24.04.2020

Toyota predstavila Yaris Cross – kompaktné SUV

Do víru a džungle miest pripravila japonská značka odolný a robustný model.

Presne taký, ako chcú motoristi pri jazde v meste, kde život má svoje špecifické výzvy. Ak sa hovorí o riadení auta, je to náročné prostredie. Motoristi v ňom oceňujú čoraz viac ;robustné a kvalitné jazdné vlastnosti so zvýšenou svetlou výškou vozidiel SUV. To všetko v rozsahu, ktorý je šitý na mieru uliciam miest a s dôrazom na ohľaduplnosť voči životnému prostrediu.

Chcú pritom vozidlo, ktoré vyzerá jedinečne a štýlovo. Pritom zároveň ponúka flexibilitu, potrebnú pre aktívny životný štýl. Tieto vlastnosti dala do vienka Toyota úplne novému modelu Yaris Cross.

Navrhli a vyvinuli ho pre Európu s konkrétnym cieľom: spĺňať požiadavky a preferencie trhu s vozidlami SUV nižšej triedy (B-SUV) v tomto regióne. Bude sa v Európe aj vyrábať, vo výrobnej divízii spoločnosti Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), spolu s novou generáciou hatchbacku Yaris. Výroba sa začne v roku 2021.

Nový Yaris Cross má za sebou bohatú tradíciu spoločnosti Toyota v oblasti pokročilých technológií hybridného pohonu, malých vozidiel a konštruovania vozidiel SUV. Toyota ako prvá použila v roku 2012 hybridnú hnaciu sústavu v automobile nižšej triedy (segment B) v pôvodnom modeli Yaris Hybrid. Skúsenosti, ktoré odvtedy získala, sú zárukou, že aj nová, už štvrtá generácia hybridnej sústavy pre model Yaris Cross, prinesie výkon a efektívnosť.

Yaris Cross je skonštruovaný na novej platforme GA-B pre kompaktné vozidlá spoločnosti Toyota. S pôvodným modelom má spoločnú koncepciu dizajnu a usporiadania „malého veľkého“ vozidla. Ponúka priestranný interiér s kompaktnými vonkajšími rozmermi.

Yaris Cross ako pravé športové úžitkové vozidlo (SUV) využíva skúsenosti spoločnosti Toyota z tvorby rekreačného SUV pred 25 rokmi v podobe modelu RAV4 - dnes najpredávanejšieho SUV na svete, ako aj pri výrobe štýlového vysokovýkonného modelu C-HR. Zvýšená svetlá výška a dostupnosť inteligentného pohonu všetkých kolies (AWD-i) podporujú autentický charakter SUV.

Yaris Cross má rovnaký rázvor kolies 2 560 mm ako nový hatchback Yaris. Je celkovo je o 240 mm dlhší celkom 4180 mm). Predný previs je dlhší o 60 mm a vzadu o 180 mm. Vznikol tak väčší vnútorný priestor. Svetlá výška je o 30 mm vyššia a vozidlo je aj vyššie o 90 mm (1560) a širšie o 20 mm (1765).

K dispozícii je elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, nastaviteľná výška podlahy prináša flexibilitu vo využití úložiska pod podlahou, alebo zväčšený priestor pre veľký náklad. Kryt podlahy sa dá rozdeliť na dve časti. Kufor je vybavený aj novým systémom pružných pásov na zaistenie vecí a zastavenie ich posúvania počas jazdy. Yaris Cross je priestranný, aj praktický. Má objem batožinového priestoru až 390 l. Pre lepšiu variabilitu možné sklápať sedadlá v pomere 40:20:40.

Yaris a Yaris Cross sú prvé modely, ktoré využívajú najnovší hybridný systém pohonu od spoločnosti Toyota. Je vyvinutý priamo z väčších 2,0- a 2,5-litrových hnacích jednotiek, ktoré používajú niektoré najnovšie modely ako Corolla, C-HR, RAV4 a Camry. Sústavu tvorí nový 1,5-litrový trojvalcový zážihový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle. Je navrhnutý na znižovanie trenia a mechanických strát a optimalizáciu rýchlosti spaľovania. Výsledkom je vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora a vynikajúca spotreba paliva. Tepelná účinnosť motora je 40 %, teda viac, ako majú porovnateľné vznetové motory. Zabezpečuje výrazne nízku spotrebu paliva a nízke emisie CO₂. Nová hybridná sústava má maximálny výkon 116 k (DIN).

Nová platforma Toyota GA-B zabezpečuje vysokú mieru tuhosti karosérie a dobre vyvážený podvozok. Vozidlo je citlivé a obratné. Dynamické vlastnosti zlepšuje hybridný model s pohonom AWD-i. Má systém zadného odpruženia s dvojitým priečnym ramenom.

Toyota Yaris Cross ponúk zákazníkom vozidlo s vyššou polohou za volantom, praktickým využitím, pritom s priestranným interiérom a kompaktnými vonkajšími rozmermi. To vyhovuje podmienkam jazdy v meste. Model Yaris Cross má rovnaký rázvor kolies, 2 560 mm, ako nový hatchback Yaris.

Pohon AWD-i poskytuje dodatočnú stabilitu a trakciu pri každodennej jazde, v zlých podmienkach a na povrchu s nízkou priľnavosťou. Je to kompaktnejší elektrický systém, váži menej ako mechanické jednotky AWD. Vďaka tomu dosahuje hybridný model Yaris Cross AWD-i nižšiu spotrebu paliva a emisie CO₂ než ktorýkoľvek z jeho konkurentov vybavených pohonom všetkých kolies zo segmentu B-SUV.

Pri bežnej jazde pracuje vozidlo s pohonom predných kolies, no pri zistení podmienok s nízkou priľnavosťou sa automaticky aktivuje pohon všetkých kolies. Môže to byť napríklad na mokrých dlažobných kameňoch, v hustom daždi, na mokrom alebo ujazdenom snehu alebo na piesku. Systém AWD-i smeruje krútiaci moment pri rozjazde a zrýchlení na zadnú nápravu.

Aby vozidlo spĺňalo najprísnejšie normy, bude využívať súpravu aktívnych bezpečnostných systémov a pokročilých asistenčných funkcií Toyota Safety Sense. Pomáhajú predchádzať množstvu bežných nehôd. Vodičovi poskytujú pri jazde dôležité informácie a včasné upozornenia. Ak treba, pomôžu aj automatickým brzdením a zásahom do riadenia. Toyota očakáva, že vo výrobnom závode Onnaing neďaleko francúzskeho mesta Valenciennes vyrobí ročne viac ako 150-tisíc kusov Yaris Cross a dosiahne podiel v segmente B-SUV viac ako 8 %.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku