2016-04-05 04:20:00
Škoda Superb 2,0 TDI
Škoda Superb 2,0 TDI liftback 110 kW 6MT Ambition
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Superb 2,0 TDI 110 kW 6MT Ambition – základ s ambíciou získať všetko

Po teste najvýkonnejších a najvybavenejších Superbov sme chceli vyskúšať aj niečo obyčajnejšie.

Aký je Superb s obyčajným motorom, s manuálnou prevodovkou a so strednou výbavou? Chceli sme skrátka zistiť, či je Superb naozaj super aj v prípade, ak v cenníku odrátate najsilenšie motory, automatickú prevodovku i vyššiu a drahšiu výbavu za niekoľko tisíc eur. Dostali sme sa k výbave Ambition doplnenej o viacero komfortných prvkov. Síce v cenníku nájdete aj verziu Active, no tá je tam de facto len pre nalákanie zákazníka na známu – cenu od. Niežeby sa v celej Európe nenašlo pár ľudí a firiem, ktorí by nesiahli po Active (a následne ju dovybavovali príplatkami), absolútna väčšina zákazníkov kupuje autá od výbavy Ambition a vyššie. Dôvod je jednoduchý. Či už ide o firemné vozidlo alebo súkromné, kúpa Superba je istým spôsobom sebaodmeňovanie. Kúpiť Superb len preto, lebo je o pár centimetrov väčší ako Octavia je nezmyselné. 

Ambition obsahuje 9 airbagov, bezpečnostných pomocníkov ako ABS, ESC, EBV, ASR, ESR, EDS a kopu iných skratiek; ďalej bi-xenóny s natáčaním do zákrut, 17-palcové disky, hmlovky s funkciou corner, automatickú dvojzonovú klimatizáciu, trojramenný multifunkčný volant, parkovacie senzory vpredu a vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie všetkých okien a elektrickú parkovaciu brzdu. Ambition plus za 799,- pridáva Kessy, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou a alarm. Automobil, ktorý sme mali v teste mal ešte balík asistentov vrátane lane assist, kontroly mŕtveho uhla a tiež navigáciu Amundsen. Navyše malo auto ešte 18-palcové disky. S týmito prvkami sa cena vozidla pohybuje na úrovni tesne nad 30-tisíc s DPH. Osobne by som odrátal priveľké 18-tky, lane assist i kontrolu mŕtveho uhla, či balík Ambition plus a z neho pridal iba elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou a alarm. Cena s daným motorom a výbavou by klesla o približne 1000 eur. Či už s výbavou ako bola nastavená alebo s miernymi úpravami, takto nachystané vozidlo má naozaj bohatú výbavu, ktorá zo Superba robí Superba a nie je to len „holota.“

Zdroj: Ján Hargaš

Kľúčovou vlastnosťou vozidla je však motor. Testované auto vsádza na kombináciu naftového dvojlitra s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 340 Nm a manuálnej 6-stupňovej prevodovky. Úplne bežná kombinácia, i keď vieme, že zákazníci aj tento motor radšej vidia s automatickou prevodovkou DSG. Po mojej skúsenosti však tvrdím, že kombinácia nafta a manuál je lepšia než nafta a automat bez ohľadu na výkon. Všetko o Superbe s motorom 2,0 TDI 140 kW skombinovanom s DSG prevodovkou nájdete tu. Všetko o Superbe combi s motorom 2,0 TSI s výkonom 206 kW, DSG a 4x4 zistíte tu. Práve pre tieto dva testy sa v tomto prípade nebudem rozpisovať o veciach, ktoré sú do detailu uvedené v nich.

Motor a prevodovka – súhra na úrovni

Práve manuálna prevodovka bola pre mňa pri výbere tohto vozidla najväčším lákadlom. Doteraz sme testovali iba to naj (či už nafta, alebo benzín) a vždy s automatickou prevodovkou. Je Superb s manuálom vôbec Superb?

Zdroj: Ján Hargaš

 Manuál k tomuto motoru výborne svedčí. Škoda si na nastavení skutočne dala záležať a prevodovku vyladila veľmi komfortne. Radenie ide ľahšie a nevyžaduje takú veľkú pozornosť ako pri iných modeloch koncernu. So spojkovým pedálom sa netreba toľko babrať a vozidlo zvládne bez obáv o zotrvačník a spojku i nemotornejšie radenie s ťažšou nohou, či s neskoordinovaným pohybom. Radenie ani v meste neotravovalo toľko ako pri iných vozidlách koncernu s touto kombináciou. Páka zapadá do polôh s ľahkosťou a pritom je stále presná a tichá, dráhy sú dosť presné.

Obavy z nízkeho výkonu sú neopodstatnené

Zo schopností motora som mal lepší pocit ako v prípade kombinácie aktuálne najvýkonnejšej nafty s DSG. Tušíte správne, ide práve o DSG-čko. Pri kombinácii s priemerne až nadpriemerne výkonným benzínovým motorom je dvojspojková DSG prevodovka takmer dokonalá. Horšie je to pri downsizingovanom benzínovom motore a kombinácii so suchou 7DSG, i keď i to je stále nadpriemerné radenie na ktoré si rýchlo zvyknete. Avšak DSG pri nafte je o pohodlí vodiča, to je v aute tohto typu kľúčová vlastnosť, napriek tomu som si istý, že pre nižšie uvedené sa nájde zopár záujemcov, ktorí automat vyčiarkne z doplnkovej výbavy. Pokojne to berte ako subjektívnu záležitosť, ale moje odporúčanie znie: ak ste skúsený vodič a svoje kone nechcete mať len na papieri, k nafte zoberte manuál. Radenie vás otravovať nebude, predsa budete jazdiť najmä na 6-tke (ak berieme Superb ako najmä služobné vozidlo), a omnoho ľahšie a v pravý čas odistíte silu motora ako pri predbiehaní, tak pri akcelerácii.

Zdroj: Ján Hargaš

Nemusíte sa riadiť radami o ekologickom radení vyššieho prevodového stupňa tak, aby ste otáčky dostali na úroveň 1100 ot/min (pred kopcom). Mňa tak trošku zvrátene tešilo, keď mi auto pri každej jazde agresívne napísalo Eko-tip o tom ako by som mal počúvať, čo mi európsky byrokrat skrytý v podlahe auta odporúča. Lebo zatiaľ čo pri manuálnej prevodovke sa môžete na eko sprostosti vykašľať vediac svoje, pri automate túto možnosť nemáte a nie raz vám motor bude dunieť lebo riadiaca jednotka prevodovky sa „eko tipom byrokrata“ riadiť musí. Darmo si poviete, že vám dunenie motora nevadí, alebo že to je predsa iba služobné auto. Ak čítate tento test, autá máte radi a štve vás keď sa im ubližuje pre pseudoekológiu a pseudoekonomiku i keď by sa nemuselo.

Sloboda!

Veru, ako vy, tak i motor má vďaka manuálu slobodu voľby. Predbiehanie je i s veľkým a rozkolísaným Superbom malina aj na kratších úsekoch. Stačí vhodne podradiť a o ostatné sa postará veľký krútiaci moment, objem, priame vstrekovanie a turbodúchadlo. 

Motor zvláda bez problémov väčšinu štandardných situácií. Pri udržiavaní otáčok nad 1400 ot/min. ho nebudete ani vnímať. Táto kombinácia je stvorená na dlhé diaľničné presuny. Pri rýchlosti 140 km/h (tachometer) má motor okolo 2300 ot/min. Zrýchľovanie je pri tejto rýchlosti pozvoľné, podradenie na piaty stupeň pomôže pri potrebe rýchlej zmeny pruhov. Motor pri takejto rýchlosti spotrebúva približne 7 litrov nafty, v závislosti od podmienok. Pokojná jazda mimo mesta znamená pokles až o dva litre. Naopak mesto môže spotrebu ešte zvýšiť na cca 7,5 až 8 litrov podľa podmienok. Motor hodnotím ako úsporný. Priemerná spotreba bola počas testu 5,5 litra nafty podľa palubného počítača po odjazdení 700 km. Nesnažil som sa o extra úspornú jazdu, i keď pohodlná jazda tomuto veľkému húpajúcemu sa vozidlu pasuje najviac. Zhruba 400 zo 720 odjazdených kilometrov automobil strávil na diaľnici BA-Žilina a späť pri rýchlosti 140 km/h tachometrovo.

Zdroj: Ján Hargaš

Treba mať na pamäti, že hlavne pri nízkych vonkajších teplotách, trvá zohrievanie agregátu dosť dlho. Teplota oleja sa pri vonkajšej teplote 0° dostane na 90° Celzia za približne 15 kilometrov vyrovnanej jazdy rýchlosťou 90-100 km/h. Znamená to, že napríklad jazda mestom priemernou rýchlosťou 50 km/h môže zohriatie motora na prevádzkovú teplotu predĺžiť na 20 km. Pritom ide o moderný motor, ktorého úlohou je zohriať sa čo najrýchlejšie. Netreba si mýliť teplotu chladiacej kvapaliny a teplotu oleja. Keď ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny dosiahne 90°, olej v tom okamihu nemá ani 50°. Dobre si preto rozmyslite kúpu naftového motora. Pozitívne hodnotím práve prítomnosť oboch zmienených údajov. Pedantný vodič je tak výborne informovaný o tom ako sa má srdce vozidla. Chcelo by to ešte teplotu turbodúchadla, ale buďme reálny.

Bez adaptívnych tlmičov je Superb uspávač hadov

Pokoj a pohodlie narúšajú iba 18-palcové disky. Považujem ich za úplne zbytočnú okrasu. Superb je bez adaptívnych tlmičov stavaný na 17-palcové disky, a síce väčšími kolesami ani výrazne nezvýšite spotrebu, ani dramaticky neznížite komfort, zmeny tam predsa len budú.

Superb má podvozok nastavený skutočne komfortne. Napriek pocitu, že ide o kolísku vozidlo dobre drží stopu, až kým nenarazíte na deravejší úsek cesty. Vtedy vie vozidlo zaplávať, ale to je pochopiteľné. Ak by som mal porovnávať, štandardný podvozok je v porovnaní s adaptívnymi tlmičmi niekde medzi režimami komfort a normal, bližšie k normal.

Otvorené 18-palcové disky Pegasus umožňujú detailný pohľad na kúsok plechu na náboji kolesa. Ten môže mať na povrchu rýchlo nepekný hrdzavý „dizajn“ už po pár mesiacoch od výroby, najmä po jazdení po "solničkách" teda našich zimných cestách. Rýchlosť tvorby hrdze ma príliš neprekvapila. Nejde o kľúčový diel, je to však veľmi vidieť. Hrdza na tejto ploche vzniká pri nových vozidlách úplne bežne, "otvorený" disk však spôsobuje nielen to, že ju viac vidieť, najmä to, že na danú plochu pribúda viac soli, než na viaclúčových, či lepšie uzatvorených diskoch. 

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Na palube pohoda i bez asistentov

Keď vám ich už do auta dajú a vy ich nepovažujete za urážku vlastných schopností, dá sa s nimi fungovať. Na mysli mám adaptívny tempomat a lane assist. Súčasná generácia je už dosť ďaleko na to, aby som to aj ja prežil, ako som písal v teste Superba 2,0 TSI 4x4 DSG.

Ak ich ale nemáte, nič sa nedeje. Funkcie ako City Brake a kontrola mŕtveho uhla majú zmysel a mali by ich mať všetky nové autá. I keď auto malo príplatkový lane assist, bez adaptívneho tempomatu pre mňa nemá význam spúšťať lane assist ani na diaľnici, i keď pripúšťam, že spolu im to ladí dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Záverom

Škoda Superb je vydarené vozidlo o tom niet pochýb. Medzi nástrahami cenníka, ktoré vám auto môžu predražiť a vás vystaviť posmeškom okolia sa treba naučiť plávať (typicky slovenská reakcia - "iba" Škoda a toľko peňazí?!). Faktom zostáva, že tak ako si môžete kúpiť Superb so všetkým čo Škoda ponúka a byť spokojní, môžete si kúpiť Superba bez týchto prvkov a znížiť cenu aj o 10-tisíc a byť tiež spokojní. Všetko je to o kombináciách, výbavách a motoroch. Koncern má taktiku cenotvorby asi najlepšiu zo všetkých. Je totiž založená na starom známom: s jedlom rastie chuť. Čím viac ste toho chceli na začiatku výberu o to ľahšie si budete pridávať ďalšie a ďalšie prvky. Z ničoho nič tak budete mať auto nie za 30-tisíc, ale za 45-tisíc. Vadí nevadí?

Pre mňa je táto kombinácia azda najlepšia pre dané vozidlo. Motor i prevodovka ladia s podvozkom, spoločne poskytujú presne toľko koľko od nich vzhľadom na parametre môžete očakávať. Pridávajú peknú výbavu a mimoriadne vydarený dizajn vozidla. Simply Clever ale platí aj v prípade cenníka, treba skrátka vedieť čo chcete. 7 z 10. 

 

Technické údaje

Model: Škoda Superb 2,0 TDI Ambition
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1750 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,8/3,7/4,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4861/1864/1468
Rázvor náprav (mm): 2841
Objem batožinového priestoru (l): 625/1760
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1485
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 21 590 €
Základná cena testovanej verzie: 27 390 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku