12.09.2018

Nový Mercedes-Benz GLE – SUV určujúce nový trend

Uvedením Triedy M na trh založila značka Mercedes-Benz v roku 1997 segment prémiových vozidiel kategórie SUV.

Od jesene 2015 je rodina modelov označená GLE, čo objasňuje jej pozíciu ako SUV, ktoré patrí k modelovej rodine Triedy E. Aktuálne je značka s hviezdou mimoriadne úspešne zastúpená v segmente SUV siedmimi modelmi (GLA, GLC, GLC kupé, GLE, GLE kupé, GLS, Trieda G). Nový Mercedes-Benz GLE sa verejnosti predstaví vo svetovej premiére na medzinárodnom autosalóne Mondial de l’Automobil v Paríži (4. až 14. októbra 2018). Dodávať sa začne do Európy začiatkom roku 2019. Vy máte možnosť oboznámiť sa s ním už teraz.

Úplne nanovo premyslený Mercedes-Benz GLE určuje nový trend SUV. Proporciami s dlhým rázvorom, krátkymi prevismi a veľkými, zvonka lícujúcimi kolesami dosahuje nový rekord v aerodynamike (cw od 0,29) svojho segmentu. Má výrazne viac miesta v interiéri, nová je koncepcia obsluhy, súčasťou sú rozšírení a vyladení jazdní asistenti, auto má úplne novú paletu motorov a mnoho ďalších inovácií.

Spomedzi množstva inovácií, ktoré nové GLE obsahuje je svetovou novinkou napríklad aktívny podvozok E-Aktívne ovládanie pohybu karosérie. Využíva technológiu elektrického rozvodu s napätím 48 voltov, ktorý je teraz kombinovaný s novo vyvinutým vzduchovým pružením AIRMATIC a ponúka väčší komfort jazdy a lepšiu obratnosť. Ako jediný systém na trhu dokáže regulovať silu pruženia a silu tlmenia na každom kolese samostatne. Pôsobí proti nakláňaniu karosérie nielen v pozdĺžnom, ale aj v priečnom smere a proti vertikálnemu pohybu karosérie. E-Aktívne ovládanie pohybu karosérie spolu so Skenovaním povrchu vozovky (Road Surface Scan) a s funkciou nakláňania v zákrutách (Curve) umožňuje úplne nezvyčajnú úroveň komfortu vo svojom segmente.

Úplne novou funkciou je režim vyslobododzovania schopný vozidlo rozhojdať opakovaným zvýšením a znížením výšky (napr. pri zapadnutí v piesočnej dune), zmeniť tak tlak kolies na podklad a zlepšiť tak trakciu, čím vozidlo vyslobodí.

Medzi viacerými inováciami je tiež aktívny asistent jazdenia v dopravných zápchach, ktorý okrem iného preventívne upraví rýchlosť vozidla už skôr, ako uvidí koniec stojacej kolóny samotný vodič. Funkcia odbočovania aktívneho asistenta brzdenia je schopná pri rýchlostiach typických pre odbočovanie, vozidlo zastaviť v prípade hroziacej kolízie s protiidúcimi vozidlami. Ponuka prvýkrát zhrnuje aj pohon 4MATIC plne variabilný pre všetky kolesá (Torque on Demand), ktorý podľa zvoleného jazdného programu reguluje rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou v rozsahu od 0 do 100 %. Bezpečnosť jazdy v noci zvyšujú diaľkové svetlá s ultra dosvitom svetlometov Multibeam LED. Vytvára maximálnu zákonom povolenú intenzitu svetla, ktorej jas poklesne pod referenčnú hodnotu 1 lux až vo vzdialenosti viac ako 650 metrov.

Pri uvedení začiatkom roka 2019 dostane GLE kompletne novú paletu motorov. Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC ako prvý benzínový model (kombinovaná spotreba paliva: 9,6 – 8,3 l/100 km) získa radový šesťvalcový motor elektrifikovaný 48-voltovou technológiou (270 kW/367 k; 500 Nm, krátkodobo ďalších 16 kW/22 k; 250 Nm vďaka technológii EQ Boost). Integrovaný štartér – generátor (ISG) preberá hybridné funkcie ako EQ Boost alebo rekuperácia a umožňuje úsporu paliva, ktorá bola doteraz vyhradená len pre vysokonapäťovú hybridnú technológiu. Neskôr prídu ďalšie motory, medzi nimi naftový a neskôr aj hybridný pohon dobíjateľný zo siete s osobitne veľkým dojazdom.

Interiér nového GLE je priestrannejší a komfortnejší. Na želanie je k dispozícii tretí rad sedadiel. Plne elektricky nastaviteľný a ovládateľný (vrátane sklápania) je druhý rad sedadiel. Novinkou je aj kinematika predných sedadiel Energizing, dostupná v kombinácii s plne elektrickým nastavením sedadla s pamäťovou funkciou. Pomáha priaznivo meniť polohu pri sedení počas jazdy. Nový Kouč Eenergizing (Energizing Coach) je na inteligentnom algoritme založená služba. Odporúča niektorý z programov riadenia komfortu Energizing, kde je schopná zohľadniť údaje (ako sú napríklad úroveň stresu alebo kvalita spánku) zo zariadení Garmin Wearable (napr. hodinky). Drobnými pohybmi sedacej podušky a operadla pomáha priaznivo meniť polohu pri sedení počas jazdy. Cieľom je, aby sa vodič cítil dobre a prišiel do cieľa aj v prípade náročnej alebo skôr monotónnej jazdy oddýchnutý. Pohodlie sedenia zvyšuje väčší rázvor vozidla 2 995 milimetrov oproti predchodcovi (+80 mm). Objem batožinového priestoru za zadnými sedadlami je až 825 litrov a po sklopení druhého radu sedadiel narastie až na 2 055 litrov.

GLE využíva najnovšiu generáciu multimediálneho systému MBUX, vrátane interiérového asistenta. Dokáže vďaka kamere v stropnej ovládacej jednotke rozpoznať pohyby ruky a ramena a podporuje obslužné zámery. Systém infotainmentu novinky má sériovo dve veľké obrazovky s uhlopriečkou 12,3 palca (31,2 cm), ktoré sú usporiadané vedľa seba. Hlasové ovládanie MBUX s prirodzeným porozumením reči sa aktivuje kľúčovým slovným spojením „Hey Mercedes“. Zlepšený plnofarebný projekčný displej s rozlíšením 720 × 240 pixelov poskytuje obraz, ktorý akoby sa vznášal asi tri metre pred vodičom nad kapotou motora.

Dizajn exteriéru

Moderný luxus na cestách aj mimo nich: to je dizajnové posolstvo nového modelu Mercedes-Benz GLE. Už svojimi proporciami s dlhým rázvorom, krátkymi prevismi a veľkými, zvonka lícujúcimi kolesami nenechá nikoho na pochybách, že je doma v každom teréne. Dodržiava pritom dizajnovú stratégiu čistoty. Individuálne hrany a prelisy ustúpili veľkoryso tvarovaným plochám. Výrazný vzhľad podporuje osobitný dizajn svetlometov vo dne a v noci.

Pri pohľade zboku zaujme typický široký stĺpik C. Veľké kolesá s priemerom 18 až 22 palcov majú svoje miesto v podbehoch kolies s výrazným obložením výrezu kolesa. Podporuje to robustný charakter SUV, ako aj strešný nosič, alebo na želanie dostupný osvetlený bočný nášľapný prah. Pochrómované lemovanie okna pripomína prémiový sedan.

GLE pôsobí atleticky aj pri pohľade zozadu. Svetlomety boli presunuté smerom dole, zadné svietidlá sú preto viac ploché a rozdelené na dve časti. Tak vzniká nielen optická šírka, ale aj nezameniteľný nočný vzhľad s osvetlenými blokmi typickými pre vozidlá kategórie SUV značky Mercedes-Benz.

Aerodynamika: mnoho precízne spracovaných detailov

Hodnotou súčiniteľa cw od 0,29 dosahuje nová GLE rekord vo svojom segmente. Súčasne je to výrazné zlepšenie v porovnaní s predchodcom (cw 0,32). Dobré obtekanie vzduchu v rozhodujúcej miere prispieva k nízkej spotrebe paliva. Pri vývoji sa optimalizovalo množstvo detailov. Medzi ne patrí:

  • regulácia chladiaceho vzduchu za mriežkou chladiča na dávkovanie množstva chladiaceho vzduchu v závislosti od potreby (AIRPANEL)
  • spojler kolies s aerodynamicky tvarovanými plochami pred prednými kolesami
  • optimalizovaný tvar vonkajších spätných zrkadiel
  • ďalšie spojlery kolies pred zadnými kolesami
  • bočný spojler s tesnením pri stĺpiku D na zadných výklopných dverách
  • zadné svietidlá so špeciálnymi odtrhovými hranami
  • veľkoplošný kryt spodku vozidla a tunela kardanového hriadeľa, plošný kryt palivovej nádrže, aerodynamický kryt na zadnej náprave, aerodynamicky optimalizovaný kryt difúzora
  • aerodynamické disky s aerodynamicky optimalizovanými pneumatikami

Dizajn interiéru: luxus, elegancia, dynamika
Interiér nového modelu Mercedes-Benz GLE čerpá svoje tvary z elegantnej estetiky luxusného sedanu Mercedes-Benz v kontraste s robustnými detailmi vozidla kategórie SUV. Centrálnym dizajnovým prvkom prístrojovej dosky je štýlovo a športovo riešený kokpit integrovaný do výrazne tvarovanej palubnej dosky, ktorá plynule prechádza do obloženie dverí.

Vysoko umiestnená stredová konzola vytvára robustný kontrast so zdanlivo sa vznášajúcou architektúrou prístrojovej dosky. Na stredovej konzole sú dve držadlá, typické pre terénne vozidlo. Kožené plochy navodzujú luxusný dojem. Všetky ovládacie a zobrazovacie prvky boli vyvinuté nanovo. Ovládacie prvky s haptickou a zvukovou spätnou väzbou sú navrhnuté tak, aby pôsobili ako vyfrézované z kovového bloku. Nový športový volant má výrazne tvarované ramená.

Interiér: viac miesta pre cestujúcich vzadu
O číslo väčší: v porovnaní s predchodcom má nový Merceds-Benz GLE podstatne, o 80 milimetrov väčší rázvor. Z toho vyplýva výrazné zväčšenie vnútorného priestoru, najmä pre cestujúcich sediacich vzadu. Priestor na nohy v druhom rade sedadiel sa zväčšil o 69 milimetrov na 1 045 milimetrov. Priestor nad hlavou v priestore pre cestujúcich sediacich vzadu sa pri sériovo dodávaných pevne uchytených zadných sedadlách s operadlom deleným v pomere 40 : 20 : 40 zväčšil o 33 milimetrov na 1 025 milimetrov. A-stĺpik má strmší sklon, preto sa zlepši pocit voľného priestoru a komfort nastupovania v prvom rade.

Celosvetovou novinkou v rámci SUV, dostupnou na želanie, je plne elektricky ovládaný druhý rad sedadiel nastaviteľný v šiestich smeroch. Pravé a ľavé miesto na sedenie možno samostatne prestaviť v pozdĺžnom smere až o 100 milimetrov, zmeniť sklon operadiel a sklopiť ich v pomere 40 : 20 : 40 ako aj nastaviť výšku opierok hlavy. Nastavenie zadných sedadiel sa ovláda spínačmi typickými pre značku Mercedes-Benz v obložení dverí. Aj úplné sklopenie zadného operadla sa ovláda plne elektricky s ovládačmi v batožinovom priestore.

Objem batožinového priestoru za zadnými sedadlami má až 825 litrov a v prípade sklopeného druhého radu sedadiel narastie až na 2 055 litrov. O 72 milimetrov širší ložný priestor umožňuje lepšie uloženie rozmernej batožiny. Na praktické uloženie rekreačného náčinia v interiéri vyvinuli špeciálne držiaky a ochranné zariadenia ako príslušenstvo. V kombinácii so vzduchovým pružením AIRMATIC možno spínačom spustiť zadnú časť približne o 40 mm nižšie. Uľahčí to manipuláciu s nákladom.

Väčšiu flexibilitu umožní na želanie dodávaný sklopný tretí rad sedadiel s dvoma ďalšími miestami na sedenie. Vďaka funkcii EASY-ENTRY plne elektricky nastaviteľného druhého radu sedadiel sa obaja cestujúci sediaci úplne vzadu pohodlne dostanú na svoje miesta.

MBUX: teraz s interiérovým asistentom
Model Mercedes-Benz GLE dostal najnovšiu generáciu multimediálneho systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience, Používateľský zážitok Mercedes-Benz). Medzi vylepšenia oproti Triede A, v ktorej tento revolučný systém debutoval, patria sériovo dve veľké obrazovky s uhlopriečkou 12,3 palca (31,2 cm) usporiadané vedľa seba.

V závislosti od nálady alebo podľa príslušného interiéru si používateľ môže vybrať jeden zo štyroch vizuálne odlišných štýlov: moderný klasický, športový, progresívny, alebo decentný. Kamera v stropnej ovládacej jednotke sníma pohyby rúk a ramien vodiča a spolujazdca. Ak sa ruka priblíži k dotykovému displeju alebo dotykovému poľu na stredovej konzole, zmení sa zobrazenie na multimediálnom displeji, napríklad sa zvýraznia jednotlivé prvky. Systém dokáže odlíšiť ruku vodiča od ruky spolujazdca, takže vie, na ktorom sedadle má nastaviť napríklad masážnu funkciu.

K tomu pristupujú funkcie, ktoré možno ovládať jednoduchým pohybom ruky: takto možno zapnúť a vypnúť svietidlo na čítanie priblížením ruky k vnútornému zrkadlu. A vodič aj spolujazdec si môžu uložiť osobnú obľúbenú funkciu, ktorú možno zvoliť napríklad roztiahnutím ukazováka a prostredníka do tvaru písmena V.

Jedinečnou vlastnosťou koncepcie MBUX je jej schopnosť učiť sa vďaka umelej inteligencii. V prípade predvídavých funkcií napríklad MBUX predpokladá nasledujúce želanie používateľa. Ak používateľ napríklad každý utorok počas cesty domov telefonuje s určitou osobou, na displeji sa v danom dni v týždni ako návrh zobrazí jej telefónne číslo. Ak používateľ v určitom čase pravidelne zapína rozhlasovú stanicu so správami, systém mu navrhne aj túto možnosť.

Medzi ďalšie prednosti patria sériovo dodávané dotykové ovládanie multimediálneho displeja a zobrazenie navigácie s technológiou rozšírenej reality: videozáznam okolia vozidla pritom dopĺňajú užitočné navigačné informácie. Priamo do obrazu na multimediálnom displeji sa napríklad automaticky vložia pomocné šípky alebo orientačné čísla. To vodičovi uľahčuje vyhľadávanie konkrétneho čísla domu alebo správnej vedľajšej cesty, na ktorú má odbočiť. Vylepšené bolo inteligentné ovládanie hlasom s prirodzeným porozumením reči, ktoré sa aktivuje kľúčovým slovným spojením „Hey Mercedes“. Zatiaľ v troch jazykoch -  mandarínska čínština, americká angličtina a nemčina sú rozpoznávané výrazne komplexnejšie príkazy a otázky.

Projekčný displej novej generácie posúva vyššie úroveň rozlíšením 720 × 240 pixelov a rozšírenou vzdialenosťou projekcie. Dôležité informácie sa premietajú do čelného skla, čo znižuje odpútavanie od diania na ceste. Cez sústavu šošoviek a zrkadiel sa na čelné sklo premieta plnofarebný obraz veľkosti približne 45 × 15 centimetrov. Ten akoby sa vznášal vo vzdialenosti takmer tri metre pred vodičom nad kapotou motora. Viac ako dvojnásobne veľký virtuálny obraz ponúka o 20 percent vyšší jas na lepšiu čitateľnosť v svetlých podmienkach a miesto na ďalšie informácie: aktuálny zdroj audio, informácie o aktívnom hovore a o kvalite príjmu a stave akumulátora pripojeného telefónu. Pri spustenej navigácii sa zobrazuje čas príchodu a vzdialenosť do cieľa. Vodič si môže vybrať informácie, ktoré sú pre neho relevantné, medzi nimi aj ďalšie terénne obsahy ako náklon vozidla, rozdeľovanie momentu a akceleračné sily.

Nový Mercedes-Benz GLE sa v USA a v Európe dostane k obchodníkom začiatkom roka 2019 a na jar 2019 v Číne. GLE sa bude vyrábať v Tuscaloose (Alabama/USA).


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: mercedes-benz

Komentáre k článku