30.06.2016

PRVÁ JAZDA: Vynovený Volkswagen up! dostal turbomotor

Volkswagen inovoval svoje najúspešnejšie malé auto, ktoré nadväzuje na svojich predchodcov

Volkswagen up! ako nasledovník modelov Lupo a Fox patrí k najúspešnejším malým autám v Európe. Doteraz sa ho predalo vyše 700 000 a za posledných 5 rokov to bolo 660 000 kusov. Je celkom logické, že sa treba viezť na vlne úspechu. Preto sa aj up! podrobil drobným plastickým úpravám. Podľa hesla – nemeň víťaznú zostavu nepotreboval up! veľké zmeny, iba osvieženie v duchu modernizácie.

Facelift však priniesol okrem dizajnových zmien na karosérii a v interiéri aj jednu významnú: pod kapotou sa objavil nový litrový trojvalec s turbodúchadlom. Je to motor, ktorý sa najnovšie montuje aj do Octavie. No predsa – up! je výrazne menšie a podstatne ľahšie auto. Čo to urobí s dynamikou tohto prevažne mestského auta?

Mali sme možnosť vyskúšať parametre aj tejto verzie pohonu v okolí jazera Como v severnom Taliansku. Dôvod je jasný: tieto cesty vybral Volkswagen zámerne. Úzke cestičky s pomerne veľkým prevýšením vedúce okolo jazera sú plné poriadne ostrých zákrut. Tam sme sa neraz stretli v protismere s domácimi „strelcami“, ktorí rezali zákruty ďaleko za stredovou deliacou čiarou. Dokonca sme museli aj cúvať – to keď sa vodič autobusu v protismere rozhodol, že on má prednosť, pretože je väčší... Všetko toto preverilo jazdné vlastnosti vynoveného najmenšieho Volkswagenu viac ako dostatočne.

Veľmi ľahký facelift

Poďme ale pár slovami k dizajnovým zmenám. Na prvý pohľad sa nič nezmenilo, no podrobnejší druhý pohľad ukáže, že predsa len sú – a je ich dosť. Poďme poporiadku: Najprv zaujmú nové farby karosérie. K dispozícii ich je 13, z nich je 7 nových. No a Habanero orange nás privítala už na letisku. Nečudo, svieti výrazne doďaleka a pripomína farbu zrelých chili papričiek. Ďalšími novinkami sú nové disky kolies s rozmermi od 15 do 17 palcov, nové prvky výbavy, modernejší vzhľad…

V základe sú pre interiér dostupné dve farby (čierna Titanium Black, alebo bledá Ceramique. Tá je príjemná a opticky zväčšuje interiér. Všimli sme si však, že napríklad v špeciálnej verzii up! beats s 300 wattovým BreatsAudio zvukovým systémom sa svetlá prístrojová doska hlavne na prudkom slnku, ktorého bolo počas prezentácie viac ako dosť, odrážala v sklách bočných dverí. Poďme ale ďalej – na svetlá. Tie majú LED denné svietenie a nový modernejší dizajn. Nové sú tiež zadné svetlá s novou grafikou a unikátnym „svetelným podpisom“. Celkový vzhľad auta dotvárajú nové nárazníky, zadný difúzor, ako aj kryty zrkadielok s integrovanými smerovými svetlami. Hmlovky majú teraz funkciu prisvetľovania do zákrut. Pribudli tiež funkcie „Coming and Leaving Home“ a dažďový senzor. No v slnkom zaliatom dni sme nmali možnosť vyskúšať ani jednu z nich. Potešil však multifunkčný volant a klimatizácia „Pure Air“ so senzorom kvality vzduchu a aktívnym filtrom. Keď to tak zrátame, je toho naozaj dosť na konštatovanie, že sa výbavou malý up! doťahuje na oveľa väčšie autá.

Individualizácii sa medze nekladú...

Pre auto je pripravené množstvo polepov, dizajnov palubnej dosky, sedadiel… Kombinácií je... no veľmi veľa – radšej sme ich nerátali, aby sme si v horúčavách nezavarili „palubný počítač“, teda ten, ktorý je tesne nad krkom... No ale predsa aspoň prehľad: pre individualistov je na výber 10 druhov rôznych dizajnových polepov, 10 dizajnov pre palubnú dosku a sedem nových farieb pre sedadlá, 3 farby pre strechu, 3 dizajnové balíčky a 2 farebné balíčky. Uf! Teda up(f)! Už len vybrať si bude náročné – ale určite sa odlíšite od ostatných.

Zmeny najmä na prvý pohľad ukryté

Najviac zmien sa totiž dotklo interiéru. Najvýraznejšou je celkom nové, veľmi dobre vyzerajúce autorádio. Dokáže komunikovať s mobilom. Pribudla tiež cúvacia kamera, multifunkčný volant, automatická klimatizácia Climatronic s peľovým filtrom… Konektivita je nóvum - nové autorádio Composition Phone má možnosť integrácie smartfónov vďaka funkcii „maps + more dock“. Autorádio má jednoduchý, čistý vzhľad a pekný farebný displej. Keďže namiesto dotykového riešenia používa kontextové tlačidlá, jeho displej zostáva čistý a bez odtlačkov.  Smartfón sa dá cez Bluetooth spárovať s autom a slúžiť potom ako dodatočný palubný počítač a infotainment systém. Čiže na prehrávanie multimédii, aj na navigáciu. Na to treba stiahnuť do mobilu aplikáciu Volkswagen. Do pripraveného držiaka na palubnej doske nad autorádiom sa dá umiestniť smartfón s uhlopriečkou do 5,5 palca.

K navigácii však jedna pripomienka – aj keď sme nejazdili príliš rýchlo, v nejednej situácii bola „pozadu“ a až keď sme odbočili, ukázala, či to bolo správne rozhodnutie. Dokonca raz „zahaprovala“ a poslala nás... jednoducho na okružnú jazdu. Preferujem osobne integrované systémy a dodatočné systémy považujem len za aplikácie vhodné ako doplnkové riešenia.

Dynamika nielen na papieri

No a vráťme sa k tomu, čím sme začali: turbomotor. Volkswagen up! totiž bude po novom dostupný s novým motorom 1,0 TSI s výkonom 66 kW (90 k) a krútiacim momentom až 160 Nm. Ten je k dispozícii už od 1 500 otáčok. Nie žeby išlo o neriadenú strelu, veď hodnota zrýchlenia z pokoja na 100 km/h je podľa výrobcu 9,9 sekundy. Nezdá sa vám to veľa? No tak, vážení... je to rovnaký čas, za aký to zvládla prvá generácia legendárneho modelu Golf GTI. Cítil som, že auto s trojvalcovým turbomotorom má naozaj celkom iné jazdné vlastnosti, ako 55 kW (75 k) atmosférický trojvalec, ktorý bolo treba oveľa častejšie podradiť, ak sme chceli dynamickejšiu jazdu. Má maximum krútiaceho momentu (95 Nm) v rozsahu 3000 až 4300 otáčok. Turbomotor svojich 160 Nm ponúka v rozsahu 1500 až 3500 otáčok. Rozdiel viac ako výrazný. Možno táto verzia mohla dostať meno turbo up! No pravdou je, že pri pokojnejšej jazde sa rozdiely výrazne zmazávajú.

Motor s turbom však bol príčinou poklesu sánky podaktorých vodičov pri odpichu z križovatky. Nechápali, ako sa môže také malé auto tak rýchlo odpútať od ostatných bez toho, aby svojim výfukom „prebudilo“ celé mestečko... Maximálnu rýchlosť výrobca udáva 185 km/h, ale to sme na talianskych diaľniciach nevyskúšali. No a ešte jeden údaj – spotreba: papierovo podľa výrobcu 4,4 l/100 km. Pravdou je, že sme VW up! s turbom poriadne popreháňali, ak sa tak dá nazvať jazda po kľukatom pobreží. Naša spotreba sa dostala na hodnotu 5,6 litra. Vzhľadom na štýl jazdy to nie je zlé. Mimochodom manuálna prevodovka je síce iba 5 stupňová a sprevodovanie je pomerne ťažké (na dvoju sa dostanete aj nad 100 km/h), radenie rýchlostí ale bolo hladké a presné.

Spomenúť treba aj podvozok. Vzhľadom na prvotné určenie auta do mesta je nastavený dosť komfortne. Nevytriaslo z nás dušu ani pri občasných nerovnostiach. No umožnil nám hľadať limity a poriadne si užiť toľkokrát spomínané zákruty. Lebo hlavne na 17-palcových nízkoprofilových pneumatikách s rozmerom 195/40 auto držalo na ceste akoby malo obuté slicky.

Záver

Doterajší úspech najmenšieho modelu Volkswagenu bude pokračovať. Síce nie natoľko v našich končinách, kde sa druhé, či tretie auto do rodiny zatiaľ ešte veľmi nenosí. Ak príde up! s dobrou cenou, vzhľadom na čoraz väčšie problémy s miestom na parkovanie sa však stáva vzhľadom na svoju výbavu a vlastnosti celkom horúcim kandidátom. V mnohých prípadoch dokonca aj ako prvé, či jediné auto do rodiny, ktorá väčšie vozidlo nepotrebuje. Buď ešte (pre mladých), alebo už (pre seniorov). Takže šancu má. Po absolvovaných zmenách ešte väčšiu, ako doteraz.

Komentáre k článku