23.12.2016

BMW 530e iPerformance – hybrid so štvorvalcom a veľkými batériami

BMW predstavilo novinku pre rad 5, ktorá sa na trhu objaví iba chvíľu po oficiálnom uvedení novej päťky.

Na trh príde plug-in hybridná verzia 530e iPerformance už v marci 2017, teda iba pár týždňov po uvedení radu 5 na trh. Vozidlo dokáže jazdiť s priemernou spotrebou 1,9 litra benzínu na 100 km, čo zodpovedá emisiám 44 g CO2 na km.

Ide už o šiesty model rozširujúcej sa palety vozidiel s prívlastkom iPerformance. Po najnovších BMW 330e a 740e dostáva hybrid aj nový rad 5. Označenie 530e symbolizuje spojenie benzínového turbo motora s elektromotorom s cieľom priniesť schopnosti veľkoobjemového motora s nižšou spotrebou a nižšími emisiami.

Podkapotou nového BMW 530e sa nachádzajú dve pohonné jednotky. Prvou je motor eDrive s  výkonom 70 kW (95k) a krútiacim momentom 250 Nm. Skombinovaný je s benzínovým štvorvalcom s objemom 2,0 litra s výkonom 135 kW (184 k) a s krútiacim momentom 320 Nm. Celkový systémový výkon dvoch motorov je 185 kW (252 k) a krútiaci moment 420 nm. To znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximálnu rýchlosť 235 km/h. Pri využití oboch motorov má 530e reálny dojazd do 650 kilometrov, pritom v čisto elektrickom režime dokáže prejsť vzdialenosť do 50 km a to maximálnou rýchlosťou 140 km/h.

Obe motorizácie posielajú svoju silu na zadné kolesá prostredníctvom štandardne dodávanej 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic. Elektromotor je umiestnený nad prevodovkou, čo mu umožňuje využiť jej prevody aj pri čisto elektrickej jazde. Takto zároveň odpadá nutnosť použitia meniča krútiaceho momentu, čo významne prispieva ku kompenzácii extra hmotnosti, pridanej do pohonu elektrickými komponentmi.

Energia získaná z elektromotora, ktorý vie fungovať ako generátor, prípadne prostredníctvom dobíjania zo siete sa ukladá vo vysokonapäťovej batérii z lítium-iónových článkov s celkovou kapacitou 9,2 kWh. Batéria je umiestnená pod zadným sedadlom tak, aby batožinový priestor neutrpel výraznou stratou objemu. Vďaka tomu je v kufri nielen rovina, ale tiež objem 410 litrov. Batériu nabijete z domácej zásuvky do 5 hodín, z iWallbox za 3 hodiny.

Automobil tak ako ostatné modely iPerformance neprezrádza svoju alternatívnosť výrazným dizajnom, ale jemnými náznakmi. Lišty v obličkách majú modrú farbu, podobne ako kryty nábojov kolies. Za ľavým predným blatníkom sa nachádza kryt nabíjacieho konektora, na C-stĺpikoch si všimnete logo „eDrive“ a na veku kufra sa nachádza modelové označenie „530e“. Pri otvorení dverí privíta posádku podsvietená prahová lišta s nápisom „eDrive“. V kabíne plug-in hybridného BMW 530e iPerformance tiež nájdete tlačidlo eDrive na stredovej konzole a špecifický dizajn zobrazovacích prvkov, tak na prístrojovom paneli pred vodičom, ako aj na centrálnom informačnom displeji.

BMW eDrive sa prispôsobuje a predvída.

Okrem ovládača jazdného zážitku s možnosťou voľby režimov SPORT, COMFORT a ECO PRO, má vodič k dispozícii aj tlačidlo eDrive, ktoré mu umožní prispôsobiť si prevádzku systému BMW eDrive trase, ktorú má pred sebou, výberom z jazdných režimov AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE a BATTERY CONTROL.

AUTO eDRIVE zariadi optimálnu interakciu elektrického a spaľovacieho motora, čisto elektrickú jazdu umožní do rýchlosti 90 km/h. Tento režim sa automaticky aktivuje ako predvolený pri každom štarte vozidla. Režim MAX eDRIVE slúži na čisto elektrickú jazdu, maximálnou rýchlosťou 140 km/h. Ak však vodič v tomto móde stlačí akcelerátor až po kick-down spínač, automaticky sa pripojí aj spaľovací motor, pre zabezpečenie extra ťahu, napríklad pri predbiehaní.

BATTERY CONTROL umožní nabíjať vysokonapäťovú batériu počas jazdy. Miera jej nabitia je voliteľná od 30 do 100 percent maximálnej kapacity, s cieľom mať k dispozícii možnosť čisto elektrickej jazdy v jej neskoršej fáze, napríklad pri dojazde do obývanej oblasti, s nulovými miestnymi emisiami. Inteligentný manažment batérie BMW 530e iPerformance buď udržiava nabitie na stálej úrovni, alebo ho zvyšuje na predvolenú hodnotu, pomocou elektrického motora, ktorý vtedy funguje ako generátor.

BMW 530e môžete vybaviť všetkými asistenčnými systémami, ktoré prináša nový rad 5, a to vrátane asistenta riadenia, ktorý pomáha vodičovi udržiavať bezpečnú vzdialenosť, zrýchľovať, brzdiť a držať sa v strede jazdného pruhu v rozsahu rýchlosti o 0 do 210 km/h a mnohé ďalšie.

jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku