20.01.2021

TEST: Toyota Yaris 1,5 CVT – bez hybridu, bez turba, bez stupňov. Aj tak výborne

Nová Toyota Yaris stojí na úplne novej platforme GA-B. Za ňou bude nasledovať rad ďalších áut.

 

Najbližšie príde vozidlo zo segmentu B-SUV. Teraz sa ale ponorme do tradičného segmentu B. Do segmentu kde kraľujú autá ako Yaris, Swift, či Fabia. Mimochodom Yaris dostal novú generáciu aj preto, lebo v Európe bol najpredávanejším autom značky. Jediný model dokázal tvoriť 22 % ročných predajov a nová generácia by mu v tom mala pomôcť.

Ako aj pri iných malých autách, aj tu platí, že medzigeneračne prišlo k miernemu nárastu cien. Auto dokáže zaujať cenou už od, ale cena už od nereprezentuje podstatu vozidla. Tá sa skrýva vo vyšších výbavách a najmä vyšších motorizáciách.

Yaris je vďaka novej platforme založenej na novej architektúre TNG-A o 5 milimetrov kratší, no má širší rozchod, menšie previsy a väčší rázvor. Pritom je nižší a bližšie k zemi i k stredu vozidla má aj ťažisko. Vo výsledku auto vyzerá úplne inak ako predchádzajúca generácia.

Automobil tak na prvý pohľad vyzerá menší, menej hranatý, nižší, no podstatne dynamickejší. A taký naozaj je, nielen tak vyzerá. Automobil disponuje najmodernejšími technológiami, ktoré boli doteraz v segmente nevídané. Za všetky spomeniem HUD displej, adaptívny tempomat, či Full LED svetlá. Testovaný automobil bol ale v miernejšej výbave bez niekoľkých z týchto zázrakov. LED technológiu si ale osvojil, rovnako tak dvojfarebnú kombináciu laku karosérie. A svedčí mu to. Veľmi. Tak veľmi, že jednofarebný Yaris vyzerá ako nedokončený.

Vďaka vyššie uvedeným novinkám je na palube viac miesta než sa zdá. Za 1,9 metra vysokým vodičom sa s malým obmedzením, ale predsa zmestí dieťa v sedačke, či takmer rovnako vysoká ďalšia osoba. Ako vodič som sa síce musel natlačiť takmer na palubnú dosku, avšak aj tam je možné hovoriť o komforte sedenia. To u iných drobcov nenastane. Posuniete sa vyššie a sedíte akoby sa pod vami preborila latrína. Tu síce možno hovoriť o zbytočných oblinách palubnej dosky v blízkosti kolien vodiča, tesne to však vychádza a funguje. Stále sa mi dobre sedí a to aj na dlhšej ceste a rovnako tak dieťaťu v klasickej autosedačke do cca 18 kg (po vajíčku je priestorovo najnáročnejšia). Sedenie vzadu je pre dospelých náročnejšie, rovnako tak nastupovanie a vystupovanie. Ale nič, čo by v segmente nepatrilo k bežným okolnostiam.

Vodič má solídny výhľad, všetky podstatné ovládacie prvky v blízkosti, či aspoň v blízkosti zorného poľa. Platí to aj o vyvýšenom displeji infotainmentu. Volant je multifunkčný a na rozloženie prvkov si rýchlo zvyknete. V aute sú štandardné tlačidlá a dotykový je jedine stredový displej. Toyota chce, aby ste vedeli ovládače nahmatať a pozerali sa na cestu čo najviac počas jazdy. Bravó Toyota, tak to má byť. Na palubnej doske nájdete minimum klavírneho laku. Je tam, kde má možnosť dizajnovo pomôcť, ale v malých množstvách. Napríklad na obručiach budíkov digitálneho prístrojového štítu. Pokojne si to prečítajte dvakrát, ale je to tak. Digitálny prístrojový štít má tri časti. Dve sú v budíkovom obale, centrálny je hranatý. Vyzerá to výborne. Toyota neprešla na USB-C a ja som za to veľmi rád. Naďalej je tu jednoducho pripojiteľný USB-A. Slúži aj na prepojenie cez CarPlay a Android auto. Bezdrôtové technológie ale na palube sú. Mobil môžete spojiť len cez bluetooth a nabíjať ho na dostatočne veľkom bezdrôtovom slote. Na stredovom tuneli tróni mohutná radiaca páka automatickej prevodovky. Žiaden zakrpatený pipíš. Bravó, tak to má byť.

Celkovo vyzerá palubná doska dobre, kvalitne a moderne. Sedadlá sú pohodlné, hlavové opierky nastaviteľné len v dvoch smeroch. Prikúpiť si môžete aj lakťovku. Odporúčam na dlhé cesty. Nepáči sa mi materiál použitý na kľučky dverí. Plast sa ľahko poškriabe, vyzerá lacno a ešte aj je lacný. Kľučky sú utopené pod veľkým panelom na ovládanie okien a spätných zrkadiel. Opakovane sa mi stávalo, že som otvoril zadné okná pri snahe nastaviť spätné zrkadlá.

Obdivuhodne veľký je batožinový priestor. 286 litrov je v strede segmentu a litre auto nenaháňa kade-tade pod oknami.

LED svetlá odvádzajú solídnu prácu i za mokrej tmavej noci. Ponúkajú dostatočne intenzívny svetelný kužel a dosvit je presne podľa pravidiel. Tradične osvetľujú lepšie pravú krajnicu. V kopcovitom teréne by som miestami ocenil o málinko vyššíe svietenie. Malo by sa ale dať nastaviť. Len pozor na zákonné limity. Poslať svetlá nižšie ide cez klasický ovládač pri ľavom kolene vodiča.

V aute je medzigeneračne tichšie. Platí to ako o utlmení zvuku motora, tak o aerodynamike a rovnako o odhlučnení podvozku. Vďaka vyššej tuhosti konštrukcie i vďaka vyššej tuhosti torznej tyče na zadnej náprave má auto mäkšie pružiny, no pritom lepšiu stabilitu v zákrute. Podvozok je na 17-palcových pneumatikách (maximálny rozmer) stále dostatočne komfortný. Do regiónov ale odporúčam vyšší podiel gumy. Sme predsa na Slovensku.

Jazda je s týmto autom doslova prekvapivá. Auto pekne drží stopu, na priečnych nerovnostiach nie je nervózne. Široký rozchod, nižší posed za volantom i nižšie položené ťažisko prispievajú k radostnej jazde. Nemusíte priveľmi tlačiť na pílu. Aj bežné kilometre na okreskách vyvolávajú vo vodičovi radosť. Auto poslúcha a motor má na takého drobca kopu síl.

Najradostnejšia je ale podstatne zlepšená mestská manévrovateľnosť. Tam, kde ste s minulu generáciou museli ísť na trikrát. Tu stačí sotva na dvakrát. Polomer otáčania je 4,9 metra a je na vrchole triedy.

Podkapotou sa nachádza 1,5 litrový trojvalec odvodený od 2,0 litrového štvorvalca Dynamic Force z Corolly. Má 126 koní a 153 Nm. V podstate je to ten istý motor ako agregát použitý v hybridnom Yarise. Akurát nepracuje v Atkinsonovom cykle. Má teda výrazne vyšší výkon i krútiaci moment. Pritom je jeho tepelná účinnosť takmer rovnako vysoká ako pri hybride (40%). V spolupráci s automatickou W-CVT prevodovkou ponúka ako výbornú dynamiku, tak vynikajúcu spotrebu.

V kilometrovom nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov zaknihoval pri dynamickejšom jazdení spotrebu 5,3 litra. Automat má simulované prevody a je ich celkovo 10. Zaradiť 10-tku na diaľnici znamená otáčky na úrovni 2500 ot/min. To je prevod na nemeckú diaľnicu, pretože bežne agregát pracuje tesne pod 4000, pre zachovanie solídneho ťahu a schopnosti zrýchľovať. Spotreba na diaľnici nepresahuje 7 litrov. V meste však narozdiel od hybridu neklesá, skôr opäť stúpa. Je to tak ideálny motor pre zákazníka hľadajúceho štýlového a dobre jazdiaceho spoločníka na trasy mimo mesta a po diaľnici. Do mesta určite odporúčam hybrid.

1,5 Dynamic Force je s CVT veľmi príjemný. Dokonca mám tendenciu dnes odporúčať CVT do malých áut viac ako dvojspojky, ba meniče. Toyota tú prevodovku posunula niekde na úroveň Subaru, pri Yarise sa mi zdá, že ešte ďalej. Takú bleskovú reakciu na čo i len miernu zmenu stlačenia plynového pedálu nedostanete od žiadnej inej prevodovky a ani motorizácie. Veľkým plusom tiež je, že motor je neustále v zábere. Vďaka tomu je Yaris DF o sekundu rýchlejší ako Yaris hybrid pri zrýchlení z 80 na 120 km/h. Zvládne to za 7,55 sekundy v chladnom počasí so 100 kilovým vodičom. Zo 60 na 100 zrýchli za 6,14. Obidva výborné časy najmä s ohľadom na nízku spotrebu.

Nový Yaris nie je v segmente najlacnejší, ale ani najdrahší. Má však silné tromfy. Odporúčam kúpiť testovanú motorizáciu. Keď chcete aj s manuálom, ale automat je výborný a veľmi pohodlný. A odporúčam tiež testovanú výbavu Selection Elegant. Dvojfarebnú kombináciu má v základe, spolu s kopou ďalšej výbavy. 18-tisíc nie je málo, ale Yaris za to stojí. A ak sa vám zdá pridrahý vzhľadom na segment a veľkosť, zamierte ku Corolle sedan. Taktiež pekné auto, no priestrannejšie, väčšie a s rovnakým motorom a s manuálnou prevodovkou vo výbave Tech je tiež za 18-tisíc. Yaris DF W-CVT Elegant Selection má 8 z 10 bodov. Výborný a takmer prémiový malý hatchback.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku