nie, do driftu nejdem, to je proti môjmu presvedčeniu, aj keď to auto naozaj dokáže a s gráciou zvláda jazdy bokom. Chcem ísť čistú stopu a čo najlepšie triafať apexy na uzavretej etape cesty. V navigácii pekne vidno tvary zákrut, takže aj keď na prvý raz nepoznám presne každé jedno zákutie, dokážem si profil trate pozrieť na displeji.

V klasickom nastavení je Golf úplne bežným kombíkom, ktorý určite dokáže jazdiť aj do 8 litrov na sto. Avšak režim Race, ktorý sa dá zvoliť na dotykovej ploche na volante predvádza, že R-kový Golf má vie ukázať aj odvrátenú stranu mesiaca. Na výber sú 3 subnastavenia, ja volím nastavenie Special pre Nürburgring, ktoré dáva všetky systémy a všetky atribúty do najšportovejšieho a najpretekárskejšieho nastavenia, avšak podvozok necháva v komfortnom stave. Presne takéto nastavenie je optimálne na ostrejšiu jazdu na slovenských cestách, ktorých povrch nie vždy úplne prefektne vyrovnaný so svojim osudom.

Zdroj: Jozef Murárik

Pri Golfe som až prekvapený aké preťaženia s gráciou zvláda, naviac keď práve kombík obúva ešte stále zimné pneumatiky. Tu je cítiť, že sa predok trošku posunie a potom zadok kontruje a povolí jemne stopu aj pri zapnutom stabilizačnom programe. Zimné pneumatiky však neprežili driftovanie, o deň neskôr dostal Variant novú sadu s letným vzorom. Omnoho lepšie je na tom s letnými pneumatikami krátky Golf. Výrazný rozdiel medzi týmito dvoma je, že pre kratšiu alternatívu si môžete priplatiť za výfuk Akrapović. Je to síce 3 600 eur, ale nebudete ľutovať ani jediný cent z tejto sumy. Oproti bezAkrapovićovému Golfu R Variant má krátky Golf R mohutnejší a hlbší zvuk, ktorý navnadí na športovú jazdu každého, komu vonia benzín.

Spotrebu pri takejto prvej jazde naozaj nechcem vidieť, určite je niekde okolo 15 litrov v kombinovanej premávke aj s veľmi decentnými a predpisovými prejazdami po otvorenej ceste v premávke. Jedno je však jasné Golf R je právom na vrchole modelového radu a právom mu patrí pomyselná koruna. Je to naozaj kráľovský hothatch, ktorý vlastne dokáže prekonať porovnateľné, či už BMW M135i, alebo Mercedes-AMG A35 v nejednom porovnaní. Na pozore sa musí mať aj koncernový spriaznenec, Audi S3. A cena? Za výfuk sme ju si už povedali, ale koľko stojí reálne auto? Golf R začína na 48 390 € a tento konkrétny kus tesne prekročil sumu 60 000 €. Aj s výfukom s logom slovinského výrobcu. Základ kombíka je za 49 290 € a tento kus má príplatkovou výbavu presne za 9 000 €.

Zdroj: Jozef Murárik

Na otázku, či je to adekvátna cena za hothatch je zložitá odpoveď. Toto už nie je hothatch ako taký, tu už by sa dalo hovoriť takmer o hyperhatchi. S týmto systémom pohonu a takýmito parametrami má naozaj potenciál nahradiť nielen rodinné, ale aj reálne športové auto. Má na to výkon, agresiu, ale aj umiernenosť v normálnom režime. Je to reálne univerzálne auto, ktoré sa nestratí ani v zimných mesiacoch, kedy príde vhod štvorkolka. Práve vtedy je driftovací režim úplne vymakaný a v takom prípade by som sa ho nestránil ani ja, lebo je jasné, že na snehu pri driftovaní auto trpí menej ako na drsnom asfalte.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku