21.05.2019

Pretekal som s Maťom Homolom na okruhu v Monze!

Nie je bežné, dostať sa na tento svetoznámy okruh, ale keď viete ako, nič nie je nemožné...

S Maťom Homolom, mladým a známym slovenským pretekárom, sme už zažili spoločné chvíle pred časom na Slovakiaringu spolu s Hyundai i30 N Fastback. Teraz sme sa posunuli trocha ďalej. Bolo to zaujímavé, vzrušujúce, náročné a tesné... Nie výsledkami, ale kokpitom, do ktorého som sa vďaka mojej výške a dlhým nohám dostal horko-ťažko. Pekne sme si zasúťažili a nebyť toho otrasného počasia (pršalo nepríjemne celý čas), to mohlo byť ešte lepšie.

Mohli sme si vyskúšať slávnu Parabolicu – zákrutu, ktorá svoj názov získala vďaka svojmu parabolickému tvaru. Treba vedieť trafiť presne nájazd do nej, rýchlosť, aj výjazd – no čo vám poviem, je dosť náročná. Podobne, ako celá trať, na ktorej jazdia aj monoposty formule jeden.

Možno až doteraz ste mali pocit, že sme vycestovali do Talianska, aby sme si to zažili na vlastnej koži. Dá sa to aj tak, ale stojí to kopec peňazí, času aj energie. Ide to však aj celkom inak. Ilúzia jazdy v pretekárskom aute je pritom (takmer) dokonalá. Ako teda na to? Riešením je, podobne ako v letectve, zariadenie s názvom simulátor.

Nie však len taký hocijaký. Mnoho ľudí „lieta“ vďaka rôznym simulačným programom. Ďalší Ale sa zúčastňujú dokonca na online „pretekoch“, automobilov. Toto je však trocha „iná káva“ – mali sme možnosť skúsiť si vysoko profesionálny pretekársky simulátor, ktorý dokáže veľmi vierohodne nasimulovať nielen jazdu na väčšine známych tratí a okruhov. Umožňuje sprostredkovať veľmi verne možnosti nastavenia auta: odozvu riadenia, funkciu bŕzd, ale tiež správanie sa rôznych typov áut pri prejazde zákrut, obrubníkov, kde zadné kolesá strácajú trakciu, lebo poskakujú... a mnoho ďalších vecí.

Dalo by sa povedať, že nastavenie profesionálneho simulátora je takmer nekonečné a dokáže veľmi verne napodobniť jazdu v skutočnom pretekárskom aute. S tým rozdielom, že to čo jazdec dokáže vyskúšať na trati v priebehu roka, poskytne simulátor za jeden deň. Je jasné, že sa dá nielen ušetriť obrovské náklady, ale aj výrazne zlepšiť v priebehu jedinej sezóny.

Pretekári v tímoch F1 nejazdia iba počas piatkových a sobotných tréningov a sobotnej kvalifikácii a potom v nedešu počas pretekov. Okrem toho, že majú svojich „simulátorových“ kolegov, ktorí na dokonalom modeli monopostu „jazdia“ rôzne stratégie a nastavenia pre danú trať, sami si sadajú do simulátorov. Lebo dnes okrem spomenutého výpočtu možností sa mimo pretekov jazdiť nedá. Vraj je pomer hodín „najazdených“ v simulátore k tým reálnym 3:1. Dnes to už ani inak nejde. Napriek obrovským investíciám do vývoja pretekárskych áut treba aj ušetriť. Na doprave, na ubytovaní, na technike, na pneumatikách. Navyše dnes majú v F1 k dispozícii už len pár motorov na celú sezónu. Ich životnosť nie je neobmedzená. Počas tréningov by si ju tímy minuli a nemali by s čím pretekať.

To všetko sú dôvody, prečo dnes prevažná väčšina pretekárov trávi veľké množstvo času za volantom simulátora. Dostali sme možnosť sadnúť si do profi simulátora SIM RACE. Vyrábajú vo v susednej Českej republike a má netušené možnosti: v pamäti je vyše 370 okruhov a 250 rôznych áut. Na tomto konkrétnom kuse trénoval aj úspešný slovenský pretekár vytrvalostných pretekov, Miroslav Konôpka. Nevedel sa „odtrhnúť“ od volantu a po tri a pol hodine intenzívneho jazdenia skonštatoval, že je to takmer úplne identické, ako jazda na Ligier JSP217 z kategórie LM P2, s ktorým bude jeho tím štartovať na slávnych vytrvalostných 24 hodinových pretekoch LeMans 15.-16. júna.

Maťo Homola, ktorý tento rok súťaží v pretekoch WTCR Europe s Hyundai i30 N TCR pozná simulátor spoločnosti SimRace zo Žiliny ešte zo svojich predchádzajúcich angažmánov, napríklad keď jazdil s modelom Peugeot 308 TCR. Sám potvrdil, že sa na tomto simulátore plnohodnotne venuje príprave na jednotlivé okruhy šampionátu WTCR. Potvrdil maximálnu spokojnosť s reálnosťou a odozvou simulátora. Vďaka tomu vie tento „virtuálny“ tréning preniesť efektívne do reálnych pretekov. Aj tréningu na simulátore môže vďačiť za to, že vyhral kvalifikáciu TCR Europe na Hungaroringu a potom pridal aj svoje prvé víťazstvo v prvých pretekoch sezóny. Do druhých pretekov sa rozpršalo a jeho ťažší Hyundai i30 N TCR nestačil konkurovať ľahším vozidlám na šmykľavej vlhkej trati. Skončil na 11. mieste. Má však ambície poriadne zabrať aj v ďalších pretekoch. Tie najbližšie budú už tento víkend na nemeckom okruhu Hockenheimring.

Tu je kalendár všetkých pretekov kategórie TCR Europe 2019:

27.-28.04. HUNGARORING, Maďarsko

25.-26.05. HOCKENHEIMRING, Nemecko

08.-09.06. CIRCUIT DE SPA-FRANCORCHAMPS, Belgicko

13.-14.07. RED BULL RING, Rakúsko

03.-04.08. MOTORSPORT ARENA OSCHERSLEBEN, Nemecko

21.-22.09. CIRCUIT DE BARCELONA CATALUNYA, Španielsko

12.-13.10. AUTODROMO DI MONZA, Taliansko

No a ešte pár postrehov z nášho jazdenia na okruhu Autodromo di Monza v rámci SimRace Media Cup: sedel som v simulátore prvý raz po vyše 12, možno aj viac rokoch. Na rozdiel od skutočného auta, kde si jazdu užívam, som si musel zvykať na nepohodlie. Trápili ma totiž rozmery kokpitu, kde mi počas jázd neuveriteľne tlačil okraj „prístrojovej dosky“ tvorený kovovým uholníkom do kolien. Nevedel som sa vďaka tomu poriadne sústrediť na jazdu. Tento hendikep sa podpísal na výsledku. Bolo ale evidentné stále zlepšovanie. Takže pár jázd navyše a bolo by to (okrem tých kolien) niečo celkom iné. Aj tak je to úžasný zážitok.

Šanca na vyskúšanie je – simulátor SimRace síce „parkuje“ v Žiline, ale keďže je integrovaný do prívesu, môžete si ho prenajať napríklad aj na firemný teambulding, alebo podobné preteky. Stojí to za to!


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku