2024-01-29 13:30:00
Porsche Macan EV 24
Porsche Macan EV 24
Zdroj: Porsche

Nová generácia modelu Porsche Macan. Elektromobil špecifických tvarov

Pre kyberbezpečnosť končí spaľovací Macan, nahradí ho električka

Správy o nových pravidlách pre kyberbezpečnosť automobilov ste už určite počuli. Môžu za koniec niektorých modelov, hlavne tých menších. Ale nie je to všetko. Končí aj Porsche Macan so spaľovacími agregátmi. Nahradí ho elektrická verzia. Prečo? Lebo platforma, na ktorej bol pôvodný Macan postavený je už relatívne stará a nedá sa prispôsobiť požiadavkám týchto smerníc. Elektromobil je pritom úplne nový a bude nástupcom viac než dôstojným.

Ak by ste sa pozreli na dizajn nového Porsche Macan EV, tak by bolo jasné, že línie sú vylepšeným tých, ktorými disponoval už pôvodný model. Do celého mixu tvarov pridáva novinka detaily z prvého elektrického Porsche Taycan. S ním bude mať novinka viacero paralel celkovo. Nové Porsche Macan EV prináša presne tie tvary, ktoré by ste od nástupcu toho pôvodného očakávali. Má veľké kolesá, má podobný tvár karosérie, ktorý je skôr SUV kupé, ako vlastne samotné SUV, ale pritom dáva dostatočný dôraz na praktickosť. Veď má až dva kufre. Jeden si našiel miesto aj Podkapotou. Dáte do neho ale maximálne káble. Porsche sa podarilo dosiahnuť koeficient odporu vzduchu 0,25, čo je pri takto veľkom vozidle celkom šokujúco dobrý údaj. Šokujúco vyzerá aj samotný Macan, vidieť že veľkú časť dizajnu má na svedomí práve aerodynamika.

Zdroj: Porsche

Interiér novinky nesie črty podobné modernizovaným verziám modelu Panamera a Cayenne. Čítate správne, nová Panamera nie je nová, je to facelift, aj keď hĺbkový. O opaku nepresvedčí ani Porsche so svojimi tvrdeniami. V Macane EV sú rovnako 3 displeje, štartovanie tlačidlo naľavo pod volantom, volant je zase zhodný s tým, čo je teraz trend v automobilke a má klasické tlačidlá a v strede zostal panel na ovládanie klimatizácie a koliesko na ovládanie autorádia. V strede pod displejom. Všetko je presne tam, kde by malo byť. A aj napriek elektrickému pohonu je vlastne Macan zvnútra veľmi konzervatívnym autom.

Porsche predstavilo nový model na platforme Premium Platform Electric, ktorú využije aj budúce Audi A6 a dokonca aj Audi Q6. Je to platforma využívajúca až 800 V. Výhoda takéhoto vysokého čísla prichádza ak nájdete podobne funkčný nabíjací stojan. Vtedy môžete využiť výkon nabíjania až 270 kW. Prvú 800 V architektúru pritom použilo Porsche Taycan a ostatní sa pripojili až neskôr. Ak nájdete stojan s polovičným napätím, tak zvládnete nabíjať tiež celkom rýchlo, ale zatiaľ nešpecifikovaným výkonom. Zaujímavé je ale, že batéria s 12 modulmi sa pri takomto nabíjaní tvári ako dve menšie sústavy, čo má zvyšovať výkon nabíjania.

Samotná batéria bude mať kapacitu 100 kWh, z čoho využiteľných bude 95 kWh. O presných dojazdoch a spotrebách zatiaľ Porsche neinformuje, ale informuje o tom, že hneď na začiatok ponúkne dve verzie elektrického modelu Macan. Tá základnejšia bude mať označenie Macan 4 a prinesie výkon 300 kW (408 k) a krútiaci moment 650 Nm. Na stovke by mala byť táto alternatíva za menej ako 5 sekúnd a maximálna rýchlosť bude obmedzená na 220 km/h. Druhou možnosťou v ponuke bude zase Macan Turbo. Ak budete hľadať reálne turbo v pohonnej sústave, tak márne, Porsche takto šialene označuje aj modely Taycan. Porsche Macan Turbo EV prinesie výkon až 464 kW (650 k) a krútiaci moment závratných 1 130 Nm. Stovka by mala byť na rýchlomeri za menej ako 3,5 sekundy a maximum bude obmedzené na 260 km/h.

V oboch prípadoch Porsche siahlo po dvoch elektrických motorov, pričom ten zadný otočilo o 180° kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Veď Porsche by malo mať viac hmotnosti smerovanej na zadnú nápravu, ak sa chce dostať ovládaním aspoň o kúsok bližšie ku modelom 911.

Novinka bude mať nezávisle zavesene všetkých kolies, pričom zadná náprava má za príplatok možnosť natáčania až o 5 stupňov. Je to taká klasika s natáčaním v smere jazdy vo vyšších rýchlostiach, čo zlepšuje stabilitu kvôli dočasnému predĺženiu rázvoru, ale dokáže tiež natáčanie opačným smerom pre zlepšenie manévrovania v nízkych rýchlostiach. Štandardom pre tento model bude aj aktívny adaptívny podvozok PASM.

No a aký je osud pôvodného Porsche Macan? Až prekvapivé je, že kyberbezpečnosťou už sa, zatiaľ, zaoberá iba Európa a EU. Je to celkom logické, vzhľadom na rozširujúci sa počet pripojených vozidiel schopných spracúvať signály cez diaľkové ovládania. V Amerike ale takúto legislatívu nemajú a tam bude Porsche Macan stále dostupné vo svojej 10-ročnej fáze spaľovacíh motorov. Možno ešte získa nejakú modernizáciu a tým sa môže stať jedným z najdlhšie predávaných novodobých vozidiel. Možno sa bude predávať dlhšie ako pôvodné Mitsubishi ASX pred zásahom automobilky Renault.


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Porsche

Komentáre k článku


Stream naživo