16.04.2018

TEST: Honda Jazz 1,5 i-VTEC – Neuveriteľne dynamická škatuľka

Keď nájdete zábavu a výkon tam, kde ho vôbec nečakáte, dozaista budete sedieť v novej Honde Jazz.

Honda Jazz dostala pre nový modelový rok 2018 nový objemnejší motor a spolu s ním výbavu Dynamic. Ani vo sne by mi nenapadlo koľko zábavy táto multifunkčná ultra priestranná škatuľka ponúkne.

Honda predstavila ešte minulý rok facelift svojho mestského hatchbacku menom Jazz. Facelift priniesol agresívnejšiu prednú masku v štýle najnovšieho dizajnu značky, nový výbavový stupeň Dynamic a s ním spojený nový väčší a výkonnejší motor. Výkonnejší motor možno tiež kombinovať s automatickou CVT prevodovkou. Výbava Dynamic dodáva autu šmrnc v štýle Type R. Stačia mu na to 16-palcové disky z ľahkých zliatin a dve červené lišty na nárazníkoch v čiernom podklade. K nim treba prirátať špeciálne poťahy sedadiel, kožený obšívaný volant a pár ďalších detailov.

Aj keď som auto v predchádzajúcom odseku nazval hatchbackom, všetci vieme, že Jazz medzi mestskými hatchbackmi výrazne vytŕča. Nie dĺžkou, ale výškou a maximalizovaným vnútorným priestorom. Jazz naďalej ponúka magic seats, veľký batožinový priestor a kabínu v ktorej sa pohodlne odvezie štvorica urastených chlapov. Je tak skôr crossoverom – teda hybridom medzi mestským hatchbackom a rodinným MPV. Kým doteraz ponúkal len priestrannosť a vyšší posed, po facelifte ponúka niečo nečakané – dynamiku.

 Atmosférická verzia štvorvalca s objemom 1,5 litra dosahuje maximálny výkon 96 kW (130 k) a maximálny krútiaci moment 155 Nm. V aute s hmotnosťou 1,2 tony to nie sú zlé údaje, ale mohli by byť aj lepšie. Aspoň to vraví cenník a skúsenosti väčšiny vodičov. Tí, ktorí s motormi i-VTEC a VTEC vôbec mali už skúsenosti, vedia, že to vôbec nie je zlé. A tí, ktorí vedia aké ľahké prevody má nový Jazz už dokonca niečo tušia.

i-VTEC a športová prevodovka robia zázraky

Nový motor má vo svojej atmosférickej verzii dostatok síl na to, aby bol základným motorom aj pre väčší Civic. Lenže Civic atmosférickým plnením z dôvodu prísnejších emisných noriem pohrdol a namiesto tohto motora sa snaží zákazníkov presvedčiť, že 3 sú viac ako 4, ak tým trom pomáha turbo.

Úprimne povedané, turbom dopovaný trojvalec od Hondy je jedným z najlepšie fungujúcich motorov tohto typu na trhu. Nielenže má peknú spotrebu, výkon i pružnosť, dokonca má slušný aj zvuk. V ľahkom Jazze sa však i-VTEC dokáže presadiť aj napriek novým emisným normám.

Nový Jazz tak ponúka niečo, čo sa z trhu programovo úplne vytráca. Atmosférickú zábavu, či ak chcete: japonský atmosférický štvorvalec so slušným objemom v malom ľahkom aute.

Motor môžete nájsť v menšom z dvojice SUV od Hondy – v HR-V. Avšak tam je do istej miery utlmený väčším a ťažším vozidlom. Tu dýcha omnoho slobodnejšie a v spolupráci s nezvyklo ľahkými prevodmi šesťstupňovej prevodovky sa z neho stáva škatuľová raketa.

Jazz už nechce byť len autom pre ženy. Verzia Dynamic je malý dynamit

V minulosti sa Jazz stal najmä nákupnou taškou pre ženy. Mohlo za to aj niekoľko titulov ako ženské auto roka. Jazz má ženám – babkám, či matkám čo ponúknuť. Vyššie sedenie, ľahká manévrovateľnosť, ľahké nastupovanie, ľahké nakladanie detí, psov, kvetín i neživých predmetov, magic seats, nízka spotreba motora i možnosť voľby automatickej prevodovky.  To sú všetko parametre hovoriace v prospech tohto vozidla v očiach žien hľadajúcich spoločníka pre dennodenné rodičovské a pra-rodičovské aktivity. Lenže nový Jazz vo verzii Dynamic je skutočne malý dynamit a uspokojí nielen športovo založené dámy, ale tiež športovo orientovaných pánov. Tí ocenia nielen praktickosť, ale tiež nízku spotrebu pri vyššej úrovni dynamiky a najmä možnosť zašportovať si ako v meste tak najmä na okresných cestách.

Manuálna prevodovka má tak krátke a ľahké prevody ako má krátke a ľahké dráhy radiaca páka. Táto symbióza sa prejavuje už od prvých kilometrov. Motor sa najprv tvári ako tichý drobec, no vo vyšších otáčkach už dokáže vytvoriť riadny hluk a navyše celkom zvonivý hluk.

Kulisa radiacej páky je ako z amerického filmu. Použijem citoslovcia: „cvak - cvak“. Nie je to uzávierka fotoaparátu, no ten dokonalý kovový zvuk pri rýchlom radení je podmanivý a návykový.

Auto neustále jazdí v športovom režime. Prudko reaktívna spojka, brzda aj plyn s možnosťou bleskového radenia zvyšujú adrenalín už po prvom semafore. Sedím v Jazze? V tom Jazze, ktorý bol v kombinácii 1,3 i-VTEC a CVT ako starenka pri výstupe z električky?

Náhle sa pristihnem, že motor tlačím k červenému poľu, radím, zasa ho tam tlačím, radím a náhle si na pokutách pýtam výslužku v podobe priemerného mesačného platu priemerného Slováka... Myslím, skutočného priemerného Slováka, nie toho o ktorého plate polovica republiky iba sníva...

Maximálna rýchlosť Jazzu je totiž „len“ 190 km/h no zábava sa nekončí ani pri 160 km/h...

Meranie pružnosti ma presvedčilo o tom, že nejde len o pocitovú dynamiku. Podporujú ju aj ozajstné čísla. Z 60 na 100 km/h zrýchli Jazz v priemere za 7,3 sekundy. To je údaj pekný, ale ide o zrýchlenie na 4. stupni. Podradenie na 3. stupeň uberie takmer 1,5 sekundy. V priemere je to teda za 5,98 sekundy. Šesť sekúnd, to je zrýchlenie na úrovni násobne drahších áut.

Žiadna turbodiera, ale okamžitý ťah po zatlačení plynového pedálu. Dokonca aj vo štvorici auto zrýchľuje lepšie ako šedý priemer na našich cestách a s prstom v nose predbieha kamión a dve autá jazdiace za ním iba na krátkom úseku. Pri inej príležitosti zas predbieha rovno päť áut na rovnakom krátkom úseku. A sánky padajú ako slivky na jeseň. Lebo Jazz svojim zjavom pôsobí ako ľahká korisť a potom VTEC ukáže, čo vie a potvrdí to, čo červená lištička naznačuje...

Počas testu som sa tak snažil robiť osvetu, najmä medzi vodičmi veľkých silných áut značiek BMW, či Audi, ktorí by Jazz najradšej sfúkli z cesty. Jednému z týchto vodičov dal Jazz príučku aj na kruhových objazdoch. Musel porušiť všetky predpisy, aby sa na rovinke dostal pred Jazz a ten ho na kruháči zasa surovo dobehol, aby chlapík s prepĺňaným naftovým BMW (rad 7) oči pleštil za ďalším kruháčom, keď sa ho ten modrý Jazz pri zrýchlení držal ako kliešť. Keďže však on na pokuty mal a dopravné predpisy mu zjavne nič nehovorili, nakoniec nad Jazzom vyhral...

Ale ten pocit, že takémuto pajácovi zdvihnete tlak len preto, lebo trošku pošteklíte VTEC a zľahka prebehnete cez kruháč... ten je na nezaplatenie...  A nie, milí vodiči BMW, nie každý z vás je pajác, iba sa viacerí z vás tvária akoby im patril celý svet a akoby nebolo nič silnejšie a lepšie ako naftové Bavo, či Audi, ba Mercedes... A to pritom mnohé z týchto áut nemajú vo výbave ani smerovky... to je ale iný príbeh.

Spotreba počas testu nepresiahla 6 litrov. Samozrejme, pri skúšaní dynamiky na okreskách si motor vypýtal viac, no pokojné tempo v premávke zasa všetko stiahlo pod šesť litrov. Priemer po týždni a vyše 500 odjazdených kilometroch bol 5,7 l/100 km. Dá sa aj za menej, ale na rekordy v spotrebe je tu menší agregát.

Dynamic je dynamit, nie však s CVT

Už minuloročná skúsenosť s menším z dvojice motorov Podkapotou Jazzu jasne dáva za pravdu tvrdeniu, že malý motor si s CVT nerozumie. Kým v Civicu sa turbobenzín s nástrahami CVT popasuje dobre, v aute ako Jazz je automat vyhradený len pre tých, ktorí naozaj hľadajú nákupnú kabelku a nechce sa im radiť.

Iba ten hluk začne byť časom otravný

Nový Jazz ma úprimne prekvapil nastavením podvozku. Aj napriek väčším kolesám je podvozok lepší ako pred faceliftom. Auto lepšie zvláda nerovnosti v nižších rýchlostiach a tlmiče dokážu zachytiť viac dier ako predtým. Menej je tiež zdanlivo neodpružených prejazdov. Horšie je to už vo vyšších rýchlostiach. Aj keď smerová stabilita zostáva zachovaná, pasažieri vzadu môžu pri nerovnostiach na diaľnici, či na okresnej ceste vyslovene trpieť.

Podvozok si zachoval rovnakú úroveň prenášaného hluku. Ak aj tu prišlo k vylepšeniam, sú nebadateľné. Od faceliftu som ale očakával vylepšenia v oblasti utlmenia hluku. Vo vyšších rýchlostiach je zreteľný nielen aerodynamický hluk, ale tiež je zreteľný zvuk motora. Môže za to i tá príjemne športová prevodovka. Motor má pri rýchlosti 140 km/h vyše 4000 ot/min a hučí ako píla. Pri športovej jazde je to skvelé, ale jazda po diaľnici s rodinou je nad 120 km/h vyslovene nepríjemná. Miera hlučnosti nad túto rýchlosť zamedzuje komunikácii medzi posádkou vpredu a vzadu a taktiež zvuky pohlcujú hovorené slovo v rádiu a z hudby zostávajú iba nazreteľnejšie tóny. Kto presadne z auta staršieho, či auta lacnejšieho, zvykne si. Avšak ten, kto by chcel presadnúť zo súčasných európskych modelov rovnakej, ba vyššej triedy, zvykať si bude ťažšie.

Záver

Nový Jazz Dynamic je skutočne „škatulózny“ dynamit. Na cestách prekvapuje, udivuje a vďaka novej modrej metalíze a novej prednej maske získava násobne vyššiu pozornosť ako pred faceliftom. Auto má športové gény hodné starších Civicov. Medzi Jazzom a Civicom 7. je viacero podobností – ak ide o vonkajšie rozmery. Jazz sa tak stáva atmosférickým Civicom pre tých, ktorým je nový Civic príliš veľký, príliš prepĺňaný a príliš sedan. Navyše je Jazz výrazne lacnejší a to aj v testovanej vrcholnej verzii.

Jazz je kus dobrého auta. Stačilo by ale málo, aby bol najlepším vo svojej triede. Pre hlučnosť i tvrdší podvozok ale na vrchol ani po facelifte nesiaha. Má silné stránky. K priestrannosti a univerzálnosti po facelifte pribudla i slušná výbava, asistenčné systémy a vo výbave Dynamic aj štýl a mimoriadna športovosť. Jazz s novým motorom je unikátnym zjavom. V triede, kde sa všetci predbiehajú v tom, kto je krajší a v triede, kde už takmer nenájdete použiteľný atmosférický motor je Jazz ozaj silný. Po novom má aj charakter, ktorý ocenia aj dynamickejšie založený vodiči. LED svetlá svietia slušne, posed v aute je pohodlný a výhľad vpred výborný. Šikmo vpred a vzad je to už horšie, ale malé vonkajšie rozmery a parkovacie senzory s dobre fungujúcimi asistentmi tlmia nevýhody bezpečnejšej karosérie (menšie okná, väčšie deformačné zóny).

Už dávno pre mňa nebolo tak ťažké vyčísliť slovné hodnotenie. Na jednu stranu oceňujem priestrannosť, multifunkčnosť, bohatú výbavu vrátane navigácie, asistentov,  mestskú obratnosť a vysokú mieru športovosti testovaného vozidla. Oceňujem taktiež vylepšenú vizáž, krásnu farbu i športové detaily. Na druhú stranu mi vadí hlučnosť i tvrdosť vo vyšších rýchlostiach. Keď to ale zrátam, udeliť Jazzu menej ako 7 bodov z 10 by bol hriech. Práve pre charakter auta a odvahu výrobcu ísť inou cestou než idú ostatní. Ak by išlo len o charakter a športové vlastnosti, Jazz to má za plný počet. 

Moja spotrebiteľská rada? Ak netrávite na diaľnici hodiny, respektíve ak na diaľnici nepotrebujete štekliť radary a hľadáte spoľahlivé priestranné malé auto s poriadnym atmosférickým motorom a dokážete oceniť športový charakter, Jazz Dynamic je ako stvorený pre vás. Ak hľadáte spoľahlivú a priestrannú nákupnú kabelku s automatom, aj v takom prípade Jazz vyhovie. Stačiť by ale mal aj slabší motor.

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku