2013-06-12 06:00:00
Diaľnice v Nemecku
Diaľnice v Nemecku možno už čoskoro nebudú pre osobné autá zadarmo. Môžu za to politici.
Zdroj: dpa

Za používanie nemeckých diaľnic majú platiť iba cudzinci

Sen mnohých motoristov – diaľnica zadarmo s (takmer) neobmedzenou rýchlosťou má možno krátky život.

Nemecká sieť diaľnic podľa údajov z roku 2012 meria 12 845 km. Vo svete patrí po čínskej a americkej na tretie miesto. Pre osobné autá na diaľniciach neplatí všeobecný rýchlostný limit, iba odporúčaná maximálna rýchlosť 130 km/h a samozrejme lokálne obmedzenia.

Pritom osobné autá neplatia žiadne mýto ani poplatky. Toto je už niekoľko rokov tŕňom v oku bavorskej politickej strane CSU (Christlich-Soziale Union). Chce to zmeniť a spoplatniť nemecké cesty a diaľnice. Bojuje za to už roky.  

Tému vytiahol napríklad v roku 2011 aj spolkový minister dopravy Peter Ramsauer, tiež z CSU. Vtedy to neprešlo, len znova rozvášnilo diskusie v parlamente. Po asi 5-tich rokoch handrkovania v Bundestagu o spoplatnení diaľnic v Nemecku to však vyzerá tak, že návrh naberá konkrétnu podobu. Výstavba nových diaľnic a ciest vraj bude potrebovať novú injekciu v podobe spoplatnenia všetkých ciest podľa vzoru iných štátov. K tomu sa prikláňa aj opozícia, ktorá doteraz tvrdošijne zastávala opačný názor na spoplatnenie. Rozhodnúť sa má na jeseň, s príchodom volieb, ale konkrétny termín odkedy by to malo platiť, nie je určený.

Začiatkom tohto roka  sa vyjadril bavorský premiér a šéf konzervatívnej CSU Horst Seehofer, že je to len otázka času, ale: “Príde to ako amen v kostole“. Teraz nečakane spresnil toto vyjadrenie a vyhlásil, že platiť budú len zahraniční vodiči. „Chcem mýto, ktoré nezaťaží nemeckých šoférov,“ povedal Seehofer pre noviny Bild am Sonntag.

Zdroj: dpa
Zdroj: dpa

Nemecké cesty a diaľnice potrebujú opravu

Odborníci sa na tom zhodujú a podľa Inštitútu pre nemeckú ekonomiku v Kolíne nad Rýnom sa to týka 9 percent diaľnic a 21 percent ciest. Prestížny automobilový klub ADAC tvrdí, že zlá je v Nemecku každá druhá cesta. Osobné autá  na rozdiel od okolitých európskych krajín neplatia za používanie nemeckých ciest.  A to chce Seehofer zmeniť už dlho. „Nemci platia v 17 štátoch Európy za používanie ciest mýto alebo poplatok. Myslím, že by aj Nemci mali žiadať od tých, čo používajú naše diaľnice, aby platili,“ povedal.

Zaujímavé však je, že odborníci mu v tomto bode nedávajú za pravdu. Podľa automobilového klubu ADAC tvoria cudzinci na nemeckých cestách (okrem letných prázdnin) len čosi viac ako 5 percent osobnej automobilovej dopravy. Väčšina z nich v Nemecku tankuje palivo a preto sa cez daň z pohonných látok podieľajú už teraz vo veľkej miere na nákladoch na údržbu, či rozširovanie nielen diaľničnej siete. Navyše ako pripomínajú viacerí, vrátane automobilového klubu, poplatky len pre cudzincov porušujú európske zákony. Tie totiž nepovoľujú iné podmienky pre nemeckých vodičov a pre vodičov z členských štátov Únie. Seehofera toto hnevá a chce dokonca zmeniť európske zákony, ak to bude nutné.

Proti je dokonca koalícia

Zatiaľ bavorský premiér veľa pochopenia nenašiel ani doma, kde sa mu opakovanie nedarí presadiť svoj názor. Aj nemecká kancelárka Angela Merkelová z koaličnej strany CDU je proti akýmkoľvek diaľničným poplatkom za osobné vozidlá. Pre Nemcov, ale aj pre cudzincov. CSI preto pred septembrovými parlamentnými voľbami pritvrdila. Bez poplatku za diaľnice nie je ochotná podpísať koaličnú zmluvu a bez tej nemá CDU/CSU nádej na výhru v septembrových voľbách. Ako však Seehofer povedal pre denník Die Welt, že: „CSU to pri tejto téme myslí vážne. Mýto pre osobné autá musí byť súčasťou vládneho programu na ďalšie štyri roky“.

Zdroj: dpa
Zdroj: dpa

Odborníci tento jeho názor vyvracajú a hovoria, že nemecká doprava nepotrebuje viac peňazí. Vodiči platia už teraz do štátnej pokladnice 53 miliárd eur ročne. Je v tom zarátaná daň z motorového vozidla, daň z pohonných látok, ale aj mýto pre nákladné autá. Horšie však je, že z vybratých peňazí ide na údržbu len 17 miliárd eur. Preto všetci zainteresovaní hovoria, že v prvom rade treba zmeniť spôsob prerozdelenia peňazí a financovania diaľnic a (spolkových) ciest prvej triedy.

Celý tento predvolebný boj uviedol na správnu mieru prezident ADAC Peter Meyer, keď povedal: „Je najvyšší čas, aby kancelárka Merkelová ukončila nezmyselnú diskusiu o zavedení poplatkov“.


 

Cestné poplatky v Európe

 

Mýto: v Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Srbsku, Macedónsku, Grécku a Poľsku - podľa prejdenej vzdialenosti,

 

Diaľničný poplatok (známka): vo Švajčiarsku, Rakúsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku, Slovensku a v Slovinsku - podľa času, ktorý v krajine strávite.

Jozef Vydra
ZDROJ: Bild am Sonntag

Komentáre k článku


Stream naživo