2021-06-30 13:42:00
Mazda CX-30 Skyactiv G
Mazda CX-30 Skyactiv G 150 AWD
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda CX-30 G150 AWD MT – jeden motor vládne všetkým

Záhadou zostáva, prečo Mazda neprišla najprv s týmto motorom a až potom s ostatnými.

Mazda CX-30 je s benzínovým atmosférickým dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 110 kW najlepšou možnou verziou. Ak chcete niečo lacnejšie, berte niečo lacnejšie. Ak chcete niečo teoreticky dynamickejšie, aj to sa dá. Ak ale chcete do CX-30 ideálny motor, nech sa páči. Toto je on.

Toto je posledný agregát do partie testovaných špecifikácií Mazdy CX-30. SkyX je zaujímavý, ale vzhľadom na silnú reklamnú kampaň a silnú cenu nenapĺňa očakávania. Zato SkyG150 je ten správny úplne bez ale.

Zdroj: Ján Hargaš

… Ale aj G122 je dobrý motor. Ideálne s manuálnou prevodovkou. G150 AWD v teste mal manuálnu skriňu, no v polovici testu som sa musel ísť pozrieť na podvozok, či tam naozaj je kardan. Nešlo mi do hlavy ako je možné, že mi to nezdochlo.

Zdroj: Ján Hargaš

Pravdou však je, že toto auto malo bezpečne najvyšší počet užívateľov a kilometrov medzi testovačkami CX-30, ktoré sa mi dostali do rúk. Obvykle to môže znamenať obavy o životnosť vozidla, no v prípade tohto vozidla je to skôr o obrúsení hrán. Dobre sa mi pracuje aj s manuálnou prevodovkou i podvozok sa mi zdá byť dobrý. No môže to byť aj tým, že som mal medzičasom toľko horších áut, až aj nedostatky CX-30 pôsobia ako silné stránky. Alebo za to všetko môže motor, ktorý vie odpovedať na všetky otázky. A navyše – nenechajte sa oklamať. Ak ste si mysleli, že MT nie je to isté ako AT, ste na omyle. Lebo toto auto má automat. Taký manuálny spojkový automat.

Zdroj: Ján Hargaš

Jeden stupeň vládne všetkým. Nummer zwei

Keď je motor G150 najlepší z ponuky motorov, tak prevodový stupeň č. 2 je najlepší z ponuky prevodov. Jediné, čo mu chýba je spiatočka. Na všetko ostatné je tu dvojka.

Od rozbehu až po diaľnicu.

Že má Mazda dlhé prevodovky, to už vie asi každý škôlkar, ale v tomto aute je to azda najzreteľnejšie. Lebo na dvojke sa dokáže aj s pohonom všetkých kolies reálne rozbehnúť – stačí o niečo viac spojky a trpezlivosti. No a na dvojke môžete ísť aj na diaľnici. Obmedzovač zasahuje niekde na úrovni 6500 ot/min a to je 110 km/h. Takže pohodové tempo, vytočená dvojka a predbiehate kamióny. Len ten hluk je už nepríjemný. No ak sa nechce človeku radiť, môže jazdiť na dvojke a ešte si aj užije plnú silu motora. A tej je dosť.

Zdroj: Ján Hargaš

Azda prvýkrát som preto meral pružnosť zo 60 na 100 km/h aj na 2. prevodovom stupni bez potreby radenia. Na 2. stupni zrýchli CX-30 zo 60 na 100 km/h za 5,64 sekundy. Na 3. stupni za 7,21. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 7,68 sekundy. Všetky tri časy sú pekné. Z 80 na 120 km/h zrýchli na 4. stupni za 10,48. A to už nie je také dobré.

Jazda je silnou stránkou auta rovnako ako motor. Na širokých pneumatikách auto nestráca odvahu ani pri ostrejších prejazdoch zákrut. Pod plynom je v zákrute lahodné. Pri snahe vyhnúť sa prekážke na ceste je auto predvídateľné a dobre komunikuje. Prekvapí sklonom k pretáčavosti i dobre nastavenými asistenčnými systémami. Tie bránia autu vymknúť sa žiadanému smeru, ale zavrtieť chvostíkom je dovolené. V prvom rade je auto neutrálne, prudká zmena smeru prinúti auto kľaknúť si a správa sa presne ako človek čaká. Vysoký crossover si kľakne a pokúsi sa o nedotáčavosť. Plyn, alebo ďalšia zmena smeru túto snahu zneutralizujú. Stručne a skrátka – skúsený vodič si jazdu s autom užije viac ako by od crossoveru čakal. V segmente je možné lepšie jazdiace autá zrátať na prstoch jednej ruky a je dosť možné, že vám tých prstov ešte päť zostane. Bez vyšperkovanej techniky, ale s dobrým rozložením hmotnosti a prudkým športovým riadením.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhľad z auta je, slušne povedané, slabý. Neslušne povedané: žalostný. Bez cúvacej kamery nemáte šancu vidieť vzadu nič. Idete na slepo a buď si to nepripúšťate, alebo máte závozníka. S cúvacou kamerou – ktorú testovačka pochopiteľne mala, je to už lepšie, no aj tak som cúval ako amatér. Je to o tom pocite bezpečnosti – kokónu – teda ocele a plastu, ktorá vás obklopuje namiesto veľkých skiel. I stĺpiky sú masívne a výhľad je dobrý jedine priamo vpred. Horšie je v tomto azda len C-HR a podobné crossoverové úlety.

Ja viem, je to jedno. Dnes už výhľad z vozidla nie je tak významný a moderné technológie slepotu za volantom potláčajú. Napríklad upozornenie na priečnu premávku za vozidlom pri cúvaní je vyslovene žiaduci zázrak.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto výborne svieti a adaptívne LED svetlá robia presne to, čo majú.

Mám rád informačno-zábavný displej Mazdy i primeranú hĺbku menu. Dozviete sa všetko žiaduce. Napríklad aj stav mild-hybridného systému. Tras a drsnosť chodu pri pokojnej jazde je spôsobená jazdou na dva valce a práve pri sledovaní techniky na displeji to zistíte s istotou.

Výborný je graf spotreby. Človek sa tak naozaj môže dozvedieť viac o tom čo robiť a čo nerobiť. A výborná je i kvalita displeja, ktorú však najviac ukáže CarPlay. A že je tam koliečko – ďalší plusový bod.

Páči sa mi kvalita použitých povrchových úprav. Imitácia kože bola v tomto prípade odetá aj do modrej a vyzerá to veľmi dobre. Že výplne dverí nie sú obzvlášť pevné a vedia si vrznúť a že okolo radiacej páky je čierny plast? A kde je to iné? Dobre, sú aj lepší, ale toto je priemer.

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná je i priestrannosť kabíny. Na celkovej dĺžke 4,3 metra vedia iní ponúknuť dramaticky viac priestoru. Ale aj horšie jazdia. Tiež dramaticky. Je to teda o prioritách. Za vodičom s výškou 192 cm sa rovnako vysoký spolujazdec bude cítiť dosť nepohodlne prakticky v každom smere. Dieťa vo vajíčku to tiež nebude mať ľahké. A ľahké to nebude mať ani priemerný kočiar v batožinovom priestore. Obzlvášť ak tam chcete odviezť aj niečo iné.

Posed za volantom je dobrý, sedadlá sú vhodne tvarované a ľahko prispôsobiteľné takmer každej postave.

Zdroj: Ján Hargaš

No a cena vyše 30-tisíc eur? Máte-nemáte? To je tá otázka. Toto je bezpečne najlepšia Mazda CX-30 s akou som doteraz jazdil. Môžete výrazne ušetriť a môžete zaplatiť aj viac. S týmto motorom u mňa konečne prevyšujú pozitíva nad negatívami natoľko výrazne, aby sa mi auto naozaj páčilo. Je to dobré auto. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mazda CX-30 Skyactiv G150 AWD MT Plus
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 110/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 213/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4395/1795/1540
Rázvor náprav (mm): 2655
Objem batožinového priestoru (l): 430
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1404-1478
Užitočná hmotnosť (kg): 517
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cena modelu: 22 940 €
Základná cena verzie G150 AWD MT Plus 28 040 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku