2016-07-11 17:10:00
Ford Galaxy 2,0 TDCi
Ford Galaxy 2,0 TDCi AWD 2016
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Galaxy 2,0 TDCi AWD 6MT – zbaliť rodinu a vyraziť k moru

Ford Galaxy novej generácie je tak ako predchodca výborným spoločníkom pre väčšiu rodinu. Má mnohé navyše.

Nový model Galaxy sme už testovali počas cesty za prevodovkami Getrag vyrábanými na východe Slovenska v obci Kechnec pri Košiciach. Odjazdili sme dosť, odviezli sa ešte viac. Teraz prišiel čas pozrieť sa na Galaxy detailnejšie v dennodennom zhone a cez víkend zbaliť rodinu a vyraziť.

Ford Galaxy je model pevným putom spojený s modelom S-MAX. Obe autá sú prakticky totožné až po B-stĺpik. Nad zadnými dverami má S-MAX rýchlejšie sa zvažujúcu líniu strechy, menšie sú i okná zadných dverí a nižší je batožinový priestor. Galaxy má väčší previs za zadnými kolesami, odlišný D-stĺpik a priestrannejšiu kabínu. Galaxy je o 52 milimetrov dlhšia a o 92 mm (v priemere) vyššia ako S-MAX. Pritom má o 4 milimetre nižšiu minimálnu svetlú výšku 124 mm.

Výsledok nie je výrazný na základných parametroch vozidla. V prípade 7-miestneho S-MAXu a Galaxy, ktorá má 7 miest v základe je rozdiel v batožinovom priestore za tretím radom sedadiel 15 litrov. 300 litrov je pekná veličina, 285 tiež, samozrejme, obe sa rátajú pri naložení po strechu. Batožinový priestor pri 5 miestnom usporiadaní je 700 litrov pri počítaní po hranu zadných sedadiel. Využiteľnosť priestoru je vyššia v prípade Galaxy a využívania hornej časti priestoru. Skrátka, ak potrebujete, viete do Galaxy napchať väčšiu skriňu ako do S-MAXA.

Zdroj: Ján Hargaš

Kľúčový rozdiel je práve skutočnosť, že pasažieri v treťom rade majú viac miesta na nohy a hlavu. Výsledkom tak je, že zadné sedadlá možno osadiť aj priemerne urastenými dospelými a nemusia slúžiť iba najmenším potomkom. Tak či onak, sedemmiestne usporiadanie je v prípade oboch vozidiel skôr núdzovkou ako realitou. Dôvodom v prípade Galaxy nie je ani tak menší priestor, ako zložitejšie nastupovanie a samozrejme nižšia bezpečnosť vzhľadom na fakt, že pasažieri sedia de facto v kufri. Napriek tomu sú tieto sedadlá využiteľné a ak sa naskytne potreba previesť sa v spoločnosti ďalších 6-tich ľudí aj tí úplne vzadu sa budú cítiť dobre. Prispieva k tomu dobre tvarovaný „kufor“, ktorého vystúpené obliny náhle začnú mať zmysel. Pasažieri v treťom rade si môžu pohodlne odložiť drobnosti, vzadu si nájdu aj nejaký ten port na USB a majú si aj kam dať ruky vďaka plastovým „lakťovým opierkam“ po bokoch kabíny. Početnejšie rodiny s viac ako troma deťmi mieria pozornosť viac na automobily ako Tourneo Custom teda vozidlá schopné pohodlne a bezpečne odviezť 8 až 9 ľudí a pritom poskytnúť skutočne veľký batožinový priestor.

Rozdiel medzi Galaxy a S-MAX sa týka aj nastavenia podvozku. Rozdelenie na tvrdý a teda športový S-MAX a mäkkú rozheganú Galaxy nefunguje. Aj Galaxy prekvapuje veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami tak ako S-MAX. Rozdiel je samozrejme v ostrosti reakcií a komforte na rozbitých cestách. Zatiaľ čo v prvom vyhráva S-MAX, v druhom Galaxy. Tá s prehľadom vyhladzuje väčšie i menšie nerovnosti, správa sa mimoriadne komfortne, no pritom netrpí veľkými náklonmi a už vôbec nie vlnením pri prejazde nerovností v zákrute.

Rozdiel medzi S-MAXom a Galaxy v oblasti jazdných vlastností sa pohybuje v rozmedzí niekoľkých percent, rovnako tak i v pohodlí. Ako som spomínal aj v testoch S-MAXu, podvozok je vynikajúci a plní ako funkciu športového tak i komfortného vozidla, i keď väčšie nerovnosti na rozbitých cestách už cítiť viac ako v Galaxy. Obe autá sú jazdne veľmi suverénne a medzigeneračný posun je síce malý, ale citeľný.

Zdroj: Ján Hargaš

Galaxy zdieľa interiér a teda sedadlá, palubnú dosku, obloženie, plasty, skrátka takmer všetky diely s S-MAXom. Z hľadiska jazdného komfortu patria obe autá na absolútny vrchol svojich tried. Na palube je aj pri vyšších rýchlostiach ticho a pohoda.

Presvedčili sme sa o tom pri jazde S-MAXom nemeckou diaľnicou A3. S-MAX s naftovým dvojlitrovým motorom a dvojspojkovou automatickou prevodovkou exceloval v poskytnutí komfortu a jazdného zážitku aj pri rýchlostiach prevyšujúcich 180 km/h. Ani v takejto rýchlosti v aute nepočuť nepríjemný hluk. Okolo 200 km/h sa už hluk motora stáva viac ako počuteľný, no keďže sa blíži ku konštrukčnému maximu, je to celkom pochopiteľné. Avšak jazda rýchlosťami od 170 do 190 km/h je extrémne pohodlná, a to aj s ohľadom na výšku vozidla a množstvo pasažierov a batožiny, čo odvezie. Stabilita a istota vozidla nás v istých momentoch zaujala viac ako zrýchlenie modelu Focus RS na tej istej diaľnici deň predtým...

Obdobne sa pri vyšších rýchlostiach správa aj Galaxy. Rýchlosť 150 až 160 km/h autu nerobí žiaden problém, motor má na ňu dostatok sily a ani spotreba dramaticky nestúpa. Jazda na západ od našich hraníc a najmä jazda do Nemecka nebude problém.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve schopnosť vzdorovať dlhým diaľničným presunom a extrémne dlhým jazdám je na Galaxy najsympatickejšia. Je totiž ľahké nájsť na trhu priestranné vozidlo za nižšiu sumu, ale nájsť priestranný automobil, v ktorom sú aj vysoké rýchlosti takto komfortné a bezpečné, navyše nežiadajú vozenie kanistrov nafty zo sebou, to je náročné.

Motor má pri rýchlosti 140 km/h na šiestom prevodovom stupni 2500 ot/min. Pri rýchlosti 100 km/h je to rovných 2000 ot/min. Pri rýchlosti 140 km/h (tachometer) má vozidlo priemernú spotrebu nafty 7,5 až 8,5 litra v závislosti od podmienok, obutia, profilu cesty. Môj priemer pri prejazde diaľnice D2 (BA-Kúty-BA) bol 8,3 litra nafty (vonkajšia teplota 10°Celzia, veterno). Pokojná jazda krajinou okresnými cestami pri uprednostňovaní brzdenia motorom, plynulom zrýchľovaní a dodržiavaní maximálnych rýchlostí v obci a mimo obce znamenala priemer 4,5 litra nafty na 100 km. Jazdenie s väčším využívaním potenciálu motora, častejšom predbiehaní, občasnom podradení v prospech svižnejšej akcelerácie znamenalo zvýšenie priemeru na 5,6 litra. Mestské jazdenie je mimoriadne závislé od dĺžky trasy, jej výberu a hustoty premávky. Keďže je na Slovensku málo miest pri prejazde ktorých sa štandardný naftový motor stihne zohriať na prevádzkovú teplotu (najmä v zime), platí, že väčšina kilometrov najazdených v meste nebude s dokonale zohriatym motorom. Priemerne sa spotreba v meste pohybuje okolo 8 litrov a viac v závislosti od jazdného štýlu a s ohľadom na vyššie uvedené.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj keď sa to nenosí, benzínový motor 1,5 Ecoboost vie byť pre veľkú časť záujemcov o Galaxy, či S-MAX lepšou voľbou ako naftový agregát, najmä v prípade častých jázd mestom. Rozdiel v nameranej spotrebe 1,5 EcoBoost a 2,0 TDCi v S-MAXe bol v priemere 1,5 litra paliva. Jednoduchý, živý a úsporný benzínový motor by mali zvážiť najmä tí, využívajúci Galaxy vo väčšine času ako mama a tata taxi s dlhšími jazdami maximálne cez víkend a na dovolenku.

Naftový motor s objemom 2,0 litra a výkonom 110 kW (150 k) je každopádne pre Galaxy ideálom. Ak vodič má kde naftový motor prehnať a nejazdí do práce 4 kilometre (napríklad), nie je o čom uvažovať. Jedine o skutočnosti, že sa daný motor nedá spojiť s automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Môže tiež uvažovať o zakúpení pohonu 4x4, či prípadne o využití ďalších verzií motora (vrátane slabšej 88 kW (120 k).

Pohon všetkých kolies AWD automobil katapultuje k úrovni 37-tisíc eur. Pohon má zmysel a v zlých podmienkach vie pôsobiť ako veľká istota. Faktom je, že ohľaduplne nastavený stabilizačný systém funguje veľmi dobre a jeho činnosť je často efektívnejšia ako AWD. Ak AWD v MPV, tak do S-MAXu s výkonnejším naftovým motorom – nech sa tatko má na čom vybesniť.

Z nášho hľadiska je pohon 4x4 pre Galaxy (so svetlou výškou 124 mm) iba finančne náročnou ozdobou a lepším pocitom. Bežne jazdiaci vodič, ktorému sa pri daždi a poľadovici rozsvieti výstražná kontrolka v hlave, systém ESC poslúži lepšie. Radšej investovať do automatickej prevodovky, či komfortných prvkov výbavy.

Zdroj: Ján Hargaš

Ostatne, tých ponúka Ford neúrekom. Vyzdvihnúť sa oplatí adaptívne LED svetlomety s vysokou účinnosťou, vyhrievanie sedadiel (v prípade zakúpenia naftovej verzie) a iné. Dokonca aj kritizovaný Sync 2 s rozhraním od Microsoftu je hodný zakúpenia a to aj napriek pomalším reakciám a horšiemu dotykovému displeju.

Galaxy je podľa nás aktuálne najlepšie veľké MPV na trhu. Spĺňa ako viacúčelovosť tak i priestrannosť a vďaka vynikajúcim jazdným vlastnostiam poskytuje bezpečnosť a komfort takmer neprestajne. Mohutný automobil je skvelou voľbou pre rodinu, treba si dobre vybrať motorizáciu, pohon a prevodovku na základe vlastných preferencií. S manuálnou skriňou je radosť pracovať, dokonca ani mesto vďaka dobre nastaveným prevodom neuberá z komfortu. Dvojspojka taktiež patrí k tým najlepším. Stručne a skrátka S-MAX a Galaxy sú veľmi silná dvojica. Uberať body môžem azda len pre nástrahy cenníka akými sú absencia voľby dvojspojkovej prevodovky aj pre benzínový motor, či pre univerzálnu verziu naftového 110 kW motora taktiež bez možnosti zvoliť PowerShift. Z hľadiska výrobcu je to úplne pochopiteľné, ale zákazník tak musí robiť kompromisy vzhľadom na svoj finančný strop (alebo prikúpiť aj to, čo pôvodne nechcel). 9 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Ján Hargaš

Komentáre k článku