2013-06-27 14:30:00
Ford B-MAX je vozidlo
Ford B-MAX je vozidlo z kategórie najmenších rodinných vanov postavený na báze Fiesty.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Ford B-MAX 1,5 TDCi – príjemné prekvapenie v kategórii

Van z kategórie najmenších prišiel bez stredného stĺpika dverí. Žiadna chyba, ale zámer automobilky priniesť niečo celkom nové.

Konkurencia má iba niečo podobné, ale jedenapolmetrový otvor po otvorení predných dverí a odsunutí zadných nikto. V tom je B-MAX naozaj prvý a svetový. Konštruktéri vyvíjali bezstĺpikovú konštrukciu tri roky, kým ju pustili do sveta. Že prostredný stĺpik nechýba, potvrdili aj testy EuroNCAP, kde Ford B-MAX obstál so cťou a s plným počtom piatich hviezdičiek. Prístup k zadným sedadlám je tak naozaj veľmi dobrý. Integrovaný B-stĺpik je dobre zamaskovaný a otvára sa spolu s dverami.

Pozerať sa na B-MAX z boku je príjemnejšie, ako hľadať niečo výnimočné pri pohľade zozadu. Postaviť totiž priestranný rodinný minivan na pôdoryse Fiesty totiž nie je možné bez istých ústupkov v estetike stvárnenia tejto partie auta. Prečo ale dizajnéri uštedrili najmenšiemu „Maxovi“ také malé svetlá, brzdové (spolu s koncovými), aj smerové, to fakt neviem. proporčne to ešte ujde, ale funkčne sú fakt poddimenzované.

Kam zmizol B-stĺpik?

Ak pri pohľade na otvorené dvere premýšľate, kam sa podel B-stĺpik, je šikovne schovaný v prednej hrane zadných posuvných dverí. K pevnosti vozidla prispeli aj masívne prahy a upravené predné dvere. Keď je auto zatvorené, je pevnosť dostatočná, trocha sa objaví mierne krúteniu karosérie pri extrémnom namáhaní (výjazd na vysoký obrubník a podobne).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci aj najmenší Max pokračuje v trende Forda zmäkčovať podvozok smerom ku komfortu, kde dokáže odfiltrovať aj väčšie nerovnosti, vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie a pre požiadavky na potrebnú stabilitu pri zvýšenom ťažisku, je dostatočne tvrdý a prispieva karosérii k „zaberačke“. Ako to bude po najazdení vyše 100 000 kilometrov neviem posúdiť. Auto nemalo počas skúšania ani desatinu toho.

Interiér je – fordovský

Všade je množstvo odkladacích priestorov na fľaše, poháre, na mobil aj peňaženku. Viac sa myslelo na cestujúcich na zadných sedadlách, majú miesto nielen na fľašu, ale aj sieťku na odkladanie drobností. Zadné dvere sa dajú otvárať nezávisle od predných, takže cestujúci zozadu nemusia čakať na predných, kým vystúpia. Za vodičom s výškou 190 cm sa zmestí rovnako urastený spolucestujúci. V tejto kategórii basketbalistov už veľa miesta na kolená nezostane, ale stále si ich neotlačia. Na šírku je to však horšie. B-MAX uvezie vzadu dvoch dospelých, tretí sa, pri najlepšej vôli asi nezmestí. Na 123 cm vnútornej šírky by to museli byť asi traja Somálčania, alebo Keňania, aj to si nie som istý.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Skvelá je hlavne variabilita zadnej časti, kde sa zadné sedadlá dajú sklopiť pohybom jednej ruky. Pri sklopení sedadiel poklesnú sedáky a vytvorí sa tak rovná ložná plocha. A keď preklopíte vpred operadlo spolujazdca, odveziete v interiéri predmety dlhé až 230 centimetrov. Batožinový priestor je delený, pod podlahou skryjete množstvo menších drobností. Objem je ale menší, ako by ste asi čakali. Má iba 304 litrov. Prístrojovka – to je dilema. Komu sa páči Fiesta, alebo na druhom konci Kuga, nemá problém. Len sa mi zdá, že na malé auto je tých všetkých ovládačov a tlačidiel trocha veľa, čo vo väčšom C-MAXe toľko neprekážalo. Aj Ford sa uchýlil k jednému z najhorších úsporných opatrení, keď nemontuje ukazovateľ teploty motora. V rámci budúceho faceliftu okrem väčších zadných smeroviek navrhujem premiestniť bližšie k sebe aj šípky ukazovateľov smeroviek v „budíkoch“ pred vodičom. A ešte trocha upraviť kryt nad displejom autorádia: vyšším šoférom zakrýva jeho okraj vrchný riadok zobrazovača. Ešte pozor na to, že rozsvietené denné LED svetlá neznamenajú automatické zapnutie hlavných a zadných svetiel. Zvyknite si ešte u Forda na zmenené ovládanie stieračov a palubného počítača, ten sa ovláda tlačidlami na páčke vľavo, stierače na páčke vpravo majú svojskú logiku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Určite k tým zaujímavejším a hlavne užitočným prvkom patrí autorádio s integrovaným systémom Ford SYNC. Obsahuje niekoľko funkcií. Keď cez Bluetooth pripojíte telefón, systém sa hneď opýta, či chcete preniesť aj kontakty. Môžete, ale nemusíte to urobiť. V jednom aj druhom prípade budete môcť telefonovať pohodlne bez držania telefónu pri uchu. Iné riešenia znamenajú po vypnutí motora stratu spojenia s telefónom a nutnosť spárovať ho znova. Systém SYNC si však váš telefón pamätá a nájde vždy, má zapnutý Bluetooth. Pomáha aj ovládať hudobné prehrávače. Dôležitá je jeho funkcia núdzového volania. Pri nehode, ak sa aktivujú airbagy, alebo sa núdzovo odpojí palivové čerpadlo, systém cez GPS vyhodnotí vašu polohu a automaticky zavolá na núdzovú linku 112. Tam vás spojí s operátorom, alebo samostatne oznámi, že sa stala nehoda a kde presne ste.

Menší objem, menší výkon, ale stačí

Motor 1,5 TDCi vychádza z motora 1,6 TDCi, zníženie objemu sa dosiahlo zmenšením priemeru valcov z pôvodných 75 na 73,5 mm. Zostal zachovaný pôvodný zdvih 88,3 mm. To je hlavný dôvod mimoriadnej pružnosti. Aj keď sú vysokozdvihové motory pružné, nechce sa im veľmi do otáčok. Tento motor je však turbodiesel, ktorý sa dá vytočiť aj nad 4000 otáčok. Červené pole otáčkomera sa začína pri 4500 ot./min., pričom ťah nepoľavuje ani tam. Maximálne otáčky motora sú 5000 ot./min. Drobné zaváhanie pri 3500 otáčkach bežný vodič nepostrehne. Nečakaná ochota vo vyšších otáčkach nie je v protiklade s príkladným záťahom naspodku. Naopak, motor veľmi spontánne reaguje na plynový pedál hneď nad voľnobežnou hodnotou. Tým výrazne pripomína motory, ktoré plnili emisnú normu Euro 3. Nemá štart/stop systém, čomu som bol celkom rád, aspoň sa tak odmení vyššou životnosťou a spoľahlivosťou. Celé správanie agregátu sa prejavuje aj na striedmom apetíte auta.

Päťstupňová prevodovka je tak akurát

Nadpriemerná pružnosť motora harmonizuje s s odstupňovaním manuálnej päťstupňovej prevodovky Getrag. Na štvorku sa však po meste 50 kilometrovou rýchlosťou veľmi presúvať nebudete, motor je už s približne 1200 ot/min. ľahko podtočený. Lepšie je podradiť na tretí stupeň, keď má 1700 otáčok. Pri rýchlosti 90 km/h a zaradenom piatom rýchlostnom stupni má 1800 otáčok, ak potrebujete ľahší prevod, pri podradení do trojky sa motor dostane na 3200 ot./min. Pri tempe 130 km/h je to 2600 otáčok na päťku, alebo 3300 na štvorku. Motor svojim charakterom a pružnosťou pripomína oveľa objemnejšie motory. Okrem toho je aj ukážkovo úsporný. V meste si podľa jazdného štýlu potiahol 5,5 – 6,0 l/100 km, na diaľničnom obchvate mesta som ho dotlačil na 15 kilometrovom úseku až pod 4 litre! Okresné cesty si vyžiadali približne 5,9 a diaľničné maximálne tempo si odlialo z nádrže 5,6 l/100 km. Kompletná priemerná spotreba na zhruba 600 odjazdených kilometrov sa zastavila na čísle 5,0!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrý podvozok aj na zlé cesty

Ford B-Max ukázal svoje kvality aj na rozbitom povrchu. Podvozok je tichý a tlmiče zadnej nápravy upevnené až na konci ramien príkladne filtrovali nerovnosti, pritom auto „nevrtelo zadkom“, ani ho nenadhadzovalo. Dokonca aj pri rýchlej zmene smeru a prenose ťažiska držal B-MAX na ceste veľmi dobre... Pneumatiky si už občas zapískali, pritom zadná náprava je jednoduchá s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou. Na čo celkom nestačil, to boli veľké diery, tam ž dal o sebe vedieť. No vzhľadom na zameranie a celkovú veľkosť auta jazdí skutočne výnimočne. Teda presnejšie ako Ford, lebo tento parameter má značka v modrom ovále „zmáknutý“ naozaj dobre. Inžinieri asi vedia, čo robia, lebo podvozok si ma získal.

Predčil očakávanie, niekde viac, inde menej

Ford B-MAX nie je žiadna dizajnová modla. Vzhľadom síce neohúri, ale je to normálne malé MPV. Jazdí však naozaj výborne. Týmto parametrom patrí k najlepším malým rodinným vanom. Je obratný, s malým polomerom otáčania, pri dynamickej jazde stabilný. Patrí mu niekoľko plusov aj v za zladenie plynu a spojky, jazdu v nízkych otáčkach, či za odstupňovanie prevodovky.  Trocha nám vyrazil dych motor 1,5 TDCi. Na prvý pokus málo výkonný a trocha lenivý. Po dobrom zábehu by to mohlo byť s dynamikou lepšie. No čím vás uzemní, je jeho pružnosť (stačí 5 stupňová prevodovka), nízka spotreba a zároveň aj dosť tichý prejav. Pre rodiny s dvoma deťmi, alebo pre seniorov je to auto akurát.  Nezabudnite naň, ak hľadáte malý rodinný van. Veď za svoje peniaze dostanete asi najkvalitnejšie malé MPV s výbornými jazdnými vlastnosťami, sedením vo vyššej pozícii, pohodlným nastupovaním, veľkým vnútorným priestorom, sklápaním operadla spolujazdca, pomerne slušne veľkým kufrom ale najmä s veľkým nakladacím , či nastupovacím otvorom. A taký veru nemá žiadny konkurent.

Poznámka na záver:

Predsa som našiel ešte jednu cieľovú skupinu  zákazníkov. Vzhľadom na špecifické otváranie dverí je auto ako stvorené pre horšie sa pohybujúcich ľudí a vozičkárov. Nasadnúť, zložiť a vytiahnuť vozík za seba je pri absencii stredného stĺpika podstatne jednoduchšie.

Technické údaje

Model: Ford B-MAX 1,5 TDCi Duratorq, Spirit X
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 55/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 185/1700
Maximálna rýchlosť (km/h): 157
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 16,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,8/3,8/4,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4077/1751/1604
Rázvor náprav (mm): 2489
Objem batožinového priestoru (l): 304/1372
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1307
Užitočná hmotnosť (kg): 470
Rozmer pneumatík: 195/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: od 13 990 €
Základná akciová cena modelu: 12 990 €
Základná cena verzie: 15 490 €
Cena testovaného vozidla: 16 190 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku