05.02.2018

PRVÁ JAZDA: VW up! GTI je hravá (a dravá) šelmička

Nebýva zvykom, že medzinárodnú prezentáciu nového modelu štartujeme vo výrobnom závode.

Štyria slovenskí novinári z vybraných médií sme mali ako jediní to šťastie. Dôvod je celkom zrejmý a priam sa núkal: nový Volkswagen up! GTI sa totiž vyrába iba a výhradne v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia.

Aby sme čo najlepšie spoznali novinku, dostali sme sa aj do výrobných priestorov VW Slovakia. Presnejšie bola to prehliadka haly H8. Teda tam, kde sa veľmi nekrižujú iné výrobky z dvoch ďalších produktových línií. Nabieha tam výroba nových modelov, ktoré onedlho uzrú oficiálne svetlo sveta. Aj preto prebieha neustály nábor nových zamestnancov, ktorých VW Slovakia potrebuje pre rozširovanie výroby. Počet pracovníkov v roku 2017 presiahol vyše 12 800. Volkswagen Slovakia potrebuje stále nových ľudí pri rozširujúcej sa výrobe. Ak sa chcete stať súčasťou výroby áut, máte šancu...

Že Volkswagen Slovakia so svojimi štyrmi prevádzkami na Slovensku patrí medzi najväčších výrobcov automobilov u nás, asi netreba zdôrazňovať. Aj vďaka nemu je Slovensko automobilová veľmoc, V počte vyrobených áut na 1000 obyvateľov nám patrí celosvetové prvenstvo. VW Slovakia však patrí tiež k najväčším a podľa rôznych hodnotení najlepším zamestnávateľom na celom Slovensku. Je najväčším tvorcom HDP Slovenska a najväčším platcom daní u nás. Nedávno oslávil 25 rokov existencie na Slovensku. Len za roky 2012 až 2016 investoval Volkswagen na Slovensku vyše 1,9 miliardy eur, z toho len v roku 2016 viac ako 550 miliónov.

Je raritou, že sa v jednom výrobnom závode vyrábajú vozidlá piatich značiek a troch segmentov: v rámci výroby takzvaných modelov New Small Family (NSF) patria k VW Up! aj modely Škoda Citigo a SEAT Mii. Od roku 2002 je to výroba SUV modelov VW Touareg, Audi Q7 (práve sa chystá aj Q8) a nedávno otvorili aj nový segment Porsche Cayene. Vďaka tomu sa tieto autá vyrábajú výhradne v Bratislave už úplne kompletne.

Poďme ale k najmenšiemu z ponuky NSF - model Volkswagenu bol prvý, ktorý získal facelift a je jediný, ktorý má pod kapotou výkonný 85 kW trojvalec. Vďaka nemu up! GTI priniesol späť na cesty koncept ikony s označením GTI. Prvý raz s týmto označením pred viac ako 40 rokmi prišiel (v roku 1976) prvý športovo ladený VW Golf GTI.

Nový up! GTI zachováva tradíciu označenia aj vzhľadu, ktorá sa nesie naprieč modelmi GTI od ich prvého uvedenia: typické kárované poťahy v interiéri, výrazné červené linky, označenie GTI a známe bočné pásiky na karosérii a kolesá z ľahkých zliatin. VW up! GTI štartuje so štyrmi farbami karosérie: čistá biely, červená, tmavá strieborná metalíza a čierna. Podľa Reného Fuseka, vedúceho projektu NSF sa po počiatočnom nábehu trojdverových karosérií dostanú k zákazníkom aj päťdverové modely.

Na rozdiel od prvého „gétéíčka“ má up! k dispozícii nepretržitú konektivitu prostredníctvom smartfónu – či už pre počúvanie hudby, alebo navigáciu. Hoci má benzínový motor, je vybavený časticovým filtrom a spĺňa najnovšie emisné európske normy. Pritom je to prvá auto v rámci značky VW, ktoré má spotrebu meranú podľa nových postupov WLTP. Udávaná kombinovaná spotreba je 5,7 až 5,6 litra na 100 km. Donedávna udávané údaje podľa metodiky NEFZ pritom boli v meste 6,0, mimo mesta 4,1 a kombinovane 4,8 l/100km.

Skúšanie modelu VW up! GTI bolo situované vo francúzskom Nice a „okolí“. Ak k tomu okoliu prirátate monacké kniežatstvo a hlavne Monte Carlo. Mali sme tú česť odviezť sa nielen po pobreží do Monte Carla a prejsť sa aspoň čiastočne aj po trati Veľkej ceny Monaca formule 1. Naše trasy umožnili vyskúšať novinku aj na časti zo spojovacích tratí, na ktorých sa jazdí Rallye Monte Carlo – v tomto roku to bol už 82. ročník. Ako čerešnička na torte to boli okrem pobytu za volantom auta aj dve momenty – obed v reštaurácii La Rascasse, ktorá stojí v jednej z tých najprudších zákrut na trati F1 tesne pred vjazdom do boxov a stretnutie s Petrom Saganom a jeho rodinou na prechádzke v uliciach Monte Carla...

Poďme k hodnoteniu auta samotného – značka VW ho priamo porovnáva s prvým Golfom GTI. VW up! má vyšší výkon 85 kW oproti 81 KW (115 voči 110 k), a krútiaci moment je 200 Nm od 2000 otáčok za minútu oproti 140 Nm pri 5000 otáčkach Golfa GTI. Napriek 1070 kg hmotnosti voči 810 kg Golfa má o 2 desatiny (za 8,8 s) lepšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h, aj vyššiu maximálnu rýchlosť – 196 oproti 182 km/h. Subjektívne ide auto veľmi dobre za plynom a hlavne v druhej časti prezentácie v horských zákritách sme skúšali, ako drží o 15 mm znížený športový podvozok. Odpoviem lakonicky – dobre. Napriek 17 palcovým kolesám obutým v pneumatikách rozmeru 195/40 R 17 nebolo na dobrom povrchu cítiť tvrdosť športovejšieho podvozka. Obratnosť zostala zachovaná, stabilita sa vďaka zníženiu podvozka a väčším kolesám zlepšila - aj vďaka rozšíreniu rozchodu o 8 milimetrov.

Auto pôsobilo veľmi hutne, tuho, vďaka použitiu vysokopevnostných ocelí v karosérii. Vďaka tomu je dobre odhlučnený podvozok aj motor. No jeho jadrný „trojvalcový“ hlas sa do kabíny dostáva hlavne pri zrýchľovaní. Nie je to však výrazné a ani to pri športovom natureli auta neprekáža. Počas pokojnejšej jazdy je motor utlmený celkom úspešne. Je pozoruhodné, že auto má veľmi dobré brzdy – po prvý raz sa do modelu up! dostali 15 palcové predné kotúčové brzdy. Majú výrazné červeno lakované strmene – vzadu sú pritom len bubnové brzdy. Napriek tomu stačia výborne spomaľovať pomerne ľahké auto.

Takže všetko dobré, žiadne chyby? Nuž, tu musím spomenúť jeden komponent, ktorý určite nepochválim. Nielen mne, ale podľa reakcií aj ostatným kolegom doslova liezla na nervy navigácia. Nie je integrovaná, ale vďaka konektivite auta bola prítomná v smartfóne, ktorý trčal do priestoru nad stredom palubnej dosky. Neboli to tunely pod Monte Carlom, ktoré jej „zlomili krk“. Záhadne a neskoro reagovala aj na voľnej ceste po pobreží a tiež v horách. V prvom rade je nešťastne vypracovaná grafika orientácie pred križovatkami, no ešte viac navádzanie. Navigácia vás upozorní hoci aj 15 kilometrov pred miestom odbočenia, no keď prišlo na „lámanie chleba“, zlyháva. Do poslednej chvíle som nevedel, či som v správnom jazdnom pruhu, neraz som odbočil intuitívne – a navigácia potvrdila, že mám odbočiť, až keď som bol za križovatkou, či kruhovým objazdom. Auto je v tom nevinne. no mal by sa zmeniť softvér tohto žiadaného doplnku. Má totiž uľahčovať a spríjemňovať život, nie znepríjemňovať.

Záver je jasný – príjemné auto, s ktorým sa dá jazdiť pokojne, ale aj sa poriadne vyblázniť. Je to veľmi slušne dynamické, na dnešné pomery však malé auto. Hoci oproti prvému Golfu spred vyše 40 rokov má približne rovnaké rozmery. Pravdou však je, že za ten čas Golf dosť narástol...

Výhodou je síce neveľký, ale dostatočný batožinový priestor s dnom nastaviteľným v dvoch úrovniach, prípadne sa dá celkom vybrať. Pri jeho zväčšovaní mu sekundujú sklápateľné zadné sedadlá. Neskôr má byť k dispozícii aj v praktickejšom päťdverovom formáte. Nielen biele, ale aj strieborné a červené autá môžu mať kontrastnú, teda čiernu strechu. To sú však už veci za príplatok, podobne, ako panoramatická posuvná strecha, či 300 wattový 8 kanálový audiosystém beats a pár ďalších „extras“. Základ v Nemecku má v cenníku hodnotu 16 975 eur. Koľko by mohol stáť u nás a či sa vôbec bude oficiálne ponúkať, nevedno. Pár záujemcov by si podľa mňa up! GTI určite našiel ako vhodná alternatíva k ďalším dvom väčším „géteíčkam“ – ktorými sú najnovšie Polo GTI a Golf GTI.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku