2016-05-26 04:10:00
Mercedes GLC 250d 4MATIC
Mercedes GLC 250d 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes GLC SUV 250d 4MATIC: obliny namiesto hrán a Mercedes na 100%

Výrazne modernizovaný model GLK sa premenoval na GLC SUV. Zmeny sa písmenkami iba začínajú.

Kto si už dnes spomenie na predchodcu modelu GLC menom GLK? Hranaté, škatulózne „polo“ SUV v prvom momente príliš nenadchlo, avšak získalo si zákazníkov a vďaka čoraz oblejším tvarom súčasných Mercedesov pôsobilo ostrejšie než pôvodne malo.

GLK je však definitívne preč. Na jeho základoch vznikli dva nové modely – GLC SUV a GLC Coupé. Zatiaľ čo GLC Coupé možno považovať za úplne nový model, GLC SUV, ktoré sme testovali rozvíja potenciál svojho predchodcu tou istou cestou avšak v novom šate a s novou technikou.

GLC sa snaží zákazníkom ponúknuť pravý Mercedes so všetkým čo k tomu patrí vo forme, ktorá im vyhovuje viac – teda aj vo forme stredne veľkého SUV. Tu by som defacto mohol skončiť test, no iba pre istotu to rozviniem.

Dizajn – obliny namiesto hrán, onroad namiesto offroad a luxus to celé zastrešuje

O aktuálnom dizajnovom jazyku značky s trojcípou hviezdou sme už veľa písali a spomíname ho v každom jednom redakčnom teste. Patrí sa ho spomenúť, no nielen to. Práve dizajn totiž prispieva k výraznému posunu automobilky ako v oblastí predaja, tak v oblasti zvyšovania prestíže automobilov. Práve zvýšenie prestíže a statusu automobilov značky Mercedes a to všetkých bez rozdielu je najväčším ziskom nového dizajnu. Ak by sme zostali iba pri tom, že Mercedesy sú „proste“ oblé, kdežto predtým boli hranaté, bola by to urážka. Veď sa pozrite na masku tohto vozidla, no ešte lepšie na masku sedanu triedy C s ktorou GL-C zdieľa segment trhu a dostupnú techniku. To auto má v sebe kus retra dokonale zmiešaný s hi-tech modernou a to všetko vyjadrené prostredníctvom chrómovanej mriežky, veľkého znaku na čiernom podklade a celkovým výrazom prenikajúcim až do zadnej časti vozidla. Tieto autá vyzerajú naozaj dobre, ideálne je slovo extraordinary, ako niečo viac a práve tento efekt pôsobí na dnešného zákazníka ochotného utrácať desaťtisíce eur za nový automobil ako lákanie Sirén.

Zdroj: Ján Hargaš

Väčšina tohto potenciálu sa podarila preniesť aj na stredne veľké SUV GLC. Automobil pôsobí dynamicky, robustne a zároveň jemne. Výrazná maska a štíhla zadnica oživujú vozidlo a pridávajú na športovosti. Pritom neuberajú z vnútorného priestoru, respektíve uberajú iba toľko, aby nové GLC aj tak ponúkalo viac ako predchodca.

Vonkajšia robustnosť proti vnútornému priestoru

Laický pohľad na vozidlá obdobných rozmerov naznačuje, že aj napriek výraznému zväčšeniu vnútorného priestoru automobil môže strácať na nepriamych konkurentov s nižšími cenovkami, prípadne ponúka to isté, ale za dvojnásobnú cenu.

Otázka však znie jednoducho: ako veľmi si ceníte bezpečnosť posádky? V súčasnosti akoby päť hviezdičiek v crash teste znamenalo vrcholnú bezpečnosť. Nuž, je to dobrý údaj, ale nedokáže zachytiť všetko. Je totiž rozdiel medzi tým vzdorovať nárazu v 60-tke a vo vyšších rýchlostiach. A práve tento rozdiel crash testy zohľadniť nedokážu, pretože to nie je ich úlohou.

Keď sa pozrieme na šírku dverí a šírku stĺpikov jednotlivých áut, je celkom ľahké pochopiť, že nie je hviezda ako hviezda. Už roky to dokumentujú švédske značky a postupom času to čoraz výraznejšie cítiť aj pri nemeckých prémiových automobiloch, i keď náskok v bezpečnosti luxusných áut tu bol vždy.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď sa človek postaví ku GLC a následne sadne dovnútra, zostane prekvapený koľko z rozmerov vozidla zostalo niekde na pol ceste. Vidieť to aj na šírke stĺpikov, dvier a cítiť to aj počas jazdy. Nenadarmo má vozidlo pohotovostnú hmotnosť 1845 kilogramov...

Aj napriek tomu sa konštruktérom podarilo zvýšiť bezpečnosť, aj zväčšiť medzigeneračne vnútorný priestor. Výsledkom je, že za 1,9 metrového vodiča sa pohodlne usadí aj rovnako vysoký spolujazdec, i keď jazdu v teréne by mohol oľutovať, vzhľadom na malú rezervu ako v prípade hlavy, tak i kolien. Tvarovaná zadná časť predných sedadiel s výrezmi pre kolená je rozdielovou veličinou, vďaka ktorej môžem tvrdiť vyššie uvedené. Škoda len, že v prípade výjazdu do terénu práve tvrdý plast výrezov kolená nepoteší.

Nepoteší ani menšia vzdušnosť vozidla na zadných sedadlách. Prispieva k tomu ako čierna farba stropu, tak čierna koža sedadiel, dverí, skiel aj stĺpikov. Tá opticky zmenšuje ponúknutý priestor a pre nižšie postavy môže pôsobiť až klaustrofobicky. Odporúčam preto aspoň mierne odľahčenie ponurého interiéru v zadnej časti najmä ak vzadu budete niekoho voziť.

Svoje miesto vzadu si ale bez problémov nájdu tri menšie postavy, vtesnať tri autosedačky bude ale ťažké.

Vpredu pôsobí kombinácia tmavých odtieňov a strieborných lemov presne tak ako má – štýlovo a nadčasovo.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj palubnú dosku s volantom sme už zažili veľakrát a treba povedať, že je to dobrý zážitok. Môžeme sa rozčuľovať nad vytŕčajúcim displejom infotainmentu, zároveň si môžeme želať, aby bol vyberateľný.

To zatiaľ nie je potrebné. Touchpad na stredovej konzole funguje dobre. Pohyb v menu infotainmentu je mierne zmätočný. Spôsobuje to nižšia intuitívnosť softvéru, s ktorou sa však vysporiada zvyk vodiča, či spolujazdca.

Posed za volantom je výborný, i keď nie vynikajúci. Pohodlie si spravia takmer všetky postavy, nadrozmerný budú trpieť na priširoký stredový panel, ktorý neposkytuje dostatok priestoru pre nohy.

Asistenčné systémy, ktoré v tejto triede nemajú obdobu

Všade kam prídu asistenčné systémy Mercedesu možno napísať to isté. Prišli aj do stredne veľkého SUV a tým sa GLC okamžite dostalo na vrchol segmentu v tejto kategórii. Jednoducho a skrátka: Mercedes je v oblasti bezpečnostných asistentov najďalej a stále kráča míľovými krokmi, zatiaľ čo mnohí kráčať nezačali, respektíve prešľapujú na mieste. Kontrola mŕtvych uhlov, asistent pre jazdenie v pruhoch, či adaptívny tempomat aj v GLC fungujú vynikajúco a nie je im čo vytknúť. Plynulosť pohybov, akcelerácie, decelerácie i jemné reakcie, to všetko sú finesy, ktoré konkurenti nemajú. Platí, že ak chcete byť v čo najvyššom bezpečí aj na dlhých cestách nie je čo riešiť, treba sa pozrieť smerom na Mercedes.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Neočakávajte, že automobil bude riadiť za vás, ak ale z nejakého dôvodu stratíte pozornosť a verte, že sa to môže stať, auto vám pomôže bez ohľadu na počasie či vrtochy softvéru.

Motor a prevodovka – naftový štvorvalec a 9-stupňov?

Pri zmienke o naftovom štvorvalci a 9-stupňovej automatickej prevodovke si vždy spomeniem na Jeep Cherokee. Áno, ide o typický príklad nezvládnutého prechodu k vyššiemu počtu prevodov. Zmätkujúca prevodovka, neisté reakcie – to v prípade GLC nezažijete. 

Deväť stupňov má svoje opodstatnenie, a síce by stačilo aj 8, vzhľadom na výkon, krútiaci moment a takmer nepretržité jazdenie v ideálnych otáčkach, deväť je v poriadku. Známy agregát s objemom 2,2 litra je v GLC k dispozícii v dvoch verziách. Slabšia ponúka 125 kW (170 k) a 400 Nm, silnejšia skrytá pod označením 250d má maximálny výkon 150 kW (204 k) pri 3800 ot/min a maximálny krútiaci moment až 500 Nm pri 1600-1800 ot/min. Vďaka týmto parametrom sa s GLC dá jazdiť naozaj ostro a nezľakne sa ani horského priesmyku, či prudkého pružného zrýchlenia pri predbiehaní na krátkom voľnom úseku. Motor disponuje dostatočnou výkonnostnou rezervou a pre daný model je skutočne ideálnou voľbou. Mohutný krútiaci moment a postupne gradujúci výkon zabezpečujú využiteľnosť motora v rozmedzí od 1200 až do cca 4500 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Motor má pekný zvuk, no väčšinu času je tichým spoločníkom a disponuje dostatočnou úspornosťou prameniacou aj z väčšieho počtu prevodovov. Priemerná spotreba sa počas testu pohybovala na úrovni 7,2 litra nafty na 100 km. Pri jazde diaľničnou 140 km/h sa priemer zvýšil na úroveň cca 8,5 litra. Jazda mimo mesta s využívaním potenciálu motora znamená priemerne 6,6 litra nafty v závislosti od profilu cesty, počasia. Úsporná jazda v eko režime môže priemer priblížiť až k hranici 6 litrov, no pôjde o veľmi špecifické podmienky.

Motor má pri rýchlosti 90 km/h iba 1500 ot/min. Jazda tachometrovou 140 km/h zvýši otáčky na „závratných“ 2000 ot/min. Automobil má deviaty stupeň určený vyslovene na nemeckú diaľničnú sieť. Jazda po diaľnici nijak nenarušuje pokoj a ticho na palube, jediné čo ho môže narušiť je posádka, alebo audio sústava Burmester.

Ani pri rýchlostiach okolo 160 km/h sa výrazne nezvyšuje aerodynamický hluk, hrubšie zrno diaľnice môže spôsobiť hlučnejšie odvaľovanie sa kolies, no stále nie je potrebné zvyšovať hlasitosť audia.

20-palcové disky AMG s priemerom 50,8 cm za príplatok 750 eur vyzerajú dobre, no ani na takýchto obrovských kolesách necítiť diskomfort. Môže za to pneumatické pruženie. Práve vzduchový podvozok zabezpečuje, že aj takéto obrovské rozmery diskov s úzkym profilom prehryznete bez obavy o svoje zuby na našich cestách. Automobil primerane hľadí deravé cesty, menší rozmer by znamenal, že si jazdu na vzduchovom podvozku užijete.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vyššie spomínaná robustnosť sa prenáša aj do pocitu z jazdy. Auto je obdivuhodne tuhé a suverénne. Pri ostrejšom nájazde do zákruty sa aj vďaka širokým pneumatikám správa neutrálne a stály pohon všetkých kolies v spolupráci so stabilizačným programom držia auto v stope tak dlho ako je to len možné. Zmena podmienok a mokré cesty celkom pochopiteľne znižujú prejazdnosť zákrut. Necítiť vyššie ťažisko auta, na SUV sa správa veľmi dobre.

Záver

 Medzi GLC a konkurenčným X3 je veľmi malý rozdiel. Výhodou pre GLC je pneumatický podvozok, pre X3 širšia ponuka motorizácií a verzií. X3 má vzdušnejší interiér, GLC pôsobí luxusnejšie, no X3 už pôsobí mierne zastarane, najmä z hľadiska asistenčných systémov. Vo finále rozhodnú preferencie zákazníka a samozrejme ceny. Isté je, že pri pohľade na finálnu cenu testovaného auta vie zamrznúť úsmev aj najusmievavejšiemu. Áno, GLC je v tomto segmente na vrchole a je len málo takých, ktorí ho dokážu vyzvať. Dokonca by som napísal, že okrem X3 a Q5 nikto. Rozdiel medzi GLK a GLC je taký veľký, že nemá zmysel písať, že ide o facelift ako v prípade väčšieho ML-GLE. Nejde. Je to úplne nové auto, lepšie po všetkých stránkach. Moje celkové hodnotenie je 9 z 10. Bod uberá pritmavý oklieštený interiér s menším priestorom pre kolená vodiča i spolujazdca.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLC SUV 250d 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW/ot.):  150/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-1800
Maximálna rýchlosť (km/h): 222
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/5,1/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4656/2096/1639
Rázvor náprav (mm): 2873
Objem batožinového priestoru (l): 550
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1845
Užitočná hmotnosť (kg): 655
Základná cenníková cena modelu: 45 282 €
Základná cena verzie: 47 282
Cena testovaného vozidla: 76 962 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku