05.03.2018

TEST: Honda CR-V 1,6 i-DTEC – posledný dieselový mohykán

Berte, kým ešte je. Štvrtá generácie modelu CR-V je posledná s dieselom pod kapotou.

Má už svoje dni zrátané – predstavili sme vám stručne už jej nástupcu, ktorý sa oficiálne predstaví o pár dní v Ženeve. Nie žeby to bola svetová premiéra, veď americká verzia je na svete už zhruba rok a štvrť. Predstavila sa na autosalóne v Los Angeles v novembri 2016. No až teraz prichádza aj na európsky trh.

Na rozlúčku so súčasnou edíciou rodinného SUV pribalila japonská automobilka do vienka parádnu výbavu v podobe špeciálnej edície Lifestyle Plus. Jej pozícia je tesne pod najvyššou výbavou Executive, ale veľa jej práve do nej nechýba. Vlastne iba bezkľúčové štartovanie a panoramatická strecha.

Má však iné plusy – napríklad nepripláca sa za metalízu a záujemca dostane bez príplatku v cene vozidla výbavu v hodnote 2500 eur. To robí z aktuálnej generácie CR-V aj na konci aktívnej služby veľmi zaujímavý a konkurencieschopný model. Ďalší benefit, či skôr čarovanie s cenou je ešte v ponuke podľa výbavy.

Pri facelifte veľa zmien

Štvrtá generácia modelu CR-V prišla v roku 2012. Teda má akurát čas na generačnú obmenu. Počas života však absolvovala výrazný facelift, kde sa zmenilo veľa. Nielen vzhľadovo, ale aj pod kapotou. Tam sa namiesto dovtedajšieho dieselového motora  2,2 i-DTEC s výkonom 110 kW (150 k) nasťahoval menší, no výkonnejší naftový motor 1,6 i-DTEC s výkonom 118kW (160k). Zvýšenie výkonu spôsobilo pridanie druhého turbodúchadla. Čas ukázal, že aj takto málo objemný, no dostatočne výkonný motor stačí na veľkú karosériu. Dodatočné úpravy priniesli významné zníženie úrovne hluku v kabíne. Na 9. prevodovom stupni automatickej prevodovky pri diaľničnom tempe 130 km/h má motor iba 1800 otáčok za minútu. Komfort cestovania stúpol aj vďaka tomu, že podvozok cestujúcich doslova rozmaznáva - na dobrom povrchu. Ak nejazdia po cestách typu tankodrom, kde už počuť aj cítiť búchanie pri veľkých priečnych nerovnostiach.

Honda CR-V sa od začiatku orientovala prioritne na rodiny a to jej zostalo. Tak trocha pripomína dobu, keď sa za rodinné auto pasovali rôzne MPV, alebo minivany. Je teda dostatočne priestranná, praktická, pohodlná, bezpečná. Pritom ponúka slušnú dynamiku. Nová éra prináša nielen výraznejšiu orientáciu na SUV a podobné modely, čo CR-V spĺňa, ale aj nový pohľad na pohonné jednotky. Preto sa vznetový motor spod kapoty modelu CR-V porúča do histórie. Nahradí ho hybridný mix: benzín + elektrina.

Posledný naftový motor pod kapotou CR-V

Aký to paradox! Veď iba nedávno predstavila Honda nový dieselový motor pre úspešný model Civic. Už o pár dní pristane v našej redakčnej „garáži“. Bude zaujímavé porovnať, či je rovnako dobrý. Výrobca tvrdí, že je výrazne lepší. No, uvidíme. Prečo nemohol zostať aj pod kapotou najnovšej generácie CR-V? Dovolím si malú špekuláciu: lebo konkurencia prichádza s novou „módou“ – elektrickou „výpomocou“ k benzínovému motoru – a Honda nechce ostať mimo diania.

Vráťme sa ale späť k CR-V. V prvom teste po facelifte som dostatočne spomenul vari všetky atribúty modernizovanej CR-V. Odvtedy sa toho veľa nezmenilo. Preto záujemcov odkazujem na test Hondy CR-V s motorom 1,6 i-DETC a manuálnou prevodovkou. Rozdiel bol tentoraz práve v prevodovke a vo výbave. Na rozdiel od 6 stupňovej manuálnej prevodovky, ktorú som mal možnosť skúšať v roku 2015, sa mi konečne pod ruky dostala aj verzia s 9 stupňovou automatickou prevodovkou. Želal som si ju v závere vtedajšieho testu netušiac, že to bude trvať tak dlho.

Prevodovka radí sama a často

Mimochodom, aj medzi konkurenciou v triede trocha menší objem dvakrát prepĺňaného motora podčiarkuje tiež použitá deväťstupňová prevodovka. Je to známa klasika s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Radí veľmi plynulo, jemne a takmer nepozorovane. Mal som ale pocit, že radí skoro stále. Predsa len, tých 9 prevodových stupňov je už dosť a sú pomerne nahusto „nasekané“ vedľa seba. Radenie by mohlo byť podľa mňa rýchlejšie – zistil som to napríklad pri brzdení motorom – kým sekvenčne podradíte z 9. stupňa na povedzme 5., či 4., alebo dokonca tretí, trvá to dooosť dlho, radšej pribrzdíte.

Pozor pri parkovaní! Nezastavte auto úplne „na doraz“, s minimálnou medzerou. Aj keď vypnete motor a volič prevodovky je v režime P, teda parking, auto má jednu zvláštnosť  - tendenciu pohnúť sa o pár (možno až o 10) centimetrov. Čo môže znamenať dotyk, ale aj drobnú kolíziu s iným vozidlom. Preto odporúčam použiť aj (našťastie klasickú ručnú) parkovaciu brzdu.

Výrobca tvrdí, že kombinovaná spotreba modelu je pri použití automatu o 2 až 4 desatiny litra vyššia, ako pri manuálnej prevodovke. Teda namiesto 4,9 by to malo byť 5,1 až 5,3 litra na 100 kilometrov. Nuž, nie je to ďaleko od reality, ale jazdiť by som musel neustále konštantnou rýchlosťou mimo mesta a diaľnice. Lebo v meste si verzia 4WD 9AT, teda automat v kombinácii s pohonom všetkých kolies, vybrala daň v podobe spotreby v okolí hodnoty 7,2 l/100 km. Diaľnica znížila smäd po nafte zhruba o liter a cesty 1. triedy mimo miest ho skresali o približne ďalší liter, na 5,2 na odjazdenú 100-ku. To sú však skôr hraničné hodnoty spotreby na spodnom okraji zistených hodnôt. Reálne rátajte s kombinovanou spotrebou okolo 6,5 litra na 100 km. Samozrejme záleží od štýlu jazdy, aj medzičlánku medzi sedadlom, pedálmi a volantom. Ten by podľa môjho želania mohol byť v novej generácii predsa len s trocha hrubším vencom – priemer pritom môže zostať. Ženám možno vyhovuje, pre chlapské ruky je pritenký.

Čo je plusom v prípade Lifestyle Plus

Okrem prevodovky bola zmena aj v prípade spomínanej špeciálnej edície Lifestyle Plus. Výbava auta  sa zmenila a pozmenil sa mierne aj vzhľad auta. Akciový model „Lifestyle Plus“ obsahuje totiž navyše nielen kožené čalúnenie, ale aj predný a zadný nárazník Aero, spojler dverí batožinového priestoru a dizajnové kolesá vo farbe Kaiser Silver. No a toho chrómu je teda naozaj všade dosť – tak typicky po „americky“.

Plusy sú... plusy

Patrí k nim naozaj priestranný interiér, s dobrými (aj keď bez výrazného bočného vedenia) prednými sedadlami. Sú pomerne komfortné a hoci kožené (v zime chladia teda naozaj poriadne!), mali zasa vyhrievanie, takže chlad zo studeného povrchu zaženú rýchlo. Na zadných sedadlách už toľko komfortu nezažijete, majú pomerne nízko sedacie časti. Nájsť  ale iné auto, ktoré má Isofix úchyty pre tri detské sedačky... na to treba veľa detektívneho talentu.

Orientácia na rodinu sa potvrdila nielen výklopným panoramatickým spätným zrkadielkom, ktorým kontrolujete z predných sedadiel tie zadné, ale aj vo veľkosti batožinového priestoru: má 589 litrov v základe, 1146 pri sklopených zadných sedadlách po hranu okien – a keď auto naplníte až po strechu, tak maximom je skvelých 1669 litrov. Nielen v technických údajoch, ale aj v reálnom živote. Tvar je príjemne ideálne pravidelný, na pomery SUV pomerne nízka nakladacia hrana. Nebyť nepochopiteľne nízko vyklápaných piatych dverí, nebolo by sa na čo sťažovať.

Plusom je iste aj ďalší cenový bonus – podľa stupňa výbavy od 2100 až po 3600 eur. Lifestyle Plus má pri dieselových motoroch zľavu 3100 eur. Auto v našej konfigurácii tak môžete mať už za 33 099 eur.

Mínusy... dobre maskované

Na aute zvonka neveľmi vidno, že začína zaostávať. Stále mu to „sekne“. Príznaky „vrások“ vidno zvnútra, v interiéri. Maskuje to dobrými materiálmi a spracovaním, ale rozlíšenie malého displeja v strede prístrojového panelu a najmä ovládanie infotainmentu je vec, kde Honda potrebuje zapracovať – verím, že v novej generácii. Navigácia tvrdošijne vyžaduje zadať aj ulicu – keď ju nepoznáte a chcete iba ísť napríklad do stredu mesta, máte problém. Dobrý dojem z ostatného zvyšku auta dokáže brzdiť pomalosť a užívateľsky náročné ovládanie.

Radiaca páka prevodovky ZF je elektronická a zmena režimu – napríklad zo spiatočky na pohyb vpred, alebo naopak, je s časovým oneskorením.

Inak je ale interiér veľmi príjemný a až na ťažkosti s ovládaním palubného systému ergonomicky dobre vyriešený. Tlačidiel je možná na volante na prvý pohľad moc, zorientoval som sa však rýchlo a prakticky všetky naozaj využívam. Páči sa mi tiež samotný dizajn prístrojovej dosky, kde je klasické usporiadanie.

Záverečný verdikt

Honda CR-V vo štvrtej generácii už nie je žiadna mladica, Napriek faceliftu začína byť mierne „dýchavičná“. Nie pre výkon, ale už nestačí celkom držať krok s konkurenciou. Vôbec nie je na zahodenie - stále má čo ponúknuť. Hoci sa čaká len na oficiálne odhalenie nástupcu, príjemne agresívna cenová politika značky je pre záujemcov dobrou správou.

Podtrhnuté a zrátané: ak chcete dobré SUV, súčasné „Céervé“ nemožno vypustiť z hľadáčika. Má čo ponúknuť a v edícii Lifestyle Plus dokáže prekvapiť zmeneným výzorom, stále veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, akurátnou spotrebou, nadštandardným priestorom a voči konkurencii aj primeranou cenou.

Technické údaje

Model: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD 9AT, Lifestyle Plus
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1597
Prevodovka: 9 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.):  118/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0/4,9/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4605/1820/1680
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 589/1446/1669
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1794
Užitočná hmotnosť (kg): 406
Rozmer pneumatík: 225/65 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 21 890 €
Základná akciová cena modelu: 19 790 €
Základná cena verzie: 36 199 €
Cena testovaného vozidla: 33 099 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku