18.01.2017

TEST: Renault Trafic Furgon Dvojkabína 1,6 dCi – rodinný nákladiak?

Renault Trafic je tu v súčasnej podobe už viac ako dva roky. Vyskúšali sme kompromisnú verziu.

Renault Traffic a jeho dvojča Opel Vivaro nedávno zistili, že nepochádzajú z dvojčiat, ale vlastne zo štvorčiat. Do štvorice sa pred niekoľkými mesiacmi pridal Fiat Talent a iba pred pár dňami Nissan NV300.

Traffic i Vivaro sú na trhu od roku 2014. Ide už o tretiu generáciu spoločného modelu týchto značiek. Oba automobily sa vyznačujú hranatou karosériou a množstvom úprav a špecifikácií (dva rázvory, dve dĺžky, dve výšky atď.). Podkapotou vozidiel sa nachádzajú výhradne naftové agregáty s objemom 1,6 litra a to buď s výkonom 95, 120 alebo 125 až 145 koní. Výkonnejšie verzie disponujú hneď dvojicou turbodúchadiel.

Trafic v teste bol vybavený šesticou miest pre pasažierov vo dvoch radoch vo verzii L1H1 s maximálnym úložným priestorom na úrovni 3,2 m3 a jeho minimálnou dĺžkou 1,9 metra na úrovni podlahy a 1,5 metra (vo výške 400 mm od podlahy). Úžitková verzia Furgon s dvojkabínou sa vyznačuje absenciou tretieho radu sedadiel a s tým súvisiacich chýbajúcich bočných okien. Šesťmiestny Furgon je oficiálne úžitkovým vozidlom, čo je vidieť na pomerne strohom "oplastovaní a čalúnení" vozidla, no dokáže bez problémov odviezť päť pasažierov a ich batožinu, šiesteho núdzovo na prednom dvojsedadle.

S Traficom som sa vybral v ústrety krátkej jesennej dovolenke pri mori. Trafic dokázal, že je nielen výborným nákladným vozidlom, ale tiež kombi autom, ktoré nemá konkurenciu.

Mať batožinový priestor s kapacitou 3,2 m3 je dozaista sen každého otca pokúšajúceho sa zbaliť svoju rodinu na dovolenku. Čím viac detí človek má, tým väčšie auto kupuje. Veľké rodiny tak končia práve pri modeloch ako Trafic, najlepšie však v deväťmiestnom usporiadaní. V takom prípade ale za zadnými sedadlami nezostane až toľko miesta a potrebné litre si aj v prípade 5,3 metra dlhých automobilov majitelia vynahradzujú strešnými nosičmi. Počas leta nie je na hlavných európskych ťahoch ťažké stretnúť vozidlá tohto typu aj s dvoma strešnými nosičmi, ba aj s prívesným vozíkom. Zdá sa, že čím viac priestoru máte, tým viac ho potrebujete.

V prípade testovaného modelu to ale neplatí. Aspoň v mojom prípade. Nákladný priestor som nedokázal naplniť ani len do výšky operadiel a to som sa skutočne snažil.

Posed pre poľovníka

Cestou k chorvátskemu moru som po čase opäť zvolil tradičnú cestu cez Maďarsko prostredníctvom tranzitnej cesty 86.

Maďari otvorili ďalšie zatiaľ nespoplatnené úseky rýchlostnej cesty M86 prechádzajúcej pozdĺž starej 86-tky, a tak je jazda cez Maďarsko v nočných hodinách pohodlnejšia než doteraz. Súvislo s výstavbou rýchlostnej cesty pracujú aj na rekonštrukcii starej cesty, zostal im už iba jeden dlhší úsek s rozbitým povrchom. Vďaka rýchlostným úsekom dokážete zlepšiť čas prejazdu cez južných susedov, najmä ak sa vám podarí vyhnúť kolónam kamiónov.

Priveľké ponáhľanie sa ale nie je vhodné. Maďari okrem nového povrchu rozmiestňujú aj nové radary a síce ich tam nie je veľa, v noci ich uvidíte až keď je neskoro. Jazdiť cez obce vyššou než povolenou rýchlosťou sa neoplatí aj keď sú obce v noci úplne prázdne a to zas cestu výrazne predĺži. 

Jazdiť neopatrne sa neoplatí ani mimo obce. Dôvodom je zver, ktorej migračné trasy pretínajú 86-tku nespočetne veľakrát. Najhorší je však úsek po odbočení z 86 v smere na Lenti (snaha vyhnúť sa Slovinsku). Tam majú srnky, líšky, mačky i jelene každú noc doslova diskotéku a najviac ich baví preháňať sa hore dolu po ceste.

Práve v tomto je vysoký posed za volantom Traficu nápomocný. Doslova tam sedíte ako na poľovníckom posede a môžete nerušene striehnuť na pohyb popri krajnici. Vysoký posed zabezpečí, že vidíte aj do priekopy, kde zvykne zver čakať na správny okamih, kedy vám vbehnúť pod kolesá.

Najmä cestou z Chorvátska bolo zvierat v okolí ciest neúrekom a minimálne desaťkrát som musel dupnúť na brzdu a poriadne vystrašiť posádku. Ani jednému ochlpenému samovrahovi sa ale nepodarilo oklamať ma a Trafic zostal v tomto smere nepoškvrnený.

Okrem vysokého posedu za to možno vďačiť aj účinným halogénovým diaľkovým svetlám. Svetlá sú skutočne účinné a najmä svietia vysoko, aj keď sú správne nastavené, neraz sa vám preto stane, že vodiči oprotiidúcich vozidiel na vás budú blikať. Vyhovieť im možno jedine úplným vypnutím svetiel a to sa mi z bezpečnostných dôvodov príliš nechcelo. 

Komfort posádky nie je taký vysoký ako v prípade osobných automobilov, do kabíny sa dostáva viac vonkajších vplyvov než v osobných modeloch značky, avšak hlučnosť ani po prekročení 130 km/h nie je natoľko rušivá, aby vám v aute deti neprespali celú cestu. Teplotná pohoda je vďaka výmenníku vzadu dosť vysoká, veľké presklené plochy a menej tepelnej izolácie však môžu spôsobiť v lete ťažšie vychladenie kabíny, v zime zasa ťažšie vyhriatie kabíny. 

Motor má dve vrtule a poriadnu nádrž

Motor s označením 1,6 dCi disponoval dvojicou turbodúchadiel. Testovali sme verziu s maximálnym výkonom 92 kW (125 k) a krútiacim momentom 320 Nm pri 1500 ot/min. Motor umožňoval veľkému vozidlu zrýchliť z 0 na 100 km/h za necelých 12 sekúnd a dosiahnuť rýchlosť 169 km/h. "Vrtule" mu nezabezpečujú extrémne vysoký výkon ale veľmi dobre rozložený krútiaci moment. Práve krútiaci moment pomáha menšiemu motoru vysporiadať sa i s plne naloženým Traficom. Samozrejme, rodina a batožina nespôsobia prekročenie povolenej hmotnosti, takže moje dojmy z vozidla sú ovplyvnené nízkou hmotnosťou nákladu. Nepochybne by sa auto s dvoma europaletami cementu správalo inak a potentnosť motora by výrazne ovädla, ovädli by ale aj brzdy.

S ľahkým nákladom je twin turbo 1,6 dCi schopný agresívnej jazdy najmä na okreskách. Automobil (opäť) vďaka rozhľadu vodiča môže predbiehať omnoho suverénnejšie a častejšie ako nižšie vozidlá. Jednoducho preto, lebo v ňom vodič občas vidí aj za zákrutu.

Dynamika sa začne vytrácať až po výraznejšom prekročení rýchlosti 100 km/h. Udržiavanie diaľničnej 140 km/h (tachometer – odchýlka -5 km/h) autu síce nerobí problémy, v nádrži sa ale pri „cucáku“ urobí malý vír.

Priemerná spotreba počas testu bola pri meraní na nádrž 7,5 litra na 100 km.  Na diaľnici sa spotreba ľahko prehupla aj cez 9 litrov. Mimo mesta pri pohodlnej jazde s opatrnou akceleráciou sa dalo dostať až pod 6 litrov (počítač - ten je ale relatívne presný).

Vďaka nádrži s objemom 80 litrov je tankovanie nutné približne každých 1000 a viac km.

Podvozok je nastavený komfortne, výraznejšie cítiť iba väčšie krátke nerovnosti. Jazdu po hrboľatom povrchu, napríklad po nespevnenej ceste zvláda automobil s prehľadom a suverenitou hodnou modelov luxusných značiek.

Manévrovateľnosť je aj napriek dĺžke presahujúcej okolo päť metrov (v závislosti od verzie max 5,3)  slušná. Veľkým pomocníkom sú parkovacie senzory a veľké spätné zrkadlá.

Záverečné hodnotenie

Renault Trafic Furgon s dvojitou kabínou je ideálny kompromis medzi plnohodnotným osobným automobilom s veľkým batožinovým priestorom a nákladným automobilom. Auto je vhodné pre živnostníkov, či podnikateľov, ktorí potrebujú priestranné služobné auto, zároveň rodinný automobil a ešte k tomu karavan. Vďaka dĺžke úložného priestoru cez dva metre na podlahe sa za druhým radom sedadiel s istými obmedzeniami vyspí minimálne dvojica. Automobil má v prednej časti kvantum rozmerných odkladacích plôch. Posed vodiča za volantom je prispôsobený pre dlhé trasy. Vodič má počas jazdy všetko dôležité po ruke. Musí si len spomenúť kam odložil to, či ono. Vďaka výške, v ktorej sedí má výborný prehľad o premávke, a tiež o prípadnom nebezpečenstve zo strany zvery, či chodcov. Automobil je natoľko univerzálny a priestranný, že s ním šikovný vodič dokáže brázdiť nielen diaľnice a okresné cesty, ale vydá sa aj mimo spevnených ciest. Pri troche snahy a rozmýšľania dokáže auto zájsť prekvapivo ďaleko aj bez pohonu všetkých štyroch kolies. Komfortnejšie nastavený podvozok vyžehlí aj rozbité cesty, no o tom čo sa deje pod kolesami budete vedieť vďaka horšej zvukovej izolácii podvozka. Trafic neohúri technologickými fičúrami, to na čo bol postavený ale zvláda bez výhrad a námietok. Cena za dvojkabínu začína na úrovni 20 690 eur bez DPH, avšak presné ceny v súčasnosti nájdete len priamo u dílera (na internete nie sú dostupné pre zmeny v cenníku). 7 z 10.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku