02.04.2019

Deň s Hyundai i30 Fastback N na Slovakiaringu

Pozvánka bola stručná: bude nová strela na kolesách, aj ambasádor. No, skúste odolať...

Prežiť jeden (pol)deň s novým Hyundai i30 Fastback N? Otázka nebola či áno, alebo nie, ale kedy? Program sľuboval zaujímavú náplň.

Logická odpoveď bola áno - ide sa na slovenský „Ring“! Navyše organizátori „vybavili“ aj veľmi dobré počasie, takmer ideálne.

Slovenský (ešte stále mladý) úspešný pretekár Maťo Homola po rokoch skúšania a zbierania skúseností bude v tomto roku jazdiť v majstrovstvách sveta cestovných automobilov World Touring Car Cup na Hyundai i30 TCR. Tento model v minulom roku vybojoval titul majstra sveta. Je to (oveľa) silnejšia káva s podobnou arómou, akú servíruje model i30 N pre bežných smrteľníkov - celkom obyčajných motoristov. No ak sa chcú so svojim autom poriadne vyblázniť, majú možnosť poriadne vyskúšať jeho vlastnosti - najbezpečnejšie na okruhu. Že je takých dosť aj na Slovensku, ukazuje fakt, že v roku 2018 sa majiteľmi nadopovaného „N-ka“ stalo 59 majiteľov. Trojnásobne viac, ako mal druhý v poradí (19 kusov). Možno vás to prekvapí, ale úspešný päťdverový i30 N inšpirovaný tradíciou Hyundai v automobilovom športe dosiahol už vyše 9 000 objednávok z celej Európy.

Aby toho nebolo dosť, teraz sa predstavil ďalší model s prívlastkom N. Po hatchbacku prichádza i30 Fastback N. Dlhší a elegantnejší súrodenec skombinoval príjemný dizajn karosérie s už známou dvojicou výkonných motorov. Hyundai i30 Fastback N teraz preberá všetko, čo priniesol päťdverový i30 N do kompaktnej triedy (tzv. segment C). Obohacuje to ešte nádychom elegancie a vycibrenosti, pričom nepotláča drsného ducha modelu, ktorý tak výrazne oslovil veľa zákazníkov.

Prvé vysoko výkonné päťdverové kupé v segmente kompaktnej triedy prináša súčasne výkon a elegantný vzhľad. Hyundai i30 Fastback N je druhým modelom N v európskom modelovom programe a tretí celosvetovo, ktorý má označenie N. Nadväzuje na extrémne úspešne etablovaný päťdverový i30 N.

To všetko je fajn, ale ako jazdí? Predsa len, budú pri ňom odlišnosti oproti krátkemu modelu, veď je o 12 cm dlhší. Aj rozloženie hmotnosti je trocha iné. Podľa množstva inštalovanej doplnkovej výbavy je to približne 60% na prednú a 40% na zadnú nápravu. Preto ma výrazne zaujímalo, ako sa to prejaví na pretekárskom okruhu.

Hyundai i30 N som mal možnosť vyskúšať pri jeho prvej prezentácii na talianskom okruhu  Vallelunga neďaleko Ríma v závere roka 2017. Aj na ňom prebiehal vývoj vozidla. Okruh je výrazne kopcovatejší, ako oveľa viac rovinatý Slovakiaring. Má síce aj prevýšenia na trati, ale v porovnaní s oveľa zvlnenejším okruhom v Taliansku je to takmer rovný stôl. Navyše, medzi uvedením hatchbacku a novým fastabckom uplynulo už rok a pol. Hoci sme potom neskôr mali Hyundai i30N aj na klasický redakčný test, na okruh sme sa s ním nedostali. Nebudem teda porovnávať bezprostredné rozdiely. Skôr dojem a pocit, ako sa zmenili jazdné vlastnosti pri dlhšom variante.

Kto by náhodou nevedel, ešte krátke zastavenie pri označení N pre výkonné modely Hyundai. N znamená narodený v Namyangu. Tam sídli globálne výskumné a vývojové centrum Hyundai Motor v Kórei, kde sa táto idea zrodila a tiež vyladený na Nürburgringu, na pretekárskom okruhu, na ktorom má Hyundai svoje európske testovacie centrum. Písmeno ‘N’ symbolizuje tiež šikanu na pretekárskej trati, ktorou značka označuje vývoj vysoko výkonných automobilov Hyundai Motor.

Teraz jeden pohľad pod kapotu: štvorvalec 2.0 T-GDI má dva varianty. Silnejší (Performance), ktorý sme mali možnosť „osedlať“, má výkon až 202 kW (275 k) a maximálny krútiaci moment (s funkciou overboost, kde sa plniaci tlak turbodúchadla zvýši z 1,0 na 1,2 baru) je 380 Nm v rozmedzí otáčok od 1450 do 4700. Vďaka tomu všetkému a s lineárnou krivkou výkonu s vysokou náklonnosťou k „cvalu“ po zatlačení akcelerátora...

Hyundai i30 Fastback N má, na rozdiel od predchádzajúceho modelu (hatchback), ktorý bol uvádzaný v krásnej modrej farbe Perforamnce Blue, exkluzívnu uvádzaciu farbu karosérie Shadow Grey. Okrem nej si zákazníci môžu vybrať nielen spomenutú modrú, ale aj farby Polar White, Phantom Black, Engine Red a Micron Grey – sú to rovnaké odtiene ako pri päťdverovom i30 N. Samozrejme vo výbave nechýbajú špeciálne prvky pre maximálnu jazdnú dynamiku. Sú to najmä elektronický samosvorný diferenciál označený N Corner Carving Differential. Je to špecifické označenie elektronického samosvorného diferenciálu E-LSD (Electronically-Controlled Limited Slip Differential) v modeloch Hyundai N. Aktívne reguluje krútiaci moment prenášaný na jednotlivé kolesá, čím redukuje prešmykovanie kolies v určitých podmienkach (napríklad pri akcelerácii zo zákruty), čím minimalizuje nedotáčavosť. Nechýbajú tlmiče pruženia s elektronickou reguláciou, prispôsobenie otáčok pri radení, rozjazdová automatika (Launch control), vysoko výkonné pneumatiky, merač času kola, variabilná výfuková sústava a ďalšie prvky výbavy.

Keď sme už pri tom výfuku – podobne ako „krátka“ i30-ka, aj Fastback si vie slušne „poprdkávať“ (teda strieľať do výfuku) pri náhlom uvoľnení plynového pedála, či pri radení rýchlostí smerom nadol. Dá sa to nataviť v jazdných režimoch. Na rozdiel od hatchbacku sa mi ale zvuk zdá umiernenejší, menej ostrý. Možno to spôsobuje dĺžka výfukového vedenia, aj dlhšia karoséria, kde sa zvuk viac utlmí. Zrejeme k tomu pomohol aj o 7% menší koeficient aerodynamického odporu vzduchu oproti päťdverovému i30 N. Preto je i30 Fastback N efektívnejší a vydáva celkovo menší aerodynamický hluk.

Po krátkom oficiálnom predstavení novinky sa za volant dostávajú prví nedočkaví kolegovia novinári. Zvolil som až druhý výjazd, takže si musím počkať nejakých 15-20 minút, kým sa skončí prvý stint a autá sa vrátia do paddocku. Zostal čas na občerstvenie, ale aj sledovanie výkonov kolegov za volantom. Po prvom, uvádzacom okruhu, keď sa oboznamujú s traťou a zvykajú si na vlastnosti auta, prehrmia po cieľovej rovinke ešte dvakrát. Vo štvrtom kole sa už chladia turbá, aj brzdy. Na zistenie vlastností tak vlastne zostávajú dve „ostré“ kolá. Vpredu jazdí i30N hatchabck. Za volantom jeden z inštruktorov zo Slovakiaringu, alebo Maťo Homola. Upozorňujú, dávajú pokyny vysielačkou.

Autá sú späť, na rade je kontrola tlaku v pneumatikách Pirelli s rozmerom 235/35 R 19. Navrhujem, aby sme nešli vo vláčiku celý čas, ale aby sa za úvodným autom tri ďalšie striedali po každom kole na cieľovej rovinke: prvý odstúpi dozadu a dve nasledujúce postúpia vpred. Tak si každý môže vyskúšať jazdu na chvoste, ale aj priamo za pretekármi, ktorí poznajú Slovakiaring ako vlastnú dlaň. Potvrdené, schválené, všetci súhlasia, môžeme vyraziť na trať.

Prvé kolo mám pocit, že pneumatiky ešte stále dosť dobre nedržia. Jazdím na konci a spočiatku zaostávam. S pribúdajúcimi metrami sa zahrievam ja aj gumy a získavam stále lepší pocit z ovládania auta. Mám pocit, že hatchback bol ochotnejší na zatáčanie, fastback treba troška viac „nútiť“ do zákruty. Karoséria sa mi zdá naozaj o čosi tuhšia (má voči hatchbacku viac zvarov). Podvozok zasa mierne poddajnejší. Aj napriek tomu, že je prepnutý do režimu N Custom na najtvrdšie naladenie. Ale sú to len drobné rozdiely. Stačí zvoliť inú stopu pri nájazde do zákrut a výrazne sa približujem jazdcovi predo mnou. Cieľová rovinka a striedanie na pozíciách prináša ďalšie zrýchlenie. Mám pocit, že ma tí predo mnou „zbytočne“ brzdia. Posledné kolo a bleskrýchla výmena pozícií... a už som takmer „na chrbáte“ úvodného auta. Spoločne zrýchľujeme – cítim sa za volantom veľmi príjemne a zdá sa mi, že fastback poslúcha čoraz lepšie. Zžívam sa s ním, nášmu tempu prestávajú stačiť kolegovia za mnou. Ešte by som pridal, ešte by to išlo rýchlejšie. No prichádza vypustenie rýchleho tempa a spomalenie. Skupinka sa zasa formuje dohromady - treba ochladiť turbo pred príjazdom do paddocku a tiež aj brzdy – vpredu ventilované kotúčové s priemerom 345 mm a vzadu tiež vetrané - majú priemer 314 mm.

Po príjazde si premietam niektoré úseky trate, koniec cieľovej rovinky, sériu nadväzujúcich zákrut. Miestami 160 až 180 km/h, inde iba čosi vyše 60-ky. Hyundai i30 Fastback N však ukázal, že je, rovnako ako jeho kratší súrodenec, naozaj nielen vhodným bežným autom na normálne cesty, ale aj poriadne výkonným športovým náradím. Dva v jednom, auto pre rodinu, ale aj auto na okruh. Raz tak, potom zas inak. Na rozdiel od hatchbacku bude mať trocha inú cieľovú skupinu. Elegantná karoséria typu fastback pripomínajúca klasický sedan bude mieriť trocha vyššie, ako hatchback. Ponúkne totiž aj väčší batožinový priestor – základný objem je 450 litrov (436 so zadnou priečnou výstuhou montovanou na želanie) a maximálny obsiahne 1351 litrov (1337 so zadnou výstuhou). To je zhruba o 50 litrov v základe viac. Zadná výstuha namontovaná v batožinovom priestore za zadnými sedadlami sa ponúka sériovo vo výbave N Performance,. Zvyšuje pevnosť karosérie o 6% a redukuje torznú deformáciu karosérie v oblasti zadnej nápravy pri jazde v zákrutách.

Rozdiely v porovnaní so štandardnou verziou s výkonom 184 kW (250 k) nie sú veľmi veľké. Krútiaci moment má rovnakú hodnotu, iba maximum hodnoty je od 1450 do 4000 otáčok, čo je nižšie, ako pri výkonnejšej verzii. Brzdy vpredu sú s priemerom 330 mm, vzadu 300 mm, pneumatiky Michelin s rozmerom 225/40 R 18. Hlavný rozdiel je v stálom prevode, ktorý je v prípade menej výkonnej verzie menej ťažký. To platí aj pre prevod riadenia. Odlišnosti sú však malé.

Vďaka systému N Grin Control System sa dá dvoma tlačidlami na volante nastavovať päť jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, N a N Custom. Jednotlivé režimy menia charakter vozidla nastavením parametrov motora, tlmičov pruženia, elektronického stabilizačného systému ESC, elektronického samosvorného diferenciálu, zvuku motora, posilňovača riadenia a prispôsobenia otáčok. Okrem toho je možné nezávisle tlačidlom aktivovať prispôsobenie otáčok pri radení smerom nadol. 

Že teraz nebudem opisovať dizajn exteriéru auta, ktoré má oproti hatchbacku o 21 mm nižšiu strechu a koeficient odporu vzduchu znížený z 0,320 na 0,297, alebo ako vyzerá interiér, mi nemajte za zlé. Išlo mi v prvom rade o získanie pocitu z auta a z toho, ako jazdí. Ten je veľmi dobrý. Veľa informácií nájdete na stránke značky.

Na záver môžem konštatovať, že po 18 mesiacoch skúseností s i30 N je nový i30 Fastback N ďalší športový automobil na každý deň, ktorý je vhodný naozaj nielen na každodenné jazdenie (s deťmi do školy, či na cestu do práce), ale tiež na víkendové bláznenie na trati.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku