2015-07-20 13:40:00
Opel Adam S a
Opel Adam S a XTG Opel Adam Cup
Zdroj: Opel

PRVÁ JAZDA: Opel Adam S a Opel Adam Rally Cup racer – pretekať od začiatku

Pri jazdách na novej Corse OPC som mal možnosť vyskúšať ešte dve malé ostré vozidlá.

Začnem tým, ktoré je k bežnému užívateľovi bližšie. Ide o malé štýlové vozidielko Opel Adam v športovej verzii S, ktorá autu dodáva zábavnosť i nové korenie.

Opel Adam je vozidlo, ktoré si v našich končinách nenájde veľa kupcov, o to výraznejší zjav to na cestách bude. Malé auto s veľkými kolesami ponúka vysokú dávku individualizácie a prémiový pocit. Je ako stvorené pre mladých (Nemcov), ktorí si ešte nerobia hlavu s priestorom pre sťahovanie, deti a inú pakáž. Žijú vo veľkých aglomeráciách, kde treba čo najmenšie auto pre jednoduchšie parkovanie, no cez víkend si radi zájdu na výlet do neďalekých kopcov a chcú sa zabaviť nielen po príchode na miesto, ale aj cestou za cieľom.

Preto Opel v Paríži minulý rok predstavil Opel Adam S, so slušivým motorom 1,4 Ecotec s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 220 Nm.

Tento motor slúži prakticky vo všetkých autách značky Opel, no Adam je jediné auto, kde o ňom možno hovoriť ako o veľkom motore. Na rozdiel od Corsy je v prípade Adama ladený športovejšie, avšak i keď je Adam S označovaný ako športovec, o skutočne športovú jazdu nejde. Maximálne o svižne dynamickú jazdu a aj to len v rámci rýchlostných limitov.

Vozidlo vyzerá zaujímavo a originálne, i keď nezaprie snahu konkurovať talianskemu Fiatu 500 a ďalším autám zo segmentu Š – šmolko. Práve zjav v spolupráci so slušnými jazdnými vlastnosťami je najsilnejšia stránka auta.

Zdroj: Opel

K interiéru tohto vozidla získate viac informácií tu. Stačí povedať, že miesta je v aute dosť a pokiaľ vaši priatelia nepatria medzi jedlíkov, či jedle, zmestíte sa aj traja a ak aj vy ste z menších, i štyria (odskúšané). Pravda, v kufri s objemom 150 litrov je miesto akurát tak na kabelky a menší tablet, no na krátky výlet to samozrejme postačí.

I keď ide o malé auto, nepatrí k ľahkým, čo zapríčiňuje snaha výrobcu o ochranu pasažierov nielen pri náraze do Fiatu 500, či Renaultu Twingo, ale aj do väčších vozidiel. O tom, že auto nemá celofánové plechy a že naozaj dbá na bezpečnosť sme sa presvedčili už na testovacích jazdách. Jeden z českých kolegov zabudol zastaviť na stopke a dovolil starému Peugeotu 205, aby sa na konštrukcii Adama S doslova odpísal. Adam mal škrtnutý lak a posunuté koleso. Peugeot prišiel o polku nosa... Iste, bolo to ozaj staré auto a navyše malé, Adam vyšiel z nehody takmer nedotknutý (čo platí iba do chvíle, kým si nepozriete cenový údaj z opravy).

Adam S jazdí pekne. Je dostatočne agilný, na stovku to zvládne pod 9 sekúnd a radenie a ovládanie síce majú od Corsy OPC dosť ďaleko, zákruty zvláda s prehľadom. Porovnanie s Corsou OPC ale nezvláda. Síce si z predchádzajúcej generácie Corsy OPC zobral brzdový systém, OPC je naňho priveľa.

Zdroj: Opel

Nemyslím však len výkonom a zrýchlením, i jazdnými vlastnosťami. Zistil som to v okamihu prejazdu zákrutou cez horizont, keď sa zadná náprava odľahčila a nebyť mojej reakcie, skončím v strome. To je daň za vyššie ťažisko bez patričného spevnenia podvozku. Takže áno, Adam S je zábavný, ale jeho limity sú blízko a vystačí na športovanie iba menej náročným. Skúšať, kde tie limity má sa oplatí na okruhu a nie na ceste sprevádzanej stromami. To ale platí vždy.

Zdroj: Opel

Zatiaľ čo Adam S je kúúl dynamický šmolko, Opel Adam vo verzii XTG, to je úplne iná kávička.

XTG Opel Adam Cup je nový šampionát rovnakých vozidiel, ktorý sa Oplu podarilo spustiť už v troch krajinách – v Nemecku, vo Francúzsku a po novom aj v Česku.

Jeho výhody sú jednoznačné – všetci pretekári majú k dispozícii rovnaké vozidlá, a tak výsledok závisí iba na ich šikovnosti a šikovnosti technikov. Výhodou sú tiež nižšie náklady, i keď je jednorázová kúpa pretekárskeho špeciálu dosť finančne vyčerpávajúca, autíčko sa dá v pretekárskej verzii kúpiť aj ako jazdené za približne 20-tisíc a Opel spolu s XTG racing vedia dodávať náhradné diely v zľave. Adam Rally Cup racer je jednoduché vozidlo, ktoré môže slúžiť na lacnejšie vybláznenie, no tiež ako úvod do relly jazdectva pre mladých pretekárov.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Auto má pochopiteľne klietku, veľmi strohý pretekársky interiér, atmosférický benzínový pretekársky motor s objemom 1,6 litra a maximálnym výkonom 103 kW a krútiacim momentom 160 Nm, športovú sekvenčnú prevodovku SADEV, nastaviteľný podvozok Reiger, samosvorný diferenciál, pretekárske brzdy a hŕbu vecí, ktoré nemá zmysel spomínať, no k pretekaniu patria.

S autíčkom nás všetkých zúčastnených najprv previezli pretekári jazdiaci s týmito mašinkami, nasledne sme mali možnosť vymeniť sa a vyskúšať si aké to je.

V dnešnom svete prísnych emisných noriem a vysokých tabuľkových výkonov si poviete, že 103 kW, to je také prdítko... Nuž, skúste si sadnúť na sedadlo spolujazdca a potom sa môžete vyjadriť. Auto vie ísť pekne ostro, no v prvom rade je krásne obratné, živé a taká jazda vám poriadne zvýši tlak. Dôvodom však nie je len samotné auto, ale aj dráha, po ktorej sa s takýmito autami jazdí. V našom prípade bola šírka dráhy zhruba na úrovni chodníka pre peších, ísť po takej ceste okolo 100 km/h na trojke... To vám na konci „rovinky“ vie dobre vykmásať hlavu.

Vyskúšať si to ale v sedadle vodiča je ešte trikrát lepšie. Síce zo začiatku nedokážete na vymedzenej dráhe držať krok s najlepšími, postupom času sa zlepšujete a priamo úmerne so zlepšovaním času prichádza aj radosť z jazdy a chuť nikdy nevystúpiť. Po čase som si dokonca trúfol napodobniť pretekára, ktorý ma zaučil do veci a šiel som zákruty bokom. Paráda!

Pravda, zvyknúť si na pretekárske špecialitky ako brzdy nefungujúce za studena, prevodovka i riadenie tuhé ako fras, to chce trochu snahy. Nehovoriac o horúčave, ktorá v takomto aute pri ostrej jazde vzniká. Avšak nefalšovaný atmosférický zvuk motora a celkové pocity z jazdy vynahradia úplne všetko.

 Rely je prudko návyková záležitosť a v Adame Cup je navyše relatívne dostupná a dosť zábavná. Nečudo, že sa šampionát šíri ďalej po Európe a rád by zakotvil aj na Slovensku...

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku