02.06.2015

PRVÁ JAZDA: Isuzu D-MAX je pick-up od výrobcu nákladných áut

Dnes už nenájdete veľa off-roadov s poctivým priehradovým rámom podvozka.

Preto keď prišla ponuka s pozvaním vyskúšať takúto klasiku, nemohol som odolať. Dnešné SUV sú totiž viac osobné autá, ako terénne špeciály. Bol som oprávnene zvedavý, ako bude jazdiť na cestách a najmä v teréne pick-up s génmi off-roadu.

Isuzu je v našich končinách pomerne málo známa značka. Napriek tomu patrí táto najstaršia japonská automobilka (ktorej korene siahajú do roku 1893, kedy bola založená spoločnosť Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering) medzi najúspešnejších výrobcov a predajcov hlavne malých nákladných áut (v kategórii 3,5 až 7,5 tony). Isuzu udáva tempo vo svete výroby ľahkých úžitkových vozidiel a dieselovej technológie. Je to štvrtý najväčší výrobca dieselových motorov na svete a kooperujúci partner kľúčových automobilových výrobcov. Isuzu je dnes svetovo uznávaným špecialistom na naftové motory a globálnym hráčom na medzinárodných trhoch s úžitkovými vozidlami. Ročnou produkciou okolo 700 000 úžitkových vozidiel rôznych kategórií a výrobou 1,2 milióna moderných naftových motorov sa radí medzi najväčších výrobcov týchto technológií na svete.

Ak poznáme pozadie úspechu značky v celosvetovom rozsahu, čo možno očakávať od modelu pick-up Isuzu D-MAX, ktorý sme mali možnosť vyskúšať? Kto sa zaujíma o toto auto, ktoré sa základnými rysmi vlastne podobá na väčšinu svojej konkurencie? V čom je odlišné a kde má ukryté svoje prednosti? To boli otázky, na ktoré mali dať odpoveď hlavne kilometre za volantom v okolí moravského mesta Mikulov. Nielen na cestách, ale hlavne špeciálne etapy v teréne, na ktoré sme netrpezlivo čakali.

Autá sme si pred jazdami žrebovali – k dispozícii bolo desať rôznych verzií. Teda aby bolo jasné: základ mali všetky spoločný. Čakala  na nás robustná karoséria, či už dvojmiestna Single Cab, štvormiestna Space Cab alebo Double Cab s protichodne otváranými zadnými dverami pre pohodlné nastupovanie až piatich osôb. Pod kapotou nás čakal rovnaký 2,5 litrový dieselový motor TwinTurbo s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Spĺňa momentálne normu Euro 5b a v príprave je Euro 6.  Isuzu D-MAX má k dispozícii 6 stupňovú manuálnu prevodovku a ako voliteľné príslušenstvo aj automatickú 5 stupňovú prevodovku.

Ako jazdí na cestách

Treba povedať, že som očakával zamatovo hladký chod motora a kompromisné jazdné vlastnosti vďaka už spomínanému priehradovému rámu podvozka s listovými pružinami na zadnej náprave. No a bolo to takmer naopak. Dvojité trojuholníkové zavesenie prednej nápravy s vinutými pružinami, na ktorej spočívajú pri prázdnom aute dve tretiny hmotnosti, sa spolu s tuhým rámom postarali o prekvapujúco stabilnú a pohodovú jazdu. Nielen po dobrých, ale najmä horších povrchoch ciest. Nikde nič nevŕzgalo, auto držalo stopu a ani porcia zákrut mu nerobila žiadne problémy. Každá verzia je vybavená bezpečnostným balíkom, kde k štandardnému vybaveniu patrí spevnená kabína, denné svietenie, celkovo 6 airbagov pre vodiča a spolujazdca, teda predné, bočné a hlavové airbagy, no a k aktívnym prvkom tiež vylepšené ABS s ESP (elektronická kontrola stability) a TCS (kontrola trakcie).

Na bežných cestách sa práve títo pomocníci vôbec nedostali k slovu, hoci sme popoháňali D-MAXa k trocha nadštandardným výkonom, ako bežne zažíva. Nepoddal sa a veľmi elegantne dával najavo, že tuhý základ podvozkovej časti mu prospieva aj v bežných situáciách. Napriek tomu, že nás ešte len čakala terénna vložka, chápem, prečo po tomto aute siahajú nielen ľudia, ktorí potrebujú kvalitné a spoľahlivé auto s pohonom na všetky štyri kolesá, ale aj poľovníci, záhradkári (v oblasti Mikulova mi prišli na um skôr vinári) a rôzni remeselníci. Auto totiž odvezie až 1000 kilogramov, pritom utiahne až 3,5 tonový brzdený príves a celkovo môže mať jazdná súprava s prívesom až 6000 kilogramov. To mnohí z konkurentov nezvládajú...

A teraz ešte o tej druhej časti – o motore. Nie žeby sa nejako výrazne ozýval, ale vďaka vysokému krútiacemu momentu v rozmedzí 1400 až 2000 otáčok bolo cítiť jeho záťah. Priznávam, že vo vyšších otáčkach, okolo výkonového maxima (3600 ot/min) a vyššie aj trocha počuť. S autom, ktoré malo štvormiestnu kabínu Space Cab a ložný priestor pod plastovým vyklápateľným krytom, však dokázal napriek hmotnosti vyše 2000 kilogramov veľmi slušne „zamávať“ a dynamický presun po cestách mu nerobil žiadny problém.

Terén nie je prekážkou

Trúfli by ste si s „terénnym“ autom ísť na motokrosovú dráhu? Organizátori akcie nám to dovolili , presnejšie predpísali. Aby sme zistili, že aj na rozmočenej piesčito-blatistej trati, na ktorej sme „dekorovali“ autá povrchom trate do hneda, sa D-MAX správa ako ozajstný allroad. Mimochodom v tejto kategórii získal v roku 2013 ocenenie Auto roka od nemeckého časopisu Autobild. Na šmykľavom povrchu sa dostala k slovu aj už spomínaná elektronická trojica pomocníkov (ABS, ESP a TCS) a keď bolo najhoršie, dostali nás z  blatisto-piesčitej kaše (doslova) na pevnú zem.

D-MAX preukázal, že veľké nájazdové uhly nemá len na papieri a vďaka výraznej svetlej výške zvládal aj veľký prechodový uhol na vrchole stúpania. Prudké stúpania, za nimi hneď nasledované ešte prudšími zjazdami preverili schopnosti nielen našich žalúdkov, ale hlavne a najmä podvozkových častí aj celého ovládacieho ústrojenstva modelu Isuzu D-MAX. Netreba sa obávať, musím priznať, že vydržali všetko. Aj tie žalúdky...

Záver

Toto nebol plnohodnotný test, pri ktorom by sme navyše skúmali spotrebu (vraj príjemne nízku) a ďalšie vlastnosti auta, na ktoré je počas týždňa trocha viac času, ako v priebehu pár hodín. V rámci prvých skúseností počas úvodných dojmov, skúseností a zážitkov spoza volantu hodnotíme vlastnosti daného auta. Isuzu v tejto prvej skúške so svojim D-MAXom obstálo.

Už viem pochopiť, prečo patrí k úspešným na trhoch 100 krajín piatich kontinentov. Jednoducho má čo ponúknuť v dnešnej záplave jemu podobných áut. Isuzu D-MAX je však naozaj jediný pick-up od výrobcu nákladných automobilov. Zatiaľ sa prejavil tak, čo o ňom tvrdia: že sa vyznačuje spoľahlivosťou a japonskou kvalitou. Nebudem preháňať, ak si vypožičiam jeden z reklamných sloganov značky. Totiž že je to auto vyrobené profesionálmi pre profesionálov. Jeho výborné jazdné vlastnosti v teréne a mnohostrannosť využitia z neho robia skvelý pracovný automobil rovnako, ako spoľahlivý automobil pre cesty za športom a zábavou. Ak k spomínanej ponuke troch verzií prirátame pre verziu „Cab & Chassis“ aj možnosť individuálnych nadstavieb – od valníka, trojstranného sklápača až po napríklad pracovnú vysokozdvižnú plošinu, zistíte, že Isuzu D-MAX môže byť variabilný presne podľa želania každého záujemcu.

Ostáva nám počkať, kým sa budeme mať možnosť zoznámiť s niektorou z verzií aj v redakčnom teste, z ktorého prinesieme výsledky. Už teraz vymýšľame v redakcii, ako naložiť s potenciálom auta a kam sa s ním vyberieme, aby sme využili jeho schopnosti.

Poznámka: Tentoraz sme pokojne mohli jazdiť a o dobré fotky sa postarali profesionáli - veľkú hŕbu akčných a zaujímavých fotografií si môžete prezrieť v galérii pod článkom.

Jozef Vydra

Komentáre k článku