19.06.2019

TEST: Renault Mégane Grandtour 1,3 TCe – motor, ktorý Mégane potreboval

Renault Mégane Grandtour je jedno obyčajné francúzske kombi. Dobré francúzske kombi s dobrým motorom.

Časy benzínového štvorvalcového motora s označením 1,2 TCe sú preč. Či už patríte medzi to málo fanúšikov, alebo sa skôr prikloníte k väčšej skupine bez názoru, alebo k vysloveným odporcom, motor je preč a je tu náhradník sľubujúci vyššiu dynamiku, pritom lepšiu spotrebu a tiež vyššiu spoľahlivosť. Veru, starší motor si rád cucol oleja, nový agregát by mal byť aj v tomto smere lepší.

Testovaná verzia mala maximálny výkon 140 koní a maximálny krútiaci moment 240 Nm. Každému je hneď jasné, že toto znie ako dostatočný záprah konských síl, rovnako tak ten druhý parameter neznie úplne zle.

Motor bol v testovanom vozidle spriahnutý s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou a aj keď je dnes manuál pomaly ale isto na ústupe, tu je manuálna prevodovka príjemným spoločníkom. Niežeby tam rýchlosti padali ako v Honde, no radenie je na Francúza celkom presné, dráhy nie sú zvlášť dlhé a kulisa je prekvapivo príjemná. Ešte dnes si dobre vybavujem radiacu páku v predchádzajúcej generácii modelu. Toto je o kus lepšie, i keď prvý dojem nemusí byť najlepší. Zdá sa, akoby bola vychodená a pomerne hlučná, i dĺžka nemusí niekomu vyhovovať. Podstatné však je, že sa s ňou pracuje dobre a zvykne si na ňu azda každý. Samotná prevodovka navyše snažne uľahčuje jazdenie v kolónach. Práca so spojkou je príjemná, prevodovka nevyžaduje dávku plynu a nežiada ju ani po zaradení prevodu. Stačí sa jemne pohrať so spojkou a po zaradení prevodu vie ísť „auto samé“ aj bez plynu s vyrovnanými otáčkami.

Pomôže to najmä plynulosti pri pomalej jazde. Nemusíte v kolóne neustále pracovať so spojkou a plynom. Tento efekt je zrejmý pri prvých troch stupňoch, na štvorke už sa motor zakucká. Na takúto pohodovu jazdu v kolóne som si tak zvykol, až som ju následne žiadal aj v iných testovaných vozidlách, no obvykle som nepochodil. Majitelia najmä naftových motorov s vyšším krútiacim momentom to možno poznajú, žeby to zvládlo každé auto však nemožno povedať. Poviete si, že drobnosť, ale drobnosť, ktorá môže pomôcť manuálu prežiť ďalších pár dní. A to sa cení.

Prevodovka má prevody zoradené štandardne tak, aby bola motorizácia čo najúspornejšia pri vyšších rýchlostiach. Aj na diaľnici sa v rámci našich zákonných limitov zmestíte pod 3000 ot/min, čo nepochybne pomáha spotrebe. Pravda, ak žiadate výraznejšiu akceleráciu, niekedy treba podradiť. Bežné zrýchľovanie, či udržiavanie tempa v stúpaní ale auto pohodlne zvláda aj poriadne naložené.

Poďme na dynamiku. Motor je spokojný v otáčkach už okolo 1500 ot/min. Keď sa ručička otáčkomera priblíži k 1800 ot/min, obvykle si auto cez ikonku pýta vyšší stupeň. Príliš som ho počas testu nepočúval, vyslúžil som si iba jednu hviezdičku z radenia. Pod 1500 ot/min totiž motor celkom pochopiteľne reaguje na výraznejšie stlačenie plynového pedálu najmä dunením, než zrýchľovaním. I turbo potrebuje vyššie otáčky. Najmä pri prudkom stlačení plynového pedálu pri otáčkach do 1800 ot/min. Vtedy jednoducho príliš neťahá, po prekonaní tejto hranice autom mykne a turbo zavelí do útoku. Následne sú reakcie na plyn rýchle a výrazné. 

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h uvádzané výrobcom je za 9,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je 205 km/h. Pružnosť som tradične meral v dvoch disciplínach. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo na 3.stupni a Mégane Grandtour ho zvládol za 5,35 sekundy. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h som meral na 4. stupni a prebehlo za 7,86 sekundy. Zo štvrtého stupňa chvíľu trvalo, kým sa motor odhodlal k serióznemu ťahu, v prípade ešte vyššej dynamiky je i pri rýchlostiach okolo 80-90 km/h možné podradiť na 3. stupeň. Už na štvorke ale ide o bezpečné predbiehanie.

Na palube je i pri vyšších rýchlostiach adekvátne ticho. Diaľničné presuny sú príjemné, rušivé sú skôr pomalšie jazdy po veľmi rozbitých cestách. I keď podvozok predvádza lepší výkon ako pri konkurenčnom Peugeote 308 SW, do kabíny sa prenáša dosť zvukov, čo môže brzdiť komunikáciu obzvlášť medzi radmi sedadiel. Tí vpredu sa aj pri mojej „obľúbenej“ rozmlátenej testovacej ceste dorozumejú dobre.

Komfort jazdy je nadpriemerný a hravo znesie porovnanie s nemeckými konkurentmi. Odhlučnenie podvozku je priemerné, tlmenie nerovností je aj s veľkými kolesami veľmi dobré.

Stabilita vo vyšších rýchlostiach je vďaka širokým pneumatikám a dobre nastavenému podvozku vysoká. Auto sa nakláňa minimálne a aj so štandardným podvozkom (bez fičúr verzie GT) si možno jazdu užiť. 

Model 308 SW spomeniem ešte raz. A to pri priečnych nerovnostiach v zákrutách. 308-čka je na vrchole odskoku. Mégane Grandtour si tiež poskočí, zadok hodí mierne na bok, avšak menej ako Peugeot. Že si na ozaj zlých miestach skoči, nuž iné ani čakať nemožno. Vzhľadom na použitú techniku je to malá daň za jednoduchú zadnú nápravu, najmä ak si uvedomíte, že auto sa napriek nepríjemnému odskoku nedostane do šmyku, je komfortné a najmä drží ceny relatívne nízko. I keď pravda, z hľadiska zákazníka tých pár eur nezaváži, pre automobilky je každé euro slamkou. Dôležité tiež je, že prípadný šmyk v daždi vníma vodič hneď, pocit neistoty je zreteľný predtým, než sa udeje niečo nepríjemné. Auto núti človeka k opatrnejšej jazde za zhoršených podmienok. To je určite fajn. 

Stručne a skrátka – podvozok vozidla je komunikatívny. Dáva jasne najavo kde má limity, a tak si vodič rýchlo zvykne čo si môže a čo naopak nemôže dovoliť.

Poďme do kabíny. Zmena Podkapotou nepriniesla zmeny na palubnej doske. Všetky ovládacie prvky sú naďalej rozmiestnené rovnako. Naďalej sa dlhonohý vodiči budú hnevať na tvrdý plast obmedzujúci pohyb pravej nohy. Nerozumiem prečo sa ani po toľkých výčitkách Renault nepochlapí a nedá tam aspoň nejaký uzučký vankúšik, nebodaj mäkčený plast. Keď už tam ten plast musí byť (chráni nohu od kontaktu s členitým stredovým tunelom), chcelo by to nejakú úpravu. Nepatrím však k tým, ktorí by pre takúto drobnosť auto vylúčili z ponuky, to si potom rodinné vozidlo nenájdete nikdy. Jednoducho by som si tam na drzovku prilepil kus molitanu, pokojne aj v tmavej látke a mal pokoj. Odporúčam každému. Stojí to päť korún, kostiam na kolene sa nesmierne uľaví a človek si tak môže vychutnať inak príjemné vozidlo. Do búdúcna ale prosím Renault o výrobné riešenie. Keď sa vám čierny plast v lete prilepí na spotenú nohu pod kolenom, je to pomerne nepríjemné...

K sedeniu za volantom okrem pravého kolena nemám výhrady. Najviac kvitujem kvalitné sedadlá vo veľmi peknej a príjemnej úprave. Vyzerá to dobre, je to dobré na omäk. Sedadlá sú pohodlné, vhodne tvarované, sedáky dostatočne dlhé a adekvátne mäkké, operadlá s výraznejším bočným vedením a príjemne mäkkou výplňou. 

Doplnková kožka Nappa na volante je veľmi jemná a veľmi prijemná. Teší ma ovládanie audia pod volantom, je to azda najintuitívnejšie riešenie, na ktoré si rýchlo zvyknete. 8,7 palcový displej infotainmentu ale nie je môj šialok kávy. Nie, nevyzerá zle, naopak, každý kto má tablet sa takémuto displeju poteší, lenže je celkom zbytočný. Najlepšie to ilustruje spôsob akým sa na displej premieta Apple CarPlay. Pekne na stred... 7 palcov je ideálnych.

Head up displej je celkom zbytočný. Vďaka digitálnemu prístrojovému štítu a dobre čitateľnému displeju infotainmentu je to len akýsi drahý doplnok.

Vzadu je sedenie taktiež príjemné. Operadlá sa síce nedajú nastavovať, ale polohu si nájdu i dlhší, či širší. Sedadlo vodiča nastavené na moju výšku (192 cm) znamenalo, že si sám za seba sadnem celkom pohodlne. Pravda, nie každý vysoký sedí tak úsporne ako ja, obzvlášť to spomínané pravé koleno vás môže vyhnať ďalej do priestoru zadných pasažierov. Veľmi to nepomôže a zruší to akúkoľvek rezervu na nohy pre tých vzadu. Deti sa ale aj pri veľmi rozšafne nastavených predných sedadlách komfortne odvezú. Trojica dospelých bude vzadu trpieť, trojica sedačiek sa zmestí jedine v prípade, že nejde o ten istý (najväčší typ). Toto nie je auto pre trojičky...

V kufri je miesta taktiež dosť. Najradšej mám ten zdvíhací štít. Rozdelí kufor na dve časti. Nemusíte tam tak nosiť prepravku, aby ste prípadný menší nákup zaistili. Fajn vec. Fajn vecou je i kvalitné audio, ktoré dostanete automaticky k 7 palcovému displeju a systému R-Link. Arkamys hrá výrazne lepšie než všetky základné a polozákladné audiá v tomto segmente. Predbehnúť ho vedia jedine príplatkové systémy. A na tie má Renault tiež odpoveď. Volá sa Bose.

Keď pozerám do cenníka, odporúčam vám pri výbere tohto vozidla siahať buď na výbavu Limited Plus, alebo Intens. Ak vyslovene prahnete po GT, kúpte si ho, respektíve zamierte k bohatej GT Line. Pre väčšinu z nás je ale tým najlepším práve Intens, pri troške skromnosti Limited Plus. Obe obsahujú tie prvky, ktoré z Méganu robia Méga-ne, či sa dajú v dobrej cene prikúpiť. Mégane Grandtour kúpite so štvorvalcovým turbomotorom so solídnym výkonom a peknou spotrebou pokojne za menej než 20-tisíc. To je skutočne pekné, na dnešnú dobu.

Pekné tiež je, že auto ešte stále možno aj vo vyššej výbave kúpiť bez elektronickej parkovacej brzdy. Menej pekné ale je, keď sa na vnútorné obloženie, či už koženkové, kožené, či plastové, dostane voda. Nemusí to byť sladený nápoj, stačí pár kvapiek z dažďa vonku. Po uschnutí vytvoria drobné a predsa viditeľné škvrnky. Vidieť ich aj na fotografiách. Na niekoho môžu pôsobiť rovnako nepríjemne ako zreteľne viditeľné smietky prachu na veľkom displeji a lesklých plastových plochách. Plasty si žiadajú údržbu, ale ktoré nie? 

Renault Mégane Grandtour je jedno dobre navrhnuté, dobre jazdiace rodinné kombi. Vďaka novému motoru sa posunulo vyššie a dokázalo dosiahnuť lepší pomer ceny a protihodnoty. Či už s týmto benzínovým, alebo s naftovým motorom a manuálnou prevodovkou, Grandtour by som si poľahky predstavil vo svojom vlastníctve. Za to má 8 z 10 bodov.

Ak si chcete pozrieť videotest na Youtube.com, nájdete ho tu.

 

Technické údaje

Model: Renault Mégane Grandtour Intens 140 TCe GPF
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1333
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  103/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,1-6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4626/1814/1449
Rázvor náprav (mm): 2712
Objem batožinového priestoru (l): 521/1504
Objem palivovej nádrže (l): 47
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1287-1419
Užitočná hmotnosť (kg): 462-567
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 14 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 18 740 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku