05.12.2021

TEST: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa – na expedíciu so silnejším motorom

Mitsubishi L200 vo verzii Mountain Sherpa prišlo do redakcie rovno so zvýšeným výkonom.

L200 Mountain Sherpa sa na stránkach slovenských motoristických periodík a internetových portálov už objavil opakovane a ešte sa objaví. Auto prišlo najprv s dôkladnou expedičnou výbavou, následne získalo vylepšenie agregátu a vo finále získalo sklopný stan. V prípade nasledujúceho testu je to ešte auto krátko pred doplnením stanom. Avšak takisto krátko potom, čo mu importér zdvihol výkon prostredníctvom „čípku,“ figurujúceho priamo v cenníku. Načipovanie agregátu má na starosti slovenské zastúpenie značky v spolupráci s rakúskymi špecialistami. Ak bolo niečo, čo si nová verzia modelu L200 po dôkladnom facelifte zaslúžila, bolo to práve doplnenie ponuky o silnejší motor.

Lenže materský výrobca potrebu tohto zlepšenia odignoroval, a tak si Mitsu u nás vyhrnulo rukávy a pustilo sa do práce. Výsledkom je certifikovaná úprava motora od rakúskej firmy Steinbauer, ktorá zdvíha výkon zo 150 na 173 koní a krútiaci moment zo 400 na 502 Nm. Úprava nie je len o zvýšení výkonu a momentu, ale aj o zmene máp a zmene na vstrekovaná paliva. Výsledkom je veľká premena. Taká veľká, že aj napriek brutálnym úpravám, je verzia Mountain Sherpa o 2 sekundy pružnejšia (80-120 km/h) ako neupravená pôvodná verzia s výkonom 110 kW. Mojim skromným odhadom je, že samotné úpravy, ktoré čoskoro popíšem, môžu za zhruba rovnaký pokles dynamiky vozidla, takže vo výsledku je medzi verziami L200 a L200 Plus rozdiel v pružnosti na úrovni 3 až 4+ sekúnd. Toľko k tým 23 rúčim koníkom a 102 Nm navyše. Bez tejto úpravy by som L200 nekupoval. Či už ide o štandard, alebo o špeciálnu verziu. L200 Plus potrebujete, verte mi. Lebo zrýchľovať z 80 na 120 km/h za 14,83 sekundy je naozaj bolestivé.

Čo znamená Mountain Sherpa? Špeciálna edícia zmenila model L200 naozaj výrazne, i keď to na dizajne až tak nevidno. Čo sa ale nezmenilo je klasický plechový dekel zakrývajúci ložnú plochu aj s tým najhorším zámkom na svete. Nič horšie ako zámok ložnej plochy v L200 podľa mňa ani neexistuje. Nič, za čo by ste mohli dať peniaze v šourúme. Ten dizajn je stále rovnaký a je rovnaký u všetkých pikapov. Svetlou výnimkou sú iba tí, ktorých automobilky spojili zadný zámok s centrálnym uzamykaním. Menovite ide o Ford Ranger vo svojom najaktuálnejšom vydaní. Ten zámok je stavaný tak, aby prežil všetko – blato, sneh, mráz, horúčavy. On ich naozaj prežije, až kým v ňom od jedu nezlomíte kľúč. Jeho najsilnejšou stránkou je totiž to, že nefunguje v každom počasí úplne rovnako. Darmo máte princíp naučený. Dobre si pamätám ako som musel pre tento zámok odstaviť auto na diaľnici v noci pri teplote – 15°Celzia pri silnom bočnom vetre preto, lebo sa mi dekel za jazdy na diere (na diaľnici) otvoril. Najprv som sa s premrznutými skrehnutými prstami pokúšal zámok uzamknúť, čo samozrejme nešlo. A tak som potom vo vetre rozmotával motúz a cez vzpery uviazal dekel o ložnú plochu tak, aby sa držal čo najnižšie.

Podobné sa mi stalo aj teraz. Počasie bolo lepšie, rodina sedela naložená v kabíne, slniečko ju pekne zohrievalo, mladšie dieťa od nervov plakalo a ja som sa aj s manželkou pokúšal zamknúť ložnú plochu. Opäť som to musel vyriešiť improvizáciou a opäť som po tomto prvom a poslednom pokuse ložnú plochu už radšej nezamykal a vlastne do nej ani nič nedával.

Keď sa ale dá do auta napchať to, čo doň napchal import Mitsu, musí sa dať auto vylepšiť aj prepojením zámku ložnej plochy, či nadstavby na centrálne zamykanie. Toto je najväčší výdobytok modernej doby pikapovej. Kašľať na pneumatickú uzáveru diferenciálu.

Lebo ako by povedal klasik: a kam s tým pôjdeš na Slovensku? Do Národného parku? Alebo niekomu orať lúku? Pre nížinného červa, akým som ja, je jednoducho špecializovaný pikap platný ako dáždnik vo vetre, alebo ako zámok na pikape... Kamkoľvek s tým pôjdem, buď niekomu poškodím majetok, alebo ani zďaleka nevyužijem potenciál tohto stroja.

A ten je skutočne obrovský. Možno ešte väčší ako naznačuje zovňajšok. Auto má o 5 cm zdvihnutý podvozok, pneumatickú uzávierku predného diferenciálu ARB Airlock, vzduchový kompresor so zásobníkom a hadicou pre dofukovanie kolies, zakrytovanie podvozka ARB (motor, prevodovka, nádrž), pevný dvojdielny kryt ložnej plochy so zamykaním zadnej výklopnej steny vrátane tesnenia, výsuvnú podlahu ložnej plochy s protisklzovou úpravou pre jedoduchšiu manipuláciu s nákladom, Safari šnorchel, bočné ochranné rámy so stúpačkami, prednú svetelnú rampu LED Bushranger, pracovné svetlá vzadu rovnakej značky, terénne gumy Nokian Rockproof M/T 245/75 R17 (obuté podľa požiadavky novinára), odnímateľné ťažné zariadenie, predný vstavaný navijak Predator 12 0000 s ťažnou silou 5,5 tony, brašnu s príslušenstvom pre vyprosťovanie, a skladaciu lopatu.

Skrátka auto pripravené na odchod niekam do tajgy na pol ročnú výpravu. Ešte k tomu stan na strechu, ktorý má toto auto tiež vo výbave, no ja som ho nemal a sadu náhradných pneumatík... No a môžete vyraziť do neznáma cestou necestou. Len nechoďte orať susedovu lúku, lebo si po vás príde s lopatou.

Pre bežné denodenné použitie je takto upravený špeciál náročný oriešok. Nákup nemáte kde dať, drobnosti tiež nie a vlastne ani väčšie veci, pretože výsuvná plocha vzadu zaberá kvantum miesta. Kočík tam nedáte a v meste sa s tým blbo parkuje, pre všetku tú mechaniku, ktorú so sebou vozíte. Jasné, že každý flanelový chlapák to hravo zvládne a kočiar predsa nepotrebuje – deti nosí manželka, alebo sú zamknuté doma v klietke. Lenže ja chlapák nie som a pritom pikapy mám rád. Tak ako veľká časť populácie. A práve pre vás a nás - bežných fanúšikov pikapov, ktorý si takto nejako predstavujú dobré rodinné auto na naše cesty - tak pre nás Mountain Sherpa nie je. Ale raz, keď budete chcieť použiť vo vete cudzie slovo sabatikal, vedzte, že služební Okcáfku takto neupravíte a ak aj áno, bude to skoro to isté, ako sa trepať do tajgy Trabantom. Akurát celkom iné. 

Cena vyššie zmienených úprav? Necelých 15-tisíc eur – ak nerátame polepy. Celkovo tak toto auto stálo 58-tisíc, bez polepov takmer 56. To ale preto, lebo už „základ“ bol vlastne v plnej výbave a stál aj s daňou 40-tisíc eur.

L200 je taký čierny kôň súčasnej ponuky pikapov. Nie je to hrdina dnešných dní, tam patria aktuálne iní, ale je to pracant, poriadny kus auta a vďaka slovenskému importu ešte aj solídne výkonné auto. Nič zásadné mu nechýba a vo vysokých výbavách je priam luxusným poľno-lesným spoločníkom. Sherpa nie je nič pre mňa a asi ani pre vás, avšak povzbudzuje fantáziu a môže byť prostriedkom ku snom, ktoré dnes máme mnohí – jedného dňa sa na všetko vytoto a sadnúť do auta a vypadnúť. S týmto autom zájdete ďalej ako po Bardejov, to si môžete byť istí. 8 z 10 za potenciál. 7 z 10 za L200 v plnej výbave s upraveným motorom, ale bez terénnych úprav.

Technické údaje

Model: Mitsubishi L200 Double Cab 5AT 4WD 2,4 DI-D
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2268
Prevodovka: 6-stupňová automatická planétová
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 171
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): neuvádza sa
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinácia  (l/100 km): 9,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5305/1815/1775
Rázvor náprav (mm): 3000
Svetlá výška (mm): 205
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2110
Užitočná hmotnosť (kg): 1000
Ceny bez DPH:  
Základná cena modelu L200 Double Cab (Invite 2,2 DI-D MT) 26 658 €
Akciová cena modelu L200 DC (Instyle 2,2 DI-D MT) 34 492 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku