2022-05-09 14:00:00
R-Days v Tatrách
R-Days v Tatrách
Zdroj: Jozef Murárik

Volkswagen R oslavuje 20 rokov, skúsili sme takmer všetky R-kové modely

Sú prezentácie vozidiel a sú prezentácie vozidiel. Niektoré sú výlučne zamerané na jeden konkrétny model nového vozidla.

Volskwagen však poňal svoje portfólio trochu inak a v rámci R days nám predstavil takmer kompletnú ponuku automobilov s veľavravným logom R. Ak netušíte čo to je za modely, tak vedzte, že sú to tie, ktoré sedia na pomyselnom tróne v cenníku jednotlivých modelov.

Už úvodná inštruktáž predznačila o čom celé jazdenie bude. To, že má divízia R už 20 rokov sa pretavilo do viacerých atribútov, v ktorých pribudlo po 20 jednotiek. Prvým z nich je výkon, pričom každému modelu pribudlo 20 koní, v prepočte ľahko pod 15 kW. Rovnaký nárast o 20 zaznamenala aj maximálna rýchlosť obmedzená obmedzovačom, ale iba pre niektoré modely. Nové R-kové modely môžu mať maximum až na hodnote 270 km/h. Platí to pre Golfy R s Performance balíkom a príplatok môže byť aj pre Arteon R.

Zdroj: Jozef Murárik

Po večernom vysvetlení situácie a plánu na ďalší deň vládla nedočkavosť a niektorí ani nedokázali zaspať. Ráno sme sa rozdelili do posádok a vyštartovali. Prvé vozidlo, ktoré sa nám dostalo do rúk bol model SUV Tiguan R. Nádherná modrá farba Lapiz okamžite padne do oka každému a nečudo, že do nej boli odeté všetky R-kové kusy. Najskôr to vyzerá trochu zvláštne, kto by predsa potreboval v Tiguane taký výkon a reálne športové vlastnosti? Lenže po úseku jazdy zrazu všetko dáva zmysel. S Tiguanom sa aj s výkonným motorom dá jazdiť so spotrebou do 8 litrov a keď treba, tak je na stovke za 4,9 sekundy. Nepohodlný nie je, poskytuje veľa miesta a je jednou z najracionálnejších R-kových volieb.

Po Tiguane prichádzajú na rad Golf R Variant a Golf R. Tým najväčším rozdielom medzi nimi nie je ani tak samotná veľkosť, ale je to skôr zvuk, ktorý prezentujú. Krátky Golf R má možnosť doplniť do výbavy výfuk od svetoznámej značky Akrapović. Stojí síce 3 600 eur, ale za prejav, ktorý ponúka je to len malá daň. Zaujímavosťou na týchto Golfoch je možnosť prepnutia do driftovacieho režimu, ktorý je akýmsi podrežimom nastavenia Race. Vtedy celý výkon smeruje na zadné kolesa a auto sa správa ako zadokoľka, avšak treba splniť podmienky a mať naozaj akceleračný pedál na podlahe. Pre niekoho je to nesmierna zábava, pre niekoho skôr taká pikoška na predvádzanie sa. Posúdenie necháme na vás, každý to vidí inak.

Zdroj: Jozef Murárik

Divoké jazdy na Golfoch vystriedal o niečo civilnejší a komfortnejší Arteon R s karosériou kombi označenou ako Shooting Brake. Práve táto karoséria je úplne nádherná a vyvážená a aj napriek drsnejším prvkom dizajnu verzie R vyzerá veľmi elegantne. Trochu príliš sa zdajú veľké 20-palcové disky, ale tie práve podčiarkujú design vozidla. Už na prvý pocit je oproti Golfom toto auto civilizovanejšie a výrazne útlmenejšie. Treba však uznať, že výfuk Arteonu R má o niečo lepší prejav ako výfuk Golfu Variant. Aj napriek extrémnemu výkonu je Arteon R Shooting Brake skôr výkonným a pohodlným GT. Pri ceste mimo diaľnic sa s ním dá jazdiť aj do 8 litrov a stále dokáže svojím zrýchlením vyškoliť nejedného nádejného pretekára. Úprimne, takéto Shooting Brake máme na skúšanie dva a líšia sa len výbavou. Je to po šialených prejazdoch uzavretej trasy celkom liek na zníženie koncentrácie adrenalínu. Týmto veľkým modelom však deň nekončí a ešte je pred nami jedno želiezko v ohni.

T-roc R je rozhodne obratnejší ako jeho súrodenec Tiguan R, tiež ponúka pohon všetkých 4 kolies ako všetky R-kové modely a zároveň má trochu kratší rázvor a nižšiu hmotnosť ako Tiguan. Aj tu je možnosť priplatiť za výfuk rovnakej značky ako má krátky Golf, ale sériová sústava znie už aj bez tohto príplatku veľmi dobre. Dá sa povedať, že T-roc je interiérovo s Golfom najmenším zástupcom divízie. Preto je aj najlepšie ovládateľný v stiesnených pomeroch, ale vyžaduje si špecifickejšieho zákazníka ako napríklad Tiguan, ktorý ku výkonom pridáva aj výbornú praktickosť a výrazne lepšie priestorové pomery.

Zdroj: Jozef Murárik

Ak by sme si mali vybrať zo všetkých skúsených R-kových modelov jeden konkrétny, tak by bol výber naozaj ťažký. Skôr by ale smeroval ku Tiguanu R, ktorý bol naozaj obrovským prekvapením a získal si nielen naše uznanie, ale aj pochvaly od ostatných kolegov.

Pri modeloch z divízie R treba rátať s vyššou cenou ako majú bežne verzie, ale to je asi logické, lebo sú naozaj na vrchole toho, čo jednotlivé modely dokážu ponúknuť. Jediným modelom, ktorý aktuálne absentoval v testovacej flotile bol Touareg R. Ten je trochu špecifický a spolieha sa na benzínový plug-in hybridný systém. Kombinuje teda možnosť jazdiť na elektrickú energiu s masívnou pomocou spaľovaciemu benzínovému agregátu v prípade využitia celej sústavy naraz.

Ďalší deň po R-kovom zážitku sme si vyskúšali aj úplne nový model ID.5 vo verzii GTX s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 220 kW (299 k). Tento model je plne elektrický a je akýmsi pomyselným vyváženým jázd na R-kových ostrých kusoch. Je to brat ID.4, ktorý má karosériu kúpe. To znamená, že má aj o niečo väčší dojazd na plné nabitie. Toľko málo stačí, aby pribudlo pár kilometrov. Zrezaná karoséria je akoby stavaná na elektrické modely.

Malá ochutnávka však bude mať pokračovanie a detailnejšie pohľady na jednotlivé modely si budete môcť postupne prečítať v ďalších článkoch.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku


Stream naživo