2017-06-15 14:35:00
SIAF 2017 bombardér B-52
SIAF 2017 bombardér B-52
Zdroj: SIAF, wikipédia

V auguste môžete stretnúť veľké stroje so silnými motormi nielen pod kapotou

Leto bude pod dohľadom silných strojov: B-52 vás bude mať ako na dlani

Opora amerického strategického bombardovacieho letectva obohatí program SIAF 2017 svojím impozantným preletom nad letiskom. Počas minulého ročníka Medzinárodných leteckých dní sa stal najobľúbenejšou a najlepšou statickou ukážkou. Tentoraz predvedie legendárny ťažký bombardér dlhého doletu svoje grandiózne rozmery vo vzduchu.

S dĺžkou 48,5 m a rozpätím krídel 56,4 m aj napriek známej prezývke (BUFF – Big Ugly Fat Fellov, čiže Veľký škaredý tučný kamoš) vzbudzuje nad zemou pochopiteľný obdiv. V rámci leteckých dní 26. až 27. augusta ukáže určite viac než počas svojich príletov na Sliač v minulých rokoch. Vstupenky na Medzinárdné letecké dni SIAF 2017 kúpite na stránke

 

Zdroj: SIAF, wikipédia
Zdroj: SIAF, wikipédia

35 hodín vo vzduchu

Keď sme na SIAF v roku 2012 privítali B-52 Stratofortress po prvý raz, mal za sebou viac ako 13 hodín letu z americkej základne Barksdale v Louisiane. B-52 (v súčasnosti už len model H) patria jej 2. a 307. krídlu (Air Force Reserve). Ďalšie lietadlá tohto typu tvoria súčasť 5. krídla leteckej základne Minot v Severnej Dakote. BUFF však dokáže letieť oveľa dlhšie, čo potvrdil 16. februára 1991, keď sedem strojov B-52G odštartovalo z Barksdale s nákladom 39 konvenčných striel AGM-86C, uskutočnilo úlohy nad územím Iraku a po 35 hodinách letu pristálo na materskej základni.

Bola to historicky najdlhšia bojová misia tohto typu lietadla. V septembri roku 1996 zasa v rámci operácie Desert Strike prekonali dva stroje B-52H vzdialenosť 16-tisíc štatutárnych míľ bez medzipristátia, keď po štarte v Barksdale odpálili nad Irakom 13 konvenčných striel AGM-86C a po 34 hodinách opäť pristáli na základni v Louisiane.

Zdroj: SIAF, wikipédia

Od roku 1954 do roku 2040

Lietadlo B-52 Stratofortress je oporou amerického strategického bombardovacieho letectva už viac ako 40 rokov. Po prototypoch zo začiatku 50. rokov minulého storočia uzrela svetlo sveta verzia B-52A, ktorá vzlietla v roku 1954. O rok neskôr sa verzia B stala súčasťou výzbroje United States Air Force (USAF). Najnovšia verzia stroja H pochádza z roku 1961 a vďaka modernizácii a výbave modernými technológiami bude aj naďalej významným elementom americkej národnej bezpečnosti a obrany krajiny. Život obrieho bombardéra, ktorý je schopný letieť vo vysokej podzvukovej rýchlosti vo výške viac ako 15-tisíc metrov, možno podľa záverov technických previerok predlžovať až do roku 2040.

32 ton konvenčných zbraní na palube

Prázdny Boeing B-52 Stratofortress váži viac ako 83 ton a jeho maximálna vzletová hmotnosť je takmer 220 ton. Model H, ktorý uvidíme na SIAF 2017, dokáže niesť až 20 striel s plochou dráhou letu a tiež konvenčnú výzbroj (strely vzduch-vzduch, vzduch – zem) v celkovej hmotnosti 32 ton. BUFF bol oporou americkej armády počas mnohých vojenských operácií. Spomeňme aspoň Púštnu búrku v 90. rokoch minulého storočia, keď strategické bombardéry prepravili a použili 40 % všetkej výzbroje koaličných síl v tomto konflikte, alebo Irackú slobodu začiatkom nového tisícročia, keď počas nočnej misie 21. marca 2003 lietadlá B-52 odpálili celkom 100 konvenčných striel s plochou dráhou letu CALCM (conventional air launched cruise missile).


FOTO: archív SIAF, Wikipedia
ZDROJ: SIAF

Komentáre k článku


Stream naživo