2016-10-26 13:10:00
Mercedes-Benz E 350d
Mercedes-Benz E 350d
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes E 350d – elegán aj dravec v piatej generácii

Trieda E Mercedesu je súčasťou sveta automobilov od roku 1993, kedy sa predstavila prvá generácia.

Nový automobil je doslova prešpikovaný technologickými prvkami. Predchodcom sa o nich ani len nesnívalo. Nuž, čo by ste povedali – zaparkovať auto do úzkej medzery pomocou tabletu? Aj takéto vychytávky priniesla už piata generácia Triedy E, ktorá v Európe patrí k najobľúbenejším. Na starom kontinente si nachádza najviac majiteľov. Pre porovnanie: v roku 2013 automobilka vyrobila vyše 338 380 kusov a v Európe predala skoro 130 000. Za Veľkou mlákou, konkrétne v USA to nebolo ani 63-tisíc a Čína absorbovala  takmer 45-tisíc.

Vývoj novinky „zhltol“ 1200 inžinierov, 1200 prototypov, 12 miliónov kilometrov v severských podmienkach aj na púšti a 48 mesiacov prác. Výsledkom je ďalší pokračovateľ auta, ktoré je pojmom medzi majiteľmi aj fanúšikmi značky.

Nová Trieda E sa dosť podobá na svojho väčšieho, aj menšieho brata. Nebude to ale v tom, že je postavená na modulárnej platforme MRA, ktorú zdieľa s triedou C a S. Ak by ste mali vedľa seba vlajkovú loď značky - Triedu S, aj najpredávanejšiu triedu C, ktoré odštartovali výrazné dizajnové a technologické premeny, potom sa práve manažérska limuzína líši na prvý pohľad  iba rozmermi.  Pár odlišností nájdete. Príchodom novej generácie sa Trieda E zväčšila. Okrem šírky, kde ubudli zanedbateľné dva milimetre. Najvýraznejšie narástla do dĺžky, kde pribudlo skoro štyri a pol centimetra. O čosi viac narástol rázvor osí náprav. Konkrétne je v porovnaní s predchodcom Mercedes-Bent triedy E dlhší o 4,3 centimetra, užší o 2 milimetre, nižší o 6 milimetrov a rázvor narástol o 6,5 centimetra. Výsledkom je priestrannejší a vzdušnejší interiér.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nová Trieda E poskytuje dostatok miesta vo všetkých smeroch, cestujúcim dáva pocítiť dávku pohodlia vpredu aj vzadu. Zväčšenie sedanu sa najviac prejavilo na zadných sedadlách. Pribudlo miesto na kolená aj pre dlhonohých. Vysokí ľudia môžu mať vzadu trocha problém s klesajúcou líniou strechy, kde neostáva veľa miesta nad hlavou. Vpredu problém nie je. Predné sedadlá majú veľmi dobré tvarovanie. Sedí sa v nich komfortne, pritom dodávajú telu dostatočnú oporu.

Konzervatívna moderna

Elegancia, ktorá reprezentuje – to je absolútna esencia toho, čím auto vyniká na prvý pohľad. Že má pod kabátom ukryté technologické novinky, je jeho ďalšia, výrazná pridaná hodnota. Mnoho áut sa tvári príliš športovo a svoje ambície dáva okato najavo. „Éčko“ to robí veľmi jemne a sofistikovane – ani by ste nepovedali, že práve vyšlo s posilňovne. Treba sa pozerať pozorne. Proporcie napovedia, do ktorej kategórie áut novinka patrí. Hlavne krátky predný previs odkazuje na športové nadanie. Všetko to maskuje elegantná silueta pri bočnom pohľade. Šikmý pohľad zozadu odhaľuje oblé krivky C stĺpika aj zadné okno s výrazne zaguľatenými rohmi. Pripomínajú Mercedesy zo 60. a 70. rokov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohľad na prednú časť s dlhou kapotou však jednoznačne odhaľuje moderné trendy. Sú tam adaptívne LED svetlá. Ich ovládanie nechali konštruktéri mimo dosahu vodiča, ktorý sa nestará, iba jazdí – a dobre vidí. Aj zadné svetlá majú technológiu LED. Mercedes sa snažil, aby ich svetlo pripomínalo žiaru prúdového motora. To je fajn, ale čo to je, že pod zadným nárazníkom sa niečo tvári na to, čo nie je? Otvory pre výfuk – teda iba si budete myslieť, že je to tak. Optický trik je však iba dizajnovým doplnkom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Honor, prestíž, luxus

Manažérska limuzína na úrovni biznis triedy – stručná charakteristika interiéru auta, kde nájdete prvky luxusu zvýraznené drevom, kožou a – displejmi. Ak si priplatíte, budete ich mať všade – teda pred očami. Triedy E je v kabíne akýmsi „mixom“ medzi vlajkovou triedou S a menším Mercedesom C. Na ten sa podobá stredovým tunelom. Najvyššiu triedu pripomína dvojica displejov s uhlopriečkou 12,3 palca. To je úctyhodných 31,2 centimetra. Na tom ľavom sa digitálne zobrazuje analógový otáčkomer,  rýchlomer a ostatné klasické „budíky“. Pravý displej je posunutý smerom do stredu vozidla. Na ňom sa zobrazuje navigácia, obrazové výstupy z kamier, nastavenia vozidla a ďalšie. Ovládanie je jednoduché dotykovými ovládačmi na volante  – ľavá strana pre ľavý displej, pravá pre pravý...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Preklikať sa množstvom nastavení a informácií je však náročné aj keď auto stojí – počas jazdy neodporúčam. Mohli by ste zablúdiť. To vám však auto nedovolí vďaka množstvu elektronickej „výzbroje“, ktorú nosí na palube. K nej pár poklôn, aj výhrada. Len pripomeniem ešte jeden dôležitý a príjemný fakt spoza volantu: Mercedes dokázal vytvoriť z novej Triedy E naozaj tichého reprezentanta značky. Napriek vznetovému šesťvalcu pod kapotou neruší počas bežnej jazdy ani motor, ani hluk od podvozka, ba ani aerodynamický šum. Ešte doplnok: batožinový priestoru sa tiež trocha zväčšil a má aktuálne 540 litrov. Ak treba v aute odviezť dlhšie predmety, sklopením zadných sedadiel vzniká miesto pre naloženie lyží alebo podobného nákladu.

Elektronika vás (po)stráži

Stará sa aj o komfort jazdy, netradičné parkovanie, jazdu v jazdných pruhoch, rozoznávanie značiek spojené s tempomatom. V štandardnom režime jazdy je nastavenie podvozka komfortné. Veľmi dobre filtruje nerovností a zvyšuje pohodlie posádky. V spoločnom pôsobení nastavenia riadenia a miernej odozvy plynového pedálu doslova navádzajú  na pokojnú, plynulú jazdu. Keď máte zaradený ekonomický (ekologický?) režim, automatická 9 stupňová prevodovka občas zaraďuje neutrál, čím odstraňuje brzdný účinok motora.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Baránka poznáme a čo čertík Bertík? Kde je schovaný? Pod režimami označenými Sport a Sport+. V prvom prípade je to vhodné na rozohriatie, druhý „pluskový“ režim zrazu urobí z Éčka celkom iné auto! Jeho voľba je dôvodom na výraznú zmenu nielen auta, ale aj pozornosti a zaradenia módu najvyššej pozornosti vodiča. Lebo každé „brnknutie“ na plynový pedál znamená vystrelenie aute vpred. Jeho zošliapnutie už vyžaduje viac skúseností. Prevodovka radí stupne športovo ostrejšie, volant stuhne a auto žiadne nerovnosti „nežehlí“.  Cítite každú vlnku, každý kamienok na ceste, bez nakláňania sa v zákrutách, ktoré auto doslova „žerie“ s apetítom.  Nečakal by som od naftového motora a tohto druhu auta, že v ňom nájdem dve v jednom: pokojné, rodinné, či manažérske, ale aj divoké, športové, antistresujúce... Mercedes – podarilo sa!

Ideál, bez chýb, dokonalý?

Nóóó... asi nič na svete nie je dokonalé. Niekedy totiž aj príliš proaktívna elektronika potrebuje doladiť. Na jednej strane som na diaľnici pociťoval takmer nudu. Auto nepotrebuje k svojmu životu a k tomu, aby vás bezpečne a komfortne previezlo hoci aj na 1000 kilometrov vašu extra pozornosť. Stačí mu ruka na volante. Vtedy „cíti“, že sa oň zaujímate a odvezie vás takmer automaticky. Pri rýchlosti do 210 km/h totiž preberá vládu nad vozidlom Drive Pilot. Vlastne taký „polovičný“ autopilot. Priam ukážkovo drží auto v jazdnom pruhu. Spoliehať sa naň ale na 100 % neodporúčam. Ak totiž vybočíte príliš (napríklad pri predbiehaní), nestihne už „upratať“ auto späť a môžete skončiť  vo zvodidlách. Takže autonómia áno, ale iba do istej miery.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

To isté platí aj v rámci „prekvapení“, na odstránení ktorých už pracuje tím vývojárov Mercedesu. Systém na rozpoznávanie značiek, ktorý spolupracuje s tempomatom vás nepustí ísť rýchlejšie. Zbadá na diaľnici 110-ku, či 80-ku, automaticky upraví rýchlosť. Keď sa obmedzenie skončí, znova sa dostane na predchádzajúcu, resp. povolenú. Len neberie do úvahy, že u nás nemusí byť všade značky koniec zákazu, či obmedzenia, alebo zóny. „Prekvapenie“ však spôsobila veľká citlivosť kamery, ktorá si párkrát prečítala maličké nálepky s rýchlosťami, ktoré si kamionisti s obľubou vylepujú na zadnú časť návesov. Biela farba návesu, správny uhol osvetlenia – a Mercedes počas predbiehania pri bežnej 130-ke zrazu spomalil na 80 km/h, lebo vyhodnotil nálepku ako dopravnú značku. Daň za príliš výkonný systém, ktorým Mercedesy predbehli konkurenciu o svetelné roky...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vo dne - v noci: svetlo

Adaptívne LED svetlá dnes už majú aj autá nižšej strednej triedy, dokonca aj niektoré menšie. No nie je LED ako LED. Tie, ktoré má Mercedes, robia z noci deň a sú zodpovedné za takmer ukážkovú svetelnú šou. No nie pre efekt, ale na uľahčenie jazdy. Dobre vidieť je v noci dôležité. Osvetlenej vozovky diaľkovými svetlami je ukážkové a plocha, ktorú osvietia je výrazne väčšia ako pri bežných svetlách. Napriek tomu Mercedes nesvieti do očí protiidúcim vodičom, takže všetko sa zdá byť v absolútnom poriadku.

Pod kapotou šesťvalec

Dokonca ten najvýkonnejší naftový, aký sa pre model ponúka. Viac ako výkon je skutočne príjemne prekvapujúcich 620 Nm. Motor vpredu, pohon na zadnú nápravu prenáša 9 stupňová automatická prevodovka. Veľmi dobre vyvážená kombinácia, ktorá katapultuje auto z nuly na 100 km/h za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je neznáma, ale je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Tieto údaje by ste  pred pár rokmi mohli hľadať iba v technických údajoch športových áut. Hoci si poviete, že to je vďaka intenzívnej redukčnej diéte a zhruba o 100 kg nižšej hmotnosti oproti predchodcovi. No nie je to v tom...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľmi dobré odhlučnenie motora som už spomenul – v tých vyšších otáčkach ho už ale trocha počuť – aby ste nezabudli, že nejazdíte v elektromobile. Kombinovaná spotreba je papierovo 5,5 l/100 km. Pokojná jazda po okresných cestách mimo diaľnic sa k tomu priblížila, dokonca ju podliezla. Mesto bolo na spotrebu náročnejšie – priemer spotreby sa dostal na 8,4 litra a pri diaľničnom maxime oscilovala  spotreba podľa záťaže a terénneho profilu okolo 6,3 litra na 100 km.

Vychytávky a spol.

Ako sa dá zaparkovať auto do medzery tak úzkej, že neotvoríte dvere? Nová trieda E vám to umožní – a nemusíte sedieť za volantom. Vozidlo môžete zaparkovať alebo vyparkovať pomocou tabletu, prípadne mobilu. Musí mať len aplikáciu spárovanú s autom. Stačí sa potom postaviť k zaparkovanému (a zamknutému) autu. Zapnete aplikáciu, naštartujete a zadáte autu smer, kam sa má pohnúť. Potom už len krúžením na displeji pohnete vozidlom. Teda ak vám vďaka dažďu „neprihrdzavejú“ platničky ku kotúčom. Ak sa auto pohne a stojíte mu v ceste, zastaví sa. Pripadal som si ako David Copperfield  a okoloidúci mali oči rozšírené údivom – ako dofrasa môže jazdiť auto bez vodiča za volantom..?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Reprezentatívny, luxusný a pripravený poskytnúť svojej posádke nebývalý komfort aj pri dlhých cestách. Taký bol vždy manažérsky sedan vyššej strednej triedy Mercedes-Benz E. Nová generácia ale prekonala všetky očakávania a pokračuje v smere svojich predchodcov. Éčko sa priblížilo viac k vlajkovej lodi - triede S, výbavou ju aj predbehne. Kabína ponúka priestor a ticho, pritom je luxusná a ponúka najmodernejšie technológie. V rámci svojej kategórie je Trieda špičkový manažér, ktorý momentálne nemá konkurenciu. Ako veľké plus považujem vzduchové pruženie, vďaka nemu má auto vysokú úroveň komfortu jazdy. Piata generácia vo mne zanechala najhlbší a dlhotrvajúci dojem pohodlím.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 350d
Výkon (kW/ot.):  V6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Prevodovka: 9 - stupňová automatická  9G-TRONIC PLUS
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600-2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,6/4,9/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4923/1852/1468
Rázvor náprav (mm): 2939
Objem batožinového priestoru (l): 540
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2440
Užitočná hmotnosť (kg): 715
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R 19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R 196
Základná cenníková cena modelu: 43 560 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 56 070 €
Cena testovaného vozidla: 83 148 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku