2022-11-30 14:30:00

BMW: Možno by ste si nové auto kupovať ani nemuseli. Značka chce iný pohľad na biznis

Model neustáleho rastu, vysokej spotreby a neustáleho kupovania nových a ešte novších produktov nie je udržateľný.

Už dávno vieme, že jazdené auto v dobrom stave so zdravým motorom so slušnými emisiami je menšou záťažou pre životné prostredie ako čerstvo vyrobené auto, nech je elektrické, hybridné, či spaľovacie. Je to logické, keď sa už raz auto vyrobí, čím dlhšie ho používate, tým menší je vlastne dopad jeho výroby na životné prostredie (tým dlhšie sa totiž nemusí vyrobiť ďalšie). Samozrejme to platí v prípade, že sa o auto staráte, nedymí ako dymovnica, doprajete mu servis, ktorý potrebuje a celkovo ho udržiavate v dobrom stave. Lenže aj tak začne auto časom pôsobiť ošuntelo, interiér chradne, sedačky sú presedené, vnútorné vybavenie je už zastarané a postupne je čoraz ťažšie a drahšie zohnať na auto diely, či odstrániť muchy hlboko zabudované do elektroniky vozidla. Vtedy naozaj nastáva čas na kúpu nového auta, avšak ten čas môže prísť neskôr, než prichádzal doteraz. Možno by malo ekologický, ale aj ekonomický zmysel predlžovať životnosť automobilov zjednodušením ich údržby, zjednodušením výmeny komponentov. Možno by automobilka nemusela zarábať len na produkcii nových a ešte novších áut, mohla by zarábať aj na obnovovaní starších vozidiel. Nielen z hľadiska servisných úkonov a výmeny náhradných dielov v motore, možno sa dá pre zachovanie áut v dobrom stave a v rukách pôvodných majiteľov urobiť ešte viac. A verte či nie, vec nad ktorou sa zamýšľame mnohí, už dorazila aj tam hore, do vedenia automobiliek. Či aspoň jednej z nich.

Monika Dernai, šéfka BMW pre oblasť udržateľnosti nedávno hovorila pred širším obecenstvom na podujatí v Londýne práve o tom ako by mohol automobilový priemysel znížiť svoju enviromentálnu záťaž a odpad. Informáciu priniesol britský Autoexpress. Okrem recyklácie a znižovania uhlíkovej stopy zdrojov i výroby by to mohlo byť aj tým udržiavať staršie autá v lepšom stave. Ako príklad uviedla sedačky. Tie sa časom vysedia, potrhajú, zašpinia, ich výmena je mnohokrát ťažká a drahá, možno by ich však automobilka mohla vymeniť a predĺžiť tak autu životnosť. A mohla by na tom aj zarobiť a presne o to ide. Bez ekonomického významu by to nešlo.

Isteže je to len prvá lastovička a tá leto nerobí, no podstatné je, že aj tento názor tu je a nie je len medzi fanúšikmi motorizmu, dostáva sa aj vyššie. Podobne ako ten, že elektromobil musí byť ekologický nielen na mieste kde ne-produkuje výfukové emisie... A z čoho tento náhly závan sedliackeho rozumu? Azda z toho, že aj v BMW vidia to, o čo sa snažia mnohí lobisti i úradníci - odsúdiť osobnú dopravu a automobil ako prežitok, spraviť ju neprístupnou pre väčšinu a nahnať všetkých do (často zle či nedostatočne fungujúcej) verejnej dopravy.

Čo poviete na to, keby automobilky ponúkali retro-fit do starších áut? Nemuseli by to byť len sedačky, pokojne by to mohli byť palubné dosky, asistenčné systémy, informačno-zábavné systémy (pokojne aj doplnkové elektromotory a batérie pre krátku bezemisnú jazdu) a mnoho ďalšieho, čo často neponúkne ani tuningová scéna. A najmä: nebol by to tuning, bol by to značkový originál so všetkými schváleniami a bezpečnosťou i zárukou výrobcu...

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Autoexpress.co.uk

Komentáre k článku


Stream naživo