2019-07-29 07:35:00
Citroen Spacetourer Sagan Academy
Citroen Spacetourer Sagan Academy
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citröen Spacetourer Sagan Academy – všetko pre veľkú rodinu

Citröen Spacetourer je jedným zo štyroch derivátov toho istého vozidla. Nájdete ho pod značkami Citröen, Peugeot, Opel a Toyota.

Napriek tomu je Citröen aktuálne tým najlepšie zapamätateľným. Spacetourer totiž vsádza na bohatú históriu rodinných a úžitkových automobilov značky. Kým model Jumpy opisuje to isté vozidlo, ale určené na prevoz nákladu a model Jumpy Combi je pre vozenie ľudí ale v nižšom štandarde, Spacetourer je na vrchole krátkeho rebríčka. Jeho cieľom je poskytnúť maximálny komfort pre maximálnu posádku. Testovaný oblepený automobil bol vybavený sedením pre osem osôb. Išlo o vozidlo so strednou dĺžkou, s dvojlitrovým naftovým motorom a automatickou prevodovkou. Podobne ladené auto som testoval pred rokom. Rozdiel je ale v prevodovke. Kým model predtým mal automatickú prevodovku so šiestimi stupňami, toto je EAT8.

Ako názov naznačuje, má o dva stupne viac. Dva stupne navyše umožňujú udržiavať motor dlhšie v ideálnych otáčkach, čo spôsobuje mierne nižšiu spotrebu a sľubuje mierne vyššiu dynamiku. V oboch prípadoch je to zásah do čierneho. Osemstupňová automatická prevodovka stvorená v spolupráci s japonským Aisinom radí dobre a radí dobre pri všetkých svojich uplatneniach v modeloch koncernu PSA, s ktorými som mal zatiaľ česť. Najviac sa mi doteraz páčilo jej spojenie s naftovým štvorvalcom 1,5 BlueHDi a s testovaným štvorvalcom 2,0 BlueHDi. Prevodovka sa vyznačuje hladkým chodom, úplným minimom zaváhaní a rozumným radením bez tendencie podtáčať, či naopak zbytočne držať vysoké otáčky. Funguje dobre v chlade i za horúcich letných dní. Rozdiel medzi dvoma automatmi je značný a to najmä v logike radenia – čo najviac cítiť v komforte i dynamike. Pravda, naďalej ide o veľké auto s vysokou nosnosťou, no predsa s ním je možné predbiehať, či udržiavať vysoké diaľničné tempo nespočet kilometrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici sa spotreba pri rýchlosti 130 km/h pohybuje medzi 8 až 9 litrami v závislosti od profilu cesty a poveternosti. Priemerná spotreba bola počas testu 7,2 litra na 100 km. Auto dovtedy prešlo cca 8500 km s priemernou spotrebou 9,1 litra. Moja spotreba zodpovedá jazde v pomere 50% diaľničných prejazdov, 40% percent jazdy po okresných cestách a cca 10% kilometrov sa odohralo v meste. K autu pasuje pohodlnejšie tempo bez výraznej dynamiky. Pružnosť som ale využíval vždy, keď to bolo možné.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohupovanie v rytme nerovností na diaľnici patrí k výnimočným zážitkom s týmto automobilom. V priamom porovnaní s konkurenciou v komfortne v ničom nezaostáva. Dokonca i odhlučnenie kabíny je na vysokej úrovni. Výborný je priestor na nohy. Síce si človek musí zvyknúť na stoporené sedenie, stačí pár desiatok kilometrov a polohu za volantom si nájde každý. Absentujúce mechanické prepojenie medzi voličom automatickej prevodovky a prevodovkou umožnili minimalizovať panel voliča, vďaka čomu sa môže šofér rozkročiť ako doma na gauči. Auto si svojim nastavením, vysokým posedom a komfortom jazdy vyslovene pýta dlhšie trasy.

Zdroj: Ján Hargaš

Benefitom je nepochybne i slušná konektivita. Nielen cez Modrý zub, ale funguje tu aj CarPlay a Android Auto. Displej infotainmentu síce hlavnu cenu za uhlopriečku nedostane, ale jeho umiestnenie i veľkosť plne postačuje. Vysoká palubná doska môže na prvý pohľad pôsobiť zvláštne, no vďaka nej má nielen spolujazdec pred sebou viac miesta v kastlíku, cítite sa v aute bezpečnejšie.

Vysoký posed prispieva k bezpečnosti jazdy veľkou mierou. Sedíte naozaj vysoko, z auta dobre vidieť do jarkov okolo ciest. Silné halogénové diaľkové svetlá majú skutočne enormný dosvit. V spolupráci so stretávacími xenónmi je viditeľnosť aj za zlej viditeľnosti výborná.

Zdroj: Ján Hargaš

Sedadlá v druhom a treťom rade sa dajú vyberať. Škoda, že neexistuje verzia s trojicou samostatných sedadiel aspoň v jednom z radov. Práca so sedadlami je v poriadku, dajú sa aj vyberať, no na to treba kusisko odhodlania a svalovej hmoty. Nepatria medzi ľahké.

Výhoda dĺžky M je, že aj za tretím radom existuje nejaký batožinový priestor. Detský bicykel, nákup, či batožina na krátky pobyt sa tam zmestia bez problémov.

Zdroj: Ján Hargaš

S autom sa vďaka senzorom a parkovacej kamere dobre manévruje. Benefitom je solídny rajd i usadenie vodiča vysoko v rohu. Ocenil by som väčšie spätné zrkadlá. Bez stráženia mŕtveho uhla by bol ozaj problém vhodne ich nastaviť. Veľké auto – malé a zle navrhnuté spätné zrkadlá. Všetko pre aerodynamiku, všakže.

Zdroj: Ján Hargaš

Aktuálna verzia akciovej výbavy Sagan Academy pôsobí veľmi lákavo. Základ pre ňu tvorí výbava Feel. Sagan Academy pridáva xenónové svetlá, alarm, bočné airbagy vzadu, parkovaciu kameru a senzory, audiosystém s navigáciou, kožený volant, zliatinové disky s rozmerom 17 palcov, vyhrievané predné sedadlá, či elektricky posuvné zadné bočné dvere a bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Jednoducho autu už veľa nechýba. Práve v tejto výbave pôsobí z hľadiska hodnoty za peniaze veľmi dobre. Testovaný model s automatickou prevodovkou je za 35 200 eur s DPH.

Zdroj: Ján Hargaš

Ktorú verziu a ktorú motorizáciu? Azda sa zhodneme, že Sagan Academy má pre bežnú rodinnú posádku naozaj všetko potrebné. Osobne by som uvažoval azda len o nezávislom kúrení. Skvelé je, že aj zadné rady majú stropnú klimatizáciu, ktorá aj vďaka zatmaveným zadným sklám dokáže udržať príjemnú teplotu vo vozidle aj počas horúčav. V zime by ale mnohí členovia posádky i motor samotný ocenili predhriatie pred cestou. V ponuke motorizácií sú aktuálne tri naftové motory a iba ten najsilnejší je dostupný s automatom. Sám by som mal ťažkú voľbu medzi slabším dvojlitrovým motorom s manuálnou prevodovkou a silnejším s automatom. Rozdiel v cene nie je veľký a nový automat radí ozaj dobre. Za mňa opäť 8 z 10 bodov. Je to vydarený automobil.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Citröen Spacetourer 
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 997
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 130/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4956/1920/1890
Rázvor náprav (mm): 3275
Objem batožinového priestoru po sedadlá/strop/bez sedadiel v 3 rade (l): 640/900/2381
Objem palivovej nádrže (l): 69/22,4 - AdBlue
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2020
Užitočná hmotnosť (kg):  760
Rozmer pneumatík: 225/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu s dĺžkou XS: od 26 552 €
Základná cenníková cena testovanej verzie (motorizácia + dĺžka) vo výbave Feel: 31  752 €
 
Základná cenníková cena testovanej verzie (motorizácia + dĺžka + výbava) 36 200 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku