20.07.2020

TEST: DS 7 Crossback – prémiové SUV s parížskym šarmom

DS 7 Crossback je stredne veľké prémiové SUV, ktorého najväčším tromfom je unikátnosť.

Nudia vás už prémiové SUV z Nemecka? Na výber máte nielen Lexus, Jaguar, Volvo, či Land Rover, ale aj DS. DS je prémiová značka francúzskeho koncernu PSA. Osamostatnila sa pred niekoľkými rokmi, dnes má v ponuke tri zaujímavé modely, práve DS7 je tým najzaujímavejším. Je to typické stredne veľké prémiové SUV. Jeho najsilnejšou stránkou je unikátny dizajn, kvalitné materiály, očarujúca bižutéria, množstvo zaujímavých doplnkov i nevšednosť.

Nevšednosť preto, lebo ani medzi prémiovými SUV aktuálne nenájdete väčšiu raritu na našich cestách, akou je práve DS. Ak pravda, nerátame autá od značiek ako Cadillac, či Infiniti. Kým Cadillac má slovenské zastúpenie, Infiniti sa sťahuje z celej Európy.

Auto sa spolieha na noblesu a eleganciu, ktorú mu dodáva dizajn inšpirovaný lesklou stránkou Paríža a ďalších výnimočných lokalít vo Francúzsku. No a posadnutosť detailmi a doplnkami.

Vidieť to možno na doplnkových adaptívnych LED svetlách so zaujímavými sekvenciami pri spustení a vypnutí – to môžete vidieť vo vlogu vyššie. Tiež na chrómových detailoch, či na viacerých výrazne odlišných štýloch interiéru a exteriéru. Testované auto malo štýl kabíny Bastille. Ďalšie sú Performance Line, Rivoli a Opera. Každý zo štýlov má výrazne odlišnú farebnú kombináciu, navyše kombináciu odlišných prvkov a odlišných materiálov. Mne najviac pasuje štýl Performance Line s Alcantarou, no jedinečný je dozaista Rivoli i ďalšie.

Auto zaujme neobvyklým umiestnením štartovacieho tlačidla, rozmiestnením ovládania okien a dverí na stredovom tuneli – v štýle DS, či veľkým stredovým displejom infotainmentu. Pekný je aj volant, dvojfarebné sedadlá i komponenty palubnej dosky a stredového tunela. Všetko pôsobí kvalitne, hodnotne a ak aj menej hodnotne, lícuje to a funguje to. Žiadne vrzgoty, žiadna meniaca sa šírka špár. Jednoducho pekné, funkčné a účelné.

Veľký displej sa ovláda dotykom na displeji ale aj tlačidlami pod ním. Jednotlivé sekcie menu vyvolávate tlačidlami podobne ako tomu je v autách značky Peugeot. Tu je to lesklejšie a viac „načančané“. Konektivita CarPlay a Android Auto je prítomná, dostupná len cez káblové pripojenie. Našťastie je kábel umiestnený veľmi dobre, a síce pod stredovým panelom v priehradke. Auto malo aj bezdrôtové nabíjanie, k nemu sa najviac hodí aj bezdrôtová konektivita, no na tú si treba počkať.

Konektor je ťažko dostupný, no keď si auto kúpite, nebudete musieť kábel vyberať a nabíjanie pre členov posádky ide aj inde. Displej infotainmentu nevyužíva pri CarPlay plnú šírku, no keďže je skutočne obrovský, nevadí to. Veľký je aj digitálny prístrojový štít. Ani nepotrebujete head-up displej.

Posed za volantom je veľmi dobrý. Masívny stredový tunel mierne obmedzuje nohy vyšších vodičov, avšak podobne ako u prémiových Nemcov. Ani tam to nevadí. Pravá noha sa opiera o kvalitné príjemné materiály. Sedíte vysoko, máte dobrý prehľad o premávke. Zišiel by sa kamerový pohľad okolo celého auta, no tu je len príplatková cúvacia kamera a senzory. Nejde o vyslovenú potrebu, kamera dopočítava kompletný pohľad, no ide o vec konkurenčného boja. Iní to ponúknu.

Sedadlá sú pohodlné, dobre tvarované. Poteší množstvo priestoru na zadných sedadlách. Aj za vysokým vodičom vzadu prakticky nie sú obmedzenia. Minimálne štvorica pasažierov sa odvezie pohodlne.

Batožinový priestor s veľkosťou 550 litrov má dvojité dno. V prípade, že dáte spodnú dosku do vrchnej polohy, získate po sklopení zadných operadiel takmer rovinu. Testovaný kúsok nemal elektronické otváranie veka piatych dverí. V dnešnej dobe to prekvapí. Pozitívne.

Mimoriadne prekvapený som z jazdných vlastností. O schopnostiach franúczskej techniky si nerobím ilúzie, no zároveň viem, že keď sa PSA snaží, vie vyrobiť dobre jazdiace auto. A to je prípad aj DS7. Keď sa pozriete na profil auta, vidieť relatívne malý nos. V porovnaní s napríklad Audi Q5 je ozaj menší. Z toho vyplýva očakávanie horšieho rozloženia hmotnosti. Keď k tomu prirátam absenciu pohonu všetkých kolies, mojim predpokladom je, že auto bude značne nedotáčavé, navyše orientované najmä na pohodlie. Takže sa ešte aj v zákrutách viac nakloní.

Lenže tak to nie je. Ako jediné z modelov SUV koncenru PSA má totiž viacprvkové zavesenie zadných kolies. Stojí na ozaj širokých pneumatikách, no to hlavné robí elektronika. A síce doplnkový systém kontroly trakcie odvádza naozaj obdivuhodnú prácu. To ako sa správa auto pod plynom v zákrute vo mne evokuje iba jedno slovo – prémiovo.

Elektronický systém doslova vťahuje auto do zákruty, a to až do pocitu pretáčavosti. Strata trakcie sa na suchej vozovke posúva výrazne nad koncernových súrodencov a deje sa vo výrazne vyšších rýchlostiach, než pri SUV s pohonom prednej nápravy očakávam. Ďalším z vylepšení vyhradených pre DS sú adaptívne tlmiče so sledovaním povrchu pred vozidlom prostredníctvom kamery. Nastaviť ich môžete v troch módoch a jazdu robia ako pohodlnú, tak športovo ostrejšiu.

Keď už som pri módoch a režimoch, auto ich má niekoľko. Má totiž taký posh grip control. Od športového režimu až po piesok. Športový režim zlepšuje reakcie automatickej prevodovky a plynového pedálu. K zvýšeniu dynamiky však neprospieva. Zato má s ním auto príjemne modifikovaný zvuk naftového štvorvalca. Nie je to huriavk, aký robí Kodiaq RS. Zvuk prichádzajúci z reproduktorov dodáva motoru viac charakteru, ktorý celkom korešponduje s prirodzeným prejavom motora. Pravda, pridáva mu tak pol litra objemu navyše a znižuje efekt tlmiča výfuku – aspoň podľa uška v kabíne.

Priemerná spotreba počas testu zostala od začiatku až do konca na úrovni 7,5 litra na 100 km. Štandardný nájazd sa v čase korontény mierne zmenil, prakticky mu chýbalo zastúpenie mestskej jazdy – keďže aj po príchode do mesta je premávka veľmi mierna. Takže asi takto: 50% diaľnice, 45% okresné cesty, 5% jázd po meste. Hlavným zvyšovačom spotreby bola ale dynamika. Nejazdil som na spotrebu. V okamihu, keď som tak začal robiť a znížil som diaľničnú rýchlosť i rýchlosť na okreskách, spotreba neprekonala 7 litrov. Lenže autu mierne asertívnejšie jazdenie svedčí, takže som s tým rýchlo prestal.

Najsilnejšia naftová motorizácia zvládne zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zrýchli bez prípravy za 5,66 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 7,55 sekundy. Športový režim tieto údaje neovplyvní, jeho devízou je skôr rýchlejšia reakcia na stlačenie plynu v nižších rýchlostiach a spomínaný zvuk. Automatická prevodovka ale veľmi dobre reaguje na podnety od vodiča už v štandardnom režime.

DS 7 Crossback je veľmi dobré päťmiestne prémiové SUV. Ak hľadáte niečo také, no Nemci vás už nudia, DS 7 bude ešte dlho na našich cestách unikát. Nejde ale o krok do neznáma. Auto ťaží z koncernovej techniky, a síce mu to môže niekto vyčítať, ja to vidím inak. Jednoducho viete do čoho idete a nemusíte sa báť skrytých nástrah. A to platí aj pri financovaní. DS7 Crossback má odomňa 8 z 10 bodov.

Technické údaje

Model:

DS7 Crossback 2,0 BlueHDi EAT8

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  133/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4573/2098/1625
Rázvor náprav (mm): 2738
Objem batožinového priestoru (l): 555
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1610
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík: 235/50 R 19
Základná cena modelu: 30 990 €
Základná cena motorizácie: 37 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku