29.09.2014

Honda Civic Type R – športovejšia a výkonnejšia ako všetky Type R doteraz

Úplne nová Honda Civic Type R mieri do Paríža, prekonáva kultové športové modely značky.

Automobilový svet sa už o pár dní stretne na autosalóne Mondial de l’Automobile 2014 a spoločnosť Honda pri tejto príležitosti zverejnila nové detaily netrpezlivo očakávaného modelu Civic Type R. Vieme o nej úplne všetko! Teda okrem ceny. Tú sa, zrejme dozvieme počas autosalónu.

Úplne nový “hot-hatch“, ktorý sa v Európe začne predávať na budúci rok, bude doposiaľ najextrémnejší model Type R a z hľadiska výkonu podľa automobilky udáva začiatok novej éry značky. Výkon zabezpečí motor i-VTEC s objemom 2,0 litra z typového radu motorov Honda s technológiou Earth Dreams Technology. Vďaka výkonu vyše 206 kW (280 k) nemá konkurenciu v porovnaní s ktorýmkoľvek predchádzajúcim modelom Type R. Medzi ne patria nielen všetky generácie športového modelu Civic, ale tiež ikonické verzie modelov Integra, Accord a dokonca aj NSX.

Napriek tomu nový Civic Type R, ako jediný z týchto športových modelov, spĺňa prísnu emisnú normu Euro 6. Kým jeho predchodcovia mali atmosférické motory, nový model získava vyšší výkon v nízkych otáčkach vďaka prepĺňaniu turbodúchadlom. V kombinácii so špičkovým výkonom, ktorý je pre motory s technológiou VTEC od spoločnosti Honda typický poskytnú tieto motory výnimočný zážitok z jazdy.

Dizajn auta je oveľa príťažlivejší ako nový vysokovýkonný motor pod kapotou. Vďaka niekoľkým technickým inováciám a zlepšeniam bude nový model Civic Type R pravé vozidlo pilotov, hodné slávneho červeného znaku „H“.

Napríklad v modeli Civic Type R bude mať premiéru nové tlačidlo „+R“. Bude umiestnené na bočnej strane volantu a po jeho stlačení sa aktivuje režim „+R“, ktorý poskytne vzrušujúci zážitok z jazdy. Reakcie motora budú rýchlejšie vďaka mapovaniu krútiaceho momentu zmeneného na agresívnejšie nastavenie zamerané na výkon. Riadenie taktiež reaguje rýchlejšie a spolu s novým systémom adaptívnych štvorbodových tlmičov poskytuje dokonalý zážitok z riadenia.

Suehiro Hasshi, hlavný vedúci projektu Civic Type R z oddelenia výskumu a vývoja spoločnosti Honda, hovorí: „V základnom štandardnom režime je Civic Type R výnimočne agilný. Je to vlastne športové vozidlo na každý deň s úžasnou plynulou akceleráciou. Tlačidlo „+R“ poskytuje vodičovi dynamickejšiu a športovejšiu jazdu, ktorá zrýchľuje tep. Rozdiel v charaktere jazdy je ohromný. Režim „+R“ je extrémny: vozidlo je ideálne na pretekárske trate a ocenia ho všetci nadšenci pravej športovej jazdy.“

Ďalším príkladom inovatívneho prístupu Hondy je systém „steer axis“. Na podporu výkonu dvojlitrového prepĺňaného motora i-VTEC je predná náprava nového Civic Type R vybavená dodatočným mechanickým systémom pozostávajúcim z dvoch podporných čapov. Ich úlohou je minimalizovať vplyvy vysokého krútiaceho momentu na riadenie a umožňujú vodičovi naplno využívať výnimočné jazdné vlastnosti vozidla.

Okrem toho bol špeciálne pre model Civic Type R vyvinutý nový systém adaptívnych štvorbodových tlmičov. Tento systém automaticky v zlomku sekundy upravuje tuhosť tlmičov prednej a zadnej nápravy na základe jazdných podmienok. Vďaka nemu poskytuje nový model Civic Type R pohodlnú plynulú jazdu, no pri športovej jazde sa podvozok zmení na tvrdý a agilný.

Pre nový model Civic Type R vybral vývojársky tím šesťrýchlostnú manuálnu prevodovku. Hasshi vysvetľuje: „Manuálna prevodovka umožňuje vodičovi zvoliť si požadovaný prevodový stupeň, napríklad podradiť z piateho do tretieho pri nájazde do ostrej zákruty. Koncepcia nového modelu Civic Type R je plne zameraná na vodiča, preto je manuálna prevodovka najlepšou voľbou.“

Úplne nový model Civic Type R bol vyvinutý a skonštruovaný pre európsky štýl jazdenia. Z výroby v najmodernejšom závode spoločnosti Honda v Swindone, vo Veľkej Británii, sa do predaja dostane v priebehu roka 2015.

Koncept najnovšieho modelu Honda Civic Type R bude vystavený na autosalóne v Paríži v stánku Hondy v hale 3.

História modelov Type R

1992 – prvá generácia modelu NSX Type R (predávaný len v Japonsku)

Toto vozidlo predstavuje začiatok príbehu modelov Type R. Cieľom bolo vytvoriť vozidlo, ktoré poskytne výnimočný pôžitok z jazdy a rýchlosť pretekárskeho vozidla. Dizajn vozidla NSX Type R odráža obraz pretekárskeho stroja F1. Bolo to tiež prvýkrát, kedy sa na karosérii v majstrovskej bielej farbe vozidla predstavil červený emblém Honda.

Motor: 3.0L, 6-valec DOHC VTEC

Maximálny výkon: 280 koní / 7,300 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 300 Nm / 5,400 ot. za min.

1995 Prvá generácia modelu Integra Type R (predávaný len v Japonsku)

Motor: 1.8L, 4-valec DOHC VTEC

Maximálny výkon: 200 koní / 8,000 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 185 Nm / 7,500 ot. za min.

1997 Prvá generácia modelu Civic Type R (predávaný len v Japonsku)

Motor: 1.6L, 4-valec DOHC VTEC

Maximálny výkon: 185 koní / 8,200 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 163 Nm / 7,500 ot. za min.

1998 Integra Type R (Predávaná v Európe a USA. Prvý model Type R predávaný v Európe)

Motor: 1.8L, 4-valec DOHC VTEC
Maximálny výkon: 190 koní / 8,000 ot. za min.
Maximálny krútiaci moment: 178 Nm / 7,300 ot. za min.

1999 Accord Type R (predávaný len v Európe)

Motor: 2.2L, 4-valec DOHC i-VTEC
Maximálny výkon: 212 koní / 7,200 ot. za min.
Maximálny krútiaci moment: 215 Nm / 6,700 ot. za min.

2001 Druhá generácia modelu Integra Type R (predávaný len v Japonsku)

Motor: 2.0L, 4-valec DOHC i-VTEC

Maximálny výkon: 220 koní / 8,000 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 206 Nm / 7,000 ot. za min.

2001 Druhá generácia modelu Civic Type R (prvý Civic Type R predávaný v Európe)

Motor: 2.0L, 4-valec DOHC i-VTEC

Maximálny výkon: 220 koní / 8,000 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 206 Nm / 7,000 ot. za min.

Verzia pre Európu:
Motor: 2.0L, 4-valec DOHC i-VTEC
Maximálny výkon: 200 koní / 7,400 ot. za min.
Maximálny krútiaci moment: 196 Nm / 5,900 ot. za min.

2002 Druhá generácia modelu NSX Type R (predávaná len v Japonsku)   

Motor: 3.2L, 6-valec DOHC VTEC

Maximálny výkon: 280 koní / 7,300 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 304 Nm / 5,300 ot. za min.

2007 Tretia generácia modelu Civic Type R

Motor: 2.0L, 4-valec DOHC i-VTEC

Maximálny výkon: 225 koní / 8,000 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 215 Nm / 6,100 ot. za min.

2007 Tretia generácia modelu Civic Type R (európska verzia)

Motor: 2.0L, 4-valec DOHC i-VTEC

Maximálny výkon: 201 koní / 7,800 ot. za min.

Maximálny krútiaci moment: 193 Nm /5,600 ot. za min.

Jozef Vydra
ZDROJ: Honda

Komentáre k článku