2013-11-19 15:35:58
nový Mini Cooper
nový Mini Cooper
Zdroj: BMW

Nové Mini je vonku! Nové motory, nové technológie, ale staré dobré Mini

Mini, alebo skôr Midi? Mini narástlo po všetkých stránkach. Až na motory. Tie sú menšie, zato výkonnejšie.

Mini patrí dlhodobo medzi automobilové ľahôdky. Malý športovec postavený hlavne pre radosť z jazdy vždy oslňoval neopakovateľným dizajnom a prekvapivým komfortom. Nové Mini síce vyzerá akoby ani nové nebolo, opak je pravdou. Nové je, no zmeny sa skrývajú Pod kapotou.

Dizajnový jazyk Mini odoláva zubu času, a síce sa na prvý pohľad zdá byť totožné s predchádzajúcou generáciou, aj tu možno badať posun.

Priberá, alebo chudne?

Aj aj. V prvom rade je Mini bacuľatejšie, robustnejšie, zároveň je však ľahšie (1085 kg). Akoby si fúklo do prsta a narástlo len pre väčšie množstvo vzduchu. A presne tak to je. Mini chce pohodlne odviezť štyroch pasažierov, poskytnúť im viac komfortu a viac priestoru. Pomôcť v tom má nová konštrukcia sedadiel s väčšími možnosťami nastavovania predných sedadiel a dlhšie sedáky vzadu (+23 milimetrov). Pasažieri vzadu ocenia viac miesta pre plecia, nohy a ani dostať sa na zadné sedadlá auta nemá byť ťažké... Batožinový priestor sa zväčšil o 51 litrov na uspokojivých 211 litrov. Dĺžka vozidla narástla o 98 milimetrov (3821 mm), šírka o 44 milimetrov (1727), výška o 7 milimetrov (1414), dlhší je aj rázvor, a to o 28 milimetrov (2495) a väčší rozchod (vpredu + 42, vzadu + 34 milimetrov)

Zdroj: BMW

Dáte si tri piesty, alebo štyri?

Najväčšiu zmenu v Mini zastupujú nové trojvalcové motory od BMW. Motory TwinPower Turbo vytlačia aj z relatívne malých motorov obdivuhodný výkon. Pri uvedení na trh sú k dispozícii tri modelové varianty: Mini Cooper so 100 kW/136 k benzínovým trojvalcom, Mini Cooper S so 141 kW/192 k benzínovým štvorvalcom a Mini Cooper D s trojvalcovým naftovým motorom (85 kW/116 k). Najúspornejším z nich je pochopiteľne Mini Cooper D s priemernou kombinovanou spotrebou 3,5 až 3,6 litra a emisiami CO2 92 až 95 gramov na kilometer, a to v závislosti od zvolených pneumatík. K dispozícii je šesťstupňová manuálna prevodovka, doplnkový automatický šesťkvalt a tiež novo vyvinutá športová automatická prevodovka.

Zdroj: BMW

Motokára do každého počasia

Živosť a skvelá ovládateľnosť MINI spočívajúca v nízkej hmotnosti, v nízkej výške, v takmer „štvorcovom“ pôdoryse (pomer rázvoru a šírky) a vo vysokom výkone. Spojenie a vzájomná kombinácia týchto parametrov sú podstatou Go-kaart feeling, alebo pocitu motokáry, ktorý Mini vodičovi poskytuje. Mini rozmerovo rastie a čoraz viac sa odkláňa od auta ala motokáry akým bol pôvodný Cooper. Nie je to na škodu, veď na rozdiel od starého auta Mr. Beana v súčasných Mini po zrážke s iným autom, či s kočíkom nezahyniete. To čo auto stráca vplyvom väčších rozmerov a väčšej bezpečnosti, doháňa modernými technológiami a vyladením podvozku. Nové Mini by malo byť ešte zábavnejšie než predchádzajúca verzia. Predná náprava typu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie s odľahčenou konštrukciou, dynamická kontrola stability a trakcie, elektronická uzávierka diferenciálu, dynamická kontrola tlmičov, kvalitné brzdy a disky z ľahkých zliatin (až do 18 palcov!), to všetko by malo prispievať k lepšiemu pocitu z jazdy. Malo... Na isto to zistíme, až keď ho vyskúšame.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Čo je lepšie? Interiér alebo exteriér?

Osobne hlasujem za interiér. Neuveriteľná palubná doska, na ktorú sa dá pozerať dlhšie než je zdravé. Dominuje jej geometrický prvok - kruh. Je zastúpený veľkým 8,8 palcovým dotykovým displejom, kruhovými „budíkmi,“ kruhovými ovládačmi, no a (prekvapivo) kruhovým volantom :). Zaujme tiež kruhový ovládač jazdných režimov umiestnený pod radiacou pákou, šikovne umiestnený tak, aby nezaberal zbytočne veľa priestoru. Posadnutosť kruhom vidieť prakticky všade. A tam, kde sa kruh umiestniť nedá, je aspoň elipsa...

Auto je doslova nabité asistenčnými prvkami a prvkami zábavnými. Napríklad si Mini dokáže samo zavolať pomoc v prípade nehody, povie vám "infošky" o aktuálnej dopravnej situácii, naplno využije spojenie s vašim smartfónom (Facebook, Twitter a všakovaké apky), pomôže vám pri parkovaní a tak ďalej, a tak ďalej...

Zdroj: BMW

 

jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo