2015-02-23 04:00:00
Nissan Quashqai 1,5 dCi
Nissan Quashqai 1,5 dCi Tekna
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Nissan Quashqai 1,5 dCi – druhá generácia je vďaka evolúcii lepšia

Bol na začiatku áut, ktoré dostali označenie kompaktné SUV. Dnes ich je habadej aj v nižšom segmente.

„Kaškaj“ sa však stal priekopníkom a ikonou novej triedy, ktorú prakticky založil. Vyhol sa krízovému prepadu predajnosti a päť rokov sa predával stále lepšie a lepšie. Prvý Qashqai bol veľmi odvážny, ale výrazne úspešný projekt. Pri uvedení v roku 2007 tento crossover nahradil konvenčný hatchback Almera a automobilka rátala, že ročne predá 100 tisíc kusov.

Nakoniec ale bol prvý Qashqai výrazne úspešnejší, ročne sa ich predalo okolo 300 tisíc. Celkový počet vyrobených vozidiel prekročil dva milióny. Najmä po facelifte v roku 2010 záujem výrazne vzrástol a napriek ostrejšej konkurencii Nissan dokázal len v Európe ročne predávať štvrť milióna „kaškajov“. Čakalo sa, aké zmeny prinesie jeho druhá generácia. Reálne sa objavila zhruba pred rokom. My sme si ju vyskúšali na konci roka 2014.

Evolúcia dizajnu vonku aj vo vnútri

Úspech pôvodného modelu zapríčinil, že sa Nissan pri tvorbe druhej generácie modelu Qashqai snažil zachovať všetko dobré, čo vyhovovalo zákazníkom pri origináli. Cítiť zároveň evidentnú snahu posunúť dizajn na novú úroveň.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Celkovo pôsobí auto  viac dynamicky a modernejšie, hoci má s pôvodným autom viacero spoločných tvarov. Qashqai ani v prvej generácii nebol autom, ktoré by prekypovalo vnútorným priestorom. Po pár rokoch sa to snažila napraviť (sedemmiestna) verzia „+2“, no ani tá ne(vy)riešila všetko. Jej rolu teraz prebral nový väčší X-trail. Qashqai II však tiež narástol a je z neho väčšie auto. Síce nie oveľa, no je v porovnaní s predchodcom dlhší, širší a nižší, vďaka čomu sa znížil aerodynamický odpor o päť percent. Auto nepôsobí krehko, naopak subjektívne je mohutnejšie, ako v skutočnosti. Pritom klesla aj hmotnosť. Podľa verzie o 40 až 90 kilogramov napriek bohatšej výbave a lepšiemu odhlučneniu. Tichší je motor, podvozok, vďaka aerodynamike aj menší šum karosérie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zväčšenie rozmerov nebolo výrazné. Na dĺžku pribudlo 49 milimetrov, na šírku 20, strecha je nižšie o 15 milimetrov. V interiéri pre cestujúcich pribudli milimetríky nad hlavou aj pred kolenami na zadných sedadlách. Evolúcia tvarov dostala prednosť – dverové výplne majú svoju typickú jednoduchosť bez zbytočného vyumelkovania tvarov. Naopak palubnú doska sa zmenila úplne na nepoznanie. Jednoduché tvary  sa zmenili na oveľa modernejší vzhľad. Panely získali lesklú klavírovú čiernu farbu – efektnú, ale inak lapač na odtlačky. Pribudli  kvalitnejšie materiály a štandardne sa dodáva farebný displej na prístrojovom paneli (medzi kruhovými ukazovateľmi).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Moderný, útulný a iba mierne väčší interiér

Kabína pôsobí honosnejším dojmom. Moderný dizajn preberá len minimum prvkov z predchodcu a vsádza na kvalitnejšie materiály aj hodnotnejšie tvary. Qashqai poteší dobrým výhľadom. Vďaka štandardne montovanej elektronickej parkovacej brzde sa zlepšila ponuka odkladacích priestorov v centrálnom tuneli, kde je viacero priečinkov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hospodárenie s vnútorným priestorom sa značne zlepšilo, napriek karosérii o 15 mm nižšej je nad hlavou o 10 mm viac miesta. Bolo by ho podstatne viac aj pre vyšších cestujúcich, keby auto nemalo veľkoplošnú sklenenú strechu. Je to síce zaujímavá vec, ale inak jedna z tých trendovo nezmyselných, ktoré sa nedajú otvárať. Keby v aute nebola táto panoramatická „nádhera,“ mala by hlava 190 cm cestujúceho za rovnako vysokým vodičom aj malú rezervu. Teraz to bolo už na dotyk s panelom strechy. Prečo musia byť niektoré veci aj tam, kde ich nikto nepotrebuje, alebo nechce?

Pribudol aj priestor pre kolená zadných pasažierov, navyše sa na predných aj zadných sedadlách sedí veľmi pohodlne. Sedadlá v oboch radoch totiž prešli výraznou zmenou. Sú väčšie a výrazne pohodlnejšie, čo podporujú aj dlhšie sedáky. Na cestovanie v trojici na zadných sedadlách, hlavne na dlhé trasy, však radšej zabudnite. Vyrušuje aj napríklad automatický dojazd iba pre elektrické sťahovanie/vyťahovanie okna u vodiča. Niekoho by mohol mierne rušiť aj farebný „cirkus“ rôznofarebného podsvietenia (prístroje na bielo, tlačidlá na červeno, multimediálny systém na svetle modro). Mne to pomáhalo v orientácii.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batožinový priestor má základný objem 401 litrov. V porovnaní s predchodcom z neho teda prekvapujúco ubudlo. Kufor v našom prípade mal dvojitú podlahu, pod ktorou je na výšku priestor asi iba 7 cm. Zadné sedadlá sa však vďaka nej sklápajú celkom do roviny.

Pod kapotou úsporný ťahúň

Základnou dieselovou alternatívou je 4-valec 1,5 dCi v poradí už šiestej generácie s maximom 81 kW (110 k), ktorý sa objavil aj v prvom Qashqai po facelifte. Prešiel však modernizáciou s radom zlepšení, čo má za následok zníženie emisií a zvýšenie krútiaceho momentu o 20 Nm z 240 na 260 Nm. Pritom kombinovaná spotreba klesla z 5,5 na 3,8 l/100 km okrem iného aj vďaka použitiu systému Start/Stop. Kombinuje sa výlučne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a predným náhonom. Pochváliť musím asistent radenia, ktorý na rozdiel od iných ukáže aj to, že by ste mali podradiť. Nie je príliš agresívny a upozorní vás naozaj až vtedy, keď to už preháňate.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jedenapollitrový motor pôsobí v novom Qashqai celkom živo, je tichý a kultivovaný bez nejakého citeľného turboefektu. Vďaka tomu je príjemným spoločníkom na cestách. Zdá sa mi pre nový Nissan ako ideálna kombinácia obstarávacej ceny, dynamiky a spotreby. Na cestách mimo mesta som dosiahol priemernú spotrebu menej ako 4 l na 100 km, výrobca pre tento režim uvádza hodnotu len 3,6 litra. Svoju úlohu v tom určite zohráva aj zlepšená aerodynamika (súčiniteľ odporu 0,32 a aktívne klapky v maske chladiča) a nízka hmotnosť, takto motorizovaný Qashqai váži v základnej výbave len 1315 kg. Dlhodobá jazda na hranici diaľničného maxima a miestami po snehom zaviatej vozovke urobila celkovú priemernú spotrebu 5,8 litra na 100 km. V meste sa apetít motora ustálil tesne nad 5 litrov.

Jednoduchšia konštrukcia podvozka neprekáža

Qashqai stojí na novej modulárnej platforme CMF, ktorú v budúcnosti využije celý rad Nissanov a Renaultov. Nová konštrukcia je ľahšia a minimálne v jednom ohľade jednoduchšia: Qashqai okrem najsilnejšej dieselovej verzie, ktorá je jediná možná s pohonom 4x4, vymenil zadnú viacprvkovú nápravu za vlečenú. Z hľadiska jazdy to ale neprináša žiadne nevýhody, naopak crossover od Nissanu prekvapil komfortom tlmenia. V najvyššej výbave Tekna síce jazdí štandardne na pneumatikách 225/45 R 19, my sme však mali obuté zimné s rozmerom 215/55 R18, kde sa nekomfort z rozbitých ciest prejavoval ešte menej.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jednoduchá neznamená zlá, skôr naopak...

Qashqai II tak síce zostal verný jednoduchej zadnej náprave, no neduhy tohto riešenia sa podarilo konštruktérom slušne potlačiť. V zákrutách vie SUV napriek svojej vyššej stavbe svedomito podržať stopu. Vie vyhovieť aj dynamickým chúťkam väčšiny bežných vodičov za volantom a veľmi dobre drží stopu aj pri vyšších rýchlostiach na diaľnici.

Akustické ruchy od podvozka sa do kabíny neprenášajú a otrasy na nerovnostiach sú potlačené na minimum vďaka nasadeniu kvalitných dvojpiestikových tlmičov. Toto riešenie Nissan „odkukal“ od svojej prémiovej značky, kde sa objavilo zatiaľ iba v Infiniti M. Ovládateľnosť aute je tiež na vysokej úrovni, naladenie podvozku skvele korešponduje s univerzálnym charakterom auta. V zákrutách pomáha systém Active Trace Control, ktorý pribrzďovaním kolies predchádza nedotáčavosti. Na terénnych vlnách by mal pomáhať systém Active Ride Control, v tomto prípade pribrzďovanie kolies vyrovnáva pozdĺžne kmity karosérie. Toto sa mi nepodarilo aktivovať, ani spozorovať. Asi máme fakt dobré cesty...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Druhá generácia má šancu predbehnúť predchodcu

Druhá generácia kompaktného SUV disponuje niekoľkými technologickými novinkami. Najvyššia z troch výbav Tekna už má v sériovom balíku úplne všetkých asistentov, za nič netreba priplácať. V praxi som mal možnosť vyskúšať rozpoznávanie dopravných značiek. Čítalo spoľahlivo značky aj v ostrom protisvetle zapadajúceho slnka a spoľahlivo identifikovalo aj to, čo som nevidel. Ocenil som tiež asistenta na udržiavanie jazdných pruhov, ktorý (na rozdiel od podobných systémov iných značiek) nie je priveľmi „džentlmenský“ a prehnane bojazlivý. Preto nevyžaduje zapínať smerovku dlho pred priblížením sa k čiare. No mal smolu na zasnežených cestách – keď bolo všetko biele, logicky nefungoval. Naopak, zasnežené cesty neprekážali kolíznemu systému s automatickým núdzovým brzdením, parkovacím senzorom, či parkovaciemu asistentovi. Potešil ma systém štyroch kamier s virtuálnym zobrazením okolia vozidla „z vtáčej perspektívy.“ 7 palcový displej je kvalitný s dobrým rozlíšením napríklad navigácie. Určite by sa však hodilo, aby na ňom zobrazovali vonkajšie kamery ostrejší obraz s vyšším rozlíšením.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zhodnotenie

Japonská automobilka verí, že sa druhej generácii podarí minimálne zopakovať úspešnosť predchodcu. Nemám veľa výhrad, prečo tomu neveriť. Nissan druhou generáciou posunul úspešný model do vyššieho levelu a vymazal tak sedemročný rozdiel medzi dvoma generáciami bez toho, aby sa nový model ideovo vzdialil od originálu. Nový Qashqai stavia na podobný recept, ako jeho predchodca: dobre vyzerá, má slušnú výbavu a pritom nižšie ceny, priemerné miesto v interiéri a dobrý (skúšaný) motor. Ak túžite po crossoveri do mesta a raz za čas sa potrebujete dostať niekam mimo asfaltových ciest, môže byť práve Qashqai dobrou voľbou. Presvedčil, že aj s pohonom iba prednej nápravy vás dopraví bezpečne tam, kam potrebujete.

Technické údaje

Model: Nissan Qashqai 1,5 dCi Tekna
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 461
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 81/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 260/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,2/3,6/3,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4380/1806/1590
Rázvor náprav (mm): 2646
Objem batožinového priestoru (l): 401
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1481
Užitočná hmotnosť (kg): 545
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R18
Základná cenníková cena modelu: od 17 990 €
Základná akčná cena modelu: 16 390 €
Základná cena verzie: 20 090 €
Cena testovaného vozidla: 28 170 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku