17.09.2021

Batérie od slovenského InoBat prešli testami: výsledky prekonávajú konkurentov

Slovenský InoBat má vo svojich rukách produkt, ktorý mu dáva konkurenčnú výhodu.

Porovnávať sa s ázijskými lídrami na trhu s batériami, to si žiada odvahu, či aspoň naozaj dobrý produkt. Zdá sa, že InoBat má oboje. 

Najnovšie výsledky testov od uznávaného kórejského testovacieho centra NCT ukazujú, že batérie od InoBat môžu mať konkurenčnú výhodu v porovnaní aj s aktuálne najpoužívanejšími článkami na trhu. Centrum NCT pravidelne testuje aj výrobky známych značiek ako napríklad Samsung a LG Chem a spolupracuje aj s uznávanými inštitútmi ako TÜV SÜD či TÜV Rheinland.

V posledných mesiacoch sa NCT zaoberalo aj slovenskou spoločnosťou InoBat Auto, pre ktorú vykonala bezpečnostné a výkonnostné testy batérií NMC622.

Testovanie odštartovalo v marci 2021.  Člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš vysvetľuje, že zistenia z testov boli porovnané aj s výkonom aktuálne jednej z najpoužívanejších batérií, ktorá sa dnes nachádza v mnohých elektromobiloch.

„Výsledky testov potvrdzujú kvalitu našich batérií.  Batérie boli podrobené bezpečnostnými a výkonnostnými testami a všetky testy sú ukončené. Pri výkonnostných testoch boli batérie cyklované 600x. Výsledky ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu v parametroch energetickej hustoty, životnosti, dojazdu a dobíjania.“

Testy boli zamerané na viaceré parametre batérií a ich výsledky poukazujú napríklad na rýchlosť nabíjania, životnosť batérie, jej kapacitu, ale aj to, aký vplyv na ňu majú teplotné výkyvy.

Doc. RNDr. Andrea Straková Fedorková, PhD. z Ústavu chemických vied Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach považuje výsledky týchto testov za potvrdenie nielen  kvality, ale aj konkurenčnej výhody InoBat batérií.

„Ich modulárny systém je schopný adaptovať sa na potreby zákazníkov vďaka využitiu informačných technológií. Rôzne typy zloženia sú tak vhodné na rôzne spôsoby využitia. Za zmienku určite stojí aj to, že slovenská batéria NMC622 od InoBat sa nabije za 30 minút až na 85 %, pri nízkej teplote -20 °C ostáva k dispozícii 77 % jej kapacity, ale aj to, že aj po 600 cykloch má batéria stále 91 % zo svojej životnosti. Úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov.“   

V súčasnosti prebieha aj testovanie ďalšej séria batérií od InoBat NMC 811 (811G a 811 Si Gen2).   

Aktuálne používané najmodernejšie batérie pritom vo väčšine prípadov dosahujú mierne nižšiu prípadne rovnakú životnosť ako batérie od InoBat. Vo všeobecnosti platí, že od batérie v elektromobiloch sa očakáva životnosť presahujúca 1000 cyklov. Lítium-iónové batérie, ktoré sa využívajú ako v elektromobiloch, tak v spotrebnej elektronike štandardne poskytujú cca 80%+ kapacity po 500 cykloch.

Neznamená to však, že telefón vydrží len 500 cyklov, respektíve elektromobil vydrží len 1000 nabíjaní a následne jeho poltonová batéria patrí do šrotu. Všetko závisí od konštrukcie batérie, prepojenia jednotlivých článkov, manažmentu celej batérie (zloženej zo stoviek takýchto batérií ako na obrázku) a výkonu nabíjania. V ideálnych podmienkach je cyklov podstatne viac, no pri testoch rozhodne nejde o ideálne podmienky.

Už 600 nabíjacích cyklov a strata kapacity iba o 9% znamená, že automobil vybavený takýmito batériami s reálnym dojazdom v čase výroby presahujúcim 300 km by odjazdil s minimálnou stratou celkového dojazdu na nabitie viac ako 180 000 km. To by samozrejme mohlo byť viac, ak by auto disponovalo väčšími batériami, ktorých zvýšená kapacita by umožňovala na jedno nabitie vyšší reálny dojazd. Keby takéto batérie mal napríklad Volkswagen ID.3. s reálnym dojazdom 350 km na jedno plné nabitie, kapacita batérií by mu klesla na 91% po odjazdení 210-tisíc kilometrov a zníženie kapacity pod 70% percent (čas na výmenu) by prišiel teoreticky po 455 000 km. To už sú ozaj solídne čísla, ktoré sa samozrejme pohybujú len v rovine teoretickej a je veľmi pravdepodobné, že nesprávny manažment, prepojenie článkov, či nesprávne nabíjanie najmä na vysokovýkonných nabíjačkách (skrátka kombinácia výrobných a užívateľských chýb) by spôsobilo pokles kapacity v podstatne skoršom čase. Prísľub takmer pol milióna kilometrov pri poctivom nabíjaní je ale naozaj výborný. Druhá vec je, že InoBat má v talóne ešte modernejšie a novšie "prémiové" batérie. Zatiaľ však neexistuje automobil, ktorý by batérie od InoBatu aj reálne mal. To by sa mohlo zmeniť v priebehu budúceho roka, ak značka spustí sériovú výrobu svojich batérií. 

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: InoBat

Komentáre k článku