PRVÁ JAZDA: Opel Adam S a Opel Adam Rally Cup racer – pretekať od začiatku
Pri jazdách na novej Corse OPC som mal možnosť vyskúšať ešte dve malé ostré vozidlá.
Začnem tým, ktoré je k bežnému užívateľovi bližšie. Ide o malé štýlové vozidielko Opel Adam v športovej verzii S, ktorá autu dodáva zábavnosť i nové korenie.
Opel Adam je vozidlo, ktoré si v našich končinách nenájde veľa kupcov, o to výraznejší zjav to na cestách bude. Malé auto s veľkými kolesami ponúka vysokú dávku individualizácie a prémiový pocit. Je ako stvorené pre mladých (Nemcov), ktorí si ešte nerobia hlavu s priestorom pre sťahovanie, deti a inú pakáž. Žijú vo veľkých aglomeráciách, kde treba čo najmenšie auto pre jednoduchšie parkovanie, no cez víkend si radi zájdu na výlet do neďalekých kopcov a chcú sa zabaviť nielen po príchode na miesto, ale aj cestou za cieľom.
Preto Opel v Paríži minulý rok predstavil Opel Adam S, so slušivým motorom 1,4 Ecotec s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 220 Nm.
Tento motor slúži prakticky vo všetkých autách značky Opel, no Adam je jediné auto, kde o ňom možno hovoriť ako o veľkom motore. Na rozdiel od Corsy je v prípade Adama ladený športovejšie, avšak i keď je Adam S označovaný ako športovec, o skutočne športovú jazdu nejde. Maximálne o svižne dynamickú jazdu a aj to len v rámci rýchlostných limitov.
Vozidlo vyzerá zaujímavo a originálne, i keď nezaprie snahu konkurovať talianskemu Fiatu 500 a ďalším autám zo segmentu Š – šmolko. Práve zjav v spolupráci so slušnými jazdnými vlastnosťami je najsilnejšia stránka auta.
K interiéru tohto vozidla získate viac informácií tu. Stačí povedať, že miesta je v aute dosť a pokiaľ vaši priatelia nepatria medzi jedlíkov, či jedle, zmestíte sa aj traja a ak aj vy ste z menších, i štyria (odskúšané). Pravda, v kufri s objemom 150 litrov je miesto akurát tak na kabelky a menší tablet, no na krátky výlet to samozrejme postačí.
I keď ide o malé auto, nepatrí k ľahkým, čo zapríčiňuje snaha výrobcu o ochranu pasažierov nielen pri náraze do Fiatu 500, či Renaultu Twingo, ale aj do väčších vozidiel. O tom, že auto nemá celofánové plechy a že naozaj dbá na bezpečnosť sme sa presvedčili už na testovacích jazdách. Jeden z českých kolegov zabudol zastaviť na stopke a dovolil starému Peugeotu 205, aby sa na konštrukcii Adama S doslova odpísal. Adam mal škrtnutý lak a posunuté koleso. Peugeot prišiel o polku nosa... Iste, bolo to ozaj staré auto a navyše malé, Adam vyšiel z nehody takmer nedotknutý (čo platí iba do chvíle, kým si nepozriete cenový údaj z opravy).
Adam S jazdí pekne. Je dostatočne agilný, na stovku to zvládne pod 9 sekúnd a radenie a ovládanie síce majú od Corsy OPC dosť ďaleko, zákruty zvláda s prehľadom. Porovnanie s Corsou OPC ale nezvláda. Síce si z predchádzajúcej generácie Corsy OPC zobral brzdový systém, OPC je naňho priveľa.
Nemyslím však len výkonom a zrýchlením, i jazdnými vlastnosťami. Zistil som to v okamihu prejazdu zákrutou cez horizont, keď sa zadná náprava odľahčila a nebyť mojej reakcie, skončím v strome. To je daň za vyššie ťažisko bez patričného spevnenia podvozku. Takže áno, Adam S je zábavný, ale jeho limity sú blízko a vystačí na športovanie iba menej náročným. Skúšať, kde tie limity má sa oplatí na okruhu a nie na ceste sprevádzanej stromami. To ale platí vždy.
Zatiaľ čo Adam S je kúúl dynamický šmolko, Opel Adam vo verzii XTG, to je úplne iná kávička.
XTG Opel Adam Cup je nový šampionát rovnakých vozidiel, ktorý sa Oplu podarilo spustiť už v troch krajinách – v Nemecku, vo Francúzsku a po novom aj v Česku.
Jeho výhody sú jednoznačné – všetci pretekári majú k dispozícii rovnaké vozidlá, a tak výsledok závisí iba na ich šikovnosti a šikovnosti technikov. Výhodou sú tiež nižšie náklady, i keď je jednorázová kúpa pretekárskeho špeciálu dosť finančne vyčerpávajúca, autíčko sa dá v pretekárskej verzii kúpiť aj ako jazdené za približne 20-tisíc a Opel spolu s XTG racing vedia dodávať náhradné diely v zľave. Adam Rally Cup racer je jednoduché vozidlo, ktoré môže slúžiť na lacnejšie vybláznenie, no tiež ako úvod do relly jazdectva pre mladých pretekárov.
Auto má pochopiteľne klietku, veľmi strohý pretekársky interiér, atmosférický benzínový pretekársky motor s objemom 1,6 litra a maximálnym výkonom 103 kW a krútiacim momentom 160 Nm, športovú sekvenčnú prevodovku SADEV, nastaviteľný podvozok Reiger, samosvorný diferenciál, pretekárske brzdy a hŕbu vecí, ktoré nemá zmysel spomínať, no k pretekaniu patria.
S autíčkom nás všetkých zúčastnených najprv previezli pretekári jazdiaci s týmito mašinkami, nasledne sme mali možnosť vymeniť sa a vyskúšať si aké to je.
V dnešnom svete prísnych emisných noriem a vysokých tabuľkových výkonov si poviete, že 103 kW, to je také prdítko... Nuž, skúste si sadnúť na sedadlo spolujazdca a potom sa môžete vyjadriť. Auto vie ísť pekne ostro, no v prvom rade je krásne obratné, živé a taká jazda vám poriadne zvýši tlak. Dôvodom však nie je len samotné auto, ale aj dráha, po ktorej sa s takýmito autami jazdí. V našom prípade bola šírka dráhy zhruba na úrovni chodníka pre peších, ísť po takej ceste okolo 100 km/h na trojke... To vám na konci „rovinky“ vie dobre vykmásať hlavu.
Vyskúšať si to ale v sedadle vodiča je ešte trikrát lepšie. Síce zo začiatku nedokážete na vymedzenej dráhe držať krok s najlepšími, postupom času sa zlepšujete a priamo úmerne so zlepšovaním času prichádza aj radosť z jazdy a chuť nikdy nevystúpiť. Po čase som si dokonca trúfol napodobniť pretekára, ktorý ma zaučil do veci a šiel som zákruty bokom. Paráda!
Pravda, zvyknúť si na pretekárske špecialitky ako brzdy nefungujúce za studena, prevodovka i riadenie tuhé ako fras, to chce trochu snahy. Nehovoriac o horúčave, ktorá v takomto aute pri ostrej jazde vzniká. Avšak nefalšovaný atmosférický zvuk motora a celkové pocity z jazdy vynahradia úplne všetko.
Rely je prudko návyková záležitosť a v Adame Cup je navyše relatívne dostupná a dosť zábavná. Nečudo, že sa šampionát šíri ďalej po Európe a rád by zakotvil aj na Slovensku...
ZDROJ: Opel
Komentáre k článku