2016-10-11 07:10:00
Honda Forza 125 ABS
Honda Forza 125 ABS
Zdroj: Ján Drobný

TEST: Honda Forza 125 ABS po druhý raz a inak

Minulý rok sme si vyskúšali šikovný skúter Forza 125, ktorý môžu osedlať aj držitelia vodičského oprávnenia B.

Tento rok sme spravili netradičný test. Ten istý skúter sme požičali dvom ľuďom, ktorí nemajú s jazdou na skútri skúsenosť, hoci sú držiteľmi vodičského oprávnenia skupiny B. Ich dojmy Vám teraz prinášame.

Dušan, šéf autoservisu, 32 rokov – iný rozmer dopravy:

Zapožičaniu skútra som sa veľmi potešil. Mám skúsenosti s jazdou na motocykli v teréne, ale skôr na cross tratiach ako v meste. V práci často vybavujem papierovačky okolo prihlásenia áut a niekoľkokrát denne odbieham pre malé dielce do servisovaných automobilov. V Bratislave trvá vybavenie každej maličkosti dlho a preprava po meste sa ráta na hodiny. Prekvapilo ma, koľko som toho stihol, keď som na jazdu použil Forzu. Žiadne čakanie v kolónach, žiadne starosti s parkovaním. Trojdennú prácu som mal hotovú za jeden deň a ešte som si užil zábavu pri jazde. Z otravnej povinnosti sa zrazu stala zábava! Stále rozmýšľam, prečo som si skúter nekúpil doteraz?

Honda Forza fungovala senzačne. Motor bol prekvapujúco pružný a na jazdu po meste mi dokonale vyhovoval. Spotreba skoro žiadna, po troch dňoch jazdenia mi zmizla iba jedna palička na ukazovateli stavu paliva v nádrži. Iste tomu napomohla aj možnosť zapnúť si funkciu štart-stop. Z profesionálneho hľadiska ma zaujalo perfektné dielenské spracovanie jednotlivých dielov a aj matné bielo-modré lakovanie. Stále nad tým rozmýšľam, prečo ho ešte nemám?

Miro, študent VŠMU, Youtuber, 20 rokov - Ako sa stať motorkárom:

Predstavte si jazdu do práce takú skvelú, že budete mať husiu kožu, alebo rýchlu jazdu do obchodu, z ktorej sa vám rozbúcha srdce – takto znie prvá veta, ktorou Honda predstavuje svoj skúter Forza 125. Musím povedať, že nielen, že mi spomínaná husia koža nabehla a srdce mi naozaj búchalo ostošesť, búcha mi poriadne doteraz. Prvá motorka na ktorej som sedel, vo mne niečo zanechala a tým nemyslím odreninu z prvého pádu. 

Zdroj: Ján Drobný

Prvýkrát na motorke

Som študent na vysokej škole, šofér 2 roky a bývam v Bratislave. Naše hlavné mesto nepatrí medzi najväčšie metropoly sveta, no jej momentálna veľkosť určite vystačí na množstvo nie práve najpriaznivejších dopravných situácií, kolón, havárií či už menších alebo väčších. Pohyb s autom v meste môže byť niekedy naozaj otravný a pomalý (najmä v dňoch kedy je rýchla preprava po meste najnutnejšia). Mestská MHD taktiež nie je vždy výhra, o tom vieme svoje. V jeden slnečný deň som dostal ponuku - skúter na víkend. Cestou domov v preplnenom autobuse bola odpoveď jasná a pár dní na to som už mal pred sebou nádherný modro-biely stroj. Obrovské očakávania, radosť, ale aj mierny strach (predsa len som ešte na motorke nesedel), zapríčinili (ne)veselú situáciu a ako splašený kôň ma Forza poslala na studenú zem. Bol to boj, ale akonáhle som sa ocitol na ceste, to už bola iná rozprávka. 

Príbeh na dvoch kolesách

V podstate celý víkend na nej bol ako taká short-story. Po veľa našoférovaných kilometroch v aute, som zrazu opäť na ceste vnímal pocit ako v autoškole - ten nepríjemný pocit, že okolo vás sa deje príliš veľa situácií a vy môžete akurát tak bezradne otáčať riadidlami dúfajúc, že otočíte tým správnym smerom a bezpečne dorazíte domov. Tento pocit sa ale každou minútou vytrácal a menil sa na pôžitok (pri väčšej rýchlosti na adrenalín). Netrvalo dlho a Forza začala prezrádzať svoje schopnosti. Po krátkom čase sa každý pocit, ktorý vo mne bol od momentu, kedy som ju prvý krát uvidel, zmenil na absolútnu radosť. Bola to radosť z jazdy. Určite tá radosť z jazdy, ktorú pociťuje každý nadšenec motoriek.  

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Skúter, ktorý nie je len skúter 

Od momentu kedy som zaparkoval Forzu pod domom, som neprestal myslieť na nič iné. Prioritou sa stalo - jazdiť. Pohltila ma ako robotníka krčma a celé tri dni mi robila spoločníka. Všetko o nej zmienené, je ešte stále nič. V priebehu dní som potreboval nakúpiť a ako každý správny chlap, nechcelo sa mi. „Ale čo ak...“ Neviem už ako a sedel som na skútri na ceste do obchodu. Keď som prišiel k nej s dvoma taškami plnými potravín, pomyslel som si, čo som to za hlúposť urobil a kam nákup dám. Vyskúšal som či to predsa len nevopchám pod sedadlo. Veľa som skúšať nemusel a nákup sa tam uložil pomaly sám, ešte som tam dokázal uložiť vetrovku. Forzu by som od tohto momentu nazýval - dodávka medzi motorkami. Celá aj s nákupom nevážila absolútne nič. Obratná, rýchla, mrštná... takto by som ju mohol opisovať do nekonečna. V zákrutách som mal pocit ako pretekár MotoGP, na rovinkách som zase vyhrával každý Drag racing. Ďalší veľký bod splnila, keď nás s priateľkou povozila po okolí Bratislavy a spravila nám tak nezabudnuteľný výlet.   

Zdroj: Ján Drobný

Smutná rozlúčka

Nádrž už bliká na červeno, som na ceste odovzdať ju. Ešte aj v ten moment ma neprestala udivovať. Bola to posledná cesta, tak som si ju "skrátil" takmer okolo celej BA. Posledné otočenie kľúča a víkendový príbeh sa končí. Mal to byť víkend kedy si vyskúšam ako laik, aké je to mať skúter. No boli to tri dni ako z filmu. Svet motoriek dostal nového nadšenca a ja som dostal skúsenosť, ktorú si budem pamätať navždy. Skúsený motorkár sa možno zasmeje, sadne na svoju tisícku a už ho niet, len sa tak zapráši. Avšak myslím, že každý nejako musel začať. Ak bol tento víkend podobným začiatkom môjho motoristického bytia, tak si neviem predstaviť lepší, ako práve so skútrom Honda Forza 125.

Náš redakčný test Hondy Forza 125 ABS nájdete na tomto odkaze:

Technické údaje
Model Honda Forza 125 ABS
Typ motora štvortaktný štvorventilový kvapalinou chladený jednovalec SOHC
Vŕtanie x zdvih 52,4 x 57,9
Zdvihový objem (cm³) 124,9
Kompresný pomer 11,5:1
Výkon (kW/ot.): 10,5/8 750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 12/8 250
Maximálna rýchlosť (km/h): 120
Spotreba priemerná (l/100 km): 2,3
Spúšťanie motora elektrické ACG
Prevodovka variátor - CVT
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm): 2134/748/1452
Rázvor náprav (mm): 1490
Výška sedadla (mm): 780
Objem palivovej nádrže (l): 11,5
Pneumatiky - predné 120/70-15
Pneumatiky - zadné 140/70-14
Odpruženie - predné teleskopická vidlica
Odpruženie - zadné kyvná vidlica
Brzdy - predné kotúčová 256 mm s ABS
Brzdy - zadné kotúčová 240 mm s ABS
Pohotovostná hmotnosť (kg): 162
Užitočné zaťaženie (kg):  
   
Cena motocykla 4 550 €

 

Ján Drobný

Komentáre k článku