01.09.2019

Nechcete sa upiecť, či uvariť? Nekupujte si tmavé auto!

Móda je móda, ale namerané teploty podľa farby vášho auta by vás mali presvedčiť.

Medzi najobľúbenejšie farby veľmi dlho patrila čierna, potom strieborná, dlho si drží obľubu biela. V poslednom čase sa mnohí motoristi vracajú ku klasickej ponuke Henryho Forda: Môžete mať auto akejkoľvek farby, ak bude čierna...

V obľube je tmavosivá, ale aj čierna a ďalšie tmavé farby. Lenže klíma sa mení a s postupujúci horúčavami a stále rastúcimi teplotami, sa treba zamyslieť, či práve to je správne riešenie. Stačí, ak necháte auto stáť na slnkom rozpálenom parkovisku bez tieňa a pri nastúpení máte pocit, že ste vkročili do pekelnej vyhne.

Ak teda nechcete mať auto, v ktorom sa v lete budete piecť, nemáte si kupovať čierne, ale dajte prednosť bielej alebo striebornej. Experiment s termokamerou to potvrdzuje, rozdiely sú až priepastné. Termokamera totiž ukázala, ako veľmi ovplyvňuje voľba farby auta jeho odolnosť proti letným horúčavám.

Asi vám netreba pripomínať základy fyziky a poučky o tom, že tmavé farby sa zohrievajú rýchlejšie a viac. To nie je nič prekvapujúce. Prekvapením pre niekoho môže byť ukážka rozdielov v prehrievaní čiernych povrchov áut voči svetlým lakom. Teploty, aké môžu dosiahnuť karosérie vystavené priamemu slnečnému žiareniu môže zaskočiť aj veci znalých.

Mike  z kanála MikesCarInfo zisťoval pomocou termokamery rozdiely teplôt na štyroch zaparkovaných vozidlách SUV Toyota Highlander, ktoré sa líšili iba rôznymi farbami karosérie. Možno bude znieť prekvapujúco, no rozdiely spôsobené len zmenou farby exteriéru sú extrémne. Pri skúmaní štvorice rovnako zaparkovaných áut potvrdilo predpoklad, že doslova vyhňou sa stalo auto s čiernou farbou karosérie.

„Pohrebná“ vizáž auta môže byť elegantná, no do tropických oblastí sa určite vôbec nehodí. Dokonca to neodporúčame už ani v prípade našich zemepisných šírok. Kdekoľvek viac na juhu sa oplatí odolať osobnému vkusu a zvoliť striebornú či ešte lepšie módnu bielu. Toto odporúčanie je podložené termografickými zábermi, kde kapota čiernej Toyoty mala až 71 stupňov Celzia, pričom biela iba 45 stupňov Celzia.

Farby na opačných koncoch spektra ukážkovo potvrdili následky priameho pôsobenia slnečného žiarenia. Mike sa pristavil tiež pri SUV, ktoré boli svetlosivé a strieborné. Tieto dve farby zdanlivo taktiež dokážu tolerovať vonkajšie slnečné žiarenie, ale pri sivej sa neočakávane podarilo namerať 63 stupňov Celzia a aj strieborná ukázala horšie absorpciu infračervených lúčov s 54 stupňami na kamere.

Keď sa na to pozriete realisticky – rozdiel medzi najhorším a najlepším výsledkom je nezanedbateľných 26 stupňov Celzia. Toto určite spoznáte aj v interiéri. Môžete namietať, že si pustíte klimatizáciu, ale...

Musí fungovať dlhšie, nastavíte ju na nižšiu teplotu, aby ste rýchlejšie eliminovali sálanie tepla z rozhorúčenej karosérie – čo tiež neprospieva vášmu zdraviu a navyše to znamená viac emisií. Stojí za to premýšľať, aby ste nemuseli každodenne v lete absolvovať prvé kilometre v „saune“ vďaka tmavej farbe karosérie. Kupovať si tmavé auto kvôli elegantnému vzhľadu pri konfigurácii vozidla je teda povážlivé. Takže čisto estetický výber farebného odtieňa karosérie sa môže zrazu stať dôležitou funkčnou položkou v zozname preferencií pri nákupe nového, ale aj jazdeného auta.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: MikesCarInfo@Youtube

Komentáre k článku