2014-12-29 04:35:00
BMW X3 2,0d xDrive
BMW X3 2,0d xDrive 190 k
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X3 2,0d xDrive – X3 narástla a takmer dospela. Je to lacnejšia X5-ťka?

Druhá generácia modelu X3 oproti predchodcovi výrazne narástla. Nedávno absolvovala facelift. X5 ju má za pätami.

Už v roku 2010, keď druhá generácia modelu X3 prišla, bolo jasné, že si model poriadne fúkol do prsta a narástol až takmer na úroveň prvej generácie modelu X5.

X5-ťka je pre X3 jednoznačným vzorom a po facelifte je spojenie dvoch modelov ešte výraznejšie. Aj keď ich stojac vedľa seba rýchlo rozoznáte, bez označenia modelu je to v premávke a na parkoviskách ťažšie.

Očividne ide o úmysel. Každý kto si kúpi X3 sa isto neurazí ak sa ho spýtajú, či má X5. Aj keď sú modely podobné, predsa sú iné, a to hlavne v cenníku.

Prvá generácia modelu X3 bola tak trochu krokom do prázdna. Aj keď si Bavori premiéru v segmente SUV (SAV) už úspešne odbili s modelom X5, vytvoriť menšiu a lacnejšiu alternatívu vyžadovalo veľkú dávku snahy.

Cena predsa mala byť nižšia, auto malo byť menšie a hlavne, malo to byť pravé, alebo čo „najpravšie“ BMW... A tak vzniklo auto, ktoré malo podvozok z radu 3, dizajn uväznený medzi trojkovým radom a modelom X5, náhon na zadné kolesá, športovo tvrdý podvozok a dosť chudobnú základnú výbavu. V porovnaní s X5-ťkou to bol veľmi chudobný príbuzný a BMW-čku sa až postupom času podarilo zistiť čo by vlastne zákazníci od kompaktnejšieho SUV vlastne chceli. A z tejto vedomosti čerpá dodnes.

Zdroj: Ján Hargaš

Zistili, že zákazníci viac ako po istote v zákrutách a športovej jazde túžia po pohodlnej „menšej a lacnejšej“ X5-ťke. Napriek zdanlivo negatívnemu hodnoteniu prvej generácie modelu X3 je to dobre urobené auto, aj keď je jej terén cudzí a podvozok je dosť tvrdý.

Druhá generácia tak smerovala presne k túžbe zákazníkov – menšia, lacnejšia X5-ťka, priemerne veľké SUV s puncom BMW luxusu. Filozofia sa úplne zmenila a zo športovo ladeného SUV s vysokým posedom sa stalo komfortné prenášadlo s ešte vyšším posedom a s luxusnejším dizajnom. Predchádzajúcu úlohu modelu X3 čiastočne prebral model X1, ktorý má samozrejme aj iné úlohy.

Vyskúšali sme faceliftovaný model druhej generácie X3 s pravdepodobne najobľúbenejšou motorizáciou 2,0d, automatickou prevodovkou a pohonom 4x4 xDrive.

X3 sa skutočne veľmi ponáša na svojho väčšieho súrodenca X5 a v súčasnosti nie je ťažké pomýliť si ju aj s menšou X1-tkou. Oproti nej je však vyššia, väčšia a aj výrazne pohodlnejšia.

Prvý dojem

Keď sa na X3-jku pozeráte viac a viac, nachádzate odlišnosti a znaky, ktoré ju od súrodencov ľahko odlíšia. V prvom rade pôsobí subtílnejšie ako X5, je vyššia ako X1, má mierne odlišnú zadnú časť a svetlá.

Najmä od X5-ťky je pri detailnejšom obzeraní ozaj menej „nabúchaná.“ Užšie sú stĺpiky, je kratšia a zdá sa mať vyrovnanejšie rozmery. Kukuč auta je však drsný a príplatková strieborná mriežka chladiča sa k autu veľmi hodí (xLine).

Zdroj: Ján Hargaš

Model mal zakúpené LED svetlá, ktorých účinok je okúzľujúci. V porovnaní s halogénmi svietia tak, akoby vedľa vás stálo ďalších päť áut a ani inak veľmi dobré xenóny sa na intenzitu svetla, jeho čistotu a teplotu skrátka nechytajú. Keď v noci stlačíte blinker, jeho odraz je vidieť na informačných tabulách stovky metrov pred vami. Diaľkové svetlá tiež nemajú konkurenciu a výborné je, že sa snažia nikoho neoslepiť. Je to, akoby ste pred sebou nosili instantné denné svetlo. Reakcie vodiča sú rýchlejšie a dohľad je omnoho väčší, čo zvyšuje pocit bezpečia.

Prvý dojem vo vnútri je typicky bavorský. Macatý volant, kožené sedadlá, klasická palubná doska, vzhľad stredového tunela, prevodovky a po nástupe do vozidla typická aróma nového BMW.

Po nasadnutí rýchlo zistíte, že sedíte skutočne vysoko a veľa na tom nezmení ani posunutie sedadla nižšie. Namiesto elektrického posúvania máte v rukách pevné plastové páčky a elektricky môžete ovládať maximálne veľkosť bočných stien sedadla.

Bleskovo zistíte akým spôsobom sa zväčšujú – ako balón. Je to jednak vidieť a tiež počujete ako z nich uniká vzduch, keď „vaky“ na bokoch sedadla zmenšujete. Nikdy som sa nad touto funkcionalitou nezamýšľal a až v tomto aute som si túto činnosť uvedomoval. Sedadlo sa však dá nastaviť do všetkých smerov podobne ako to elektricky nastaviteľné. Nechýba ani nastavovanie bedrovej opierky.

Posed za volantom je komfortný, takmer nie je čo vytknúť. Pozícia za volantom sa hľadá ľahko, lakte si môžu pokojne sadnúť na lakťové opierky, volant je kožený, multifunkčný, no trošku tvrdý. Kolenom pri mojej dosť špecifickej polohe za volantom „dočiahnem“ na palubnú dosku. Plast je tam však príkladne mäkčený tak ako celá palubovka a prípadný kontakt nebude vadiť.

Interiér

Rozdiel medzi prvou a druhou generáciou je rovnako badateľný zvonka i zvnútra. Auto vôbec netrpí na nedostatok miesta, bez problémov sa v ňom odvezú štyria dospelí chlapi na dlhšiu trasu (vyskúšané) a pomestili by sa aj piati. Vzadu je miesta na kolená na rozdávanie a ak vodič vyslovene neleží a svoje pštrosie hnáty nepotrebuje mať narovnané, priestor nebude problémom.

Zdroj: Ján Hargaš

Priestranný je aj kufor. 550 litrov nie je žiadne klamstvo a postačuje aj náročnejším. Poteší dvojité dno s možnosťou odložiť si menšie veci pod „dekel.“ V prípade sklopenia zadných operadiel nastane úplná rovina s obsahom až 1600 litrov.

Testovaný model bol vybavený elektrickým ovládaním kufra. Na veku je okrem tlačidla na uzavretie aj tlačidlo na uzamknutie auta. Všetky dvere sa po stlačení tlačidla okamžite zamknú a po dovretí kufra sa zamkne aj ten a aktivuje sa alarm. Skvelé je, že takto zamknúť auto sa vám nepodarí, ak ste si zabudli kľúč v kabíne. Predídete tak prípadnému vymknutiu sa.

Vozidlo malo dokúpený navigačný systém Professional, ktorý bezpečne patrí k tomu najlepšiemu na trhu. V spolupráci s head-up displejom sa len ťažko stratíte, či netrafíte správnu odbočku. Práca s navigáciou je jednoduchá, intuitívna a ovládanie cez joypad je skvelé. Navyše je navigácia veľmi presná a málokedy sa vás pokúsi zmiasť nepresným údajom o vzdialenosti k odbočke - napr.

Motor a prevodovka

V ostatnom čase som mal možnosť jazdiť na dvoch faceliftovaných modeloch X3. Jeden bol vybavený naftovým šesťvalcom 3,0d, a druhý štvorvalcom 2,0d. Neubránim sa tak istému porovnávaniu.

Testovaný model mal k dispozícii silnejšiu dvojlitrovú motorizáciu s výkonom 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min a s krútiacim momentom 400 Nm pri 1750 Nm. Motor úplne postačuje potrebám tohto auta. Vie vás pekne nakopať pri zrýchľovaní zo stoja, či z mestských rýchlostí na tie diaľničné, vie jazdiť úsporne a s veľkou X3-jkou sa nijak zvlášť netrápi.

Zdroj: Ján Hargaš

Matematika však nepustí a šesť je vždy viac ako štyri. Radový šesťvalec od BMW je TOP medzi naftovými motormi a lepší, dynamickejší a kultivovanejší nafťák jednoducho ťažko nájdete.

Paradoxne si naftový trojliter žiada model X3 viac ako model X5. V X5-ťke so štvorvalcom (ale s vyšším výkonom) mi nič nevadilo, dynamika bola akurát, kultivovanosť výborná. Iste, šesťvalec k X5-ťke pasuje lepšie, ale štyri valce vystačia bez problémov. V X3 je naftový štvorvalec tiež dobrý (v porovnaní s konkurentami výborný) ale v X5-tke je štvorvalec skrátka lepšie utlmený a pocitovo kultivovanejší. X3 tak dopláca na nižšiu cenu. Motor viac počuť ako v X5-ťke, pri sústredení sa na to, cítiť i veľmi jemné vibrácie. So šesťvalcom nič také necítiť.

Akoby si tak X3-jka pýtala šesťvalec. Vďaka nemu sa stáva lepším a kultivovanejším autom komfortom siahajúcim na úroveň X5-ťky.

Testovaná X3 mala svoj štvorvalec spojený s osemstupňovou prevodovkou od ZF ku ktorej tiež nemám čo dodať. Patrí k aktuálnym vrcholom medzi prevodovkami, netrhá, neváha, radí výborne. Spolupráca s dvojlitrom však trošku zaostáva ak to porovnám pri spojení tejto prevodovky so šesťvalcom. Nižšia kultivovanosť menšieho motora sa podpisuje aj pod kultivovanosť radenia. Síce je stále na vysokej úrovni, cítiť ho viac ako v X5-ťke. Prevodovka síce je nastavená na potreby štvorvalca a neradí tak ako pri šesťvalci na úrovni sotva 1100 ot/min. Ale ani 1350 ot/min nie je ešte dosť, aby motor pár okamihov nedunel, ak potrebujete merne zrýchliť (pri výraznejšom stlačení akcelerátora prevodovka pochopiteľne podradí). Stačilo by radiť o 50 ot/min vyššie a nie je čo vytýkať (lenže to by asi nevyhovovalo emisiám?). Nemožno však povedať, že by prevodovka motor trápila a znižovala mu výdrž. Pri BMW však auto hodnotíte prísnejšie ako pri bežnejších značkách.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Dvojliter je v porovnaní s trojlitrom síce slabší a menej kultivovaný, je však úspornejší. Rozdiel sa pohybuje v priemere na úrovni 0,7 až 1,1 litra nafty na 100 km. Zatiaľ čo so štvorvalcom jazdím v meste za 8 litrov, so šesťvalcom za 8,7. Spotreba by bola o pár deci v oboch prípadoch nižšia ale odmietam motory trápiť štart-stop systémom.

Mimo mesta klesá pri pohodlnej ale dynamickej jazde spotreba s motorom 2,0d o viac ako liter. Pri troche snahy dokážete priemer stlačiť až ku 6-tim litrom. Diaľnica si tradične vypýta približne toľko ako mesto. Pri 110 km/h to je takmer rovných 7 litrov, rýchlosť medzi 130-140 km/h už je za 8 a tvrdošijných 140 (a občas viac) je za 8,1 až 8,7 podľa podmienok, čo je slušné. 3,0d by bola na rovnakej úrovni. To čo získava vyšším výkonom stráca počtom valcov (v meste). So šesťvalcom som mohol zavítať aj na rakúsku diaľnicu a tam stálo neúprosných 150 km/h vyše 10 litrov nafty. Aerodynamický odpor a hmotnosť skrátka neoklameš...

Jazda

Jazda s X3-jkou je pohodlná, auto nemá problém odfiltrovať väčšinu dier a nerovností na cestách, tie väčšie pochopiteľne zamávajú celým autom, ale bez akéhokoľvek náznaku vŕzgania, či nebodaj krútenia konštrukcie. Tá je veľmi tuhá, čo potvrdzujú aj crash testy ako v EÚ tak v USA.

Vplyvom vyššie položeného ťažiska s autom nemôžete robiť to, čo s trojkovým, či päťkovým bavorom, ale nikto normálny by niečo také ani nechcel. Auto presvedčivo drží stopu a v prípade vyššej nájazdovej rýchlosti v mokrej zákrute sa správa neutrálne aj napriek prešmykovaniu predných pneumatík. Vďaka xDrive a prioritnému pohonu zadných kolies zvládalo zákruty (tie isté v tých istých podmienkach) na mokre lepšie ako rodinný kombík, či hatchback s predným náhonom. Stabilita vozidla je veľmi veľká a nenechá sa len tak niečím rozkývať.

K prirodzenosti takého veľkého auta patrí ťažkopádnosť a „obrie“ pocity, ktoré sú ešte podporené vysokým posedom vodiča. Pocit z X5-ťky, ktorý by sa dal označiť aj ako: rozdeľuj a panuj tak zaručene nadobudnete aj v X3.

Zdroj: Ján Hargaš

Záver

X3 je veľmi dobré stredne veľké SUV s ideálnymi parametrami, vysokým posedom, pocitom bezpečnosti a nadvlády. Jazdí veľmi dobre a pritom je stále pohodlné. Síce vám pri dlhšom spolužití padne do očí zopár lacnejších riešení v porovnaní s X5, auto ich výborne kamufluje a úlohu lacnejšej a menšej X5-ťky hrá veľmi dobre. Kvalita výroby však za klasickým Bavorom z Nemecka, i za X5-ťkou zaostáva. V oboch nových X3-jkách bol problém s prešitím kože na prednom sedadle. Konkrétne išlo o vysúvaciu stehennú opierku. Verím, že je to problém nábehu výroby, pri kúpe si však sedadlá treba obzrieť.

Pri výbere motorizácie by som sa ťažko rozhodoval medzi štvor a šesťvalcom a neviem predpovedať ako by som sa rozhodol. K X3-jke však predsa len lepšie sedí štvorvalec. Ak si totiž môžete dovoliť šesťvalec, môžete si dovoliť aj X5 a... a cena sa už naráta. Skrátka X3 s danou motorizáciou a automatom je veľmi dobrá voľba, ktorou nič nepokazíte. Zaujímavé by bolo spojenie s manuálom. To pri X1-tke nie je práve pohodlné, ale X3 by si s touto výzvou mohla poradiť lepšie.

Technické údaje

Model: BMW X3 2,0d xDrive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 140/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 - 2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/5,0/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4657/1881/1661
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 550/1600
Objem palivovej nádrže (l): 67
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1805
Užitočná hmotnosť (kg): 620
Rozmer pneumatík: 245/45 R19
Základná cenníková cena modelu: od 37 600 €
   
Základná cena verzie: 41 700 €
Cena testovaného vozidla: 67 856 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku