2014-04-23 10:00:00
Vížaz testu letných pneumatík
Vížaz testu letných pneumatík 2014 s rozmerom 225/45 R17 - Continental SportContact 5
Zdroj: GTU

TEST: Letné pneumatiky 175/65 R14 – ako dopadlo obutie pre segment malých áut?

Rôznych testov pneumatík je každý rok viac ako dosť. Akousi referenciou bývali testy nemeckého autoklubu ADAC.

Po minuloročnom zlyhaní autoklubu ADAC sme sa orientovali na iné nezávislé organizácie.

Nakoniec však, ako jeden z posledných, uverejnil aj nemecký autoklub ADAC test letných pneumatík. Spolupracuje pri ňom s rakúskym klubom ÖAMTC a švajčiarskym TCS. Preverili spolu 33 plášťov v dvoch veľmi rozšírených rozmeroch.

Tentoraz sme vzali za základ hodnotenie podľa modelu rakúskeho klubu ÖAMTC, ktorý má trocha inak postavené kritériá pri hodnotení pneumatík. Napriek tomu neboli dosiahnuté výsledky odlišné. Je iba podstatné, ktorým parametrom prikladajú v rakúskom autoklube vyššiu dôležitosť. Ako testuje sa dozviete pred výslednými hodnoteniami jednotlivých pneumatík.

Menší rozmer pre menšie autá

Menší z nich s rozmerom 175/65 R14 používajú vozidla triedy mini a nižšej triedy. Napríklad Ford Fiesta, Fiat 500, Honda Jazz, Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 206, Suzuki Ignis, ale aj Škoda Fabia, či staršia Felicia. Na test vybrali pneumatiky celkovo 16 výrobcov. Sú medzi nimi veľké rozdiely? Najvyššie „vynikajúce“ hodnotenie nezískala žiadna pneumatika. Šesť pneumatík vykázalo vo všetkých disciplínach vyvážené vlastnosti a získali hodnotenie „zvlášť odporúčame.“ Šesť pneumatík získalo najmä pre vlastnosti na mokrom povrchu o stupeň nižšiu známku uspokojivé. O zvyšok sa podelila jedna pneumatika s hodnotením dostatočné a tri pneumatiky spomínané autokluby motoristom rozhodne neodporúčajú.

Zdroj: ADAC, OAMTC,
Zdroj: ADAC, OAMTC,

Sláva víťazom, ale nie sú perfektní...

Absolútnym víťazom testu sa stala v súčte všetkých parametrov pneumatika Continental ContiEcoContact 5. Získala najlepšie hodnotenie vo väčšine dôležitých parametrov. Iba vo vlastnostiach na mokrom povrchu ju prekonala pneumatika Hankook Kinergy Eco K425, ktorá získala celkovo druhú priečku. No aj tu platí, že je niečo za niečo a Hankook sa pomerne veľmi opotrebováva, takže to na prvú priečku nemohlo stačiť.

Ďalšie štyri najlepšie pneumatiky Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Ecopia EP 150, Falken SN-832 Ecorun a Nokian Line sa ukázali ako veľmi vyvážené s vlastnosťami, ktoré nemali zásadnejšie slabiny.

Šesť plášťov v ďalšom poradí a s hodnotením uspokojivé, malo mierne nedostatky. Najlepšie z nich sú Firestone Multihawk a Michelin Energy Saver+. Majú miernu prevahu vlastností na mokrej vozovke, čo je jedno z najdôležitejších kritérií. Michelin navyše pridal aj najnižšie opotrebenie zo všetkých testovaných pneumatík a veľmi dobrú hodnotu pri šetrení paliva. Ďalšie pneumatiky tejto skupine: Vredestein T-Trac 2, Semperit Comfort – Life 2 a najmä Goodyear Efficient Grip Compact doplatili na zaváhanie pri brzdení na mokrom povrchu.

Avon ZT5 bola jedinou pneumatikou, ktorá skončila s hodnotením dostatočné. Preukázala pri porovnaní s lepšie hodnotenými pneumatikami nielen iba priemerné vlastnosti za mokra, ale aj na suchej vozovke. A hoci patrí navyše aj k najhlučnejším spomedzi skúšaných, ešte stále obstála v hodnotení. Ďalšia trojica v testoch už také šťastie nemala a Debica Passio 2, Kormoran Impulser B2 a Kleber Dynaxer HP v teste úplne prepadli. Môžu za to predovšetkým doslova katastrofálne výsledky na mokrom povrchu. Je preto celkom samozrejmé, že ÖAMTC, TCS aj ADAC varujú motoristov pred ich kúpou.

Zdroj: ADAC, OAMTC,
Zdroj: ADAC, OAMTC,

Ako postupuje ÖAMTC pri testoch

Pre rakúsky klub je dôležitá absolútna nezávislosť počas testovania, bez akéhokoľvek ovplyvňovania výsledkov. To, čo namerajú, je alfou aj omegou. Možno povedať, že výsledky sú vzhľadom na zabezpečenie prípravy aj samotného priebehu testov úplne v rukách klubu a zakladá si na tom, ako eliminuje možné ovplyvnenie, či nebodaj podvody.

OAMTC so svojimi partnermi prediskutuje a stanoví testované rozmery podľa viacerých kritérií, predovšetkým podľa trhovej sily značky a situácie na trhu. Cieľom je dostať do testu pneumatiky s čo najširším cenovým rozpätie, od lacných až po prémiové produkty.

Pneumatiky sa nakupujú vo viacerých etapách a na rôznych miestach, aby sa zaručilo, že ide skutočne o bežné sériové produkty. Z každého modelu sa v bežných predajniach nakúpi celkovo 28 pneumatík, z čoho 24 ešte pred samotným testovaním. V priebehu testu sa dokúpi ešte jedna sada, ktorá umožní preveriť, či testované pneumatiky zodpovedajú sériovej kvalite.

Len čo vzniknú pochybnosti, utajene sa dokúpia ďalšie pneumatiky a podrobia sa dodatočným testom. Do tretice sa pred zverejnením výsledkov testov kupujú ďalšie pneumatiky systémom náhodného výberu a podrobujú sa ďalšiemu testovaniu. Ak klub odhalí pokus o podvod s upravenými pneumatikami, model z testu vylúči.

Modely sa radia podľa celkovej známky z jednotlivých kritérií. Ak niektorá pneumatika v testovaných disciplínach nezíska hodnotenie „zvlášť odporúčame“ (známka horšia než 2,5), celkové hodnotenie sa orientuje podľa najhoršej známky. V prípade, že viaceré pneumatiky získajú rovnakú celkovú známku, značky sú usporiadané abecedne.

ÖAMTC hodnotí pneumatiky jednou až piatimi hviezdičkami a k tomu prislúchajúcou známkou „vynikajúce“, „zvlášť odporúčame“, „odporúčame“, „podmienečne odporúčame“ alebo „neodporúčame“. Výnimkou je hodnotenie rýchlej jazdy, kde pneumatiky môžu získať hodnotenia: „uspela“, „obmedzene uspela“ alebo „neuspela“.

Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé hodnotenia. Ešte pripomíname, že testu sa podrobili pneumatiky so záťažovým indexom 82. Ten uvádza maximálnu záťaž na jednu pneumatiku 475 kg. Pneumatiky Continental a Bridgestone boli v tomto výnimkou, výrobcovia ich dodávajú v rozmere 175/65 R14 iba s indexom 86 (530 kg). Všetky pneumatiky spĺňali rýchlostný index T, čo znamená, že pri maximálne povolenej záťaži dokážu bezpečne zvládnuť maximálnu rýchlosť do 190 km/h.

Výsledky testu pneumatík 175/65 R14 T

Názov

sucho

mokro

hluk

spotreba

opotrebenie

hodnotenie

Continental ContiEcoContact 5

1,6

2,4

3,5

1,7

1,3

zvlášť odporúčané ****

Hankook Kinergy Eco K425

2,0

1,9

2,9

2,0

2,5

zvlášť odporúčané ****

Pirelli P1 Cinturato Verde

1,7

2,3

3,1

2,3

2,0

zvlášť odporúčané ****

Bridgestone Ecopia EP 150

1,6

2,2

3,5

2,3

2,5

zvlášť odporúčané ****

Falken Sincera SN-832 Ecorun

2,1

2,2

3,4

1,8

2,3

zvlášť odporúčané ****

Nokian Line

1,9

2,5

3,5

2,3

2,0

zvlášť odporúčané ****

Firestone Multihawk

2,2

2,6

3,8

2,3

2,0

odporúčané ***

Michelin Energy Saver +

2,1

2,7

3,3

1,6

1,0

odporúčané ***

Barum Brillantis 2

2,8

2,6

3,1

2,1

2,5

odporúčané ***

Vredestein T-Trac 2

1,8

2,8

3,5

1,8

1,8

odporúčané ***

Goodyear Efficient Grip Performance

2,0

3,1

3,6

2,1

2,3

odporúčané ***

Semperit Comfort-Life 2

2,1

3,1

3,5

1,8

2,5

odporúčané ***

Avon ZT5

3,3

3,9

4,2

2,3

2,5

podmienene odporúčané **

Debica Passio 2

2,3

5,0

4,2

2,1

1,3

neodporúčané *

Kormoran Impulser b2

2,5

5,0

3,3

2,3

2,5

neodporúčané *

Kleber Dynaxer HP3

2,8

5,2

3,4

1,9

1,3

neodporúčané *

 

Continental ContiEcoContact 5

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6 (****)

Mokro: 2,4 (****)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,7 (****)

Opotrebovanie: 1,3 (*****)

Celková známka: 2,1 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Continental, ktorý má oproti ostatným pneumatikám vyšší záťažový index 86, získal najlepšiu známku na suchom povrchu, dobré hodnotenie získal aj za úspornosť a odolnosť voči opotrebovaniu. Na mokrom povrchu len tesne unikol horšej známke, pretože napríklad pri priečnom aquaplaningu dostal známku 4,0 a pri pozdĺžnom 3,0. Neveľmi mu prospela aj vysoká hlučnosť.


Hankook Kinergy Eco K425

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,0 (****)

Mokro: 1,9 (****)

Hlučnosť: 2,9 (****)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,0 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Pneumatika vyrobená v Maďarsku zaujala mimoriadnou vyváženosťou vo všetkých disciplínach. Na mokrom povrchu získala najlepšiu známku spomedzi ostatných testovaných značiek a osvedčila sa aj na suchej vozovke. V porovnaní s Continentalom jej výsledok pohoršila slabšia odolnosť voči opotrebovaniu, ktorej ÖAMTC prikladá veľkú váhu.


Pirelli Cinturato P1 Verde

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,7 (****)

Mokro: 2,3 (****)

Hlučnosť: 3,1 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,0 (****)

Celková známka: 2,2 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Pirelli zaujal výbornou známkou na suchom povrchu, za mokra sa mu darilo o niečo horšie, najmä pri priečnom akvaplaningu. Vyššia hlučnosť spolu so slabšou odolnosťou a úspornosťou posunuli pneumatiku na tretie miesto.


Bridgestone Ecopia EP150

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,6 (****)

Mokro: 2,2 (****)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Bridgestone spolu s Continentalom majú nielen vyšší záťažový index (86), ale získali v teste aj najlepšiu známku za vlastnosti na suchom povrchu. Bridgestone za mokra mierne bojoval s priečnym akvaplaningom. Na druhej strane je pneumatika relatívne hlučná a hoci vnútorný hluk nie je vysoký, úplne inak to vyzerá s vonkajšou hlučnosťou. Za tú dostal známku 3,5.


Falken Sincera SN832 Ecorun

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 2,2 (****)

Hlučnosť: 3,4 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 2,3 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Thajský Falken je v tomto roku nováčikom na trhu a zaujal vyváženými vlastnosťami na suchom aj mokrom povrchu. Za mokra mimoriadne dobre zvládol priečny a pozdĺžny aquaplaning, za ktorý získal známku 1,5. Horšie sa mu darilo pri testovaní bočnej stability. Ide o jednu z najúspornejších pneumatík v teste.


Nokian Line

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,9 (****)

Mokro: 2,5 (****)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,0 (****)

Celková známka: 2,4 (****)

Odporúčanie ÖAMTC: zvlášť odporúčame

ÖAMTC verdikt: Nokianu sa darilo najmä na suchej vozovke. Na mokrom povrchu síce vykázal vyvážené vlastnosti, no zápasil najmä s priečnym akvaplaningom a pohybuje sa na hranici horšej známky s tromi hviezdičkami. V hodnotení mu určite nepomohla ani vyššia hlučnosť.


Firestone Multihawk

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,2 (****)

Mokro: 2,6 (***)

Hlučnosť: 3,8 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,0 (****)

Celková známka: 2,6 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Firestone je prvou s trojhviezdičkových pneumatík s hodnotením „odporúčame“. Hoci sa tejto hlučnej pneumatike relatívne darilo na suchom povrchu, za mokra v porovnaní s predchádzajúcimi značkami dosiahla horšie výsledky. Okrem priečneho aquaplaningu zaznamenala mierne horší výsledok pri testovaní brzdnej dráhy.


Michelin Energy Saver+

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 2,7 (***)

Hlučnosť: 3,3 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,6 (****)

Opotrebovanie: 1,0 (*****)

Celková známka: 2,7 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Michelin dosiahol bezkonkurenčne najvyššiu úspornosť a odolnosť, slušné výsledky získal aj na suchom povrchu. O niečo horšie sa mu darilo za mokra, kde okrem priečneho aquaplaningu dosiahol slabší výsledok v brzdnej dráhe.


Barum Brillantis 2

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,8 (***)

Mokro: 2,6 (***)

Hlučnosť: 3,1 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 2,8 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Prvá z radu pneumatík, ktoré zaznamenali ľahšie nedostatky aj na suchom povrchu, predovšetkým pri brzdení. Za mokra okrem brzdnej dráhy mal Barum problém aj s priečnym aquaplaningom. V celkovom dojme zohrala úlohu aj slabšia odolnosť voči opotrebovaniu.


Vredestein T-Trac 2

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 1,8 (****)

Mokro: 2,8 (***)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8 (****)

Opotrebovanie: 1,8 (****)

Celková známka: 2,8 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Holandský Vredestein síce dosiahol veľmi dobré výsledky na suchom povrchu a zaujal aj úspornosťou a odolnosťou, celkový dojem však pokazila hlučnosť a slabiny za mokra, najmä priečny aquaplaning a dlhšia brzdná dráha.


Goodyear EfficientGrip Compact

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,0 (****)

Mokro: 3,1 (***)

Hlučnosť: 3,6 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 2,3 (****)

Celková známka: 3,1 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Goodyear síce dosiahol slušné výsledky na suchom povrchu, za mokra však vykázal výrazné slabiny, predovšetkým z hľadiska brzdnej dráhy a bočnej stability. Medzi silné stránky pneumatiky nepatrí ani handling za mokra. Celkový dojem pokazila aj vysoká vonkajšia hlučnosť a slabšia odolnosť voči opotrebovaniu.


Semperit Comfort-Life 2

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,1 (****)

Mokro: 3,1 (***)

Hlučnosť: 3,5 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,8 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 3,1 (***)

Odporúčanie ÖAMTC: odporúčame

ÖAMTC verdikt: Ani veľmi dobrá úspornosť či vlastnosti na suchom povrchu Semperitu veľmi nepomohli. Okrem hlučnosti, s ktorou sa trápia takmer všetky značky v teste, vykázala pneumatika slabiny na mokrom povrchu. Jej Achillovou pätou sa stali brzdná dráha a bočná stabilita.


Avon ZT5

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 3,3 (***)

Mokro: 3,9 (**)

Hlučnosť: 4,2 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 3,9 (**)

Odporúčanie ÖAMTC: podmienene odporúčame

ÖAMTC verdikt: Prvou a jedinou pneumatikou s podmieneným odporúčaním, čiže odporúčaním so zdvihnutým prstom, sa stal srbský Avon. Popri slabých výsledkoch za sucha sa ukázali výrazné nedostatky na mokrom povrchu, kde s výnimkou pozdĺžneho aquaplaningu pohorel vo všetkých kritériách. Najhoršie dopadol z hľadiska bočnej stability, handlingu a brzdnej dráhy.


Debica Passio 2

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,3 (****)

Mokro: 5,0 (*)

Hlučnosť: 4,2 (**)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,1 (****)

Opotrebovanie: 1,3 (*****)

Celková známka: 5,0 (*)

Odporúčanie ÖAMTC: neodporúčame

Záver ÖAMTC: Vysoká odolnosť a slušné výsledky na suchom povrchu pneumatike z Turecka nepomohli a ako prvá si vyslúžila záporné hodnotenie. Katastrofálne pohorela na mokrom povrchu. Z hľadiska pozdĺžneho a priečneho aquaplaningu síce môže konkurovať pneumatikám s oveľa lepšími výsledkami, rezultáty testov brzdnej dráhy, handlingu a bočnej stability ju však doslova diskvalifikovali.


Kormoran Impulser b2

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,5 (****)

Mokro: 5,0 (*)

Hlučnosť: 3,3 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 2,3 (****)

Opotrebovanie: 2,5 (****)

Celková známka: 5,0 (*)

Odporúčanie ÖAMTC: neodporúčame

ÖAMTC verdikt: Relatívne odolný a úsporný srbský Kormoran síce dosiahol priaznivé výsledky na suchom povrchu, diskvalifikácia však prišla za mokra. Podobne ako Debica pohorel vo všetkých dôležitých kritériách, na rozdiel od tureckej značky však nezvládol ani priečny aquaplaning.


Kleber Dynaxer HP 3

Zdroj: ADAC, OAMTC,

Známky v jednotlivých kategóriách:

Sucho: 2,8 (***)

Mokro: 5,2 (*)

Hlučnosť: 3,4 (***)

Rýchla jazda: uspela

Spotreba paliva: 1,9 (****)

Opotrebovanie: 1,3 (*****)

Celková známka: 5,2 (*)

Odporúčanie ÖAMTC: neodporúčame

ÖAMTC verdikt: Britský výrobca v prípade tejto pneumatiky stavil na nesprávnu kartu. Hoci Kleber sa môže pochváliť vynikajúcou úspornosť a odolnosťou, aj za sucha vykázal určité slabiny. Na celej čiare zlyhal na mokrom povrchu, snáď s výnimkou aquaplaningu, pri ktorom dosiahol celkom slušné výsledky. Ostatné disciplíny však nezvládol, najhoršie dopadla brzdná dráha.

Jozef Vydra
ZDROJ: oamtc.at, adac.de

Komentáre k článku


Stream naživo