21.09.2013

Ford vyrobil 2 milióny úsporných motorov EcoBoost, záujem zákazníkov rastie

Spoločnosť momentálne vyrába v priemere viac ako 100 000 motorov EcoBoost za mesiac.

Výrobu podporuje stále rastúci dopyt zákazníkov po vozidlách s motormi EcoBoost. Pre porovnanie, v roku 2012 spoločnosť vyrábala mesačne „iba“ 65 000 motorov. Atmosféricky plnené motory sú dnes na ústupe. Kto zachytil správnu vlnu nahrádzania  atmosférických motorov menšími súrodencami s prepĺňaním, je na tom dobre. Ford v roku 2009 predstavil prvý agregát z línie EcoBoost. Odvtedy sa vyrobili dva milióny motorov EcoBoost s rôznym objemom v piatich výrobných závodoch.

Závod Motor Výroba
Kolín nad Rýnom/Craiova 1,0-litrový 284 000
Bridgend/Craiova 1,5-litrový/1,6-litrový 549 000
Valencia 2,0-litrový 532 000
Cleveland 3,5-litrový 635 000
Spolu   2 000 000

Motory vyrobené technológiou EcoBoost sú celkovo menšie, s prepĺňaním pomocou turbodúchadla, priamym vstrekovaním a variabilným časovaním ventilov. Umožňujú využívať výhody špičkového výkonu a nízkej spotreby paliva, lebo majú až o 15 percent nižšiu spotrebu paliva ako zážihové motory s vyšším objemom.

Do globálneho radu motorov Ford EcoBoost teraz patrí 1,0-litrový trojvalec, 1,5-litrové, 1,6-litrové a 2,0-litrové štvorvalce, ako aj výkonný a úsporný 3,5-litrový šesťvalec. Do konca roka 2013 bude spoločnosť ponúkať motory EcoBoost v takmer 80 percentách svojich vozidiel. Ford Escape s 2,0-litrovým motorom EcoBoost s poradovým číslom dva milióny zišiel z montážnej linky v závode Louisville v americkom štáte Kentucky.

Expanzia v Európe

V Európe zapríčinil výnimočný dopyt po 1,0-litrovom motore EcoBoost (Medzinárodný motor roka 2012 a 2013) zdvojnásobenia výrobnej kapacity v motorárni v nemeckom Kolíne nad Rýnom na viac ako 1 000 motorov denne. Momentálne sa montuje do piatich európskych modelov a v roku 2014 bude dostupný v 11 modeloch. Trojvalcový motor si v roku 2013 volilo stále viac zákazníkov. Pri modeli B-MAX to bolo 43 percent zákazníkov, s 32 percentami Focus, 26 percent patrí Fieste a 24 percent modelom C-MAX a Grand C-MAX.

Motory EcoBoost sa podieľajú aj na vysokom dopyte po modeloch Fiesta ST (1,6-litrový EcoBoost) a Focus ST (2,0-litrový EcoBoost). Osemnásť percent zákazníkov modelu Kuga sa rozhodlo pre 1,6-litrový motor EcoBoost napriek tomu, že v tomto segmente si zákazníci tradične volia vznetové motory. Podľa interných údajov spoločnosti Ford dnes pozná technológiu EcoBoost takmer o 40 percent viac európskych zákazníkov ako v roku 2011. V závode v Kolíne nad Rýnom sa taktiež začala výroba 1,0-litrového motora EcoBoost pre severoamerický trh. Nový Ford Fiesta modelového ročníka 2014, ktorý sa do predaja dostane koncom roka 2013, bude prvým vozidlom v Spojených štátoch s 1,0-litrovým motorom. Očakáva sa, že získa označenie najúspornejšieho nehybridného vozidla, ktoré sa v USA predáva.

V Severnej Amerike popularita aj dopyt

Podľa údajov Forda je motor EcoBoost medzi zákazníkmi v Severnej Amerike momentálne najznámejším úsporným motorom. Až 90 percent modelov Ford Escape je vybavených motormi EcoBoost, polovica zákazníkov modelu Fusion si zvolilo jeden z troch takýchto motorov a dokonca aj 42 percent nákladných vozidiel F-150 si zákazníci kupujú s 3,5-litrovým motorom EcoBoost. Tento rok sa motory EcoBoost budú montovať do viac ako 90 percent modelov určených pre Severnú Ameriku a v roku 2015 podiel narastie až na 95 percent. Spoločnosť Ford investuje do spustenia výroby motorov vo svojom závode v Clevelande v štáte Ohio takmer 200 miliónov dolárov. Výroba sa začne v roku 2014.

Rast v Ázii a Tichomorí

V Ázii a Tichomorí sa predaj vozidiel s motormi EcoBoost medziročne zvýšil až o 202 percent, vrátane rastu o 189 percent v Číne. Ford plánuje v tomto regióne v polovici tohto desaťročia ponúkať tieto úsporné motory v 20 typoch vozidiel, čo predstavuje päťnásobný nárast od roku 2012. Čoskoro sa začne vyrábať 1,0-litrový EcoBoost aj v závode na výrobu motorov Changan, ktorý s investíciami 500 miliónov dolárov otvorili v júni v čínskom meste Chongqing.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford, Summit Motors

Komentáre k článku