2023-09-28 12:07:00
Mercedes-AMG GLC 63 Performance
Mercedes-AMG GLC 63 Performance Coupe
Zdroj: Mercedes

Je tu nový Mercedes-AMG GLC 63 COUPE. Pozrite na ten zadok! Vyzerá lepšie ako SUV?

Mercedes práve predstavil nový športový variant novej generácie GLC Coupe. Je krajší ako SUV? Dajte vedieť v ankete pod článkom.

Mercedes ešte pred prázdninami predstavil výkonovo orientované verzie modelu GLC SUV. Základné AMG pre tento rad sa opäť volá 43, kým vrcholná verzia má označenie 63. V oboch prípadoch sú to však štvorvalce. Najväčší rozdiel medzi nimi je v intenzite pomoci elektromotorom. To isté platí aj Coupe, ktoré sa predstavilo tento týždeň. Identické parametre, no plynulejšie zvažujúca sa línia strechy. Skrátka SUV Coupe ako si ho pamätáme z minulosti. Akurát medzigeneračne celkom iný pohon, ktorý plný výkon dodá medzi brzdeniami len na dĺžku cca 10 sekúnd... Aspoň v prípade verzie 63. 

Tak verzie 43 (SUV aj nové Coupe), tak verzie 63 (SUV aj Coupe) majú Podkapotou 2,0 litrový AMG štvorvalec M139l (l pre longitual - pozdĺžne uloženie). V oboch verziách ide o vysokovýkonný motor vybavený turbodúchadlom s elektrickým motorom umiestneným rovno na hriadeli turba medzi dvomi "vrtuľkami." Technológia odvodená z F1 má za úlohu násobne zrýchliť odozvu na stlačenie plynu. Turbodúchadlo začne vháňať vzduch do valcov ešte skôr, než sa zvýši tlak vo výfukovom potrubí. Rozdiel medzi verziami je vo veľkosti tohto turbúdúchadla a v tom, že verzia 63 má okrem remeňového štartér-generátora, ktorý majú obe verzie taktiež spoločné, navyše aj 400 Voltový elektromotor umiestnený nad zadnou nápravou. Zadný elektromotor verzie 63 je v jednom celku s dvojstupňovou zadnou prevodovkou a elektronicky riadeným diferenciálom s obmedzenou svornosťou. Zároveň sú tieto dve centrá pohonu (vpredu a vzadu) spojené nielen prostredníctvom riadiacich jednotiek a "by wire" ako je to u väčšiny konkurencie, tu ide aj o mechanické spojenie prostredníctvom kardanu. Extrémne prepracovaný a extrémne zložitý systém označený ako P3 Hybrid je súčasťou nielen modelov C 63 a GLC63 ale aj SL63 a GT63... Jasným cieľom takéhoto variabilného pohonu všetkých kolies je samozrejme lepšia odozva, intenzívnejšie sily pri výjazde zo zákrut a spomínaná variabilita spolu s lepším rozložením hmotnosti i krútiaceho momentu medzi nápravami. A neodpustím si ešte jednu technikáliu: zadný elektromotor má maximálne otáčky na úrovni 13 500 ot/min. Zadná prevodovka preraďuje medzi nižším prevodom určeným pre intenzívnu porciu krútiaceho momentu pri štartoch a odpichoch na druhý stupeň určený pre vyššie rýchlosti najneskôr pri rýchlosti 140 km/h kde je spomínané červené pole daného elektromotora. 

GLC 63 má vzadu umiestnenú batériu s kapacitou 6,1 kWh, ktorá dokáže ponúknuť stály výkon až 80 kW a krátkodobý 150 kW (z toho pramení spomínaných 10 sekúnd peak power medzi brzdeniami uvedený vyššie - 150 kW je zároveň max výkon elektromotora). Baterka je postavená tak, aby bola schopná rýchleho prijatia i vydania energie, je doslova extrémisticky dobre chladená doslova mikroskopickými kanálikmi vodného chladenia s vlastným okruhom a teplotným manažmentom. Má celkovo 560 článkov, z ktorých každý jeden je chladený individuálne. Ale dokáže poskytnúť aj približne 12 km elektrickej jazdy pre vyslovene krátke mestské presuny. V preklade: AMG urobilo všetko preto, aby sa vodičovi nestalo to, čo sa stáva pri súčasných "športových hybridoch" konkurencie, ktoré pri naozaj intenzívnom jazdení na okruhu časom skrátka zvädnú a vodič citeľne prichádza o časť výkonu na dlhšie obdobia. Tu to nehrozí vďaka extrémne silnej rekuperácii, ktorá podobne ako v F1 dokáže bleskovo nazbierať potrebnú energiu pred zákrutou, aby ju za zákrutou mohol pohon vydať späť. 

GLC 43 ponúkne taktiež rafinovaný pohon všetkých kolies, avšak bez zadného elektromotora. Výsledkom je celkovo 310 kW (421 k) pri 6750 ot/min a 500 Nm pri 5000 ot/min. Zreteľná vysokootáčková charakteristika zaručí veľkú dávku zábavy aj pri tejto verzii a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy (VMax 250 km/h). No a GLC 63? Vmax je 275 km/h, zrýchlenie je z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy. M139l tu dáva 350 kW (476 k) pri 6725 ot/min a 545 Nm pri 5250-5500 ot/min. Celkový systémový výkon je 500 kW (680 k) a krútiaci moment 1020 Nm. K tomu samozrejme kopa AMG jazdných nastaviteľných prvkov, adaptívny podvozok, množstvo výbavy a asistentov, no a originálny dizajn. Jediná otázka na záver je: SUV alebo Coupe?

Zdroj: Mercedes

Zdroj: Mercedes

Keď si chcete autá pozrieť detailnejšie, je tu pre vás bohatá galéria. Aj so slabšími verziami 43. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku


Stream naživo