TEST: Citröen Spacetourer Sagan Academy – všetko pre veľkú rodinu
Citröen Spacetourer je jedným zo štyroch derivátov toho istého vozidla. Nájdete ho pod značkami Citröen, Peugeot, Opel a Toyota.
Napriek tomu je Citröen aktuálne tým najlepšie zapamätateľným. Spacetourer totiž vsádza na bohatú históriu rodinných a úžitkových automobilov značky. Kým model Jumpy opisuje to isté vozidlo, ale určené na prevoz nákladu a model Jumpy Combi je pre vozenie ľudí ale v nižšom štandarde, Spacetourer je na vrchole krátkeho rebríčka. Jeho cieľom je poskytnúť maximálny komfort pre maximálnu posádku. Testovaný oblepený automobil bol vybavený sedením pre osem osôb. Išlo o vozidlo so strednou dĺžkou, s dvojlitrovým naftovým motorom a automatickou prevodovkou. Podobne ladené auto som testoval pred rokom. Rozdiel je ale v prevodovke. Kým model predtým mal automatickú prevodovku so šiestimi stupňami, toto je EAT8.
Ako názov naznačuje, má o dva stupne viac. Dva stupne navyše umožňujú udržiavať motor dlhšie v ideálnych otáčkach, čo spôsobuje mierne nižšiu spotrebu a sľubuje mierne vyššiu dynamiku. V oboch prípadoch je to zásah do čierneho. Osemstupňová automatická prevodovka stvorená v spolupráci s japonským Aisinom radí dobre a radí dobre pri všetkých svojich uplatneniach v modeloch koncernu PSA, s ktorými som mal zatiaľ česť. Najviac sa mi doteraz páčilo jej spojenie s naftovým štvorvalcom 1,5 BlueHDi a s testovaným štvorvalcom 2,0 BlueHDi. Prevodovka sa vyznačuje hladkým chodom, úplným minimom zaváhaní a rozumným radením bez tendencie podtáčať, či naopak zbytočne držať vysoké otáčky. Funguje dobre v chlade i za horúcich letných dní. Rozdiel medzi dvoma automatmi je značný a to najmä v logike radenia – čo najviac cítiť v komforte i dynamike. Pravda, naďalej ide o veľké auto s vysokou nosnosťou, no predsa s ním je možné predbiehať, či udržiavať vysoké diaľničné tempo nespočet kilometrov.
Na diaľnici sa spotreba pri rýchlosti 130 km/h pohybuje medzi 8 až 9 litrami v závislosti od profilu cesty a poveternosti. Priemerná spotreba bola počas testu 7,2 litra na 100 km. Auto dovtedy prešlo cca 8500 km s priemernou spotrebou 9,1 litra. Moja spotreba zodpovedá jazde v pomere 50% diaľničných prejazdov, 40% percent jazdy po okresných cestách a cca 10% kilometrov sa odohralo v meste. K autu pasuje pohodlnejšie tempo bez výraznej dynamiky. Pružnosť som ale využíval vždy, keď to bolo možné.
Pohupovanie v rytme nerovností na diaľnici patrí k výnimočným zážitkom s týmto automobilom. V priamom porovnaní s konkurenciou v komfortne v ničom nezaostáva. Dokonca i odhlučnenie kabíny je na vysokej úrovni. Výborný je priestor na nohy. Síce si človek musí zvyknúť na stoporené sedenie, stačí pár desiatok kilometrov a polohu za volantom si nájde každý. Absentujúce mechanické prepojenie medzi voličom automatickej prevodovky a prevodovkou umožnili minimalizovať panel voliča, vďaka čomu sa môže šofér rozkročiť ako doma na gauči. Auto si svojim nastavením, vysokým posedom a komfortom jazdy vyslovene pýta dlhšie trasy.
Benefitom je nepochybne i slušná konektivita. Nielen cez Modrý zub, ale funguje tu aj CarPlay a Android Auto. Displej infotainmentu síce hlavnu cenu za uhlopriečku nedostane, ale jeho umiestnenie i veľkosť plne postačuje. Vysoká palubná doska môže na prvý pohľad pôsobiť zvláštne, no vďaka nej má nielen spolujazdec pred sebou viac miesta v kastlíku, cítite sa v aute bezpečnejšie.
Vysoký posed prispieva k bezpečnosti jazdy veľkou mierou. Sedíte naozaj vysoko, z auta dobre vidieť do jarkov okolo ciest. Silné halogénové diaľkové svetlá majú skutočne enormný dosvit. V spolupráci so stretávacími xenónmi je viditeľnosť aj za zlej viditeľnosti výborná.
Sedadlá v druhom a treťom rade sa dajú vyberať. Škoda, že neexistuje verzia s trojicou samostatných sedadiel aspoň v jednom z radov. Práca so sedadlami je v poriadku, dajú sa aj vyberať, no na to treba kusisko odhodlania a svalovej hmoty. Nepatria medzi ľahké.
Výhoda dĺžky M je, že aj za tretím radom existuje nejaký batožinový priestor. Detský bicykel, nákup, či batožina na krátky pobyt sa tam zmestia bez problémov.
S autom sa vďaka senzorom a parkovacej kamere dobre manévruje. Benefitom je solídny rajd i usadenie vodiča vysoko v rohu. Ocenil by som väčšie spätné zrkadlá. Bez stráženia mŕtveho uhla by bol ozaj problém vhodne ich nastaviť. Veľké auto – malé a zle navrhnuté spätné zrkadlá. Všetko pre aerodynamiku, všakže.
Aktuálna verzia akciovej výbavy Sagan Academy pôsobí veľmi lákavo. Základ pre ňu tvorí výbava Feel. Sagan Academy pridáva xenónové svetlá, alarm, bočné airbagy vzadu, parkovaciu kameru a senzory, audiosystém s navigáciou, kožený volant, zliatinové disky s rozmerom 17 palcov, vyhrievané predné sedadlá, či elektricky posuvné zadné bočné dvere a bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Jednoducho autu už veľa nechýba. Práve v tejto výbave pôsobí z hľadiska hodnoty za peniaze veľmi dobre. Testovaný model s automatickou prevodovkou je za 35 200 eur s DPH.
Ktorú verziu a ktorú motorizáciu? Azda sa zhodneme, že Sagan Academy má pre bežnú rodinnú posádku naozaj všetko potrebné. Osobne by som uvažoval azda len o nezávislom kúrení. Skvelé je, že aj zadné rady majú stropnú klimatizáciu, ktorá aj vďaka zatmaveným zadným sklám dokáže udržať príjemnú teplotu vo vozidle aj počas horúčav. V zime by ale mnohí členovia posádky i motor samotný ocenili predhriatie pred cestou. V ponuke motorizácií sú aktuálne tri naftové motory a iba ten najsilnejší je dostupný s automatom. Sám by som mal ťažkú voľbu medzi slabším dvojlitrovým motorom s manuálnou prevodovkou a silnejším s automatom. Rozdiel v cene nie je veľký a nový automat radí ozaj dobre. Za mňa opäť 8 z 10 bodov. Je to vydarený automobil.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku