2019-04-23 07:00:00
SEAT Arona Beats DSG
SEAT Arona Beats DSG
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Arona Beats 1,0 TSI DSG – Audiofil junior

SEAT Arona prichádza aj na Slovensko v limitovanej edícii Beats. Nejde len o reproduktory. Ide aj o štýl.

Od auta najmä mladšie ročníky očakávajú, že bude mať akúsi pridanú hodnotu. Že nebude len štvorkolesovým dáždnikom, útočiskom, prevážadlom. Čakajú to najmä v prípade, ak majú za auto vysoliť svoje prvé zarobené peniaze. Čakajú, že im dá do života ešte niečo navyše.

Tí starší z nás hľadajú pridanú hodnotu tiež. Väčšinou sa ale orientujú na výkon, jazdné vlastnosti, priestor... Prípadne chcú všetko naraz. SEAT Arona Beats je auto, ktoré navyše ponúka kvalitnú hudbu. A to v segmente, kde sa kvalitná hudba len tak nevidí, teda vlastne nepočuje.

Nie som s tých, ktorí fandia limitovaným ediciám automobilov. Jediný zmysel vidím v tom, že jedného dňa budú možno o trošku cennejšie ako iné bežné konfigurácie daného modelu. A aj to je v podstate nezmysel. Za auto ktoré stojí viac, možno dostanete viac pri jeho predaji. Gratulujem. Možno. 

Zdroj: Ján Hargaš

Zároveň si ale myslím, že automobil by mal mať kvalitné audio a že sa do dobrého zvuku oplatí investovať. V autách trávime kopu času, prečo ten čas nepremeniť na zážitok aj vtedy, keď si nemožno vytvoriť zážitok napríklad oduševnenou jazdou?

Arona s doplnkom Beats audio alebo Arona Beats limitovaná edícia?

SEAT Arona si môžete dovybaviť systémom Beats audio už dlhšie. Obsahuje 6 reproduktorov plus subwoofer v kufri zabudovaný do rezervy. Stojí 414 eur a získate ho ako doplnok do troch stupňov výbav – Style, Xcellence a FR.

Na druhú stranu, Arona v limitke Beats začína na cene 17 660 eur s najslabším motorom 1,0 Eco TSI 95. Testovaný automobil s výkonnejším trojvalcom a s automatickou dvojspojkovou prevodovkou začína na 19 810 eur. Z toho jasne vyplýva, že ak chcete iba kvalitné audio do svojho nového vozidla Arona, oplatí sa vám kúpiť ho samostatne.

Najvyššie výbavy FR a Xcellence začínajú s rovnakým motorom na cene 18 520 eur. Arona Beats je ale o kus lepšie vybavená. Navyše má väčšie 17-palcové disky kolies, Digitálny prístrojový štít, spomínaný audio systém Beats (celkom prekvapivo) a Full LED svetlá.  

Zdroj: Ján Hargaš

V podstate si k Arone Beats nemusíte okrem metalízového laku dokupovať už nič. O dizajn interiéru a exteriéru sa stará kombinácia prvkov výbavy Xcellence so špeciálnymi detailami Beats by dr. Dre. Napríklad špeciálne podsvietenie v interiéri, poťahy v kombinácii s Alcantarou s oranžovým prešívaním a k tomu zopár lištičiek v rovnakej úprave.

Zvuk – je prekvapivo dobrý, má to háčik

A ten háčik sa volá anténa. Prvých pár dní som si Aronu Beats vychutnával iba so streamovanou hudbou. Prebasované slovenské rádiá aj tak nevedia čo hrať a človeku sa rýchlo zunujú. Zhruba v polovici testu som ale chcel koštovať aj zvuk rádia. Masívna anténa, ktorá dovtedy pokojne odpočívala v priečinku vo dverách vodiča putovala na strechu, bez nej reproduktory iba pár kilometrov za Bratislavou odporne šumeli. Aké to ale bolo prekvapenie, keď sa tichá kabína napĺňala výrazným aerodynamickým šumom už od rýchlostí nad 90 km/h? Pri bočnom vetre to bolo ešte horšie. Za stratu tichého prostredia počúvanie rádia nestálo, anténa putovala späť do priečinku.

S ňou som Arone pri solídnom bočnom vetre nameral orientačnú hlučnosť v kabíne na diaľnici D2 na úrovni 69,5 až 70 dB v priemere. To už nie je málo, a síce kvalitné audio takýto hluk do veľkej miery ignoruje, hlasitosť hovoru i audia si žiada výraznejšie zvýšenie. Bez antény je vo vozidle o triedu nižšia hlučnosť pri vyšších rýchlostiach. Rozdiel bol taký výrazný (cca 1 až 1,5 dB), že som počas prvých dní testu nadobudol dojem, že Arona Beats má upravené aj odhlučnenie kabíny. Lenže nemá. Problémom je anténa. Audiofil si ju teda pri dlhších cestách dá radšej dolu, ak chce počúvať vlastné MP3, či stream. V meste na tom nezáleží. Človek hneď lepšie chápe, prečo je tá žraločia plutva lepšia. 

Zdroj: Ján Hargaš

Výkon audiosystému je naozaj slušný. V kabíne je ticho a to ticho je pre čistý zvuk skutočne dôležité. Systém príliš neskresľuje, kvalitné nahrávky vie podať celkom presvedčivo, rovnako zlepší i tie horšie. Nie je to superprémiový systém za tisíce eur a skutočný audiofil začuje nedostatky, na cesty a vzhľadom na cenu i segment auta? Výborná voľba.

Motor – pre Aronu ako stvorený

Jednolitrový trojvalec 1,0 TSI sa už hneď po svojom príchode zaradil nastavením a pocitom z užívania medzi to najlepšie v kategórii. Takmer už tradične dobré odhlučnenie motorového priestoru v rámci koncernu VW i úplné minimalizovanie vibrácií sú silnými zbraňami. Ešte silnejšou je ale jazdná dynamika a prívetivá spotreba.

Keď k tomu prirátam rozvážne a takmer neciteľne radiacu dvojspojkovú prevodovku 7 DSG, je ťažké niečo vytknúť. Najmä ak sa bavíme výhradne o užívateľských dojmoch. Pohodlie je na také malé auto skutočne nevídané.

Zdroj: Ján Hargaš

Svedčí o tom aj pružnosť. Meral som ju bez ručného podradenia, iba ako čistú reakciu motora a prevodovky na zošliapnutie plynového pedálu. Tak ako vždy pri automatickej prevodovke. Zo 60 na 100 km/h zrýchli Arona za 7,53 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 7,93 sekundy. Prvý čas by bol možno aj rýchlejší, ak by na tento test bola lepšie pripravená elektronika. Prevodovka celkom zbytočne výraznejšie podradila až na úroveň takmer 5000 ot/min, aby v krátkom slede opäť radila. Tým stratila trošku času. Ručné podradenie do správneho prevodu by v oboch prípadoch ešte skrátilo celkovú dobu zrýchlenia. Už teraz sú ale oba časy postačujúce na predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch. Nehovoriac o solídnom zrýchlení a vysokej miere dynamiky v každej situácii. Isteže, motor pri vyšších rýchlostiach nakoniec dych stratí, ale drží sa zubami nechtami. Test bol vykonaný pri zaťažení +160 kg.

Poďme na spotrebu. Automobil mal počas takmer 600 kilometrov priemernú spotrebu 6,6 litra benzínu na 100 km. To pri nájazde v pomere 50% diaľnica, 40% okresné cesty a 10% mesto. Tentokrát som na diaľnici jazdil vyššou priemernou rýchlosťou než bežne. Spomalenie na pokojnučkých 125 km/h by okresalo priemer o cca 3 desatiny. Diaľničné tempo 140 km/h ženie spotrebu na úroveň 7,5 l/100 km, samozrejme v závislosti od poveternosti a profilu trasy. Pri rýchlosti 140 km/h točí motor cca 3200 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je primárne komfortná

Veru tak. Aj na sedemnásťpalcových diskoch je podvozok tichý, dobre tlmí všetky typy nerovností a ani tie priečne nerobia s autom nepríjemné pohyby. Iné sa deje v prípade, že máte chuť okoštovať aj dynamiku v zákrutách. Tu už sa prejaví vyššie ťažisko a horšie rozloženie hmotnosti. Poháňané kolesá rýchlo strácajú kontakt, obzvlášť pri nerovnostiach v zákrutách. Kontrola trakcie a stabilizačný systém sa rozblikajú oveľa skôr než by ste pri takom malom aute čakali. Nuž veru, chcete lepšiu dynamiku v zákrutách? Kúpte Ibizu. Obzvlášť za dažďa treba byť s plynom i volantom opatrnejší, Arona sa s priľnavosťou lúči celkom rýchlo. Ktovie čo by urobil ťažší nos v podobe naftového motora. Minimálne v prvých okamihoch a pri kľučkovaní v meste by mohol predok auta trošku skrotnúť. Viac dynamiky by to ale dozaista neprinieslo. Mne sa napríklad podarilo pretočiť kolesá v rýchlosti 80 km/h na rovnom úseku diaľnice. Toľko síl má ten krpatý motor a toľko sily je schopná prevodovka DSG v momente preniesť na kolesá. Ľahké auto, ľahký a pritom silný motor. Každopádne je auto predvídateľné a zábavné. Aspoň ja mám z vrtošivých predokoliek vždy veľkú zábavu. Lepšie jazdné vlastnosti by som ale za tvrdší podvozok nevymenil. Ani náhodou.

Zdroj: Ján Hargaš

Výhľad z auta je okrem komfortu ďalšou prednosťou. Vyšší posed ku crossoveru patrí. Rovnako i výška kabíny praje priestoru na zadných sedadlách. I keď sa tam sedí vzpriamenejšie, štyria sa bez problémov odvezú. Navyše sa Arona môže pochváliť naozaj solídnym batožinovým priestorom. Pod podlahou sa pritom nachádza nielen subwoofer, ale aj dojazdová rezerva a zdvihák.

Finále

Musím sa priznať, že zle skrývané minimalizované výrobné náklady tohto vozidla (ale aj Ibizy napríklad), mi zo začiatku vadili. A pri všetkých testovaných verziách ma to hnevalo. Limitka Arona Beats so všetkou svojou výbavou a čačkami-mačkami, spolu s automatickou prevodovkou a oduševneným motorom, dokážu opiť rožkom a uzemniť aj takého večne nespokojného vrtáka ako som ja. To auto je jednoducho výborné. Že sem-tam sa nižšie výrobné náklady prejavia, že sem tam, niekde niečo „čúha“ niekde niečo vidieť, niekde niečo hmatať? A čo? Aj tak je to dvakrát kvalitnejšie než iné lacné vozidlá. Nikde sa pri nastupovaní nepoškriabete, nikde sa neudriete, všetko je tam kde má a ešte to aj solídne vyzerá.

Arona Beats je z môjho pohľadu výborný kauf. Nie je lacná, nie je ani veľká, ale zvládne všetko, čo od nej môžete chcieť a celkom poľahky dokáže slúžiť aj ako rodinné auto – pre menšiu rodinku isteže. Nám tak týždeň slúžila úplne bez problémov. Nevedel by som síce fungovať bez veľkého kombi, ale dennodenné povinnosti Arona plní hravo. Pre človeka, ktorý navyše považuje dobré audio za významný benefit je toto fajn konfigurácia.

Zdroj: Ján Hargaš

Bol by to krásny svet, kde by Arona Beats bola relevantnou voľbou pre mladých audiofilov. Bolo by super, keby sme žili vo svete, kde si mladí vysokoškoláci môžu kúpiť z brigád počas štúdia takéto auto. Boli by tak nesmierne kúúl a Arona by im tak výborne slúžila na všetko, čo si len pomyslia, až je mi celkom jasné, že v našich zemepisných šírkach je to len čistá utópia. I tak sa ale dobre sníva. Keby som tak ja počas študentských čias mohol snívať o aute s kvalitným audiom a nie len o slúchadlách s aspoň priemerným výkonom...

Nuž, ak je pre vás dobré audio v aute dôležité, a hľadáte niečo multifunkčné, zvonku malé, zvnútra priestranné, a pritom celkom sympatické, Arona Beats je skvelé auto. Síce si ho audiofil junior asi nebude môcť dovoliť, ale audiofil senior s ňou príjemne omladne. Toť vsio. 8 z 10 bodov.

/PS: Ospravedlňujem sa za auto špinavšie a fotky horšie ako obvykle, seklo ma/.

 

 

Technické údaje

Model:

SEAT Arona BEATS  1,0 TSI DSG

Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 999
Prevodovka: 7-stupňová automaticka dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  85/5000-5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 200/2000-3500
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,0
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 6,0-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4138/1780/1552
Rázvor náprav (mm): 2566
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1212
Užitočná hmotnosť (kg): 528
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 14 750 €
Základná akciová cena modelu: 13 250 €
Základná cena verzie BEATS: 17 660 €
Základná cena verzie a motorizácie: 19 810 €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku